Sivu 1/1
APUA tarvii hän Jantronikkiin
Lähetetty: 22 Huhti 2009 09:39
Kirjoittaja kariyr
Moi
Muistelen nähneeni jossain välissä viestiketjun jossa oli puhetta jantronikin laturisydeemistä. Nyt tarttisin valaisua asiaan. Olen hankkinut 3 kw siniaaltoinvertterin joka toimii myös laturina. Aikomus oli vaihtaa tämä uusi verme vanhan tilalle. Mutta kun olen kuunnellut asentajaa joka aikoi vaihdon suorittaa se jättäisi myös jantronikin sen takia että siinä on erotinlaite ja kenties jotain muutakin mikä vaikuttaa auton joihinkin toimintoihin. Itse en ymmärrä syvällisemmin näistä mutta haluaisin että systeemi toimii oikein. En haluaisi jättää jantronikia autoon vaan kaikki hoituisi tällä uudella laitteella. Kun starttaan autoa niin jantronikin sisältä kuuluu jonkin releen ääni mitä se mahtaa tarkoittaa? Jos otan jantronikin pois niin mitä toimintoja autosta pimenee ja täytyy tehdä uusiksi
Ja onko kenties jotain kaavioita/kuvia tästä vermeestä, niin näkisi siitä mitä se ohjailee ja miten...minulta ne näyttää puuttuvan. Jos kellä on jotain tietoa tai jos tiedät kuka oikeasti on perillä tästä niin kaikki tiedot on tervetulleita. Uusi invertteri on ohjelmoitu ja laitoimme sinne lataustehoksi 65 amppeeria muuten keskeytin jatkotoimet kunnes saan enemmän tietoa asioista. 040 545 7786
kari@luode.eu
Re: APUA tarvii hän Jantronikkiin
Lähetetty: 24 Huhti 2009 01:45
Kirjoittaja Joe Cool
Kokeile huviksesi irrottaa se laite, niin huomaat, ettei siellä korissa pelaa enää juuri mikään. Itse jätin Jantronicin nimenomaan tämän - sekä tietenkin sen
loistavan erotintoiminnon - takia sinne, vaikka sen laturi simahtikin. Kytkin vaan C-Tekin niihin nastoihin, mistä Jantronic puski ennen virtaa akuille. Minulla Jantronic oli irti nurkassa, kun auton ostin ja korin toiminnot olivat aika vähissä. Kun kytkin sen takaisin, kaikki alkoi toimia kuin taikaiskusta
Mutta turhahan se kätevälle miehelle tietenkin on ja ihan suotta sinne alunperin väsätty - voihan sitä aina itse rakentaa paremmat vermeet

Mutta kun en näistä oikeasti mitään tiedä, saati ole perillä, päätin jättää paikoilleen

Re: APUA tarvii hän Jantronikkiin
Lähetetty: 24 Huhti 2009 21:27
Kirjoittaja kariyr
Joe Cool kirjoitti:Kokeile huviksesi irrottaa se laite, niin huomaat, ettei siellä korissa pelaa enää juuri mikään. Itse jätin Jantronicin nimenomaan tämän - sekä tietenkin sen
loistavan erotintoiminnon - takia sinne, vaikka sen laturi simahtikin. Kytkin vaan C-Tekin niihin nastoihin, mistä Jantronic puski ennen virtaa akuille. Minulla Jantronic oli irti nurkassa, kun auton ostin ja korin toiminnot olivat aika vähissä. Kun kytkin sen takaisin, kaikki alkoi toimia kuin taikaiskusta
Mutta turhahan se kätevälle miehelle tietenkin on ja ihan suotta sinne alunperin väsätty - voihan sitä aina itse rakentaa paremmat vermeet

Mutta kun en näistä oikeasti mitään tiedä, saati ole perillä, päätin jättää paikoilleen

