Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Korin sähkökaavio löytyy mut mistäköhän sais loput, peräpään huoltoboxin öljynpainemittari ja muutkaan napit ei toimi + starttikin kettuilee..
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Eli alustan sähköt hukassa? Vaikkaan noin komiaan vikaan, ihan vaan pelkästään maa -ongelmaa! Joten tsekkaappas paneelin/koneen maa(t).
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Maavika tuskin, nappulat ei pelaa mut öljynpainemittari hyppää tappiin heti kun kone käynnistyy..
Käynnistysongelmaan oma villi veikkaus on päävirtarele, Pitäis poistaa muutenkin mokoma turha kapistus ja korvata päävirtakatkaisijal, releen ohi otetaan sähköä piirturille, kellolle, webastolle yms. joten akut muutamas viikos tyhjät..
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Päävirta"rele" ei ole ihan tavallinen rele, vaan kontaktori joka kestää 200-1000A virtaa. Jos startti pyörii vain tuon kanssa niin kyse on tästä kontaktorista... Akut jos tyhjenee viikossa niin vika on akuissa tai jossain vuotovirroissa. Mutta akut tyhjenee itsestään ennen kuin piirturi ja kello vie ne tyhjäksi.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Kulutus 1A, akusto 200Ah, 1A x 24h x 8d = 192Ah.. ?
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

24W on aivan liikaa lepokulutusta. Kello, piirturi ja öö.. vie jonuk 1W ihan maksimissaan. Eli ei nimeksikään, pikkuautokin pärjää 2-6kk ihan hyvin ja sillonkin tulee lyijyakun omat heikkoudet vastaan. Joku vuotaa sulla maihin siellä...
EDIT: mulla vie tuo pelkkä "päävirta" -kytkin 54W? ihan hirveästi... Eli se kontaktori, mutta päävirtapois autoa voi seisottaa puoli vuotta että jännite ei katoa kun akut lötköttää vain ja ruokkii piirturia, vahvistinta ja kattokelloa. 180Ah uudet akut, muistaakseni.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Pitää varmaan alkaa sulake kerrallaan rapsimaan pois selvittääkseen kuka mun sähköäni syö.. :D

Pääkytkimen asentamisella sais kyl aina mielenrauhan et missään autos ei ois sähköt päällä, vaikka nyt muut karsiskin pois niin silti pääirtareleen(kontaktorin) ohjauskytkimelle pitäis mennä sähkö.. Nykyään tulee otettuu akust kaapeli irti ku ei oo päässyt viel palovakuutuksest yhtrisymmärrykseen vakuutusyhtiön kaa.. (Ei ole olemassa henkilöautoa joka painaa 11 000kg ja on matkailuauto ja verotuksessa pakettiauto.. =D )
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja ansa »

Zippo kirjoitti:Pitää varmaan alkaa sulake kerrallaan rapsimaan pois selvittääkseen kuka mun sähköäni syö.. :D

Pääkytkimen asentamisella sais kyl aina mielenrauhan et missään autos ei ois sähköt päällä, vaikka nyt muut karsiskin pois niin silti pääirtareleen(kontaktorin) ohjauskytkimelle pitäis mennä sähkö.. Nykyään tulee otettuu akust kaapeli irti ku ei oo päässyt viel palovakuutuksest yhtrisymmärrykseen vakuutusyhtiön kaa.. (Ei ole olemassa henkilöautoa joka painaa 11 000kg ja on matkailuauto ja verotuksessa pakettiauto.. =D )
siis tuo päävirta on linja-autoissa pystyttävä lakipykälien mukaan katkaisemaan kuljetttajanpaikalta ,viisaat katsastusmiehet joskus jopa kokeilleetkin toiminnan vuosikatsastuksessa.
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Akusto on kskin vieres ja tarkoituskin oli tuoda päävirtakatkaisin ohjaamoon.. :)
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Minä kävin Scan-autolla läppärin ja scannerin kanssa.. Hankin ihan noita kuvia varten A3 koon scannerin.. Helpotti kummasti.
Sain käyttööni lajän mappeja..
Eipä tullut scannailtua kuin vaihteiston ja absin sekä telman kaaviot..
Alustan muut sähköt laitan kaikki uusiks joten mulle ei ollu niillä kuvilla arvoa..

Mut pulla / pasteijja pussit mukaan ja vähän scannaustekniikkaa ja mukavalla asenteella korjaamon nokan kanssa juttelee niin se sit on suopea jos on :)

Ja kyllä paikallisilla liikennöitsijöilläkin yleensä kuvat löytyy.. Eli kyselemään.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja motoku »

ihan ensiks tarkista siitä takastarttauskaapin alareunasta ne LIITTIMET joita itsekin luulin vain läpivienniksi ja tulipa siinä vaihdettua turhaan päävirtarele ja avattua laturi ja mitä lie muuta. no pitkä päivä poskilihat kireällä meni. sit kaveri oli hoksannut ko. liittimen olevan löysällä..... oireet oli samanlaisia
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja Zippo »

motoku kirjoitti:ihan ensiks tarkista siitä takastarttauskaapin alareunasta ne LIITTIMET joita itsekin luulin vain läpivienniksi ja tulipa siinä vaihdettua turhaan päävirtarele ja avattua laturi ja mitä lie muuta. no pitkä päivä poskilihat kireällä meni. sit kaveri oli hoksannut ko. liittimen olevan löysällä..... oireet oli samanlaisia

