Aggregaatista asiaa

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Hiljaisia nuo salkkuinvertterit ovat tyhjäkäynnillä, mutta 2kW kuorma perässä alkaa jo puska tutisemaan.

Minulla on autossa tavallinen 2,7kw kärrymallinen takatavaratilassa - ei sen melu sisällä haittaa, mutta auton vieressä käy melkoinen pärinä. Yleensä se on käytössä puolituntia - tunnin, kun astianpesukone on päällä ja autoa pakataan pois puskaparkista. Samalla tulee hupiakut ladattua ja laturin hihnat saavat hieman armoa.

Mökille pitäisi löytää jokin hiljainen - tuo aurinkokenno ei jaksa ladata marraskuussa. Kesällä 6 x 270W paneelit + 1180ah akkupaketti ovat enemmän kuin riittävät.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
silvarello
Rattimajuri
Viestit: 160
Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
Truck: B10M/Superstar
Location: Savonlinna
Member id: 350

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja silvarello »

4x285 paneelit on suunnitteilla ens kesäksi täälläkin. Mietin jo budjetin käyttämistä niihin, mutta asennuskelit ei viehätä ja ei taida toiveita olla lataustehosta kun taivas on lonkeron värinen. Siksi nyt on aggren vuoro.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Se on 1/10 kesäkuun tehosta osa mitä nuo paneelit tuottavat lonkerokelillä. Oltiin 5-päivää syyslomalla mökillä ja viimeisenä päivänä porakaivon pumppu ei jaksanut lähteä pyörimään. Silloin tuli aggrea ikävä. Jääkaappi, pikkukoneet ja valaistus toimivat kyllä ihan tuohon invertterin shut off- pisteeseen asti.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
silvarello
Rattimajuri
Viestit: 160
Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
Truck: B10M/Superstar
Location: Savonlinna
Member id: 350

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja silvarello »

Tilasimpa sit kuitenkin tuommosen: https://www.nettimyynti.fi/tuote/aggreg ... 014167725/

Kaikkihan ne papattaa..? Tuossa plussana iso teho, iso tankki, sähköstartti, kaukokäynnistys ja sammutus.
Siniaaltoahan tuokin tekee kun invertteri. Oikeestaan ainut mikä puuttuu on muovikuoret ympäriltä. Tarjouksessakin oli.
On se jännä miten mieli muuttuu ominaisuuksia katsellessa

Saa nähä miten sijoitan- ojaan vai ruumaan ja laitanko takkia päälle.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja neppi »

Siniaaltoaggrella oli ongelmia siniaaltoinvertterin kanssa. Ootappa ku muistan...

Invertterissä oli semmonen joku "soft start" - ominaisuus, et se ei jysäyttäny kerralla koko kuormaa maasähköön, vaan sillei hiipimällä. Sit taas salkkuKiporissa oli semmonen Smart energy save the world -toiminto, mikä haisteli kuormaa ja tarjos roikkaan enemmän hotusiinia vain tarvittaessa. Nää kaks ei koskaan pelannu yksiin, vaan molemmat humpas ylös-alas, eikä sit kummassakaan päässä tapahtunu mitään. Piti muistaa otta se "Smart-Ass"-toiminto Kiporista pois päältä, jos mieli sillä bussia sähköistää.
epakesko
Kuski
Viestit: 28
Liittynyt: 15 Syys 2016 22:40
Truck: Berkhof/Helkama
Location: haukipudas
Member id: 338
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja epakesko »

Mulla on tuommoine timco.
Pulttasin sen linkan sivulootaan ilmastointikennon alle kiinteäksi.
meteli on isompi kuin 56db mutta pienempi kuin perinteisissä.
ainakin invertteri ilppi tuon säästöliekin kanssa toimi kun kokeilin mutta oikeaa käyttöä puskassa ei vielä testattu.
Pakoputki pitää tuua vielä auton ulkopuolelle kun nyt puhaltaa auton alle josta käry kulkeutuu sisään.

ei armasti ole kawan, hondan tai minkään muunkaan oikean agrin veroinen mutta eipä hintainenkaa. Kun ottaa omalla kohalla käyttöasteen huomioon niin saa luvan välttää.
Epäkesko
silvarello
Rattimajuri
Viestit: 160
Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
Truck: B10M/Superstar
Location: Savonlinna
Member id: 350

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja silvarello »

