B10M - jarruvalot kateissa ( valot löytyneet )
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
B10M - jarruvalot kateissa ( valot löytyneet )
Röllistä on kadonnut jarruvalot. Miten kannattaisi lähteä vikaa paikantamaan?
Minulla ei ole täydellistä alustan sähkökaaviota, joten vian paikantaminen on sangen hankalaa. Onko polkimessa jokin paineanturi vai millä periaatteella jarruvalot toimivat?
Minulla ei ole täydellistä alustan sähkökaaviota, joten vian paikantaminen on sangen hankalaa. Onko polkimessa jokin paineanturi vai millä periaatteella jarruvalot toimivat?
Viimeksi muokannut Rosvolinna, 14 Tammi 2011 12:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Mimyy
- Rattiamiraali
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
- Truck: Volvo B9M /Kiitokori
- Location: Lohja
- Member id: 047
Re: B10M - jarruvalot kateissa
Olisko tästä apua?
viewtopic.php?f=13&t=2846&p=24141#p24141
viewtopic.php?f=13&t=2846&p=24141#p24141
Pohjantähti
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Re: B10M - jarruvalot kateissa
Mulla on sitten kytkentä kaavakin jos tarviit.
Omasta löytyi takaseinän tietämiltä tänään kaikki takavalojen johdot. Osa oli siellä villojen seassa saanut jo runsasta hapettumista.
Omasta löytyi takaseinän tietämiltä tänään kaikki takavalojen johdot. Osa oli siellä villojen seassa saanut jo runsasta hapettumista.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: B10M - jarruvalot kateissa
Kyllä niille kaavioille olisi käyttöä...
Röllissäkin takavalojen sähköt jakautuvat peräseinän sisässä olevassa kytkentärasiassa. Kaikki johdot näyttävät olevan kunnossa ja siistit. Myös takavalojen abikot ovat puhtaat ja kunnossa.
Ajattelin lähteä paikantamaan vikaa jarrupedaalista lähtien ja viimeisenä tarkistan takavalojen lasin ruuvit. Tuohon matkalle mahtuu monta metriä johtoa, sulakkeita, releitä ja jesarivirityksiä. Mikäli entiset merkit pitävät paikkansa tulen vetämään painekytkimeltä uudet johdot lampuille.
B10M on vuosimallia -87, joten tuon linkin mukaisesta paikasta ei kytkintä löytynyt. Eli painekytkin on edelleen hakusessa.
Röllissäkin takavalojen sähköt jakautuvat peräseinän sisässä olevassa kytkentärasiassa. Kaikki johdot näyttävät olevan kunnossa ja siistit. Myös takavalojen abikot ovat puhtaat ja kunnossa.
Ajattelin lähteä paikantamaan vikaa jarrupedaalista lähtien ja viimeisenä tarkistan takavalojen lasin ruuvit. Tuohon matkalle mahtuu monta metriä johtoa, sulakkeita, releitä ja jesarivirityksiä. Mikäli entiset merkit pitävät paikkansa tulen vetämään painekytkimeltä uudet johdot lampuille.
B10M on vuosimallia -87, joten tuon linkin mukaisesta paikasta ei kytkintä löytynyt. Eli painekytkin on edelleen hakusessa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: B10M - jarruvalot kateissa
Putkia seuraamalla löytynee =) Itellä on ainakin kaksi painekytkintä, molemmat näkyy etu"pellin" alta, toinen käytössä ja toimii. Tiedä sitten onko käsijarrun vai jarruvalojen.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Re: B10M - jarruvalot kateissa
Laita YV:nä sähköposti os niin laitan sinne.Rosvolinna kirjoitti:Kyllä niille kaavioille olisi käyttöä...
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: B10M - jarruvalot kateissa
Mulla oli sama ongelma edellisessä katsastuksessa. Rintapellissä oli painekytkimen johtonipussa karvat poikki etuluukun saranan kohdalta. Eiku nippu auki ja karvat yhteen, ja tas pelitti....
Ainaki tuossa Deltassa se on hankalasti se johtonippu siinä saranan kohdalla
Nii, ja tuossa on 5 painekytkintä rinnakkain rintapellissä kiinni. olikona se toinen oikealta jarruvaloille, en jaksa muistaa. Joku on seisontajarrulle, joku ABS:lle jne... 
Huom, jos joku rele napsahtaa jarrua poljettaessa, niin painekytkin on ok ja rele on jarruvalojen rele...



