Sivu 1/2

Lisävalojen releet

Lähetetty: 05 Syys 2011 16:02
Kirjoittaja Lahti32
Kestääkö lisäpitkien releenä ihan tollanen 40A perusrele, 25mm kanttiinsa vai pitääkö olla jämerämpää tekoa. Laitoin kahdennetut lisäpitkät ja lisälyhyet molemmille omat releensä. Pitkät 2x70W ja lyhyet 2x55W omilla releillä. Kestääkö.

Tämä on niin vanha bussi että laki sallii kahdet pitkät ja kahdet lyhyet, referenssilukukin saa olla 100

Re: Lisävalojen releet

Lähetetty: 05 Syys 2011 18:23
Kirjoittaja Rantarosvo
1 rele/valopari kestää kyllä. Eli siulla jos on 4 relettä joista 2 pitkille ja 2 lyhkäsille niinko mie ymmärsin.

Re: Lisävalojen releet

Lähetetty: 05 Syys 2011 18:50
Kirjoittaja Lahti32
ei ku yksi rele valoparia kohti.

Re: Lisävalojen releet

Lähetetty: 05 Syys 2011 19:27
Kirjoittaja Rantarosvo
Kuula senverran jumissa, ettei meinaa mennä jakeluun. Mie ymmärrän valopariksi 2 fyysistä lamppua, eli 2 polttimoa ja sellaselle toi 30-40A rele piisaaa. 40A:ssa on pikkasen pelivaraakin.

OT
Suomessa kun on iätajat ollu sääntö että valoja pitää olla parillinen määrä, niin nyt oon kiinnittänyt huomioo että päivittäin tulee vastaan autoja kotimaan kilvissä ja on kuitenkin 3 lisävaloa?? Onkohan laki muuttunut? No miun kannalta aivan sama, kun ne on miusta typerän näkösiä kolmella lampulla :D

Re: Lisävalojen releet

Lähetetty: 05 Syys 2011 19:36
Kirjoittaja kengu
Rantarosvo kirjoitti: Suomessa kun on iätajat ollu sääntö että valoja pitää olla parillinen määrä, niin nyt oon kiinnittänyt huomioo että päivittäin tulee vastaan autoja kotimaan kilvissä ja on kuitenkin 3 lisävaloa?? Onkohan laki muuttunut?
Ei ole laki muuttunut. Mitälie ruotsista tuotuja tai muuten ruotsin vaikutteita nauttineita autoja.

Re: Lisävalojen releet

Lähetetty: 05 Syys 2011 22:09
Kirjoittaja motoku
kestää vaikka laittaisit kaikki lisävalosi samalla releellä. 40A*24V=960w. 20A käytöllä rele kestää "ikuisesti", jos se oikeaoppisesti roikkuu (kiinnitetään liittimet alaspäin), ei ole liian kuumassa eikä joudu uimaan vedessä. roiskeet roikkuva rele sietää, toki siitä lähtevät liittimet yleensä hapettuu joten mahdollisimman kuiva asennuspaikka.

Re: Lisävalojen releet

Lähetetty: 05 Syys 2011 23:00
Kirjoittaja Zippo
Helpottaa kummasti näis kulkureis ku jännite on 24v joten samal teholla virta tippuu puoleen verrattuna henkilöautopuoleen.. =)

Re: Lisävalojen releet

Lähetetty: 05 Syys 2011 23:06
Kirjoittaja Rantarosvo
motoku kirjoitti: toki siitä lähtevät liittimet yleensä hapettuu
Tässä syy miks mie juotan kaikki johdot ja peräkärripistokkeen sekä pistotulpan turautan täytee sikamassaa tai silikonia. Kumpaa nyt sattuu käsillä olemaan. Oon aukassu 5v käytössä olleen pistokkeen jossa liitinpinnat oli ko uusia. Toki ne pistokkeet kuluu sit muulla tavalla, mut kosketushäiriöistä en oo kärsiny. Hidastaahan juottaminen asentamista, mutta kun kysyy iteltään kumpi on mukavampaa, uusien johtojen juottaminen vai sähkövikojen ettiminen ;)

Re: Lisävalojen releet

Lähetetty: 05 Syys 2011 23:11
Kirjoittaja Zippo
Ja ikinä ei voi käyttää liian hyviä releitä/ riittävän paksuja piuhoja, omas accordis vm-94 oli akun ja polttimon välillä jännitehäviö 1,5v, ja pihalla seisovassa valmetissa hävis jo 2v piuhoihin, releisiin ja kytkentöihin. Vaikuttaa kummasti valohehoon.. Toisaalta polttimot kestää pidempään mut siintä ei hyödy kukaan..