Mul ei siin laatikon alareunas oo liittimii ollenkaan, pelkät läpivientikumit. Laatikon sisäl olevat liittimet oli kyl "lievästi" löystyneit, tuli käytyy ne läpi ja 5 kertaa taas startannut ongelmitta.. :D Öljynpaine kyl viel hyppää tappiin ja viisari pyöris varmaan monta kierrost jos ei ois rajoitettu, täytyy hakee varmaan uus öljynpaineanturi. Ois kiva seurailla oikeit paineitkin.. :)
Avatar
kittari
Kokenut kuljettaja
Viestit: 93
Liittynyt: 14 Helmi 2011 17:00
Location: vantaa

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja kittari »

nyt tulis k112 kysymys, eli kutter deca 320 korilla. virta lukko meni pimeäksi ei lähde avain pois eikä starttaa siis aivan kuin akut alisi irti. akuissa kyllä virtaa 24,7. kaavioita ei ole sähköihin eikä sulakkeille/releille. virtalukon kyljessä olevaan releeseen vai magneettiventtiliin mikä lie kun antaa ulkopuolisen herätteen niin saa avaimen pois,käyntiin ja pystyy ajamaan. kiekka kello ei toimi muuten kaikki ok. pitäis nyt vaan löytää se joka ohjaa tuota rykelmää...
Scania K112 CLB AA/6000 kutter deca 320 -87
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Eihän vain päävirtakatkaisija tullut tiensä päähän, eli tuleeko mihinkään muuhunkaan virtaa, jos ei webastoa ja piirurin kelloa lasketa.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja ansa »

kittari kirjoitti:nyt tulis k112 kysymys, eli kutter deca 320 korilla. virta lukko meni pimeäksi ei lähde avain pois eikä starttaa siis aivan kuin akut alisi irti. akuissa kyllä virtaa 24,7. kaavioita ei ole sähköihin eikä sulakkeille/releille. virtalukon kyljessä olevaan releeseen vai magneettiventtiliin mikä lie kun antaa ulkopuolisen herätteen niin saa avaimen pois,käyntiin ja pystyy ajamaan. kiekka kello ei toimi muuten kaikki ok. pitäis nyt vaan löytää se joka ohjaa tuota rykelmää...
yhtä-äkkiä sanoisin että laturi tai johtoliitokset laturissa vialla ,laturi ohjaa releen kautta (scanian sähkökeskuksessa) tuota virtalikon solenoidia ja lisäksi tuo kierroslukutietokin tulee laturilta!!!!!!!!!!!!!!!! ;-)
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja motoku »

käyppä vain perän käyttöpaneelikaapin alareunan liittimet läpi. Itse en ole vieläkään unohtanu paljonko ne mua juoksutti... Pääreleen voi toki tarkistaa ohittamalla sen..
Avatar
kittari
Kokenut kuljettaja
Viestit: 93
Liittynyt: 14 Helmi 2011 17:00
Location: vantaa

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja kittari »

joo täytyy vielä tutkia tota taka keskusta. kyllä toi lataa hyvin.
Scania K112 CLB AA/6000 kutter deca 320 -87
Avatar
kittari
Kokenut kuljettaja
Viestit: 93
Liittynyt: 14 Helmi 2011 17:00
Location: vantaa

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja kittari »

VANHOOL kirjoitti:Eihän vain päävirtakatkaisija tullut tiensä päähän, eli tuleeko mihinkään muuhunkaan virtaa, jos ei webastoa ja piirurin kelloa lasketa.
tulee virrat ja päävirta rele toimii. autolla pystyy ajamaan normaalisti, sammutuken jälkeen pitää antaa heräte sille lukon kyljessä olevalle solenoidille jotta saa virrat pois ja avaimen pois.
Scania K112 CLB AA/6000 kutter deca 320 -87
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja ansa »

virallinen scanian vianhakukaavio

virta-avain ei irtoa

palavatko seisontajarrun ja öljynpaineen merkkivalot?--------ei-----akut purkautuneet
-
-
kyllä
-
-
palaako latauksen merkkivalo?-----------------ei---varoke 64 lauennut,laturissa huonot liitännät
- B-/- tai D+/WL ,katkos laturin johtimessa64 tai D+
- tai niiden liitännöissä
- vika laturissa
kyllä
-
-
irrota releP ja asenna tilalle rele G ,irtoaako avain nyt---kyllä--rele P viallinen
-
-
ei
-
-
poista rele paikasta P ,kytke yhteen 86 ja 87 --------kyllä----katkos johtimessa 64 keskusyksikön alla tai sen liitännöissä
-
-
ei
-
-
varoke 8 lauennut
vika vetomagneetissa
vetomagneetin liitännät vialliset
vetomagneetin johtimet vialliset


jos ylläolevakaan ei selvitä niin koita ottaa laturista D+ johto irti ja maadoita se suoraan runkoon ,latauksen merkkivalo pitäisi nyt palaa ja avain kääntyä ja vika siis laturin sisällä ,on ollut tapauksia että ollut diodi vikaa sen verran että ei ole vielä huomannut latauksessa vikaa.
Avatar
kittari
Kokenut kuljettaja
Viestit: 93
Liittynyt: 14 Helmi 2011 17:00
Location: vantaa

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Viesti Kirjoittaja kittari »

ok kiitoksia kaikille, täytyy kokeilla noita. huomenna pitäis päästä lähtee vaasaan.
Scania K112 CLB AA/6000 kutter deca 320 -87
Vastaa Viestiin