Kiinteä asennus kiehtoisi minuukin. Pitää kuunnella miten käy korvaan ääni. Autoon asennuksessa jää raahaamisen vaiva pois ja mahdolliset naapurit häiriintyy vähemmän kun jonkinlaista seinää välissä. Käyttötarvekin on vielä ihan mysteeri. Kesällähän puskasähkö tulee tulemaan taivaalta ja talven puskia ei vielä tiedä kun liikenteessä tuo on ollut vasta Juhannuksesta.
Tsiikailin kuvasta että suht helppo on pistää pari äänieristyslevyäkin tuohon.
Hyvä tietää tuo smart ass- juttu etten heti viskaa jotain kaivoon kun ei toimi.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Jule »

Ihan mahdottomasti tuollaista ilmajäähdytettyä laitetta ei voi kyllä koteloidakaan, saa lämpöhalvauksen.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Pakoputki ja ilmanotto aiheuttavat ison osan äänestä. MB609-autossa laitoin aggren sivuluukkuun, joka oli alunpein tehty kahdelle kaasupullolle. Metallisella viemäriputken palasella vein pakokaasut lattiasta pihalle. Imuilma tuli luukun ritilöistä. Kuumenihan se kone siellä luukussa, mutta toimi kuitenkin. Tankin olin laittanut tavaratilan puolelle, koske siinä koneen päällä oli liian kuumaa. Kesällä pidin luukkua aiku, mutta rospuuttoaikaan pystyi käyttämään luukku kiinni kuten myös ajossa.

Melu väheni ja auton toisella puolella pystyi jopa keskustelemaan. Ei sovi ehkä leirintäalueelle, mutta en sovi minäkään. Nyt aggre on irtonaisena bussia takaluukussa. Pystyy käyttämään luukku auki tai vie muutaman metrin päähän pensaaseen.

Tuollahan se nytkin papattaa puskassa, kun aurinksähkömökillä ollaan viikonlopunpidossa. Ei oikein jaksa kennot tuottaa marraskuun lonkerokeleillä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
silvarello
Rattimajuri
Viestit: 160
Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
Truck: B10M/Superstar
Location: Savonlinna
Member id: 350

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja silvarello »

Pääsin viimein koekäyttämään tuota. Käytin vartin ja vaihdoin öljyt.
-Hiljaisempi kuin odotin. En kuitenkaan käyttäisi tyynynä..
-Hajuttomampi käydessään kuin odotin. Ensi kosketus oli että "kuumaa ilmaa ja pullanmuruja". Vertailukohteena pidin 2001 Kawasaki zx-12R streetfighter moottoripyörää joka tappaa vartissa, joko ajossa tai pakokaasuilla.
-Ei komplikaatioita Reddewilin Powerstarin kanssa. Hyvin vaihtoi keltaisesta ledistä vihreelle.

Kaikki toimii- myös kaukosäädin. Höh. Onko minua huijattu?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Miten tuo rikastintoiminto on hoidettu kaukosäätimen kanssa? Jossain vempaimessa oli ainoastaan käsiryyppy ja masiina ei suostunut käynnistymään ilman eli kaukosääto soveltui ainoastaan sammuttamiseen.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
silvarello
Rattimajuri
Viestit: 160
Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
Truck: B10M/Superstar
Location: Savonlinna
Member id: 350

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja silvarello »

Sama tässä. Ei tuokaan varmaan lähde kuin lämpimänä. Ehkä se sammutus onkin tärkeempi. Sitä en oo tutkinut jääkö sinne sytytysvirta päälle, vai onko joku magneettojuttu. Muutenhan akkukin tyhjenee kun virtalukko jää "on" asentoon. Voi olla aika turha tuo kaukari. Zuikkis tais rakennella jonkun sähköisen ryyppysysteemin kaukokäynnistykseen?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

On tuossa Timcossa tuon eco-moden ohitus nappula? Tuo kesämökkini Victron ei oikein halua ladata älyaggrejen kanssa ilman keinokuormaa. Nykyisen koneen kanssa joutuu käyttämään auton sisätilanlämppäriä 600W:lla syöttinä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
silvarello
Rattimajuri
Viestit: 160
Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
Truck: B10M/Superstar
Location: Savonlinna
Member id: 350

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja silvarello »

Kyllä näyttäs olevan. Kuukkelin kuvahaulla löytyy jos jonninmoista kuvaa tuosta aparaatista ja nappuloiden sijainnista. Tuo nettimyynnin kuva on kuitenkin lähimpänä oikeaa.
Tuossa ei alustavasti ollut mitään yhteensopivuus ongelmaa. Se on tuo Victron varmaan herkempi ja hienompi. Kiinalainen tunnistaa toisen kiinalaisen.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kiitos tiedosta - taidan laittaa Tincon tilaukseen.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
silvarello
Rattimajuri
Viestit: 160
Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
Truck: B10M/Superstar
Location: Savonlinna
Member id: 350