Sama vika minulla varmaan ymmärrän asiasta mielestäni kaikki, mutta mitään en asian hyväksi osaa tehdä siispä kutsuin kylään kaksi asiantuntijaa tältä saralta katsotaan mitä viikonloppuna tapahtuu..itse olen kuulolla ja seuraan tilannetta tarkkaan etäältä silmäillen samalla ehken hiukan rakentelen yksinkertaisempia palikoita paikolleen

Ajattelin tehdä viemärit ja lattian kaadot suihkuhuoneeseen...ja lupasin myös itselleni ottaa ensimmäiset tujut kulkurissa ilmalämpöpumpun kunniaksi...se on ensimmäinen etappi jonka itse noteeraan jollekin korolle

Re: APUA tarvii hän Jantronikkiin
Lähetetty: 03 Touko 2009 16:47
Kirjoittaja Joe Cool
kariyr kirjoitti:kutsuin kylään kaksi asiantuntijaa
No mites tarina jatkuu ja mitä ne itäisen maan viisaat miehet sanoivat

Löytyikö parempaa erotinviritystä

Re: APUA tarvii hän Jantronikkiin
Lähetetty: 03 Touko 2009 18:33
Kirjoittaja kariyr
Joe Cool kirjoitti:kariyr kirjoitti:kutsuin kylään kaksi asiantuntijaa
No mites tarina jatkuu ja mitä ne itäisen maan viisaat miehet sanoivat

Löytyikö parempaa erotinviritystä

Viisaat tietäjät olivat hiukan vaitonaisia, mutta lupasivat fixata systeemin. Kehottivat rohkeasti kytkemään uutta peliin. uusi invertteri kytketty verkkoon, mutta en ole vielä testannut kokonaan. Päätettiin, että jos ei saada erotinhässäkkää pelaamaamaan tehdään sellainen köyhänmiehen versio eli kytkimellä ajoakut erilleen, jotain puhuttiin myös diodeista jne, enpä paljon ymmärtänyt, mutta jotain elektroniikkaan liittyvää se tietysti on: Minulle se passaisi vallan hyvin....jos nykyisellä systeemillä voisi käyttää ajoakuista kerman päältä ja vielä starttaisi, niin onko se enään merkittävä virta kokonaisuus huomioiden

Eli näyttäis siltä, että kohta laitan myyntiin ehjän jantronikin...tuuletin pitää hiukan meteliä

vaikka varaosiksi jollekin

Re: APUA tarvii hän Jantronikkiin
Lähetetty: 04 Touko 2009 22:24
Kirjoittaja Joe Cool
kariyr kirjoitti: Eli näyttäis siltä, että kohta laitan myyntiin ehjän jantronikin...tuuletin pitää hiukan meteliä

vaikka varaosiksi jollekin

No ilmoittele jos niin käy - etenkin jos sen latauslaite pelaa, niin voisimme hieroa varaosakauppoja

