Aggregaatista asiaa

Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Mielessä pyörii aggregaatin hankinta ja vois aiheesta vähän vaihtaa ajatuksia :)
Ovatko akkulaturit kuinka tarkkoja virran laadusta? Kaikista halvimmat aggregaatit eivät tuota käsittääkseni ihan puhdasta siniaaltoa mutta riittääkö sen laatu akkulaturille?
Oma ajatus oli käyttää aggregaattia lähinnä akkujen lataamiseen ja varsinainen käyttösähkö tulee invertteriltä. Tällöin myös aggregaatin ei tarvitsisi olla kovinkaan tehokas vaan joku 1.5-2kw "salkkumalli" voisi olla olla sopiva. Ne ovat käyntiääneltään hiljaisia ja muutaman tunnin käyttöaika päivässä riittää varmasti pitäään akut toimintavalmiudessa normaalileirinnässä. Kahvinkeiton ja ruuanlaiton aikana agreegaatin voisi pitää päällä jolloin virtapiikki kohdistuisi aggregaatin bensatankkiin eikä akkuihin :)
Viimeisen haasteen asettaa nuuka luonne, hinta pitäisi olla alle 500€ jolloin hondat ja diesel koneet ovat liian kalliita :lol:
Olisiko foorumilla hyviä suorituksia?
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja jeepster »

suosittelen unohtamaan halvan ratkaisun.
ainakin motonetista ostettu 5kw 3vaihe diesel toimi sen nelisen tuntia, jonka jälkeen sähköä ei tullut.
aiheuttaa ikävyyksia keskellä metsää, kun pitää lähtea metsästämään uusia sähkönsaantilaitteita.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

jeepster kirjoitti:suosittelen unohtamaan halvan ratkaisun.
ainakin motonetista ostettu 5kw 3vaihe diesel toimi sen nelisen tuntia, jonka jälkeen sähköä ei tullut.
aiheuttaa ikävyyksia keskellä metsää, kun pitää lähtea metsästämään uusia sähkönsaantilaitteita.
Siinäpä se onkin, näyttää siltä että isommat ja kalliimmat koneet ei ole juuri sen varmempia kuin halvatkaan. Mutta 2000eur konetta ei missään nimessä kannata tällä käyttömäärällä hankkia. Halvin Hondakin on jo 990eur ja se on alle kilovattinen, ammattikäyttöön voisin investoidakkin mutta ei näillä käyttötunneilla.
Ajattelin mennä riskillä ja hankkia halvan, ristiä sormet ja toivoa että saan hyvän kappaleen :lol:
Esimerkiksi tällainen http://www.tehopekka.fi/tuotteet.html?id=28/93
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Meillä rouskuttaa kanssa joku "halpismerkki" ja on jo kolme kesää laulanut iloisesti sähköä :D no eipä sitä ole tietty käytetty kun joitain tunteja kerrallaan :wink: paitsi toissa talvena kun oli valtakunnan verkko pimeänä, niin joutu jauhaan yhtäsoittoa 30h :shock: että pysy kotona noi kylmälaitteet päällä :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Täältä tilasin oman: http://www.glanspower.fi/tuotteet/31

Oli Sähköstartilla oleva sellainen 2,2kw, mutta ei näytä olevan enää... olisko hinta ollut 295?


EDIT: olihan se siellä, ei vaan ole pyörät alla minulla (eikä tulekkaan, on lisävarusteena): http://www.glanspower.fi/tuote/7
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

only4pro kirjoitti:Täältä tilasin oman: http://www.glanspower.fi/tuotteet/31

Oli Sähköstartilla oleva sellainen 2,2kw, mutta ei näytä olevan enää... olisko hinta ollut 295?


EDIT: olihan se siellä, ei vaan ole pyörät alla minulla (eikä tulekkaan, on lisävarusteena): http://www.glanspower.fi/tuote/7
Oletko kokeillut akkulaturia, lähteekö lataamaan akkuja? Entä muita herkkiä laitteita? Ei ole ns. invertterimallia joten sähkö ei ole varmaankaan täysin puhdasta mutta onko liikaa kanttia, vaikea sano kokeilematta.
Itse asiassa ihan hyvä vaihtoehto, hinta on ok ja sähköstartti vähentää nykimistä :)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

