Sivu 1/1

peräkärryn jännittteen alennin 24V>12V

Lähetetty: 31 Heinä 2009 15:39
Kirjoittaja Mopar
Nyt, kun tuli tarvetta vedellä kuljetusbussilla kärryä, tietty tuli tuo peräkärryn valo asia pohdintaan.
Ostin sitten sellasen peräkärryn pistorasiaan kytkettävän jännitteen alentajan 24V>12V, sellanen musta noin 15cm pötkö(made in germany). No kaveri sitten kehu joskus kokeilleensa samanlaista ja ongelmana oli valojen hiipuminen noin 10 min käytön jälkeen. Valot siis hävisivät kokonaan, jarruvalot ja vilkut sentään jäivät.
No kokeilin sitten omaa ja ihan sama peli, vähän aikaa toimi ja valot hiipu olemattomiin. Lähetin tietty takaisin ja maahan tuoja oli ihan kuulemma ihan äimän käkenä, ennen kuulumatotan.
Onko kellään muilla kokemuksia tuosta. Nyt tiedän kaksi ja kumpiki oli aika olemattomia esityksiä. Ilmeisesti eivät kestä kuormaan.

Re: peräkärryn jännittteen alennin 24V>12V

Lähetetty: 31 Heinä 2009 18:57
Kirjoittaja Wonderi
Jos ei kärryssä ole ledilamppuja niin vaihda 12V hehkulamppujen tilalle 24V hehkulamput. Helpompaa kuin jännitteenalentimen ihmettely.

Re: peräkärryn jännittteen alennin 24V>12V

Lähetetty: 31 Heinä 2009 19:12
Kirjoittaja Mopar
Laitetaan nyt kuitenkin 12v, niin sopii kärry kuin kärry perään.

Re: peräkärryn jännittteen alennin 24V>12V

Lähetetty: 31 Heinä 2009 20:50
Kirjoittaja haaveilija
Mulla on sama juttu edessä. Mistä ostit sen mötikän ja onko se ainoa markkinoilla oleva vai oisko niitä jonkun muunkin valmistajan laitteita saatavilla?

Re: peräkärryn jännittteen alennin 24V>12V

Lähetetty: 31 Heinä 2009 20:56
Kirjoittaja Jailbird
Samaa mieltä kuin Wonderi, vaihdat vaan 24v polttimot...(jos on tilapäistä ajoa) ja kun laitat kärrin henkilö auton12v perään niin valot on "vähän himmeemmät" mutta pimeässä näkyy varmasti riittävästi!! ...kokeiltu on monta kertaa :shock: :oops: (meijän saunavaunu)!

Ja HUOM. en kehota ketään kokeilemaan sääntöjen rajoja... :D mutta jos lukee sääntöjä kuin "piru raamattua" niin...tai no, olkoon ...!



ps. eikä se ole muuten kovin iso vaiva vaihdella polttimoita vaikka kuinka usein kun ruuvit on "vetreessä" kunnossa!

ps2 Anteeksi!

Re: peräkärryn jännittteen alennin 24V>12V

Lähetetty: 31 Heinä 2009 21:21
Kirjoittaja Mopar
haaveilija kirjoitti:Mulla on sama juttu edessä. Mistä ostit sen mötikän ja onko se ainoa markkinoilla oleva vai oisko niitä jonkun muunkin valmistajan laitteita saatavilla?
Ilmeisti ainoa suoraan pistorasiaan tuleva malli. Nyt laitan sellasen boxin missä on 6*5A + maa. sen pitäis tomiman. Tuo tulee siis suoraan johtoihin ja siinä on 6 kpl 5A lähtöjä. Ne se alentaa 24v>12V

Re: peräkärryn jännittteen alennin 24V>12V

Lähetetty: 31 Heinä 2009 21:34
Kirjoittaja only4pro
Eikös vanhat pajerot ollut 24v? niissähän oli se alenninpalikka, varmaankin juuri sellainen kun mopar nyt on löytäny. ei muuta kun purkaamoon hakee

Re: peräkärryn jännittteen alennin 24V>12V

Lähetetty: 31 Heinä 2009 21:46
Kirjoittaja Sisu
Offroad palstalla on niitä aina silloin tällöin myynnissa. Melkein jokaisessa Land Cruiserissa on semmoinen palikka joka pudottaa 24V -> 12V. Nämähän on maahantuojan asentamia ja niissä on kaikki lähdöt.

