Lahti 20 sähköt

Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Lahti 20 sähköt

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

Miksi kaverin lahti20 korista katoaa sähköt pikkuhiljaa ja milloin mistäkin :shock:
:? Onko alumiinikori tullut tiensä päähän :roll:
Vähän kalliinhajuista käryäkin on havaittavissa, kts.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Lahti 20 sähköt

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

aika laajan kysymyksen viskasit :)

Ite rupeisin ettimään hapettuneita liitoksia ja katkenneita johtoja sulakeboxin penkomisen jälkeen.
Rosmo
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Lahti 20 sähköt

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Jos korisähkökeskus on tehty vanhanmallisilla posliinisulakkeilla, pieni sähköjen katoaminen kylmien ilmojen myötä kuuluu asiaan. Sulakkeiden pyörittely ja kiristely auttaa usein. Vikaa voi olla myös katkaisimissa joiden sisään kertynyt lika eristää virran kulkua.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Lahti 20 sähköt

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Juu ei muuta ku suihkii pikkasen wd40:stä sulaketauluun ja pyörittee "poslareita" =D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Lahti 20 sähköt

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

joo, kyllä tuo pikku sähkön hajukin kertoo huonosta kosketuksesta. Tarpeeksi pieneltä pinta-alalta kun sähkö yrittä mennä niin lämpöähän siittä syntyy ja saattaa vähän kärytä :)
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Lahti 20 sähköt

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Tästä tulikin mieleen.
Volvo käytti joskus 90-luvun alussa hemmetin huonoa sähköpiuhaa alustoissaan, eristeet rapisi kuparin päältä.
Nyt näyttää ainakin B12M malleissa olevan samaa paskapiuhaa, ihan haperoa.
Scania on aina osannu olla säästämättä tässä kohtaa, siellä on kunnon kaapelia.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Lahti 20 sähköt

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

OT
Fiatista voin kertoa että piuhat on hemmetin lyhkäsiä. Katkasijoita ei saa irti ilman että piuhat irtoo ensin. Ei muuten, mut hemmetin vaikee asentaa takasin :D

Noi posliinisulakkeet on kyllä oikeita hapettumisen mestareita. Alumiini kuparia/messinkiä vasten ei tunnu olevan hyvä yhistelmä. Aikonaan rekkahommissa niitä tuli joskus ajankulukseen pyöriteltyä, kun kuormaa joutu odottelemaan. Onneks tossa emännän yhistelmässä(volvo) on jo muovisulakkeet. Pitää vaan purkaa puol kojelautaa että pääsee niihin käsiks :)
No, joo ottaa se pöytä irti, mut sen päällä ko tuppaa olemaan sitä tavaraa :D

Ylipäätään sulaketaulut sais olla helpoissa paikoissa, oli kyseessä mikä kampe tahansa. Sulakkeetkin vois olla automaattisia, mutta se tois kustannuksia turhan paljo :(

No haaveillahan aina voi...
Rosmo
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Lahti 20 sähköt

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Volvon alustan sähkökeskuksessa on automaattisulakkeet ;) vaikka on vanha jo, uudemmassa katurissa oli myös, pelastin varalta laatikollisen niitä mutten oo muistanu mihinkää laittaa niitä
Tulevaisuus on sähköinen
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Lahti 20 sähköt

Viesti Kirjoittaja b12m »

Puu Tiainen kirjoitti:Tästä tulikin mieleen.
Volvo käytti joskus 90-luvun alussa hemmetin huonoa sähköpiuhaa alustoissaan, eristeet rapisi kuparin päältä.
Nyt näyttää ainakin B12M malleissa olevan samaa paskapiuhaa, ihan haperoa.
Tuntuu valitettavasti olevan... Milloin on vaihteiston, milloin moottorin, milloin koripuolen kaapeleita "hankautunut" pa*kaksi. Ongelmia tuntuu olevan vain enenevässä määrin, mitä uudemmasta kalustosta kyse. Joka tapauksessa vuodesta 2001 alkaen uudempaan mentäessä. Surullista, että pitää tuollaisessa paikassa valmistajan toteuttaa talouskuuriaan :cry:

ps. omasta nimimerkistä huolimatta "piuhani" vetävät ainakin toistaiseksi, ei hapertumista havaittavissa :lol:
Vastaa Viestiin