Sivu 1/1
Superstariin xenon umpiot, löytyykö?
Lähetetty: 18 Elo 2010 12:05
Kirjoittaja only4pro
Noitahan autoja on jokunen samalla umpiolla, että onkohan joku tehnyt xenonhyväksytyt umpiot? Kun on ilmajousitettu auto ja valojen pesuri niin olisi vain bolt-on nuo xenon...
Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?
Lähetetty: 19 Elo 2010 16:19
Kirjoittaja Phase7
Vähän samaa aihetta yritän kysyä.
Miksi näitä pieniä tuikkuja kutsutaan joita uusissa busseissa on käytössä. Niitä on näköjään myös joissain Scanian kuorma-autoissakin. Mutta tosiaan mitä ne on ja mistä niitä saa. Ja kuka niitä saa käyttää? - onks nuo niitä Xenon valoja. Niissäkö on jotain rajoituksia?
Hä?
esimerkki:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... r-lyon.jpg
- ilari

Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?
Lähetetty: 19 Elo 2010 18:52
Kirjoittaja jykä
Phase7 kirjoitti:mistä niitä saa
Joskus katselin Hellan katalogia, bi-xenon 24 V, osanumero 1AL 009 997-041
http://hella-online.code-x.de/uploads/a ... erENTT.pdf
Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?
Lähetetty: 19 Elo 2010 21:57
Kirjoittaja Jan-Erik
Sisun keulalla noita on käytetty ja tollaset on tulossa omaankin, tavallisena halogeenina tosin
Täältä niitä saa:
http://www.meronet.com/catalog/index.ph ... rers_id=26
Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?
Lähetetty: 19 Elo 2010 22:55
Kirjoittaja Reddewil
Kaasupurkausvalot vaativat ajoneuvolta, lampumpesimet, (automaatisen) korkeuden säädön, ja hyväksytyt umpiot. Ei muuta!
Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?
Lähetetty: 19 Elo 2010 23:21
Kirjoittaja [Volvo B57]
Jos teet uusiksi keulaa, niin laita xenonien rinnalle halogen-valot pitkille valoille. Bi-xenoneissa valojen siirtyminen lyhyiltä pitkille on hidas operaatio.
Polttimot vaihdetaan n. 7 vuoden välein. Väristä näkee kun polttimo alkaa hiipumaan. Ja pimeällä valotehosta.
Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?
Lähetetty: 20 Elo 2010 00:42
Kirjoittaja only4pro
Minä en ole laittamassa uutta keulaa, pelkästään olisi kiva saada nykyisten tilalle xenon. Lisäpitkät löytyy jo nyt, ja varmaan laittaisin yhdet lisät lisää jos poistan alkuperäiset H4, laitan niihin vain lyhyet.
Ja ilmajousitteisessa autossa ei tarvitse olla korkeudensäätö, kun jousitus hoitaa sen.
Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?
Lähetetty: 20 Elo 2010 08:44
Kirjoittaja Reddewil
[Volvo B57] kirjoitti:Jos teet uusiksi keulaa, niin laita xenonien rinnalle halogen-valot pitkille valoille. Bi-xenoneissa valojen siirtyminen lyhyiltä pitkille on hidas operaatio.
Polttimot vaihdetaan n. 7 vuoden välein. Väristä näkee kun polttimo alkaa hiipumaan. Ja pimeällä valotehosta.
Missä bi-tseenoneissa on hijas vaihto?
Jälkiasennus H4 -sarjoissa on liikkuva pää joten vaihto kestää alle silmän räpäyksen. Myös oikeat bi-xenonit jossa siirtyy linssin takana oleva "suljin" on nopea vaihto pitkille ja takaisin. Kuten myös BI-xenon sanan varsinaisessa merkityksessä, eli H1 valoissa joissa lyhyt jää palamaan omaan umpioon ja pitkän umpioon syttyy toinen polttimo, kuten omassa pikkuautossa, silloin ei pitkän "hidas" syttyminen haittaa.
Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?
Lähetetty: 20 Elo 2010 09:46
Kirjoittaja Phase7
Ymmärränkö mä tän asetuksen oikein, eli näissä meidän vehkeissä ei iän puolesta tartte olla pesureita eikä korkeudensäätöä Xenonneille?
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446C83 ... 200604.pdf
Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?
Lähetetty: 20 Elo 2010 10:09
Kirjoittaja Bussiton
Siltähän tuo teksti näyttäs

Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?
Lähetetty: 20 Elo 2010 10:25
Kirjoittaja Reddewil
Ajoneuvohallintokeskus muistuttaa, että xenonajovaloilla
on aina oltava pesulaite. Tämä koskee
luonnollisesti myös jälkiasennettavia xenon-ajovaloja
– ei koske kuitenkaan erillisiä kaukovaloja tai lisäkaukovaloja.
Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?
Lähetetty: 20 Elo 2010 13:27
Kirjoittaja [Volvo B57]
Reddewil kirjoitti:[Volvo B57] kirjoitti:Jos teet uusiksi keulaa, niin laita xenonien rinnalle halogen-valot pitkille valoille. Bi-xenoneissa valojen siirtyminen lyhyiltä pitkille on hidas operaatio.
Polttimot vaihdetaan n. 7 vuoden välein. Väristä näkee kun polttimo alkaa hiipumaan. Ja pimeällä valotehosta.
Missä bi-tseenoneissa on hijas vaihto?
Jälkiasennus H4 -sarjoissa on liikkuva pää joten vaihto kestää alle silmän räpäyksen. Myös oikeat bi-xenonit jossa siirtyy linssin takana oleva "suljin" on nopea vaihto pitkille ja takaisin. Kuten myös BI-xenon sanan varsinaisessa merkityksessä, eli H1 valoissa joissa lyhyt jää palamaan omaan umpioon ja pitkän umpioon syttyy toinen polttimo, kuten omassa pikkuautossa, silloin ei pitkän "hidas" syttyminen haittaa.
Mulla S-mepessä ja Volvo V70 molemmissa on bi-ksenonit ja (lisä)kaukovalona umpiossa on halogen-polttimo. Mepessä on kääntyvät osat, jotka säätävät valokuviota nopeuden ja valokatkaisimen mukaan. Tekniikka on kopioitu varmaan Citroën DS:stä.
Luin MB-autotekniikan kirjasta sen että ksenonin syttymisvaiheen kromaattiset värivirheet ja hitaus kompensoidaan noilla lisähalogeeneilla. Samalla saadaan aito flash-valo, joka säästää ksenonien polttimoita. Volvossa näkee selvästi kun ksenonit vaihtavat pitkille - hitaasti. Perinteiset halogeenit syttyvät paljon ripeämmin antamaan valoa. Mepessä tätä efektiä ei ole havaittavissa.
Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?
Lähetetty: 20 Elo 2010 23:27
Kirjoittaja Reddewil
[Volvo B57] kirjoitti:Reddewil kirjoitti:[Volvo B57] kirjoitti:Jos teet uusiksi keulaa, niin laita xenonien rinnalle halogen-valot pitkille valoille. Bi-xenoneissa valojen siirtyminen lyhyiltä pitkille on hidas operaatio.
Polttimot vaihdetaan n. 7 vuoden välein. Väristä näkee kun polttimo alkaa hiipumaan. Ja pimeällä valotehosta.
Missä bi-tseenoneissa on hijas vaihto?
Jälkiasennus H4 -sarjoissa on liikkuva pää joten vaihto kestää alle silmän räpäyksen. Myös oikeat bi-xenonit jossa siirtyy linssin takana oleva "suljin" on nopea vaihto pitkille ja takaisin. Kuten myös BI-xenon sanan varsinaisessa merkityksessä, eli H1 valoissa joissa lyhyt jää palamaan omaan umpioon ja pitkän umpioon syttyy toinen polttimo, kuten omassa pikkuautossa, silloin ei pitkän "hidas" syttyminen haittaa.
Mulla S-mepessä ja Volvo V70 molemmissa on bi-ksenonit ja (lisä)kaukovalona umpiossa on halogen-polttimo. Mepessä on kääntyvät osat, jotka säätävät valokuviota nopeuden ja valokatkaisimen mukaan. Tekniikka on kopioitu varmaan Citroën DS:stä.
Luin MB-autotekniikan kirjasta sen että ksenonin syttymisvaiheen kromaattiset värivirheet ja hitaus kompensoidaan noilla lisähalogeeneilla. Samalla saadaan aito flash-valo, joka säästää ksenonien polttimoita. Volvossa näkee selvästi kun ksenonit vaihtavat pitkille - hitaasti. Perinteiset halogeenit syttyvät paljon ripeämmin antamaan valoa. Mepessä tätä efektiä ei ole havaittavissa.
Nyt on pakko myöntää tietämättömyyteni, eli jos marsussa on oikesta 4x ballist ja niihin pallukat, niin jo. Mutta esim. uusissa penareissa ja marsuissakin, lottoisin, on yks ja ainoa umpio lyhkäsille ja pitkille, jossa vaan suljinta liikutetaan se 3-4mm. Penarissa siinä "vanhassa" pitkässä sitten killittää hajavalo lyhkäsen tseenonista tai sitten uuvessa 3-sarjassa tämä hieno keksintö kuin risteysvalo, mikä on taas marsussa sumari... Tiijä sitten näistä, mutta kaikkee on ja kaikkee pitää olla
