Sivu 1/1

Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Lähetetty: 03 Helmi 2011 09:02
Kirjoittaja raippijep
Tervehdys kaikille! Tulihan sitten ostettua bussi. Scania ajokki express vuodelta -88. "bussituntemus" rajoittuu kyydissä istumiseen joskus vuosia sitten, joten kaikki neuvot ovat tervetulleita. Ja kysymyksiä satelee varmasti paljon. Varsinkin tyhmiä kysymyksiä. :roll:

Mikä olisi yksinkertaisin ja edullisin sähköjärjestelmä? Sähköä tarvitaan jääkaappiin, televisioon, stereoihin ja keittiön pienkoneisiin. esim. kahvinkeittimeen.

Lisäksi hakusessa olisi säilytyspaikka pääkaupunkiseudun lähettyviltä!! [/b

Jani ja Hanna

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Lähetetty: 03 Helmi 2011 10:37
Kirjoittaja Reddewil
Teretulemast!
Yksinkertaisin on jatkojohto oven raosta jonka perässä on 6-osanen haarotin.
Toki siihen kannattas laittaa riittävällä ip-luokituksella oleva rasia, johon on syöttö. Lootasta sitten vvs:n ja johdonsuojakatkasijan kautta sopivalla kaapelilla pari pistorasiaa paikoille jossa virran tarvetta tulee olemaan. Ja tuonhan joudut teettämään sähköasentajalla.

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Lähetetty: 03 Helmi 2011 11:46
Kirjoittaja Bussiton
Tervetuola mukaan :D Niin ja jos ajon aikana tarttee sähköä (ainakin jääkaappi) niin voi ottaa ajoakuista invertterin avulla (riittää jo 300w) mut sit täytyy muistaa ottaa invertteri pois päältä tai kotiin lähtö voi olla aikas hankalaa :lol: Tietty parempi on jos laittaa ns.hupiakut jotka on erillään ajoakuista :wink:

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Lähetetty: 03 Helmi 2011 13:10
Kirjoittaja raippijep
Suunnitelmissa on ollu hupiakut ja joku aggregaattiviritelmä. Eniten mietityttää että millaset akut ja invertteri pitää olla. Paree se on varmaan pysyä eros auton omista sähköistä ettei tuu mitään ongelmia reissussa. Joo, ja kyllä on tarkotus palkata joku osaavampi tekemään noita sähkövirityksiä. Muuten saattaa käydä niin ettei oo enää bussia ollenkaan..


Jos joku on kiinnostunut tekemään sähköhommia niin YV:tä tulemaan..

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Lähetetty: 03 Helmi 2011 14:20
Kirjoittaja Bussiton
Invertterinä paras on puhdas siniaaltoinvertteri :D sillä toimii sit kaikki sähköhärpättimet :lol: tosin maksaa jonkun verran enemmän kun noi modifioidut/kanttiaalto :cry:

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Lähetetty: 03 Helmi 2011 14:41
Kirjoittaja raippijep
Millaset akut kannattaa hommata?

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Lähetetty: 03 Helmi 2011 15:11
Kirjoittaja Carman
raippijep kirjoitti:Millaset akut kannattaa hommata?
No tietysti parhaita olisi ns. vapaa-ajan akut tai jopa hyytelöakut, mutta näissä isoissa autoissa, kun ei ole painolla niin väliä, voisi todeta että määrä korvaa laadun! :D

Omassa autossa hupiakkuina 2x Hankook 230Ah perusakkua, voisi toiset laittaa vielä.

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Lähetetty: 03 Helmi 2011 15:47
Kirjoittaja joope
Tervetuloa harrastuksen pariin!
Omassa autossa 2x 230Ah perusakut ja hupi puolella on 4x 230Ah perusakut (Hankook, ku halvalla sai). Ajon aikana nämä voi yhdistää, että kaikki latautuu.

