Sivu 1/5

Akkuja Bussiin

Lähetetty: 12 Maalis 2011 18:54
Kirjoittaja Zyke64
Onko kukaan ostellut akkuja lähiaikoina. Minun pitäisi vähintää 2 kpl 175AH akkua laittaa, tai sitten 4. Starttiakut on 175AH ja aattelin, että jos hupiakut olisi samaa kaliperia, niin vois tarvittaessa vaihdella ristiin. :wink:
Tosin hupipuolen järjestelmäkin on vielä auki; oma laturi ja täysin erillinen piiri tai jotenki...Tai sit perinteinen 2-akkujärjestelmä, mutta siihen tarttee asiantuntijoiden apua. Tosin täältähän sitäkin löytyy :lol: :lol:

Niin, siis akkujen hintatietoja ja mistä hankittu, tuo peruskysymys :shock:

Re: Akkuja Bussiin

Lähetetty: 12 Maalis 2011 19:16
Kirjoittaja MB1962
Hain juuri viikolla agrelle 140ah akun maksoi jotakin 150e, hinnat menee melkein käsi kädessä eurojen kans, ah / euro , 220ah akku 220e, jos saa paljon tuon alle on halpaa.

Re: Akkuja Bussiin

Lähetetty: 12 Maalis 2011 19:53
Kirjoittaja Mimyy

Re: Akkuja Bussiin

Lähetetty: 12 Maalis 2011 20:49
Kirjoittaja Reddewil
Motonetistä hain ite, ja hintaa tais olla vähän vajaa euron/Ah. Puuilossa olis kohtuu edukkaita, mikä lie merkki ja takuu.

Re: Akkuja Bussiin

Lähetetty: 12 Maalis 2011 20:56
Kirjoittaja seepra
Nyt on pakko jo tarkistaa, että mikä on sopiva määrä akustoa kunnon matkailuautoon? 200 Ah? 500 Ah? 1000 Ah?

Re: Akkuja Bussiin

Lähetetty: 12 Maalis 2011 21:27
Kirjoittaja Reddewil
seepra kirjoitti:Nyt on pakko jo tarkistaa, että mikä on sopiva määrä akustoa kunnon matkailuautoon? 200 Ah? 500 Ah? 1000 Ah?
Vois melkeen sanoa että niin paljo ampeeritunteja kuin lompsa kestää ja toki kunnon laturi. Riippuu paljonko puskissa aikoo aikaa viettää ja jaksaako kuunnella agregaattia tai laittaako aurinkopaneelia / tuulimyllyä ym.

Re: Akkuja Bussiin

Lähetetty: 12 Maalis 2011 23:09
Kirjoittaja Lahti32
Ennätyshän on mkos ex berkhoffissa jossa oli 3300Ah junan akku ja onhan ansalla 10kpl 230Ah hupiakkuja ;)

Re: Akkuja Bussiin

Lähetetty: 13 Maalis 2011 02:00
Kirjoittaja Jan-Erik
Miettikääh'n ihan oikeesti. aikiusten oikeesti, kuinka paljon 12 tunnin ajolla pystytte lataamaan akkujanne ...

Re: Akkuja Bussiin

Lähetetty: 13 Maalis 2011 09:22
Kirjoittaja seepra
No kauanko jollain 1000 ampeeritunnilla viettää aikaa puskissa =)? Käsittääkseni tuo 1000 Ah on 20 kertaa Audi A3:sen akkukapasiteetti.

Re: Akkuja Bussiin

Lähetetty: 13 Maalis 2011 09:38
Kirjoittaja Reddewil
seepra kirjoitti:No kauanko jollain 1000 ampeeritunnilla viettää aikaa puskissa =)? Käsittääkseni tuo 1000 Ah on 20 kertaa Audi A3:sen akkukapasiteetti.
Teoriassa sä vois pitää ilmalämpöpumppua täysillä n.15h (1400W) tai sitten asua ledivalojen loisteessa pari vuotta. Se on niin kulutuksesta kiinni.
Voit laskea niin että jos kahvin keitin ottaa 1200W, ampeereksi muutettuna 1200W/24v=50A kulutus ja kahvi tippuu puoli tuntia niin energiaa on mennyt 25Ah. Näin siis pyöreästi, toki tuohon vaikuttaa invertterin hyötysuhde ym. ja se että akkua ei voi imeä ikinä tyhjäksi.