Re: Lisävalojen releet

Lähetetty: 05 Syys 2011 23:50
Kirjoittaja Rantarosvo
Mie laitan useita releitä pelkästään sen takia et ei kaik valot sammu kerralla jos rele tai sulake menee. Ei tosin oo relettä autosta koskaan menny. Jännitehäviöissä piuhoihin on onneks toi 24V parempi ko 12V. Ei paljon mut pikkasen kumminkin.

Re: Lisävalojen releet

Lähetetty: 06 Syys 2011 15:24
Kirjoittaja Reddewil
Rantarosvo kirjoitti:Mie laitan useita releitä pelkästään sen takia et ei kaik valot sammu kerralla jos rele tai sulake menee. Ei tosin oo relettä autosta koskaan menny. Jännitehäviöissä piuhoihin on onneks toi 24V parempi ko 12V. Ei paljon mut pikkasen kumminkin.
Mitä jos ohjauksen (eli pitkien) sulake menee, niin silti kaikki pimenee, vai oletko laittanu kolmet pitkien kytkimet :wink:
Kyllä se tuo tupla jännite puolittaa virran ja näin ollen jännitehäviön.
Kunnon johdotukset akulta releelle ja releeltä valoille, yksi rele / valopari niin hyvä tulee, taitaa ne pitää voida kytkeä pois pareittain katsastuksessa? Eli kytkin vielä jokaisen releen ohjaukseen. Laittaa sitten vaikka pakkiin ne varareleet ja sulakkeet.

Re: Lisävalojen releet

Lähetetty: 06 Syys 2011 18:28
Kirjoittaja Wonderi
Ei tarvitse olla lisäpitkillä erillistä kytkintä. Saa palaa täyden referenssiluvun edestä pitkiä pelkällä viiksen vetäisyllä. Jos välttämättä haluaa asentaa sitä enemmän pitkiä niin ne pitää olla vaihtokytkimellä ohjattavia. Sama koskenee wanhan auton tupla lähivalojakin.

Re: Lisävalojen releet

Lähetetty: 06 Syys 2011 18:44
Kirjoittaja Reddewil
Jaa, tuo olikin uusi tieto. Katsastuksessa kun ovat vaatineet henkilöautossa tähän asti kytkimen, josta lisävalot voi tarvittaessa kytkeä pois... Ja kolmannesta valosta tai valoista yleensä, että jos niitä on, niiden pitää toimia. Eli se kolmas ei voi olla edes koristeena =)
Eli meinaat, notta laitan 8 paria valoja, niin se on ok, kun en (muka) voi polttaa kun kahta paria kerrallaan? No eipä nuo tarkista suuntauksia eikä kuvioitakaan edes päävaloilta, niin tuskin lisätuikutkaan kiinnostaa inssiä.

Re: Lisävalojen releet

Lähetetty: 06 Syys 2011 18:45
Kirjoittaja Rantarosvo
Reddewil kirjoitti: Mitä jos ohjauksen (eli pitkien) sulake menee, niin silti kaikki pimenee, vai oletko laittanu kolmet pitkien kytkimet :wink:
No nalleja on tullut pidettyä mukana kattavampaa valikoimaa kun releitä. Ei tarvii ees ulos autosta mennä ;)

Muistaaksein 15A sulake on auton alkuperäsissä valoissa ja ei muuta kuormaa kun releiden ohjaus. Alkuperäsetkin valot siis johdotettu uudestaan.