haaveilija kirjoitti: Ajattelin mennä riskillä ja hankkia halvan, ristiä sormet ja toivoa että saan hyvän kappaleen :lol:
Esimerkiksi tällainen http://www.tehopekka.fi/tuotteet.html?id=28/93
Minulla on juuri tuollainen :D . Pörrää 12 tuntia tankilla. Hommasin tuon Jukolankujan Tokmannilta 199 eurolla ja kyllähän tuo nyt on pelannut. Jokin hämminki siihen tuli heti eka tankilla; Asensin aggrekaatille äänieristyslaatikon joka hiljensi konetta merkittävästi. Sitä varten rikastin täytyi muuttaa vaijeritoimiseksi etupaneeliin (vaijeri Biltemasta) sekä käynnistysnaru myös etupaneeliin kun laatikko peitti sen. Sitten pakoputkelle reikä ja ilmapuhaltimelle myös, (moottoritilan tuuletin 12V, oy piltema ab) ja sen virtajohdot 12V ulostuloon jottapa kun kone käy niin samalla tuulettaa. Mutta kun ensimmmäinen tankillinen loppui, oli puhallin mykkä, eikä 12V jännitettä enää tullut. Puhallin haisi niin kärynneelle että se piti takakontissa kuljettaa takaisin myyjäliikkeeseen joka ystävällisesti palautti rahat. Heti tuon jälkeen tuulettimen myytävä malli vaihtui toiseen, oli kaiketi aika heikko esitys :lol: Parin tankin jälkeen ei lähtenyt kylmänä millään käyntiin ennenkuin ostin uuden tulpan. Näiden vastusten jälkeen kone on pelannut moitteetta aina kun tarvii, uutena vuotena vedettiin pakkasesta käymään, kolmannella lähti. Luovuin tuosta laatikosta ja rakentelin sellaisen lavan Volvon konehuoneeseen jossa se on riittävän hiljainen, onhan siinä konehuoneen katossa äänieristeet valmiina. Tuo äänieristelaatikko joutaa jos tarvit sen.

Itse sähkö on kai riittävän hyvää, ei kai pyörivässä generaattorissa kovin huonoa voi edes olla :?:
Tulevaisuus on sähköinen
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja jeepster »

pyörivassä generaattorista tuleepi aina jonkinsuuntaista siniaaltoa. kanttiaaltoa tulee kun tehdään invertterillä tasajännitteestä vaihtuvaa.
kyse onkin tasalaatuisuudesta, pysyykö taajuus ja jännite oikealla alueella.

Kaverin mielestä loistelamppu ja jääkaappikuormaan, onko nyt induktiivista vai mikä sana se on, ns. ei vastuskuormaa, kannattaisi kytkeä kondensaattori rinnan kuorman kanssa. tasoittaisi jotenkin kuormitusta.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

jeepster kirjoitti:Kaverin mielestä loistelamppu ja jääkaappikuormaan, onko nyt induktiivista vai mikä sana se on, ns. ei vastuskuormaa, kannattaisi kytkeä kondensaattori rinnan kuorman kanssa. tasoittaisi jotenkin kuormitusta.
Siksi ajattelinkin ladata sillä akkuja. Autossa on 10A C-tek ja 12A automaattilaturi. Aggregaatti nykäistään käyntiin kun virta alkaa akuista loppumaan jolloin nuo kaksi laturia painaa yhdessä ehkä sen max. 10A. Ja muutenkin akkulaturin kuormitus olisi aika tasaista, verrattuna mikroihin yms. sähkövempeleihin.

Mulla on sille jo erinomainen paikkakin mietittynä, konehuoneestä siirtyi jätesäiliö uuteen paikkaan joten sen rungon päälle on helppo istuttaa aggregaatti, konehuoneen eristeet pitää isommat mölyt ulkopuolella ja tukevaan runkoon voi laittaa vaikka 4kpl isoja moottorityynyjä joiden varaan aggregaatti asennettais. Ei pitäisi tulla silloin resonointia rungonkaan kautta kovin paljon.
Lahti32 kirjoitti:Hommasin tuon Jukolankujan Tokmannilta 199 eurolla ja kyllähän tuo nyt on pelannut.
Pitääpä käydä Jukolankujalla jo vaikka huomenissa... :lol: Laatikkoa en taida alkaa värkkäämään, koitetaan ensin ilman.
Netissä surffailin niin aika moni kertoi että noihin kiinalaisiin joutuu vaihtamaan tulpan heti alkuun, sen jälkeen kuulemma pelaa.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

only4pro kirjoitti:Täältä tilasin oman: http://www.glanspower.fi/tuotteet/31
Oli Sähköstartilla oleva sellainen 2,2kw, mutta ei näytä olevan enää... olisko hinta ollut 295?
Ei ollut Tokmannissa enään myynnissä joten tilasin tuon Glanspowerin, pitäkää peukkuja että tulee "keskiviikkokappale" :D
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja B9M »