Re: APUA tarvii hän Jantronikkiin
Lähetetty: 05 Elo 2009 23:28
Kirjoittaja Sähkö ja putkimies
No siis Jantronic on erinomainen lataus/erotuslaite, se on paljon enemmän kuin laturi!.
Kyseisen Jantronicin laturi lataa ensin käynnistysakustoa, kunnes kojetaulun erotusvalo sammuu ja kontaktori kytkee akut yhteen jolloin myös koriakut lataantuvat. Lataus menee päälle 25v ja pois 28,5v.
Kun akuston jännite laskee alle 23v tai startataan, Jantronic erottaa apu ja käynnistysakut toisistaan. Tästä aiheutuu kuulemasi naksahdukset kun laite erottelee akkuja.
Kun jännite nousee käynnistysakuissa 25,5 volttiin, Jantronic kytkee apuakut käynnistysakkuhin.
Aina kun akut ovat irti toisitaan, erotusvalo vilkkuu.
Korin toimintoihin Jantronic ei sinällään vaikuta, laite vain hoitaa akkujen erotuksen ja lataamisen. Toki Jantronicin poistolla on sellainen vaikutus, että koriakut eivät lataannu ja näin korin toiminnot ovat melko vähissä.
Siis laitetta ei voi korvata invertterillä!. Oikeastaan Jantronicia parempaa laturia ei ole, nimittäin tuo laite mahdollistaa sen, että starttiakuistakin saadaan korin laitteille kapasiteettiä kymmeniä ampeeritunteja koneen käynnistämisen vaarantumatta.
Jakodiodit ovat veneistä tuttuja, tosin ne vaativat vähän enemmän virittelyä ja starttiakkujen kapasiteetti siten on siellä eikä sitä saa korin laitteille käyttöön. Jakodiodi pudottaa jännitettä reippaasti, joten joudut virittämään moottorin laturia.
Jantronicissa on luultavasti huomattavasti tehokkaampi akkulaturi kuin tuossa invertterissä.
Oikea toimenpide tässä tapauksessa (tosin saattaa tulla myöhässä) olisi säilyttää Jantronic niin kuin se on siellä ollutkin, eli siihen ei mitään muutoksia. Koriakuilta tulisi vahvan sulakkeen kautta vetää paksut kaapelit invertterille, joka toki voisi niitä myös apuna ladata, mutta luulempa että Jantronicin laturi lataa akut melko vauhdikkaasti.
Laitan tähän yhden nyrkkisäännön sähkökytkentöihin:
Laitevalmistajat suositteletvat että jokaisesta laitteesta vedetään oma johto AKULLE. Kun asennetaan esim. vene tai kulkuri puhtaalta pöydältä laitevalmistajia noudattaen, tuloksena on akkutilassa johtoviidakko, jossa roikkuu jokaiselle laitteelle oma irtosulake ja hupiakun plus napaan menee kymmeniä johtoja.
Viisaampi tapa on se, että isot laitteet, jotka ottavat alle 30 amperia kytketään sulaketauluun, josta vedetään min. 6mm2 johto pääkytkimeen. Isompi tarvittaessa. Sitten isoille laitteille jotka ottavat satoja ampeereja asennetaan akkutilaan esim 5kpl ANL sulakkeita, jotka kytketään paksuilla piuhoilla pääkytkimeen. Pääkytkimestä sitten superpaksu johto siihen akkuun. Myös laturit ym. jotka on pakko kytkeä suoraan akkuun, kytketään pääkytkimen akkupuolelle. Pääkytkimet on syytä pitää eri tilassa missä akut.
Myös esim. veneen tai kulkurin sulaketaulu ja kytkintaulu (mieluiten sulakkeineen) jotka molemmat tarvitaan tulee mitoittaa niin, että siellä on vähintään 10 ylimääräistä paikkaa molemmissa.
Mutta anna sen Jantronicin olla paikallaan!
Re: APUA tarvii hän Jantronikkiin
Lähetetty: 06 Elo 2009 22:09
Kirjoittaja Jone
Sähkö ja putkimies kirjoitti:Jakodiodit ovat veneistä tuttuja, tosin ne vaativat vähän enemmän virittelyä ja starttiakkujen kapasiteetti siten on siellä eikä sitä saa korin laitteille käyttöön. Jakodiodi pudottaa jännitettä reippaasti, joten joudut virittämään moottorin laturia.
Noissa Mastervoltin(hyvissä) jakodiodeissa on systeemi joka kompensoi automaattisesti jännitehäviön tai sitten sen voi itse roplata dippikytkimistä "häviöttömäksi" Ei se tosiaan Jantronicia korvaa mutta itse laitan akkusyteemit tommosen kautta ja siihen kamuksi invertterin toiseen akkupiiriin, eli sinne hupipuolelle.
Re: APUA tarvii hän Jantronikkiin
Lähetetty: 08 Elo 2009 08:28
Kirjoittaja kariyr
Sähkö ja putkimies kirjoitti:
Siis laitetta ei voi korvata invertterillä!. Oikeastaan Jantronicia parempaa laturia ei ole, nimittäin tuo laite mahdollistaa sen, että starttiakuistakin saadaan korin laitteille kapasiteettiä kymmeniä ampeeritunteja koneen käynnistämisen vaarantumatta.
Eli kyllä minä olen kantanut sen jantronikin pihalle jo kuukausia sitten. Meillä oli siis sellainen sydeemi...2 starttiakkua ja 4 hupiakkua. Kun poistimme jantronikin niin iskimme tilalle samoihin kaapeleihin ja maasähköön uuden 3 kw siniaalto invertterin
jossa mukana laturi. Sitten hommasimme sellaisen nyrkin kokoisen pulikan joka laitettiin startti ja hupiakkujen väliin. Tämä pulikka iroittaa ajoakut automaattisesti kun niiden virta on kulutettu sille tasolle että auto vielä hyvin starttaa, sen jälkeen voimme käyttää hupiakut vaikka tyhjiksi. sitten kun akkuja ladataan joko ajamalla tai sähköllä, niin se pulikka ohjaa latausvirran ensin starttiakuille ja kun niissä on saavutettu tietty virtataso pulikka ohjaa latauksen hupiakuille. systeemi todella vaivaton mitään vipuja tai nippeleitä ei tarvitse pyöritellä eikä miettiä lähteekö kulkuri käyntiin