Re: Lisävalojen releet

Lähetetty: 06 Syys 2011 20:33
Kirjoittaja Wonderi
Reddewil kirjoitti:Eli meinaat, notta laitan 8 paria valoja, niin se on ok, kun en (muka) voi polttaa kun kahta paria kerrallaan?
Tuommoinen varustus on Scanian kuormureissa ollut melkein vakiovarusteena jo pitkään (H4:t, ylälisäpitkät ja alalisäpitkät, kaksi paria pitkiä saa palamaan yhtäaikaa). Yhtäaikaa palavien lisäpitkien lukumäärää laki ei kai sinänsä rajoita (kunhan parillinen määrä), voi laittaa enemmänkin yhtä aikaa toimivaksi jos löytää pienellä referenssiluvulla varustettuja jostain ja ref summa jää 100:aan.

Re: Lisävalojen releet

Lähetetty: 06 Syys 2011 22:52
Kirjoittaja Rantarosvo
Miulla semmonen muistikuva et valopykälissä ois ollu 4 pitkän rajotus. 100% en ole. Siis yhtäaikaa palavissa.

Tossa kun oli noista parittomista valoista puhetta, niin Bilteman uudessa luettelossa on valmiita lisävalo "pattereita" joista pienemmässä 3 valoa ja isommassa 5. Luonnollisesti ei mitään mainintaa niiden kohtalosta katastuskonttorilla.

Re: Lisävalojen releet

Lähetetty: 18 Syys 2011 10:38
Kirjoittaja b12m
Rantarosvo kirjoitti:Miulla semmonen muistikuva et valopykälissä ois ollu 4 pitkän rajotus. 100% en ole. Siis yhtäaikaa palavissa
En laillisuudesta osaa varmaa faktaa sanoa, mutta sen tiedän että mm. Volvolta saa linja-autoon halutessaan jo "tehtaalta" valovarustuksen, jossa kuusi kaukovaloa palavat yhtäaikaisesti. Varsinaiset kaukovalot, alahelmassa lisäpitkät sekä tuulilasin yläreunassa toiset lisäpitkät.

Kytkentä on tiedossani olevissa yksilöissä tehty hieman hölmösti. Lisäpitkille on yksi kolmiasentoinen kytkin, eli kattopitkiä ei saa päälle ilman, että myös helmassa olevat lisäpitkät palavat. Mikäli tosiaan nuo kuusi samaan aikaan palavaa on nykysäädösten mukaan laillinen, olisin itse toteuttanut kytkennän kahdella erillisellä lisäpitkien ohjauskytkimellä (ala- ja yläpitkille molemmille oma katkaisija), aivan kuten ruotsalaisasiakkaille Suomessa tehdyissä koreissa on monesti ollut jo pitkään.

Lisättäköön vielä, että nämä alalisäpitkät (asennettu etusumuvalojen paikalle, joita ei täten samassa yhteydessä autosta tehtaan jäljiltä löydy lainkaan) ovat mielestäni käytännössä täysin hyödyttömät. Kantomatka tuolta lähes maantien pinnan tasalta ei yllä edes varsinaisten kaukovalojen kantamaan asti :lol:

Re: Lisävalojen releet

Lähetetty: 18 Syys 2011 12:06
Kirjoittaja Rantarosvo
Juu, ne pökkää ensimmäiseen töyssyyn tiessä ja pidemmälle ei näytä. Jos ne on tarkotettu päivävaloiks :D
Siihenhän toi kattopitkä perustuu et raskaassa on kuskin silmän ja puskurilla olevan valon välinen etäisyys on niin iso, että valo tökkää kumpuun ja silmä näkis pidemmälle. No kattopitkä näyttää sen minkä silmäkin. Henkilöautossa kattopitkä ei näyttäs käytännössä yhtään sen pidemmälle ko keulalla olevakaan ja konepelti häikäsis senkin mitä muuten pystys näkemään.
Toki laillista ois henkilöautoomkin laittaa katolle "tuntosarvet" minkä päässä pitkät olis etuakselin etupuolella. Ois kyl aika törkee näky :D

Re: Lisävalojen releet

Lähetetty: 18 Syys 2011 15:34
Kirjoittaja Wonderi
Kattopitkille paikkaa hakiessa kannattaa huomioida ettei niistä tuleva hajavalo valaise tuulilasia ja kaikkea vettä/lunta/likaa lasilla. Ei edistä liikenteen näkemistä jos sotku lasilla näkyy erittäin hyvin. Eli lamput tarpeeksi eteen tai taakse.

