Sivu 1/3
CTEK ylläpitoon...
Lähetetty: 18 Tammi 2008 22:46
Kirjoittaja MAN
Kertokaas mistä halvimmalla saa 24 V CTEKin ylläpitolaturin? Oon saanu tarjouksen 330 € mutta ku sanoovat jotta sais 250 €:kin.......?
Re: CTEK ylläpitoon...
Lähetetty: 18 Tammi 2008 23:21
Kirjoittaja konenikkari
Re: CTEK ylläpitoon...
Lähetetty: 18 Tammi 2008 23:41
Kirjoittaja Jone
Tuo 240-255€ on kyl oikein hyvä hinta jos siihen vain saa. Saksan nettikaupasta halvin minkä robotti löysi oli 259€ siihen rahtikulut Suomeen oli sille 23€.
Mulla on juurikin tuo 14000 malli ja se on oikein hyvä. Ainoa miinus mikä pitää sanoa on se että jos akut on aivan tyhjät niin se ei tajua että piuhan päässä möllöttää akkuja eikä se ala tekemään mitään. Juuri pökkäsin tavallisella laturilla ensin vauhtia akkuihin jotka vähän jäätyi ja sitten jatkoin tuolla Ctek:n laturilla 20h ja niihinhän palasi elo ja puhti.
Re: CTEK ylläpitoon...
Lähetetty: 18 Tammi 2008 23:57
Kirjoittaja only4pro
Joo, tuolta pitää itsekkin tilata...
Mikä ero näillä, paitsi 15€?
CTEK XT14000 24V / 14 A akkulaturi
CTEK XT14000 multi 24V / 14 A akkulaturi
EDIT:
Jos tilaisi tuollaisen ja hupiakuille tällaisen kaveriksi:
CTEK XS25000 12V / 25 A akkulaturi
Tai sen pienemmän, 7000...
Tai kunnon 24V -> 12V (niinkun KajNyy neuvoo), tosin minulla on ne hyytelöakut jotka vaativat puhdasta sähköä, muuntaja ei käy...
Re: CTEK ylläpitoon...
Lähetetty: 19 Tammi 2008 00:23
Kirjoittaja konenikkari
Multissa boost toiminto, syväpurkautuneiden elvytykseen, ja virtalähdetoiminto jolla jotain laitteita voi käyttää ilman akkua (ilmeisesti parempi suodatus, ei vehkeet pörise)
Re: CTEK ylläpitoon...
Lähetetty: 19 Tammi 2008 00:34
Kirjoittaja Jone
Ite laite kyllä pörisee ja vinkuu ladatessaan. Ääni voimistuu mitä pitempään se on kytkettynä. Sen verran pitää ääntä että arvelin sulkea sen johonkin lootaan jossa eristystä mutta plexi josta näkee seurata sen toiminnan ledejä ihan sisätiloista.
Re: CTEK ylläpitoon...
Lähetetty: 19 Tammi 2008 07:30
Kirjoittaja KajNyy1
jone-51k kirjoitti:Ite laite kyllä pörisee ja vinkuu ladatessaan. Ääni voimistuu mitä pitempään se on kytkettynä. Sen verran pitää ääntä että arvelin sulkea sen johonkin lootaan jossa eristystä mutta plexi josta näkee seurata sen toiminnan ledejä ihan sisätiloista.
Ei minun pörise lainkaan edes tuuletin,

oiskos laakerivika
Multti mallin Suppy asento josta kerrottiin että voi käyttää ilman akkua. Tämä on nimenomaan tarkoitettu käytettäväksi kun kulkurissa ollaan ja käytetään vaihtelevasti sähköä.
CTEC manuaalissa varoitetaan että ylläpitoasennossa kun vaihtelevasti kuormittaa akkua niin
automatiikka saattaa tulkita akun hajonneeksi ja kytkee pois latauksen.
Re: CTEK ylläpitoon...
Lähetetty: 19 Tammi 2008 16:25
Kirjoittaja Jone
Aloin epäilemään josko omassa olisi jokin vika mutta ilman "akkuja" se on äänetön mutta ladatessaan alkaa vinkuminen. Pitänee seurata miten se ilmenee jatkossa.
Re: CTEK ylläpitoon...
Lähetetty: 19 Tammi 2008 19:25
Kirjoittaja KajNyy1
Onko laite oikeassa asennossa? Pystysuorassa seinässä kiinni vaakasuorassa teksti oikeinpäin.
Re: CTEK ylläpitoon...
Lähetetty: 19 Tammi 2008 19:36
Kirjoittaja KajNyy1
only4pro kirjoitti:Joo, tuolta pitää itsekkin tilata...
Mikä ero näillä, paitsi 15€?
CTEK XT14000 24V / 14 A akkulaturi
CTEK XT14000 multi 24V / 14 A akkulaturi
EDIT:
Jos tilaisi tuollaisen ja hupiakuille tällaisen kaveriksi:
CTEK XS25000 12V / 25 A akkulaturi
Tai sen pienemmän, 7000...
Tai kunnon 24V -> 12V (niinkun KajNyy neuvoo), tosin minulla on ne hyytelöakut jotka vaativat puhdasta sähköä, muuntaja ei käy...
24->12V ovat tietysti tasavirtaa mutta eivät sisällä muuntajaa. Invertterikäyttöisinä en ole tutkinut mikä niiden jännitevaihtelu on (riple) Minun Waeco merkkinen ei ole aiheuttanut mitään häiriöitä autoradiolle, no se nyt ei todista mitään. Waecon 20A ja 40A mallit Ripple & Noise: 20 mA
Re: CTEK ylläpitoon...
Lähetetty: 23 Tammi 2008 23:18
Kirjoittaja MAN
Juu... tänään tilasin puolenpäivän jälkeen se laturin yllämainitusta paikasta ja oli illalla kotona n klo 17..... sattuu olemaan se liike tuossa 15 km päässä ja nuori nainen toi sen mulle tullessaan kotiinsa tänne Hyvinkäälle....