Huom, jos joku rele napsahtaa jarrua poljettaessa, niin painekytkin on ok ja rele on jarruvalojen rele...

Viimeksi muokannut Zyke64, 09 Tammi 2011 22:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua

- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: B10M - jarruvalot kateissa
Olenko ymmärtänyt oikein?
Jarruvalosysteemi koostuu pedaalissa olevasta kytkimestä sekä paineentunnistimesta. Pedaalin kytkin toimii mekaanisesti kun liipaisnta painaa lapikkaalla ja jarruvalot syttyy kun takapiirissä on x-määrä painetta. Tähän systeemiin kuuluu myös automaattisulake ja rele ja kaikki on pakattu maantiepölyn marinoimaan sähkökeskukseen kuskin sivuikkunan alle.
Hollanninkielessä "remlichten" on "jarruvalo" suomalais-ugrilaisittain ja sulake #2 on zekering #2
Jarruvalosysteemi koostuu pedaalissa olevasta kytkimestä sekä paineentunnistimesta. Pedaalin kytkin toimii mekaanisesti kun liipaisnta painaa lapikkaalla ja jarruvalot syttyy kun takapiirissä on x-määrä painetta. Tähän systeemiin kuuluu myös automaattisulake ja rele ja kaikki on pakattu maantiepölyn marinoimaan sähkökeskukseen kuskin sivuikkunan alle.
Hollanninkielessä "remlichten" on "jarruvalo" suomalais-ugrilaisittain ja sulake #2 on zekering #2

En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: B10M - jarruvalot kateissa
Liekkö sielä mitää mekaanista kytkintä ollenkaan; kun jarrua painaa, poljinventtiili päästää paineen painekytkimelle, joka maadoittaa jarruvaloreleen...näin mielestäni menee. Puutiainen vois tietää tarkalleen tuon kytkennän..Rosvolinna kirjoitti:Olenko ymmärtänyt oikein?
Jarruvalosysteemi koostuu pedaalissa olevasta kytkimestä sekä paineentunnistimesta. Pedaalin kytkin toimii mekaanisesti kun liipaisnta painaa lapikkaalla ja jarruvalot syttyy kun takapiirissä on x-määrä painetta. Tähän systeemiin kuuluu myös automaattisulake ja rele ja kaikki on pakattu maantiepölyn marinoimaan sähkökeskukseen kuskin sivuikkunan alle.
Hollanninkielessä "remlichten" on "jarruvalo" suomalais-ugrilaisittain ja sulake #2 on zekering #2
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua

- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: B10M - jarruvalot kateissa
Juu näin se ilmeisesti on. Yksi painekytkin "216" ja rele "308" sekä sulake "2". Oppisi vain tietämään missä nuo sijaitsee tuossa Röllissä. Pitää jatkaa tutkimista kun ja jos päivä nousee...