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Lähetetty: 03 Helmi 2011 17:20
Kirjoittaja Reddewil
Noissa akkujen määrässä kannattaa pitää mielessä että tuollanen 4x 230Ah akut, eli 469Ah@24V ottaa latautuakseen ajossa auton peruslaturilla sellasen 10h kun laskis että 50A saatas lataukseen reilun sadan Ah:n laturista.
Suosittelen siniaaltoista invertterilaturia, jolla maasähkössä olessa saa akut täyteen ja ajoon lähtiessä virta ei katkea.

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Lähetetty: 04 Helmi 2011 15:45
Kirjoittaja Lahti32
Taitaa olla paras systeemi sellainen jossa on kaksi kunnollista 24V akkupakettia mekaanisen 1-2-1+2-0 kytkimen takana ja hyvä siniaaltoinvertteri hupipaketista syöttämään autoon virtaa. Verkkolaturi erilleen hupipakettiin tai invertterilaturiyhdistelmänä. Hyvä puoli on ettei auton järjestelmään tarvi koskea, halutessaan kaikki akut saadaan nippuun ja kapasiteettia löytyy kylmästarttiin ja pitkään hupikäyttöön.

Hieman fiksumpi tulee vielä jos käyttää akkupakettien niputtamiseen/erottamiseen kauko-ohjattua kontaktoria tai erotusrelettä.

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Lähetetty: 04 Helmi 2011 16:27
Kirjoittaja konenikkari
Joissain tilanteissa on hyvä jos kaikki akut on samanlaisia eli startti ja hupiakut vaihtokelpoisia keskenään.
Suosittelen ns. latauksen jakodiodi systeemin käyttämistä.
En ole koskaan täysin ymmärtänyt, ja hyväksynyt, jännite, tai varaustilanteestaan eriarvoisten akustojen _yhteen_ kytkemistä.

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Lähetetty: 04 Helmi 2011 20:55
Kirjoittaja Jan-Erik
kyllä paras on automaattinen latauksenjakaja, toteutettuna sitten ettei jännitehäviöitä tule. tässä esimerkki:
Stellit Prosplit http://www.sterling-power.com/products-prosplit.htm

Näitä käytetää mm ammattikalustossa, suurissa huviveneissä (ei Bella) jne

Esim D160A2 160A 2out £89.92
-latausvirta max 160 A
- ulostuloa (2 erillistä akkuryhmää)

Moniasentoinen katkaisija tahtoo aina jäädä väärään asentoon ja tuollaiselle virralle tarkoitettu maksaakin

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Lähetetty: 05 Helmi 2011 23:06
Kirjoittaja motoku
meillä auton "koskematon" oma sähköjärjestelmä, akut 2*180ah. lisätty hupisähköt 2*180ah akuilla 24v kytkennällä. parkit kytkemällä ylimääräinen linja-auton rele kytkee nämä paketit rinnan, jolloin hupisähköpuoli latautuu / saa täräyttää 4 akulla käyntiin, jos piirturi on ajoakut tyhjentänyt...

hupipuoli on sit oma 24v systeemi, jossa 40A jännitteenalennin 12v (primus ym sälää) ja 2kw/4kw kanttiaaltoinvertteri "kotisähköä" tuottamaan. hupipuolen kytkennät täysin erillään auton sähköistä,

kokonaisuus on tähän mennessä toiminut moitteettomasti ja lisäetuna tuo ajon aikana latautuminen sekä starttiapumahdollisuus. en ole havainnut epätasaista latautumista tms. syksyllä lähdimme ihan tyhjillä hupiakuilla reissuun, 4 tunnin ajon jälkeen sai primusta ja valoja käyttää vapaasti.

toteutunut tavoite oli, että kesällä 1vko ja talvella 48h täytyy pärjätä ilman moottorin käyttämistä tai tolppasähköä/aggrekaattia.

halpa vai ei, kaikki hilut yhteensä alle 450€, sisältää erkkaa ja nippusiteitä myöten kaiken. akut on jätelavalta...