Re: CTEK ylläpitoon...
Lähetetty: 08 Helmi 2008 23:00
Kirjoittaja Matkamese
MAN kirjoitti: nuori nainen toi sen mulle tullessaan kotiinsa tänne Hyvinkäälle....

Oli siis todella hyvä palvelu siinä firmassa

Re: CTEK ylläpitoon...
Lähetetty: 09 Helmi 2008 00:07
Kirjoittaja Bussiton
Ootko ollut matkamese "talviunilla" ?
Re: CTEK ylläpitoon...
Lähetetty: 10 Helmi 2008 23:07
Kirjoittaja Matkamese
Moro Bussiton...
tavallaan talviunilla

mutta nyt vasta pääsin kunnon pajalle hitsaamaan...huomen aamulla se riemu sitten alkaa.
Helmikuun loppuun saakka vielä aikaa hommata katsastusleima

Re: CTEK ylläpitoon...
Lähetetty: 22 Helmi 2008 21:21
Kirjoittaja only4pro
Jep, itse tilasin kanssa, tuli keskiviikkona, mutta kuten jone sanoi, ei reagoi jos akut on täysin tyhjät. Ja yksi kenno oli vielä jäässäkin.
No, tökkäsin tavallisella laturilla vähän alkua ja laitoin se Recond päälle, niin johan alkoi tapahtumaan. Eilen siis laitoin illalla päälle sen tänään paloi se 75%.
Ajattelin kokeilla miten startti pyörii, niin eihän tarvinnut kun näyttää avainta niin oli käynnissä.
Ennen oli ensin sellainen "tou", sitten reilun sekunnin viive ja kone alkoi pyörimään.
Myös webasto näyttää toimivan nyt, ennen sammui kun vesi ei pyörinyt, mutta nyt oli niin kauan päälle että sammui itse kerran ja syttyi sitten uudellen.
Joten pisteet annan kyllä CTEKille.
Re: CTEK ylläpitoon...
Lähetetty: 06 Touko 2008 10:13
Kirjoittaja only4pro
Mitäs jos ne 12V hupiakut lataisi tällaisella? Syötön voisi ottaa 24V hupiakuista, joita ajattelin laittaa bussin valaistukseen ym pienempään... ja ne latautuu taas kun auto on käynnissä, mutta on eritelty käynnistysakuista.
http://www.erikoisvaruste.fi/product_details.php?p=134
Re: CTEK ylläpitoon...
Lähetetty: 06 Touko 2008 12:16
Kirjoittaja KajNyy1
only4pro kirjoitti:Mitäs jos ne 12V hupiakut lataisi tällaisella? Syötön voisi ottaa 24V hupiakuista, joita ajattelin laittaa bussin valaistukseen ym pienempään... ja ne latautuu taas kun auto on käynnissä, mutta on eritelty käynnistysakuista.
http://www.erikoisvaruste.fi/product_details.php?p=134
Valitettavasti tuo laite ei ole tarkoitettu akun lataamiseen
=13,6V on lian alhainen jännite = 12V akku sulfatoituu pilalle vuodessa.
Re: CTEK ylläpitoon...
Lähetetty: 06 Touko 2008 13:23
Kirjoittaja samppa87
Taitaa olla tarkoitettu vain 12V virtalähteeksi 24V autoihin.
Tuolla sivulla mainittiin mm. että voidaan laatuluokituksen perusteella käyttää hälytysajoneuvoissa. Siellä on usein monenlaisia 12V laitteita (radiopuhelimen ajoneuvoasema, käsipuhelinten lataus, mahd. käsivalaisinten lataus jne). Eli jos 12V virtalähdettä etsii (radiot...) niin tuo sopii varmaankin loistavasti.
Laturit sisältävät kai hieman muunlaista tekniikkaa (esim CTEK-latureissa käsittääkseni vaihtelee jännite, välillä sykkivä, välillä hitaasti nouseva jne)
Re: CTEK ylläpitoon...
Lähetetty: 06 Touko 2008 15:41
Kirjoittaja only4pro
Tarkoitus olisi vaan löytää se laturi hyytelöakuille, joka tulo on 24V ja lähtö on sopiva 12V akuille. Mutta kai se selviää Kajn Waecon suosittelemalla laitteella eli kokeilemalla.
Re: CTEK ylläpitoon...
Lähetetty: 06 Touko 2008 17:38
Kirjoittaja KajNyy1
Hyytelöakku