Omassa on 2,5kW kiinalainen pultattu kiinni takapaksin lattiaan. Suoraansanottuna käyttökelvoton. Ei myllyssä mitään vikaa, mutta pakokaasut tahto pukata aina sisään :twisted: . Tosin pakoputkena vain irroitettava letku, eli helppo suunnitella paremmaksi. Pakokaasuja tuottaa joka tapauksessa.
Kannettava salkkumalli tulee seuraavaksi. Saapahan sen aina tuulen alapuolelle. Salakalliossa voin ruuvata irti 170€. :wink: Eikä ole pyörinyt kun n2h :shock: Tv. Ari
Viimeksi muokannut B9M, 14 Touko 2009 20:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#048
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kyllähän paras sijoituspaikka aggrekaatille on lähimetsässä oleva oja tai kuoppa :wink: Kantaa parin pitkän kelaroikan päähän pörisemään niin ei kuulu eikä haise yhtään. Saisi niissä muuten olla vähän renkaita alla, nuo pienetkin aggrekaatit ovat pahimmoilleen raskaita yksin siirrellä. Koska aina ei viitsi kantaa niin siitä syystä rakensin vain irtolavan konehuoneeseen jossa se voi käydä ja savut tuulettuu auton alta pois, yleensä etupihan puolelle :( Pohjalle laittelin kylmämiesten käyttämää 19mm armaflex solukumimattoa jonka päällä aggrekaatti "ui" Yritin laittaa kuvaa asennuksesta galleriaan mutta se kuva on liian iso.

Yllättävän vähän muuten aggrekaattia tarvitsee invertterillä varustetussa autossa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja only4pro »

haaveilija kirjoitti: Netissä surffailin niin aika moni kertoi että noihin kiinalaisiin joutuu vaihtamaan tulpan heti alkuun, sen jälkeen kuulemma pelaa.
Pitää kokeilla, ei tahdo lähtee tämä minun kappale sähköllä aina käyntiin, sit kun nykäsee narusta niin lähtee ekalla.

Ai niin, toi glanspowerin laitteet EI sisällä starttiakkua
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

only4pro kirjoitti:Ai niin, toi glanspowerin laitteet EI sisällä starttiakkua
Samaa ihmettelin että mihin se akku edes sopii tuossa koneessa? pitääkö olla erillinen ulkopuolinen akku siis vai miten tuo on ratkaistu? Olkaapa myös tarkkoja että ostamanne aggrekaatti sisältää MOOTTORIÖLJYN, omassa ei ollut
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Lahti32 kirjoitti:
only4pro kirjoitti:Ai niin, toi glanspowerin laitteet EI sisällä starttiakkua
Samaa ihmettelin että mihin se akku edes sopii tuossa koneessa? pitääkö olla erillinen ulkopuolinen akku siis vai miten tuo on ratkaistu? Olkaapa myös tarkkoja että ostamanne aggrekaatti sisältää MOOTTORIÖLJYN, omassa ei ollut
Omassa tuli öljyt mukaan, ja ohjeiden mukaan piti koko litra kaataa sinne... eipä mahtunut kun n. ½ litraa niin tuli yli. Luin sitten ohjeet jollain toisella kielellä ja siellä olikin juuri se 0,4L tjsp.

Ja akku mahtuu tuonne taakse, tankin alle. joku moottoripyöränakku sinne menee, itse ostin biltemasta hyytelöakun, mutta joku mitta meni väärin ja ei mahtunut kunnolla, nyt makaa ja vähän tulee ulos siellä takana...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

only4pro kirjoitti:Ai niin, toi glanspowerin laitteet EI sisällä starttiakkua
Pitääpä käydä omalla "akkutukkurilla" eli raskoneen romuakkulaatikolla joskos sieltä löytyis sopivan kokoinen, luulisi k-a:n akulla kärsivät agrea hetken starttailla :lol:
Sieltä muuten löysin auton hupiakutkin ja toimivat täysin moitteetta, 4kpl vartan 170ah akkuja :D
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Volvo B10M, Wiima353
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Täällä sama isojen akkujen hankintakanava(Vianor)... Siinä oma mielenkiintonsa ja ammattikäyttäjät yleensä uusaa aina molemmat akut vaikka toinen vielä kunnossa. Ja sieltä voi ottaa koekäyttöön ja jos ei pelitä, kokeilee toista. Nyt on kaksi 170Ah:n akkua testattuna varalla. Jatkossa katson nämä isot akut aina ensin "kierrätyslaatikosta". Säästyy uusien akkujen rahat dieseliin...
Mulla halvin aggrimalli 850w, iso laturi hyvin lataa sen perässä. Latausvirtamittarin viisari heiluu aggrin kierrosten vaihtelun mukaan, mutta siinähän tulee samalla sitä "sykliä"... Aggri on mukana vaan ihan poikkeustilannetta varten, liikkeelle pääsyn varmistuksena. Ei sitä 2-tahtista viitsi naapurisopujen vuoksi käryyttää muuten kuin pakon edessä.
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja jeepster »