Re: Akkuja Bussiin

Lähetetty: 13 Maalis 2011 10:36
Kirjoittaja Jailbird
Mikä on "järkevä" koko ajoakuille linja-autossa jos niillä vain startataan(oletetaan että auto lähtee normaali sahauksella käyntiin) poltetaan ajovaloja ja puhaltimia on muutama päällä ajon aikana??
Tuntuu turhalta laittaa helvetin isot akut ja sitten kun ollaan parkissa niin päävirta on kuitenkin pois eikä virtaa syö kuin piirturi!
Hupipuolella tietenkin saa olla amppeereja niin paljon kuin haluaa!

Re: Akkuja Bussiin

Lähetetty: 13 Maalis 2011 10:56
Kirjoittaja Reddewil
Jailbird kirjoitti:Mikä on "järkevä" koko ajoakuille linja-autossa jos niillä vain startataan(oletetaan että auto lähtee normaali sahauksella käyntiin) poltetaan ajovaloja ja puhaltimia on muutama päällä ajon aikana??
Tuntuu turhalta laittaa helvetin isot akut ja sitten kun ollaan parkissa niin päävirta on kuitenkin pois eikä virtaa syö kuin piirturi!
Hupipuolella tietenkin saa olla amppeereja niin paljon kuin haluaa!
180Ah akut riittää starttiakuiksi, toki jos käyttää imuilman lämmitystä niin ei niistä ampeereista haittaa ole. Eiko joku ollu laittanu tyyliin 75Ah akut ja kerto että hyvin pyörähtää käyntiin niilläkin. Ajonaikanahan ei akuilla ole väliä, kun laturin virtojen varassa mennään.

Re: Akkuja Bussiin

Lähetetty: 13 Maalis 2011 11:38
Kirjoittaja Lahti32
mulla oli Volvossa 2x170ah ajoakut, vaihdoin ne myöhemmin 2x235ah akkuihin koska autoa käytetään myös talvella ja ajoakuissa on kiinni iso invertteri. Sahaa pakkasessa tosi pitkään jos pitää lähteä ilman lämmitystä

Re: Akkuja Bussiin

Lähetetty: 14 Maalis 2011 11:59
Kirjoittaja KajNyy1
Reddewil kirjoitti:
seepra kirjoitti:No kauanko jollain 1000 ampeeritunnilla viettää aikaa puskissa =)? Käsittääkseni tuo 1000 Ah on 20 kertaa Audi A3:sen akkukapasiteetti.
Teoriassa sä vois pitää ilmalämpöpumppua täysillä n.15h (1400W) tai sitten asua ledivalojen loisteessa pari vuotta. Se on niin kulutuksesta kiinni.
Voit laskea niin että jos kahvin keitin ottaa 1200W, ampeereksi muutettuna 1200W/24v=50A kulutus ja kahvi tippuu puoli tuntia niin energiaa on mennyt 25Ah. Näin siis pyöreästi, toki tuohon vaikuttaa invertterin hyötysuhde ym. ja se että akkua ei voi imeä ikinä tyhjäksi.
"Teoriassa sä vois pitää ilmalämpöpumppua täysillä n.15h (1400W)"

lasketaanpas 15h*1400W/24V = 875 Ah eli aika iso akku tarvitaan.

Käytännässä ja mitattuna 6 kuppia suodatettua kahvia vaatii 5 Ah 24V akusta, eli energia joka tarvitaan tuon vesimäärän kuumentamiseen 93 - 96 asteeseen.

Se mikä eniten ihmisiä hämää näissä lämmityskeskusteluissa että lämmityslaitteiden kulutustehot yleensa ilmaistaan kiloWatteina ja taasen kulkurien sähkölaitteiden tehot Wateissa
1 kW = 1000 W


Palmun alta PÅortimãosta kevätterveisetkaj
https://picasaweb.google.com/KajNyy1/Po ... 9178145490

Re: Akkuja Bussiin

Lähetetty: 14 Maalis 2011 12:49
Kirjoittaja Zyke64
No ei ole pahan hintasia, täytyypä vierailla Oulun Puuilossa ainakin katsastamassa, josko siellä näitä olis... :D

Re: Akkuja Bussiin

Lähetetty: 14 Maalis 2011 13:08
Kirjoittaja Reddewil
KajNyy1 kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:
seepra kirjoitti:No kauanko jollain 1000 ampeeritunnilla viettää aikaa puskissa =)? Käsittääkseni tuo 1000 Ah on 20 kertaa Audi A3:sen akkukapasiteetti.
Teoriassa sä vois pitää ilmalämpöpumppua täysillä n.15h (1400W) tai sitten asua ledivalojen loisteessa pari vuotta. Se on niin kulutuksesta kiinni.
Voit laskea niin että jos kahvin keitin ottaa 1200W, ampeereksi muutettuna 1200W/24v=50A kulutus ja kahvi tippuu puoli tuntia niin energiaa on mennyt 25Ah. Näin siis pyöreästi, toki tuohon vaikuttaa invertterin hyötysuhde ym. ja se että akkua ei voi imeä ikinä tyhjäksi.
"Teoriassa sä vois pitää ilmalämpöpumppua täysillä n.15h (1400W)"

lasketaanpas 15h*1400W/24V = 875 Ah eli aika iso akku tarvitaan.

Käytännässä ja mitattuna 6 kuppia suodatettua kahvia vaatii 5 Ah 24V akusta, eli energia joka tarvitaan tuon vesimäärän kuumentamiseen 93 - 96 asteeseen.

Se mikä eniten ihmisiä hämää näissä lämmityskeskusteluissa että lämmityslaitteiden kulutustehot yleensa ilmaistaan kiloWatteina ja taasen kulkurien sähkölaitteiden tehot Wateissa
1 kW = 1000 W


Palmun alta PÅortimãosta kevätterveisetkaj
https://picasaweb.google.com/KajNyy1/Po ... 9178145490
No 1000Ah akkusta tuossa oli puhe, että kauanko se kestää teoriassa. Ei edes tuota 15 tuntia. Kahvinkeitin jos olisi 1,2kW ja olisi täysillä 0,5h niin 25Ah menisi akuilta (käytännössä enemmän). Käytöntö on sinulla osoittanut että 5Ah riittää kuuteen kupilliseen joka on varsin kohtuullinen saavutus. Keskiverto kulutus tunnissa 120W, eli 0,12kW eli 0,432MJ eli 432kJ, eli 432000 Joulea tarvitaan energiaa niiden kuuden kupin veden lämmitykseen.

Re: Akkuja Bussiin

Lähetetty: 15 Maalis 2011 22:06
Kirjoittaja seepra
Onko asia niin, että jos olisi vaikka 12V akkuja kaksi ja nuo akut olisivat 200 Ah, niin jos nuo laittaa sarjaan, niin ohjelmassa seuraa 24V ja 400 Ah?

Re: Akkuja Bussiin

Lähetetty: 15 Maalis 2011 22:16
Kirjoittaja Sisu
seepra kirjoitti:Onko asia niin, että jos olisi vaikka 12V akkuja kaksi ja nuo akut olisivat 200 Ah, niin jos nuo laittaa sarjaan, niin ohjelmassa seuraa 24V ja 400 Ah?
Ei vaan siitä tulee rinnakkain laitettuna 12V ja 400 ampeeria ja sarjassa 24V ja 200 ampeeria.

Re: Akkuja Bussiin

Lähetetty: 15 Maalis 2011 23:48
Kirjoittaja Reddewil
Sisu kirjoitti:
seepra kirjoitti:Onko asia niin, että jos olisi vaikka 12V akkuja kaksi ja nuo akut olisivat 200 Ah, niin jos nuo laittaa sarjaan, niin ohjelmassa seuraa 24V ja 400 Ah?
Ei vaan siitä tulee rinnakkain laitettuna 12V ja 400 ampeeria ja sarjassa 24V ja 200 ampeeria.
Juuri näin, mutta pitää muistaa että vaikka virta puolittuu niin teho pysyy samana. 24V:llä voidaan saman tehoisissa laitteissa käyttää ohuempia johtoja kun virta on puolet 12V systeemiin verrattuna. Esim. 75W valo: 12V:llä = 6,25A 24V:llä = 3,13A.

Re: Akkuja Bussiin

Lähetetty: 16 Maalis 2011 09:30
Kirjoittaja Zyke64
Reddewil kirjoitti:
Sisu kirjoitti:
seepra kirjoitti:Onko asia niin, että jos olisi vaikka 12V akkuja kaksi ja nuo akut olisivat 200 Ah, niin jos nuo laittaa sarjaan, niin ohjelmassa seuraa 24V ja 400 Ah?
Ei vaan siitä tulee rinnakkain laitettuna 12V ja 400 ampeeria ja sarjassa 24V ja 200 ampeeria.
Juuri näin, mutta pitää muistaa että vaikka virta puolittuu niin teho pysyy samana. 24V:llä voidaan saman tehoisissa laitteissa käyttää ohuempia johtoja kun virta on puolet 12V systeemiin verrattuna. Esim. 75W valo: 12V:llä = 6,25A 24V:llä = 3,13A.
Joo, ne on tuon Volvolla huomannu, piuhat niin prkl ohuita ja kaikki kamppeet niin kuumia, ettei koskea kestä :lol: :lol: :lol:
Tosin kyllähän nuo ongelmat enempi liitospaikoissa on; sulakkeilla, pistokkseissa ja muut "huonon" kontaktin mahdolliset paikat :roll:

Re: Akkuja Bussiin

Lähetetty: 16 Maalis 2011 16:35
Kirjoittaja konenikkari
Aina tärkeämpää kuin akustojen Ah määrä,
on varmistaa, että kaikissa olosuhteissa, latautuminen on riittävää.
Käytännössä olisi hyvä, jos auton parkkipaikassa olisi, pistoke jonka avulla kaikki akut saa lataukseen,
ja tietenkin linjautopysäkin merkki ;)
Suunnattoman määrän ylimääräisiä pisteitä
saa minulta, ensimmäinen varavoima, ja paikallisakkujen
valmistaja jonka, latausautomatiikka perustuu,
ominaispainon mittaukseen.
Viitteitä on jo, viimeisin ctec mittaa jo akun lämpötilaa
tosin akun napaan kiinnittyvän anturin avulla.
Ominaispaino mittaukseen perustuvan laturin kehittelyssä
tarvitaan akkuvalmistajien ja laturivalmistajien yhteistyötä,
mikä lienee täysin mahdotonta.
:? Oliskohan syynä jonkunlainen hehkulamppu direktiivi :?

Re: Akkuja Bussiin

Lähetetty: 16 Maalis 2011 17:06
Kirjoittaja seepra
Eikun joo. Pitääpä mennä takaisin sähköopin tunnille....niijoo, en ole koskaan opiskellut sitä. =)

Re: Akkuja Bussiin

Lähetetty: 16 Maalis 2011 17:09
Kirjoittaja seepra
Onko yleensä niin, että jos akku on vaikka 12V ja 200Ah niin se on kooltaan pienempi kuin 24V ja 200Ah akku?

Re: Akkuja Bussiin

Lähetetty: 16 Maalis 2011 17:43
Kirjoittaja konenikkari
:D Sana akku, ajoneuvokäytössä on aina käytännössä yleisnimitys akustolle
joka käytännössä nykypäivänä,on asennettu samaan koteloon,
ja joka siis koostuu kuudesta akusta, (alkuperäinen nimitys akkupari)
ja joista myös, käytetään nimitystä AKKU.
Jonka nimellisjännite on n. 12V
Akussa on siis yleensä kuusi erillistä akkukennoa ;)
Joiden yhteenlaskettu jännite on n. 12V
24v akkua ei siis ole ollenkaan olemassa, ajoneuvokäytössä.
Vaan se on muodostettu kahdesta erillisestä 12V akusta,
sarjaan kytkemällä. :roll:
Nimitystä akusto käytetään myös esim.
samaan ajoneuvoon sijoitetuista useista erillisistä akuista/akustoista.
Joko pyörryttää :roll:
Ajoneuvossa olevan lyijyakun/akuston, riippumatta siitä, mikä on sen käyttötarkoitus,
on on aina oltava "täynnä".
Akku on varavoimaa, jota käytetään, vain ja ainoastaan kun ei ole käytettävissä muuta voimaa.
Mahdolisimman nopeasti, akuista käytetty energia on palautettava niille takaisin,
sillä vain aina täysi akku pystyy säilyttämään, kapasiteettinsä.

Re: Akkuja Bussiin

Lähetetty: 17 Maalis 2011 10:45
Kirjoittaja KajNyy1
seepra kirjoitti:Onko yleensä niin, että jos akku on vaikka 12V ja 200Ah niin se on kooltaan pienempi kuin 24V ja 200Ah akku?
Kaupassa ei taida olla 24V akkuja vaan sellainen tehdään tavallisesti kytkemällä kaksi mielummin samanlaista ja saman ikäistä 12V akkua sarjaan.