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja silvarello »

Rosvolinna kirjoitti: 14 Marras 2018 12:22 Kiitos tiedosta - taidan laittaa Tincon tilaukseen.
Youre welcome. Tuo nettimyynnin tarjous taitaa muuten olla halvin tällä hetkellä. Muissa paikossa lähempänä kuutta ja puoltasataa.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Timco tilattu Nettimyynti-kaupasta. Nyt suunnittelemaan kuormalavan päälle rakennettavaa koirankoppia - niin sopii sopii aggre paremmin mökin pihasuunnitelmaan. Joku saranamekanismi siihen tulee....aukeava katonlape tai jotain.

BTW tuli tuossa huollettua bussissani oleva Keeway-aggre. Pakoputki oli nakertanut itsensä irti tärinässä ja puolet pulteista oli karissut käyttövuosien aikana. Ihmettelin päivänä eräänä sen kovaa käyntiääntä, mutta syy selvisi. Pakoputki oli muuttunut helistimeksi. Hitsasin putken läjään ja päälle hieman mattaspraytä - hups sehän on kuin uusi.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

BTW2

Olen aina ihmetellyt, kun mainostavat "siniaalto arrgekaatti" - saattaa olla melko hankalaa tehdä kanttiaaltoa akselia pyörittämällä :) Onkohan siinä digitaalimoottori, niin kuin tuossa nurkassa lojuvassa pölynimurissamme? Digitaalimoottori = toimii/ei toimi/toimii/ei toimi jne....
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
silvarello
Rattimajuri
Viestit: 160
Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
Truck: B10M/Superstar
Location: Savonlinna
Member id: 350

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja silvarello »

Kyllä ne Kiinalaiset osaa tehdä sitä kanttiaaltoakin.. :lol:
Tulipa tuossa viikoloppuna heittetyä tuommonen 900 km setti. Käytiin Lapualta Neoplanin mustat nahkajakkarat sinisten yrjökuosien tilalle ja samalla Tuurissa ym. 11 asteen yöpakkaset tuli koettua- hyvin tarkeni.

Tuli ensikosketus eilen agregaattisähköönkin: Jyväskylässä käytiin tyttären kanssa sukuloimassa vajaa pari tuntii ja bussiin jäi kaveri ja hänen tyttärensä. Ajattelin että täräytän aggrella sähköt mökkiin ja ilpo päälle.
No akkuhan oli gaatista tyhjentynyt... ei taida kestää käyntiasentoa sammuksissa.
Vetämällä käyntiin ja ei tee sähköö... mikä vittu... pari uutta yritystä ja rupes rokkaamaan. En katellut sen kummemmin, vaan eikun kyläilemään. Sanoin kaverille että jos kuuluu jotain outoo, niin yrittäkää pärjätä.

Tultiin puolentoista tunnin päästä takas ja siinähän tuo pärisi... ei vaan tehny sähköö- hupiakutkin oli kyykänneet. -Outoo eihän tää ikinä..-
Valittelivat sisällä että viilee ja telkkakii sammu...

Auto käyntiin ja kotia.
Tänään kattelin. Latasin akun ja aggre toimii. yhdistin bussiin ja toimii. Vitusti menee sähköö, mutta toimii.
Sit välähti: Ilpo 1.2kw(?), waecon lämmiverivarsa 0.8, mikro ties miten paljo ja lisäks lattialämmitys, töllö ym.... Tyhmä minä! :oops:
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

silvarello kirjoitti: 12 Marras 2018 19:41 Sama tässä. Ei tuokaan varmaan lähde kuin lämpimänä. Ehkä se sammutus onkin tärkeempi. Sitä en oo tutkinut jääkö sinne sytytysvirta päälle, vai onko joku magneettojuttu. Muutenhan akkukin tyhjenee kun virtalukko jää "on" asentoon. Voi olla aika turha tuo kaukari. Zuikkis tais rakennella jonkun sähköisen ryyppysysteemin kaukokäynnistykseen?
Kato joo, täällähän oli nimi mainittu. :)

Mähän ostin ebaystä semmoisen kaukokäynnistysmodulin, missä oli periaatteessa kaikki muut paitsi toi ryyppy. Tuo kytkee sytkävirrankin releellä, eli "valmiustilassa" virtaa ei kulu kuin sen modulin itsensä viemä virta, joka ei montaa milliamppeeria liene. Ainakin kuukauden seisonnan jälkeen vielä iloisesti hörähtää kakella.