Eli tämmöisen systeemin rakentaminen on enempi kuin helppo

Itse käsitin niin että uuden invertterin latausteho on huomattavasti suurempi kuin jantronikin

Re: APUA tarvii hän Jantronikkiin
Lähetetty: 08 Elo 2009 14:03
Kirjoittaja Jone
Minkäs merkkinen on sun "pulikka" akkujen välissä ja mitäpä se maksoi moinen?
Re: APUA tarvii hän Jantronikkiin
Lähetetty: 08 Elo 2009 14:58
Kirjoittaja kariyr
Jone kirjoitti:Minkäs merkkinen on sun "pulikka" akkujen välissä ja mitäpä se maksoi moinen?
Jotain tämmöistä siinä muistaakseni lukee
BLUE SEA SYSTEMS
120 AMP SI ...automatick charging relay
En ole kysynyt vielä lopullista hintaa mutta kun sain pulikan puhuttiin että se maksaa kenties satasen
No googlettamalla löysin samanoloisen verkkokaupasta saattaa olla sama pulikka mikä minulla on paikoillaan itselleni ei tullut tuosta liikkeestä.
http://kauppa.aquamatic.fi/store/product/188
En ymmärtänyt tämänkään vehkeen speksauksista mitään, mutta minulle riittää että se toimii oikein

Re: APUA tarvii hän Jantronikkiin
Lähetetty: 09 Elo 2009 22:19
Kirjoittaja Sähkö ja putkimies
Kyseinen palikka on automaattinen latausrele joka on tarkoitettu startti ja hupiakkujen erottamiseen.
Se erottaa ne mikäli jännite on alle 24.7v 10s ajan tai alle 25.5v 30s ajan.
Ja kytkee mikäli jännite on ollut yli 26v 2 minuutin ajan tai yli 27.2v 30 sekunnin ajan.
Jantronicin laturin max virta on 45a, invertterisi ilmeisesti 65a? Mistä olet tollaisen invertterin löytänyt?
Ja tuohon jakodiodiin:
Mastervoltilla on olemassa jakodiodi mikä ei aiheuta jännitehäviötä, mutta Mastervoltin kompensointidiodeilla varustettujen jakodiodien "kompensointia" varten joudut pahimmassa tapauksessa joudut purkamaan moottorin laturin atomeiksi ja etsimään sieltä jännitteensäätö piuhan jonka sitten tuot tuohon kompensointi liitäntään.
Dippikytkimillä roplaaminen onnistuu taas Mastervoltin verkkovirtalatureissa, ei moottorin latureissa.