B9M kirjoitti:Omassa on 2,5kW kiinalainen pultattu kiinni takapaksin lattiaan. Suoraansanottuna käyttökelvoton. Ei myllyssä mitään vikaa, mutta pakokaasut tahto pukata aina sisään :twisted: . Tosin pakoputkena vain irroitettava letku, eli helppo suunnitella paremmaksi. Pakokaasuja tuottaa joka tapauksessa.
Kannettava salkkumalli tulee seuraavaksi. Saapahan sen aina tuulen alapuolelle. Salakalliossa voin ruuvata irti 170€. :wink: Eikä ole pyörinyt kun n2h :shock: Tv. Ari
kuulostaa siltä et kannattaa tulla hakeen pois? :shock:
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
markii
Tosi harrastaja
Viestit: 35
Liittynyt: 07 Huhti 2009 22:27
Truck: scania kutter clippe
Location: uusikaupunki
Member id: 97

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja markii »

kannattaa katsoa kone.clanssin sivuilta ostin itse 5kw bensa makso 395e diesel 595 itse päädyin bensaan hiljaisempana.
transpot
Rattiamiraali
Viestit: 250
Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
Truck: scania carrus 502
Location: kaarina
Paikkakunta: kaarina

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja transpot »

Onko jollain kokemuksia tuosta kipor 2600ig salkkuagregaatista. Miten pelannut jne..eillen laitoin tilaukseen. Savenmaalla 521€ tarjouksessa wink
callex
Tosi harrastaja
Viestit: 35
Liittynyt: 19 Helmi 2013 07:20
Truck: MB-609 Kasten
Location: Tammela

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja callex »

En tuosta 2600W agregaatistya ole kuullutkaan. Kuitenkin Kiporin 2000w pelittää tosi hyvin ja hintakin oli 399,00€. Hyvä ostos mielestäni.
transpot
Rattiamiraali
Viestit: 250
Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
Truck: scania carrus 502
Location: kaarina
Paikkakunta: kaarina

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja transpot »

Savenmaalta ja kärkkäiseltä ainakin löytyy näitä. Taitaa olla isoin ns.salkkumalli kiporilta?
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Kipor 2600 ihan ok laite :arrow: paitsi 2 kertaa jo bensat öljyjen seassa :!:
Seuraava aggrekaatti tulee olemaan honda tai yamaha !
Kuunneltu ääntä ja melkein voisi tyynyksi laittaa :lol:
Joo maksaa mutta varmaan sykkii seuraavat 20 vuotta mennen tullen eli sijoitus on hyvä.
TN62
Kokenut kuljettaja
Viestit: 127
Liittynyt: 11 Helmi 2009 15:41
Truck: Bürstötähti
Location: Nummela
Member id: 84

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja TN62 »

Hommasin vuosi sitten tuon Kiporin 2600i. Ollut kerran tosi käytössä puskaparkissa. Ei liikoja melua...yöksi kyllä sammutin, kun oli auton vieressä. Painoa sen että en puhuis kannettavasta vaan raahattavasta. Hyvin on aina lähtenyt tulille...kerran kuussa käyttänyt. Sellainen ilmiö siinä on, että korkissa on ilmaventtiili, joka ei toimi. Eli pitää käyttää korkki hieman raollaan, muuten loppuu pensa koneesta.
Scania BF 86 S -78 Hetku Sininen
Hymer
Bürstner
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

Iltaa. Minullakin sähkö suunnittelu sisuun ajankohtasta .Siinä on maa sähkö asennettu joka kytketään 16 A pyöreään kolmivaihe roikkaan.On siinä invetterikin josta on johot irrotettu akkuista,en vielä oo kokeillut kytkiä niitä paikalleen.Siinä on lämmitys sähkollä ja siksi varmaan voimavirta jotta voi jakaa useammalle vaiheelle.On siinä vepasto toisena lämmitysmuotona,jota en ainakaa vielä oo saanu syttyyn. Suunnitelmissa on laittaa toiset akut hupiakuiksi.Vieläkö PekuMan66 ja Haaveilia on akkuvarastolla ois tarvetta hupiakuille.Syksyllä ensimmäisillä kunnon pakkasilla on varmaan parasvalikoima.Ettäkä asu kovankaukana minusta.

Esa Ä
Vastaa Viestiin