Re: Lisävalojen releet

Lähetetty: 21 Loka 2011 01:18
Kirjoittaja timppa49
Vaihtovirtareleissä(kontaktoreissa?)tätä ongelmaa ei ole sinne kun ei jää valokaarta mutta näissä tasavirta vehkeissä kannattaa ottaa aina yläkanttiin tai lisätä pikku kondensaattori rinnan imaisemaan se katkaisuvirta!

Re: Lisävalojen releet

Lähetetty: 21 Loka 2011 21:31
Kirjoittaja Falcon
Releissä kannattaa satsata laatuun(ei bilteman).Joskus olen kyseisestä kaupasta hakenut releet auton päävaloille.
Auto oli Buick farkku jossa H-4 ulompana ja sisempänä pitkät.
Ostin bilteman 40A releet jotka kesti varmaan viis kertaa vaihtaa lähi/kaukovaloille kunnes sisemmät pitkät
jämähti palamaan.Voi sitä valo sirkusta jotka vastaan tuliat piti :oops: .
No,auto parkkiin ja kopautus ruuvarilla releen kylkeen niin pitkät sai sammumaan.
Sen reissun jälkeen releet vaihtui Bosch merkkisiin ja valot toimi hienosti sen jälkeen.
Sen releen läpi meni alle 10A ja releessä merkintä 40A.
Biltemasta en osta enää edes autonpesusieniä.

Re: Lisävalojen releet

Lähetetty: 22 Loka 2011 01:19
Kirjoittaja happa66
Falcon kirjoitti:Releissä kannattaa satsata laatuun(ei bilteman).Joskus olen kyseisestä kaupasta hakenut releet auton päävaloille.
Auto oli Buick farkku jossa H-4 ulompana ja sisempänä pitkät.
Ostin bilteman 40A releet jotka kesti varmaan viis kertaa vaihtaa lähi/kaukovaloille kunnes sisemmät pitkät
jämähti palamaan.Voi sitä valo sirkusta jotka vastaan tuliat piti :oops: .
No,auto parkkiin ja kopautus ruuvarilla releen kylkeen niin pitkät sai sammumaan.
Sen reissun jälkeen releet vaihtui Bosch merkkisiin ja valot toimi hienosti sen jälkeen.
Sen releen läpi meni alle 10A ja releessä merkintä 40A.
Biltemasta en osta enää edes autonpesusieniä.

Ohi otsikon. mutta saman huomasin vajaa 20 v. sitten, enkä ole sittemin käynyt paikassa.

a-p

nyt kun tarkemmin muistelen, niin pari vuotta sitten käytiin tampereen liikkeessä ja lapset osti sateenvarjot :evil:
Käyttivät sen kaksi kertaa niitä :evil: .

Re: Lisävalojen releet

Lähetetty: 22 Loka 2011 12:35
Kirjoittaja Reddewil
timppa49 kirjoitti:Vaihtovirtareleissä(kontaktoreissa?)tätä ongelmaa ei ole sinne kun ei jää valokaarta mutta näissä tasavirta vehkeissä kannattaa ottaa aina yläkanttiin tai lisätä pikku kondensaattori rinnan imaisemaan se katkaisuvirta!
Tuossa tietopläjäys releistä. http://koti.mbnet.fi/erkkak/elektroniikka/releet.pdf

Re: Lisävalojen releet

Lähetetty: 24 Loka 2011 22:28
Kirjoittaja Berkhof
Kannattaa muistaa bussiympäristössä se että jännite on tuplat ja virta puolet.. Siis kun verrataan henkilöautopuolelle tehontarpeiden mukaan..
Tuossa laiskoille linkki laskentaan :)

http://www.the12volt.com/ohm/ohmslawcalculators.asp

Eli ( 2*70W )= 140W / 24V = 5,833333333 ampeeria..

Eli kyllä pitäisi kaikken autoreleiden kestää tuo leikiten

Re: Lisävalojen releet

Lähetetty: 25 Loka 2011 20:53
Kirjoittaja Sisu
Siinä releessä oleva kela on suunniteltu tietylle jännitteelle. Jos on 12V systeemille niin teho käämissä tuplaantuu isommalla jännitteellä ja saattspi ollas että kelan käämitys palaa. 24V rele ei ole 12V rele ja toisin päin kans.