Elektroniikka

65-14
Sponsori
Truck: Iveco Zeta 65-14 -85
Member id: 22

Elektroniikka

Viesti Kirjoittaja 65-14 »

Sähköä kulkurin laitteille.

Tuolla kerroin/kyselin viewtopic.php?f=2&t=2171 miten saisin laitteet kestämän

Olen täältä lueskellut että siniaaltoa pitäisi olla elektroniikalle vai oliko se kanttiaaltoa :?: :?: . Hupiakuista kun otan virtaa niin sieltä tulla tupsahtaa välillä voltteja enemmän kuin tarpeeksi. Inverttereistä on paljon keskustetu mutta minkälainen, mistä/miten. Mikroaaltouunia, TV:tä ym. varten ymmärrän tarpeen.
Eli pitäisi saada 12v (halpa hupi) elektroniikka kestämään. Olisiko järkevää syöttää laitteille esim vain 11v :?:

Pitäisikö hupiakustosta lähteä jonkun mötikän esim. invertterin kautta parempaa sähköä viihde elektroniikalle (jottei tiivisteistä pääsisi savut ulos :wink: )

Miten on järkevintä kytkeä hupilaitteet :?:
-Akuista 12-24v - invertteri 240v - hakkuri 12v tuntuu hieman pöhköltä maallikosta :oops:
-Entäs tolpasta 240v kun kaukoidän laiteet kestäisivät paremmin 220v (mututuntumaa) :oops:
-siniaaltoa, kanttiaaltoa vaiko molemmat :?:

EDIT:
Tuolla on mainiot keskustelut inverttereistä viewtopic.php?f=13&t=1048 viewtopic.php?f=13&t=2260 viewtopic.php?f=13&t=1909 viewtopic.php?f=13&t=2103 viewtopic.php?f=3&t=132&hilit=*invertteri*

Mikä, mistä ja minkälainen on tämänhetken tietojen perusteella asiallinen invertteri kulkuriin :?: Onko se Invertek josta täällä on keskustelua ollut :?:
T:Masa
Bussiton
Vapaaherra
Member id: 015

Re: Elektroniikka

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Puhdasta siniaaltoa tekevä invertteri on varmin ratkaisu :mrgreen:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Reddewil
Vapaaherra
Truck: Tukato & FM
Member id: 037

Re: Elektroniikka

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kyllä omasta kokemuksesta voisin sanoa että kaukoidän laitteet kestää kyllä normaalit "ylijännitteet". Sen 240v ja pienjännitteelliset (12V) vehkeet sen 14V joka autoissa yleensä liki on kun lataus pelaa.
Ei kannata alkaa kikkailemaan kuvailemallasi tavoilla. Jos haluat suojata noita 12V vehkeitä, niin järkevin on rakentaa tarpeeksi virtaa kestävä regulaattori, yksi regu maksaa n.1€ ja kestää 1,5A, vaatii tosin jäähdytyslevyn, mutta ei ole kallis. Itsellä on yksi tuollainen regulaattori pakkikameran johdossa joka saa 24-27V takavalolta ja tiputtaa sen 12V, on ruuvattu korikehikkoon jäähdytyksen saamiseksi.
Itse olen katsellut että joku aurinkosähkö-invertteri tai UPSi vois toimia myös, jos jostain halvalla löytäis. Mutta halpaa ja hyvää kai ei ole, niin tuo invertek on ainakin hyvä, eikä siitä puhtaasta siniaallosta haittaa ole, toimii kaikki varmasti.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Vastaa Viestiin