Mullakin on noita muutama käytössä ja varallakin on yksi kipale

Re: peräkärryn jännittteen alennin 24V>12V

Lähetetty: 31 Heinä 2009 22:19
Kirjoittaja Mimyy
Meillä autoon asennettiin 8A jännitteenalennin joka syöttää releihin 12 ja ohjaus 24v.
Osat Paimelasta eikä maksa paljoa.

Re: peräkärryn jännittteen alennin 24V>12V

Lähetetty: 01 Elo 2009 12:27
Kirjoittaja scania 110
itsellä myös tehty releillä. 12v hupi akusta virta, joita 24v releet ohjaa

Re: peräkärryn jännittteen alennin 24V>12V

Lähetetty: 01 Elo 2009 17:08
Kirjoittaja Rosvolinna
Minun MB609 on koukun sähköt toteutettu 24>12 jännitteenmuuntimella ja viidellä releellä. Muuntimelle on oma sulake hanskalokeron taulussa. Muuntimessa on oma sulake 10A 12v puolella ennen releitä. Koko komeus sijaitsee oman vaneriluukun takana takakontissa heti ovitolpan vieressä - ei tarvitse ihan kaikkia tavaroita purkaa kadulle kun sulake pamahtaa.

-vasen vilkku
-oikea vilkku
-vasen takavalo / äärivalot
-oikea takavalo / äärivalot
-Jarruvalo

Mikäli kärryssä on oikosulku, niin kuin noissa venetraileleissa useasti on :) - palaa 12v-puolen sulake ja vetoauton valot jäävät toimimaan. Ainoa haitta on, että kaikki valot kärrystä pimenee mikäli yksi piiri on oikarissa. Toisaalta pitää se kuitenkin ehjätä ennen kuin kehtaa maantielle lähteä....

Re: peräkärryn jännittteen alennin 24V>12V

Lähetetty: 01 Elo 2009 20:46
Kirjoittaja only4pro
Rosvolinna kirjoitti:Mikäli kärryssä on oikosulku, niin kuin noissa venetraileleissa useasti on :) - palaa 12v-puolen sulake ja vetoauton valot jäävät toimimaan. Ainoa haitta on, että kaikki valot kärrystä pimenee mikäli yksi piiri on oikarissa. Toisaalta pitää se kuitenkin ehjätä ennen kuin kehtaa maantielle lähteä....
Mitäs jos laittaisi releen jälkeen vaikka 3A sulake per linja, silloin esim. oikea taka/äärivalon oikari pimentäisi vain sen? Ja jättäisi tietenkin kaikki nykyisetkin sulakkeet, että esim 24->12V muuntaja kun hajoaa niin palaa sulake eikä auto tai vastaavasti vaikka joku rele menee oikariin, niin palaa 12V sulake.

Vähän tällä tyylillä tein naapurin puoliperävaunua, työvalot siis. Syöttö ensin 30A, sitten se jakaantuu 5A-nosturi ja 25A-valot.
Sitten on edessä sivuilla kaksi valoa, ne yhden 7,5A takana, sitten on takana pyörien välissä erillissyötöt, niille lampuille on siis 4A/lamppu sekä sitten takana on vielä kaksi lamppua, jotka ovat 7,5A takana. Niin ja onhan nosturissa myös kaksi lamppua, nekin om oman 7,5A takana. Eli kun jotain osuu lamppuun ja se hajoaa, niin pimenee yksi tai kaksi valoa enintään. Lamputhan ei vie noin paljon, mutta sulakkeita kun ei löydy juuri oikein, vaan laitettava pikkasen isompi. Ai nii, yks noista erillislampuista takana onkin LEDi, eli ei vie melkein mitään virtaa...

Re: peräkärryn jännittteen alennin 24V>12V

Lähetetty: 01 Elo 2009 21:11
Kirjoittaja Rosvolinna
Jep - taidankin lisätä joka piirille oman pikkusulakkeen. Onhan siinä kaapissa tilaa.

Re: peräkärryn jännittteen alennin 24V>12V

Lähetetty: 02 Elo 2009 16:41
Kirjoittaja konenikkari
Mitä vähemmän ajoneuvosta löytyy erillisiä jännitteitä, sitä vähemmin on vikoja.