Noiden kaiuttimien kanssa on hiukkasen tiedettävä kaiuttimien suhtautumisessa toisiinsa. Yleensä nuoriso ja sähköoppia ymmärtämätön tuottaa omine kytkentöineen runsaasti elektroniikkaromua, kun eivät tunne juurikaan tuota vastusten rinnankytkentöjen Ohmin lakia. Sarjaan kytketyt kaiuttimet eivät riko vahvistinta, mutta "lonkalta" tehdyt sekakytkennät ja oikosulut sitäkin enemmän.
Jännitearvon nollalla jakaminen (oikosulku)
tuottaa äärettömän virtamäärän joka tuhoaa. Esim.(tää ei oo oikosulku) 12V : 0.06 Ohm.= 200A ja 12V X 200A = 2400 W elikkä, noin keskimääräisen bensiiniauton starttimoottorin ottoteho. Normaalin autossa tapahtuvan oikosulun vastusarvo on, n. 0.006 Ohmia (kuparin ominaisvastus 1 mm2 -johtimessa), jolloin oikosulun
tehollinen arvo = 24 KW, niin arvaatte millaista tuhoa se tekee 1.5-2mm2 johtimissa? 24V järjestelmässä on saman oikosulun tehoarvo kaksinkertaisena...
(48KW). Akussa, kuten tiedätte puhti kyllä riittää,
lisäksi, jos "rautakanki" kestääkin oikosulun, niin akku räjähtää.
Tästä syystä, myös matalajännitteisen (autot, kesämökkien aurinkokenno viritykset) laitoksen (käyttöpaikan) sähköasennukset
pitäs antaa ammattilaisten hommiksi. Sähköturvallisuusmääräykset tuntevat, sekä suuret jännitteet yli 115V että suuret virrat, joten laitosten (käyttöpaikkojen) sähköasennukset on valtuutettujen asentajien tehtäviä.
Sitten noihin kaiutin juttuihin.
Nyrkkisääntönä on, että kun kaksi saman vastusarvon osaa kytketään rinnan, putoaa niitten vastuksen yhteisarvo neljännekseen. Lisäksi pienimmän vastusarvon osa määrää yhteisen vastusarvon rinnankytkennässä. Autokäytössä olevien lisävahvistinten impedanssi yleensä 4 Ohmia, joittenkin 2 Ohmia. Tapauskohtaisesti on selvitettävä, mikä laitteen impedanssi on, ennen, kun alkaa siihen ulkoisia osia, kaiuttimia ja taajuussuotimia siihen kasaamaan. Kaiuttimia löytyy sitten taas miljoona erilaista ja riippuu valitsijan ja kytkijän tiedoista saadaanko niistä ulos "ihastuttavaa kihinää", savua, vai kunnollista kuunneltavissa olevaa ohjelmaa.
Pitääpä lisätä tähän, pieni esimerkki: jos kaiuttimien impedanssi pitää olla 4ohmia, niin kaksi rinnan kaiuttimien pitää olla 16 Ohmia kukin, sama on tulos, jos kytkee kaksi neljän sarjaa neliohmisia kaiuttimia yhteen kanavaan 4+4+4+4 -rinnan- 4+4+4+4 = 4 Ohmia, tehonkestoltaan kukin kaiutin esim. 50W saapi mukavan 2x8 kaiuttimen stereo systeemin. joka jo bussiinkin antaa mukavat soundit, eikä särje ääntä. Eikä oo kallis systeemi. Nelikanavaiseen laitteeseen saa 4X8 kaiuttimen systeemin samalla tavalla kytkien.
Saapi esittää kysymyksiä, jos kytkinkaava ei avaudu, mieluiten tässä foorumilla, että tieto tulee jaetuksi.
Tää mun vaahtoaminen tuosta akkuvirran vaarallisuudesta, ei oo mitään tiukkapipon änkyttämistä, mutta sinänsä tosiasiaa, mitä voi tapahtua. Varovaisuus ja huolellisuus on aina paikallaan autosähkön kanssa pelattaessa olipa kyseessä asentaja, tai harrastelija. Kyselevä löytää "kylän" ja täällä kysytään ja neuvotaan kyselijää, mistä voi kiittää foorumeille kirjoittavia.
Kylähulluus aina paikallaan ja hyväksyttävää.
"Virta kertaa käämi, pimenee koko lääni"