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Lähetetty: 06 Helmi 2011 10:10
Kirjoittaja Lahti32
mulla on erillinen 12v järjestelmä henkilöauton laturilla. Se on täysin huoleton lukuunottamatta laturin hihnoista huolehtimista. Pitää olla remmit kireällä kun 230ah hupiakku on typötyhjä ja moottori pistetään käyntiin. Mielessä on ollut 24v hupiakkupaketin lisääminen rinnalle siksikin että iso siniaaltoinvertteri syö tällä hetkellä ajoakkupuolelta. Ei siinäkään mitään ongelmaa ole ollut.

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Lähetetty: 06 Helmi 2011 16:52
Kirjoittaja ansa
tähän omaviritelmä.
auton omat akut 2x180ah jätetty vain käynnistys käyttöön ja asumis tilanteessa mennään 10x225ah akkupaketilla ja kolmella invertterillä.
auto lataa ajon aikana myös hupiakkuja jos niiden päävirtakytkin kytkettynä.
trukkilaturi lataa akkuja jos maasähköä tarjolla ,muuten autossa agrekaatti ja yhden vuoden retkeily kokemuksella tällä järjestelmällä pärjää noin 2vrk ilman akkujen latausta ulkolämpötila oli kylmimmillään n.-10astetta ,ilmalämöpumppu ja jääkaappi suurimmat kuluttajat ja jatkuvasti päällä.
muuten meillä käytössä nuo keittiövempeleet kahvinkeitin ,vedenkeitin ,mikro ja astianpesukone inverttereillä ,niin ei ole noilla leirintäalueillakaan ongelmia sulakkeiden keston kanssa ,laturi kun ottaa vain määrältä tuota virtaa ,6amppeeria todettu että riittää.

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Lähetetty: 06 Helmi 2011 19:44
Kirjoittaja Lahti32
Tälläkin on suuri merkitys paljonko tarvitaan maasähköä. Todella hyvä tulee jos pärjää 10A sulakkeilla, sitä on saatavilla melkein joka töpselistä. Mulla on kaksi erillistä syöttöä joten enimmillään voi työntää 2x16A ja onhan joillakin voimavirta käytössä.

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Lähetetty: 07 Helmi 2011 21:18
Kirjoittaja KajNyy1
Tämä vinkki ei kai ole yksinkertainen. Mutta tavoitteena oli vapaaparkki kelpoinen auto. Aurinkopaneelit ovat sitä varten.

Itse aloitin kanssa irtoroikka kuskin ikkunasta sisään tätä mentiin n. 5-6 vuotta ennen kiinteän 230V asennuksen laittoa. Tässä ensimmäinen kuva on 24V auton akku ja pari hupiakkua ja miten se puoli on kytketty. En halunut rinnankytkeä 12V akkuja siitä syystä erilliset virtapiirit. Kuvasta poiketen molemmilla hupiakuilla on nyt oma paneeli (uusi 85W lisätty) ja vaihtokytkin on poistettu käytöstä.

Toinen kuva on 230V maasähkökeskus jossa yhtä sulaketta vaihtoehtoisesti syötetään omalta invertteriltä, akkusähkällä tehden ~230V. kuva löytyy kuva galleriasta:
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... =69&pos=19

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Lähetetty: 18 Helmi 2011 17:32
Kirjoittaja Zippo
Kaks akustoo autos, 4x200Ah hupi ja 2x200Ah käynnistys, hupiakkujen peräs 2500w inventteri. Aluks meinasin asentaa toisen laturin koneen kylkeen hupiakuille mut päädyin halvempaan ratkaisuun. Hommasin tuolta http://www.nautikulma.fi/index.php?type=0&id=219 ton ArgoFet 200A / 2 akkua latausdiodin, kalliimpi ku akut yhdistävä pelkkä rele mut helpompi muuten toteuttaa.. On kyl viel kytkemättä, kevääl sit.. Ainut huono puoli et laturi vahtii vain toisen akuston jännitettä ja säätyy sen mukaan mut uskoisin toimivan.