Ryyppyyn tein henkilöauton keskuslukituksen ovimoottorilla vipstaakin mikä sitä rempoo, ja säädettävällä termarilla menee takaisin pois.. Anturi pakoputken lämpöpellissä. Ihan hyvin se tuntuu toimivan.

Nyt on bussi taas remontissa, siirrän sähköjuttuja vähän erilailla niin samalla meinasin tehdä vielä kontaktorikytkennän mikä valitsee aggregaatti/maasähkö-välillä automaattisesti kun aggregaatti lähtee käyntiin..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Timco koottu ja koekäytetty. Vaikuttaa toimivalta. Hiljainen käyntiääni verrattuna bussissani olevaan Keeway-koneeseen. Kaikinpuolin vaikuttaa hyvältä ostokselta.

Bussin Power Star invertteri tuntuisi toimivan tuon kanssaa. Lähti lataamaan normaalisti ja kierrokset nousivat Timcossa, kun vertti pyysi lisää tehoa.

Naamataulussa on ainoastaan yksi shukolähtö, mutta se ei haittaa. Rakennan kaatille pienen suojakopin eurolavan päälle ja siihen seinään kopin laitan seinään rivin ulostuloja. Tuo kaukokäynnistin toimii kyllä lämpimällä koneella, mutta kylmänä vaatii rikastinmen käyttöä. Pitää varmaakin väsätä "Zuikkis"-tyylinen rele/solenoidikikkare, jos haluaa tuota mökin Victronic-laturivertin automaattikäynnistysominaisuutta hyödyntää.
timco1.png
timco1.png (897.7 KiB) Katsottu 20482 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Minullakin on oma erityisesti tarve pienelle agregaattille nimittäin taasen kerran ajan ilman laturia ympäri Eurooppaa. Syksyllä on paljon sadetunteja ja vähän aurinkokuntamme. Tosin tämän talven pahin on nyt ohi ja olemme sähköstä kiinni leirintäalueella. Mutta tapa saada sen verran sähköä sadesäällä että pystyy ajamaan valot ja tuulilasin pyyhkimen päällä. Tämä tarkoittaa n. 300 W tehoa ja sen tehoinen on minun startti akun laturin teho. Keulamaskin sisään saisi varmaankin mahtumaan 600-1000W tehoinen agregaattille auton sähköverkkoon liitäntä on myös siellä. Paikallaan maski kiinni on vaarana että bensa tankissa höyrystyy ja bensa kiehuu. Ajaessa ajoviima hoitaa tuon ongelman.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tankin voisi helposti irroittaa koneesta ja sijoittaa erilliseen tilaan. Näin minulla oli pulla-Mersussa. Tuo Timcon moottori+generaattori on kokoa 2 kenkälaatikkoa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
epakesko
Kuski
Viestit: 28
Liittynyt: 15 Syys 2016 22:40
Truck: Berkhof/Helkama
Location: haukipudas
Member id: 338
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja epakesko »

Tuommoseen loukkoon ite laitoin tuon agrin.
Pakoputki häätyy vielä siihen laittaa auton ulkopuolelle.
Tuossa luukussa on valmiiksi ritilä, sekä takapuolella kans joten on läpivirtaava aukko.
timco2.JPG
timco2.JPG (119.13 KiB) Katsottu 20365 kertaa
Epäkesko
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Timco 3000i on ollut nyt koekäytössä mökin aurinkosähköjärjestelmässä. Hyvin toimii Victron EasySolar -laitteen kanssa. Säästömode voi olla päällä ja Timco tajuaa antaa kierroksi, kun laturi pyytää. Lataustehoksi säädin EasySolarissa 1000W ja virtaa puskee 35A 24v-akustoon. Lähtöjännite olo 10.3v ja viiden tunnin jälkeen oltiin kesäisissä lukemissa 25v.

Paneelit eivät pysty tuottamaan lataukseen tarvittavaa määrää sähköä vuoden pimeimpänä aikana, joten mökillä joutuu käyttämään aggrekaattia. Melutaso tuossa Timcossa on siedettävä. Paljon hiljaisempi kuin tuo bussissani oleva Keeway.

Ainoa miinus: Timco 3000i ei sovellu isojen moottoreiden käyttöön, halkokone, kaivonpumppu, kompura. Ne toimivat kyllä aurinkosähkökeskuksen kautta, mutta eivät suoraan Timcosta. Keeway kyllä pystyy nuo käynnistämään - kyykkää vähän mutta massa voittaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin