Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?

Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Pitäisi laittaa hehku toimintakuntoon, mutta moottorin mukana ei tullut relettä sen ohjaukseen. Ajattelin käydä ostamassa ihan yleismallisen releen tähän käyttöön, mutta nyt pitäisi tietää minkä verran virtaa sen pitäisi kestää?
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Ohjekirjan mukaan: kylmäkäynnistys (lämmitysvastus) ujot 150 A :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

:shock:
Olihan hätäinen vastaus, eihän tossa ajassa ehdi edes ohjekirjaa avaamaan kunnolla :lol:.
Mutta kiitokset tästä, täytyykin lähteä takaisin töihin yhtä tietoa viisaanpana..
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Sattu tossa oleen just pöydällä vieressä kirja :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Laita siihen solenoidi, rele ei kestä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Hyvä tietää, ei olisi tuollainen tullut mieleenkään. Tällaisia löysin pikaisella guugletuksella:
http://www.autosahko.suntuubi.com/?cat=59
Täytyy käydä huomenna paikallisella raskaankaluston korjaamolla vähän kyselemässä asiasta.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Kävin noutamassa tuollaisen kuorma-auton telin nostoon tarkoitetun solenoidin, oli hintakin aika sopiva verratuna noihin vastaavan tehoisiin releisiin. 25€, toivottavasti kestää käytössä.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Varmasti kestää se on ihan sama solenoidi molempiin käyttöihin.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Tuo hehkuhan on aluperin ajastettu, se on vain tietyn ajan päällä.
Sun täytyy laittaa siihen ajastusrele, jos sisussa ei sitä ole, muuten vastus palaa jos pitempään on päällä.
Sehän lämpenee hetkessä todella kuumaksi.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Ja taas ohjekirjaa selailin niin päälläoloaika n.50sek.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Tuota ajastus hommaa mietiskeltiin eilen töissäkin, mietiskeltiin onko tuo tehty jollain ajastimella vai onko imusarjassa esim. lämpöanturi joka sitten katkaisee sopivassa lämpötilassa. Toistaiseksi teen tuon ihan painonapilla joka on kojelaudassa, toisin sanoen hehkuttaa niin kauan kun nappia painaa.
Leylandissa ei alunperin ole hehkuja ollenkaan.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

On varmaan ihan toimiva ratkaisu, voi aina soveltaa tarpeen mukaan :D
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1483
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?

Viesti Kirjoittaja B9M »

Bussiton kirjoitti:On varmaan ihan toimiva ratkaisu, voi aina soveltaa tarpeen mukaan :D
Mullakin pitää sen reilut 1min "automaattiseesti" vastukset punasena. Sinä aikana kerkee nostella rullaverhoja ym. eikä savuta kesälläkään :wink: .Tv. Ari
#048
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Ex-Volvo B10M
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Vakiona myös pakkosyöttö on samassa painonapissa. Se on päällä sen aikaa kun nappia painaa starttauksen aikana. Pakkosyötön toimintaa piti itsellä tutkia kun en oivaltanut tuota napin painamisen ja starttauksen samanaikaisuutta, hehku jää sit päälle ajastinreleen ohjauksessa. Se pakkosyöttö omalla erillisnapilla vois olla mielenkiintoinen...
Löysin vanhan kuvan, siitä näkee rakenteen.
Liitteet
P3300161.JPG
P3300161.JPG (109.43 KiB) Katsottu 14917 kertaa
Ex-Volvo B 10 M, Wiima 353 -85 M1
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Tuota pakkosyöttö hommaa pitikin kysyä tässä samalla, mutta en sitten muistanut. Kytkin se kyllä saman napin taakse toimimaan ja mielessä kävi jos olisi laittanut sen oman napin taakse..

Hehku ei ole aivan samanlainen meitin moottorissa, meillä on sellainen koko moottorin mittainen pitkä malli.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Ex-Volvo B10M
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Käykö sit niin et kone karjaisee täysillä aina jos käydessä painaa nappia, jos ei starttaus ohjausta ole? Kätevä ohitusnappi tien päällä, tosin savua tulee.
Pakkosyötön käyttö on lyhytaikaista, toisin kuin hehkutuksen, jolla alkusavutus vähenee, ja sitä voi pitää päällä muutamia minuuttejakin(eikä kesällä edes tarvi)
Niitähän nappeja voi sit käyttökokemusten myötä räätälöidä mieleisekseen
Ex-Volvo B 10 M, Wiima 353 -85 M1
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Ei pitäisi minun mielestä karjaista, solenoidihan vaan vetää tankoa joka sallii sitten syöttöpumpun sisällä olevan akselin liikkumaan enemmän. Ja akselihan taas liikkuú kaasun asennon mukaan.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Ex-Volvo B10M
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Minulla on sellainen tuntuma, että vaikka starttaan tyhjäkäynnillä, moottori ryntää savujen kanssa siihen asti kunnes löysään starttauksen.
Pitääpä kokeilla seuraavalla kerralla
Ex-Volvo B 10 M, Wiima 353 -85 M1
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

PekuMAN66 kirjoitti:Minulla on sellainen tuntuma, että vaikka starttaan tyhjäkäynnillä, moottori ryntää savujen kanssa siihen asti kunnes löysään starttauksen.
Pitääpä kokeilla seuraavalla kerralla
Mulla ei oo mitään eroa pitääkö tuon syötön päällä tai ei, mutta kaasupohjassa ilman nappia ja napin kans niin huomaa kyllä! Lähteepä tuo ilmankin nätisti käyntiin, niin en oo tarvinnu, eikä oo hehkuakaan.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Vastaa Viestiin