Jos starttiakut on tyhjät nii inventterin ja starttiapulaturin kautta sähköä hupiakuist käynnistykseen. Kyseisel kytkennäl on jännitettä nostava vaikutuskin, hupiakuis oli 23v ja laturi työns starttiakuille 27v..

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Lähetetty: 23 Marras 2011 16:10
Kirjoittaja Raskaskalustoa
konenikkari kirjoitti:Joissain tilanteissa on hyvä jos kaikki akut on samanlaisia eli startti ja hupiakut vaihtokelpoisia keskenään.
Suosittelen ns. latauksen jakodiodi systeemin käyttämistä.
En ole koskaan täysin ymmärtänyt, ja hyväksynyt, jännite, tai varaustilanteestaan eriarvoisten akustojen _yhteen_ kytkemistä.

Itsekin ajattelen samalla logiikalla kanssasi, että kaikki akut olisivat samanarvoisia keskenään, joten myös vaihtokelpoisia. Näin ollen voi olla vuorottaiskäytössä keskenään useitakin akkuryhmiä, joille käy samat latauslaitteet inverttereineen jne. ilman, että tarvitsee "googlettaa", silloin eivät matkakumppanitkaan jää pulaan poistuessasi.

Näille vuorottaiskäytöille voi asentaa eriväriset merkkivalot ilmaisemaan niiden päälläoloa ja automatiikan hälyttämään ja vaihtamaan järjestelmää, ja kytkemään laturin, kun akkujännite putoaa jännitteestä riippuen 10,5-21:n Volttiin.

Suomen arktisia olosuhteita ajatellen tapahtui akkujen valmistuksessa huononnusta, lukuun ottamatta ajateltua huoltovapautta, joka kuitenkaan ei jatka niiden elinkaarta vaan päin vastoin. Kun akut hapotettiin vasta ostettaessa, saatiin ne tuoreempana käyttöön, jos hapotuksen ja käyttöönoton väli pitkittyy yli puoleen vuoteen, niin levyihin alkaa muodostua sulfaa, joka estää akkua latautumasta täyteen arvoonsa. Sama ilmiö astuu kuvioihin myöskin satunnaiskäyttöisten kohdalla. Uusittaessa diesel-ajoneuvon/ työkoneen pakkaskäynnistysakkua, niin kannattaisi valita 30-40 % isompi Ah.-määrältään, jos on tilaa, eikä pienempi levymäärä, kuin 14/ kenno ole pakkasakku, sekä tivata akun valmistus kuukausi (käyttöönottokk/ vuosi = hämäyksellinen silmänkääntötemppu). Sitten akkua on "pahoinpideltävä", ennen latausta pudotellen sitä 2-4 kertaa 1-1,5 tuuman korkeudelta, että sulffa putoilee pohjalle. Jatkotoimena sulfaa voi lisäksi poistaa Cetekin automaattisella ylläpitolaturilla. Ainakin, jompaa/ kumpaa menetelmää suositan käyttämään muussa, kuin päivittäiskäyttöisessä ajossa, siten akun elinkaarta voidaan jatkaa nykyisestä 3-4:stä vuodesta, ainakin 5-6:n vuoteen.

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Lähetetty: 04 Marras 2013 11:43
Kirjoittaja valmetmies
mites sellanen kun mulla noita maston varasyötön akkuja muutama nurkkiin hommattu siltä varalta että jos bussiin laittaa niin voinko kytkeä sarjaan vaikka kaks ja kaapeli startti akulle ja rele väliin että ajossa lataa niitä. vai meneekö akut huonoks. akut siis hyytelöakkuja. 175Ah 12v

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Lähetetty: 04 Marras 2013 12:05
Kirjoittaja neppi
Mulla on juurikin noin. Neljä teleakkua.

N

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Lähetetty: 04 Marras 2013 12:52
Kirjoittaja valmetmies
eli toimii ja lataa ok ihan suoraan vai tarviiko jotain säädintä väliin?