En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: B10M - jarruvalot kateissa
Auton sähkökeskuksesta löytyi kaksi komponenttia, joissa ilma ja sähkö yhdistyvät. Näyttävätkö tutuilta?
Nämä sijaitsevat keskuksen oikealla puolella.
Nämä sijaitsevat keskuksen oikealla puolella.
- Liitteet
-
- mötikkä1.jpg (62.11 KiB) Katsottu 21054 kertaa
-
- mötikkä2.jpg (70.12 KiB) Katsottu 21054 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Mimyy
- Rattiamiraali
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
- Truck: Volvo B9M /Kiitokori
- Location: Lohja
- Member id: 047
Re: B10M - jarruvalot kateissa
Ei näytä kuvissa olevan jarruvalokytkintä vaan sähköohjattu paineilmaventiili.
Omassa autossa on neljä painekykintä vierekkäin molemille jarrupiirille ja jarruvalokytkin ,neljäs ? (kässärimerkkivalo)
Sijainti alle 50cm poljinventiilistä pieniä putkia seuraamalla voi löytyä.
Omassa autossa on neljä painekykintä vierekkäin molemille jarrupiirille ja jarruvalokytkin ,neljäs ? (kässärimerkkivalo)
Sijainti alle 50cm poljinventiilistä pieniä putkia seuraamalla voi löytyä.
Pohjantähti
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: B10M - jarruvalot kateissa
Noniin - osuinkohan oikeaan?
Hieman auton alla ryömimistä. Kaikki ilmaputket katoavat runkopalkkien sisään päätyäkseen säiliöille tai sähkökeskukseen.
No nyt ilmeisesti löysin painekytkimet. Olivat polkimen takana piilossa. Verhoilumaton ja styrox-eristeen takana. Ohessa kuva.
Hieman auton alla ryömimistä. Kaikki ilmaputket katoavat runkopalkkien sisään päätyäkseen säiliöille tai sähkökeskukseen.
No nyt ilmeisesti löysin painekytkimet. Olivat polkimen takana piilossa. Verhoilumaton ja styrox-eristeen takana. Ohessa kuva.
- Liitteet
-
- neljämötikkää.jpg (85.96 KiB) Katsottu 21024 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: B10M - jarruvalot kateissa
Jep - ei se ainakaan sähkövika ole....
Jarrujen paineanturi on toinen alhaalta lukien. aivan kuten "Mimyy" vinkkasi - Kiitos
Irroitin liittimen ja oikosuljin johdot. Jarruvalot syttyivät. Eli vika on joko anturissa tai painepiirissä.
En saanut anturia irroitettua, sillä minun pakistani ei löydy tarpeeksi isoa lenkkiavainta ja putkitongit eivät mahdu kohteeseen -> pitää lähteä rautakauppaan.
Kun saan anturin irti niin saan tarkistettua putkilinjan paineen ja itse anturia voin ihmetellä sisätiloissa.
Onneksi en lähtenyt vikaa selvittämään lampun ruuvien suunnalta
- Kai tuosta viime viikkoisesta Weban rassaamisesta tuli jotain opittua. Siinä korjauksessa tuli edettyä monot edellä puuhun.
Jarrujen paineanturi on toinen alhaalta lukien. aivan kuten "Mimyy" vinkkasi - Kiitos

Irroitin liittimen ja oikosuljin johdot. Jarruvalot syttyivät. Eli vika on joko anturissa tai painepiirissä.
En saanut anturia irroitettua, sillä minun pakistani ei löydy tarpeeksi isoa lenkkiavainta ja putkitongit eivät mahdu kohteeseen -> pitää lähteä rautakauppaan.
Kun saan anturin irti niin saan tarkistettua putkilinjan paineen ja itse anturia voin ihmetellä sisätiloissa.
Onneksi en lähtenyt vikaa selvittämään lampun ruuvien suunnalta

Viimeksi muokannut Rosvolinna, 11 Tammi 2011 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- kyykkis
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 109
- Liittynyt: 29 Marras 2010 15:03
- Truck: B10M vanhool
- Location: Haapavesi
- Member id: 122
- Paikkakunta: Haapavesi
Re: B10M - jarruvalot kateissa
Kyllä sielä on varmaan tukossa jostain kohtaa. Mullakin oli koko anturi täynnä jotain moskaa. Jarruvalo paloi kokoajan.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: B10M - jarruvalot kateissa
Juu helposti näillä keleillä on ilman seassa vettä, joka voisi jäätyä ja jumittaa mokoman kytkimen.kyykkis kirjoitti:Kyllä sielä on varmaan tukossa jostain kohtaa. Mullakin oli koko anturi täynnä jotain moskaa. Jarruvalo paloi kokoajan.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: B10M - jarruvalot kateissa
Jo vain 
Tuossa se painekykin on tuvan pöydällä. Aukesi 30mm lenkkiavaimella eli työkaluvalikoima lisääntyi kahdella avaimella 29mm ja 30mm. Olisi hieman sapettanut, jos olisin ottanut hyllystä ainoastaa 29:n
Kytkin toimii tulitikullla painamallla. Kompuralla voisi vielä kokeilla. Paljonkohan tuolle pitää antaa paineetta ennen kuin se kytkee?
Autossa olevasta avonaisesta putkesta tulee kovalla tuhinalla ilmaa , kun liipaisinta painaa. Joten ilmasysteemi tuntuu olevan kunnossa ja auton jarrut sekä muut ilmatoimiset kojeet toimivat normaalisti.
Mistä kannattaisi tuommoista painekytkintaä lähteä kyselemään?