sitten en tiedä että sopiiko tämä Waeco siihen sen ominaisuus on että se pitää jännitteen vakiona 13,8V nimellisvirtaan asti tässä esimerkissä 20A eli tämä lataa akkua max 20A virralla
Re: CTEK ylläpitoon...
Lähetetty: 07 Touko 2008 08:43
Kirjoittaja Reddewil
KajNyy1 kirjoitti:Hyytelöakku

sitten en tiedä että sopiiko tämä Waeco siihen sen ominaisuus on että se pitää jännitteen vakiona 13,8V nimellisvirtaan asti tässä esimerkissä 20A eli tämä lataa akkua max 20A virralla
Kyllä akulle pitää olla laturi, ei tuollainen suora poweri. Mainaa jos akku on vähänkään tyhjä niin tuo työntää sen 20A ja siinä sitten saakin keräillä akun kappaleita tavaratilasta. Oliko niitä geeliakkuja useampi, jos niitä lataisi sarjassa 24v:llä?
Re: CTEK ylläpitoon...
Lähetetty: 07 Touko 2008 08:56
Kirjoittaja only4pro
Niitä on 12kpl á 6V (teleliikenne varavoima-akkuja) josta kytken ne niin että on 6kpl 12V akkuja
Ja invertteri on 12V joten en voi ladata niitä 24V jännitteellä... taitaa helpoin (mutta ei paras/edullisin) laittaa 24V invertteri ja sen perään CTEK 230-> 12V laturi...
Re: CTEK ylläpitoon...
Lähetetty: 07 Touko 2008 09:23
Kirjoittaja konenikkari
http://www.maritim.fi/Dolphin_sm_30_40_akkulaturi.pdf , tossa yhden laturin käppyrät.
Onko noi 750Ah sähköautoon

vaatis 75A laturin

Re: CTEK ylläpitoon...
Lähetetty: 07 Touko 2008 13:16
Kirjoittaja Reddewil
only4pro kirjoitti:Niitä on 12kpl á 6V (teleliikenne varavoima-akkuja) josta kytken ne niin että on 6kpl 12V akkuja
Ja invertteri on 12V joten en voi ladata niitä 24V jännitteellä... taitaa helpoin (mutta ei paras/edullisin) laittaa 24V invertteri ja sen perään CTEK 230-> 12V laturi...
No johan on paketti

Tuo invertteri-ctek laturi taas menee sinänsä hankalaksi, että ei taida kelvata invertterin virta tuolle c-tekin hakkurilaturille... Mutta invertterin virta kelpaa kyllä tavalliselle muuntajaperusteiselle laturille, mutta mistäs taas löytyy "mallia" 500A. Hankalaksi menee. Olisiko 12v laturi lohkon kylkeen mitään, mutta latautuu tosin vain kokeen käydessä.
edit: onko se pakko saada 12V, kun tuon paketin jakamalla kahtia ja sarjaan laittamalla saisit sen 24V, olisi siirroissakin häviöt pienempiä ja voisi käyttää astetta ohuempaa narua. Sitten vaan niille jännitteen alentajat jotka tosiaan tarvitsevat sen 12v. Tai sitten tasapuolisesti tuolta välistä käytät puolikkaita akkupaketteja 12v:hen. Sehän ei taida silti olla suotavaa akkujen kannalta, että käyttää sarjassa olevien akkujen toista osapuolta 12v käytössä...
Re: CTEK ylläpitoon...
Lähetetty: 07 Touko 2008 15:00
Kirjoittaja only4pro
Reddewil kirjoitti:only4pro kirjoitti:
Ja invertteri on 12V joten en voi ladata niitä 24V jännitteellä
Eli 12V on ainoa vaihtoehto