Tuossa se painekykin on tuvan pöydällä. Aukesi 30mm lenkkiavaimella eli työkaluvalikoima lisääntyi kahdella avaimella 29mm ja 30mm. Olisi hieman sapettanut, jos olisin ottanut hyllystä ainoastaa 29:n

Kytkin toimii tulitikullla painamallla. Kompuralla voisi vielä kokeilla. Paljonkohan tuolle pitää antaa paineetta ennen kuin se kytkee?
Autossa olevasta avonaisesta putkesta tulee kovalla tuhinalla ilmaa , kun liipaisinta painaa. Joten ilmasysteemi tuntuu olevan kunnossa ja auton jarrut sekä muut ilmatoimiset kojeet toimivat normaalisti.
Mistä kannattaisi tuommoista painekytkintaä lähteä kyselemään?
- Liitteet
-
- painekytkin.jpg (73 KiB) Katsottu 20869 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: B10M - jarruvalot kateissa
Jos se tulitikulla toimii, niin eiköhän se ole kunnossa, oli vaan juminut / jäässä. Kokeile laittaa paikoilleen, niin veikkaan että et tarvii uutta.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Re: B10M - jarruvalot kateissa
Itse olen huomannut ainakin henkilöautojen kanssa että, kannattaa käyttää valmistajan suosittamia katkaisijoita/antureita. Tarvikeosat useimmiten kuitenkin on saman valmistajan tekemiä. Alkuperäiset ovat jotenkin varmempia... olevinaan.
Tuossa kytkimessä pitäisi olla kytkentä arvot, löytyvät siitä "mutteri kannasta"
Noilla voi aloittaa alkuun.
-Onnin auto
-Trailcon
-Riihimäellä Pihkamäki Oy
-Scuba suomi
Tuossa kytkimessä pitäisi olla kytkentä arvot, löytyvät siitä "mutteri kannasta"
Noilla voi aloittaa alkuun.
-Onnin auto
-Trailcon
-Riihimäellä Pihkamäki Oy
-Scuba suomi
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: B10M - jarruvalot kateissa
Kytkentäpaine on noin 0,5 bar.
Nykyisin kytkimien pistoke on muuttunut toisenlaiseksi, muista ostaa myös adapteri jos ei löydy tuolla pistokkeella.
Nykyisin kytkimien pistoke on muuttunut toisenlaiseksi, muista ostaa myös adapteri jos ei löydy tuolla pistokkeella.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- kyykkis
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 109
- Liittynyt: 29 Marras 2010 15:03
- Truck: B10M vanhool
- Location: Haapavesi
- Member id: 122
- Paikkakunta: Haapavesi
Re: B10M - jarruvalot kateissa
Volvolla 114€ 

- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: B10M - jarruvalot kateissa


Eihän tommosella hintaa kukaan kauppoja tee...vai tekeekö?.

Rikkaita kaikesta päätellen, kylähulluja.
Yksi painekytkin vastaa köyhälle viikon ruokarahoja

Nooh. kylähullut tuntien

Ovatten vaan viikon sitte syömättä

Viimeksi muokannut konenikkari, 12 Tammi 2011 20:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: B10M - jarruvalot kateissa
Joo - rikki tuo anturi on.
Kytkintä pitää painaa tikulla todella lujaa, ennen kuin kytkee. Kompuralla ei tapahdu mitään. Joko kalvo rikki tai jotain häikkää mekanismissa. Kytkin on prässätty kiinni, joten sen saa auki ainoastaan lekalla.
Arvot kytkimessä ovat 0,3 +/- 0,2 bar.
Huomenna alan soittelemaan liikkeisiin uuden perään.
Tarina jatkuu...
Kytkintä pitää painaa tikulla todella lujaa, ennen kuin kytkee. Kompuralla ei tapahdu mitään. Joko kalvo rikki tai jotain häikkää mekanismissa. Kytkin on prässätty kiinni, joten sen saa auki ainoastaan lekalla.
Arvot kytkimessä ovat 0,3 +/- 0,2 bar.
Huomenna alan soittelemaan liikkeisiin uuden perään.
Tarina jatkuu...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: B10M - jarruvalot kateissa
Eiköhän tuohon samaan reikään käy lähes mikä tahansa kierteeseen sopiva paineanturi joka samalla paineella kytkee/katkaisee.
Ihmeellisen kauan nuo yleisesti ottaen kestää.
Olen joitakin aukaissut, ja rakenteen nähtyäni ihmetellyt, että ovat kestäneet "vaihtelevia" olosuhteita noinkin kauan, pidän sitä pienenä ihmeenä.
Ihmeellisen kauan nuo yleisesti ottaen kestää.
Olen joitakin aukaissut, ja rakenteen nähtyäni ihmetellyt, että ovat kestäneet "vaihtelevia" olosuhteita noinkin kauan, pidän sitä pienenä ihmeenä.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....