Sivu 1/2
kanian startti..
Lähetetty: 03 Huhti 2012 11:23
Kirjoittaja busclinic
Morjensta pöytään...olisipa pikkuinen onkelma mille itse en keksi enää selitystä..

Eli vm 83 wiima scanian koneella.. lyö solenoidin päälle mutta startti ei pyöri.???!! joten jos sinulla tieto/ratkaisu niin ole ystävällinen ja soita minulle.
olisin kiitollinen avusta.
040-7247777
Nasse-setä
Re: kanian startti..
Lähetetty: 03 Huhti 2012 15:14
Kirjoittaja TN62
Oliskohan niin että solenoidista ei mene virta läpi. Kulunut...sulannut..yms.
Re: kanian startti..
Lähetetty: 03 Huhti 2012 16:24
Kirjoittaja ansa
busclinic kirjoitti:Morjensta pöytään...olisipa pikkuinen onkelma mille itse en keksi enää selitystä..

Eli vm 83 wiima scanian koneella.. lyö solenoidin päälle mutta startti ei pyöri.???!! joten jos sinulla tieto/ratkaisu niin ole ystävällinen ja soita minulle.
olisin kiitollinen avusta.
040-7247777
Nasse-setä
koitahan pyöräyttää vähä ruuvimensselillä konetta starttikehältä , joskus jää hampaat niin kohdakkain ettei mene ratas päälle ja silloinhan se ei myöskään voi kytkeä tuota pyöritystä päälle

Re: kanian startti..
Lähetetty: 03 Huhti 2012 22:35
Kirjoittaja Joe Cool
Varmaan eri vika kun minulla oli, mutta kerron kuitenkin. Käynnistin '83 Scania 82:n normalisti ja sammutin sen siirrettyäni vähän. Sen jälkeen uusi starttaus ja kone ei pyörähtänyt enää mihinkään. Ryömin auton alle katsomaan ja kaiki näytti normaalilta. Kiskoin startin irti ja startin runko oli haljennut bendixin kohdalta sieltä kytkinkopan sisältä. Bendix-ratas ei enää yltänyt starttikehälle.
Uusi (käytetty) startti Scanian purkuosista Konalasta sopuhintaan ja taas alkoi startata

Re: kanian startti..
Lähetetty: 04 Huhti 2012 08:58
Kirjoittaja busclinic
Joe Cool kirjoitti:Varmaan eri vika kun minulla oli, mutta kerron kuitenkin. Käynnistin '83 Scania 82:n normalisti ja sammutin sen siirrettyäni vähän. Sen jälkeen uusi starttaus ja kone ei pyörähtänyt enää mihinkään. Ryömin auton alle katsomaan ja kaiki näytti normaalilta. Kiskoin startin irti ja startin runko oli haljennut bendixin kohdalta sieltä kytkinkopan sisältä. Bendix-ratas ei enää yltänyt starttikehälle.
Uusi (käytetty) startti Scanian purkuosista Konalasta sopuhintaan ja taas alkoi startata

juuh täytyypä tutkaista..
hiukka samanlailla kävi tämänkin kanssa piti siirrellä mut ei starttaa enää solenoidi kyllä menee pohjaa mut ei pyöri..

Re: kanian startti..
Lähetetty: 04 Huhti 2012 10:04
Kirjoittaja Tomppa
Oletko kokeillut solenoidin sisältä kärkiä viilata puhtaaksi?
Mm. Hiluxissa syöpyvät ajan mittaan, ettei tee muuta kuin paukuttaa solenoidia.
Re: kanian startti..
Lähetetty: 04 Huhti 2012 10:20
Kirjoittaja busclinic
Tomppa kirjoitti:Oletko kokeillut solenoidin sisältä kärkiä viilata puhtaaksi?
Mm. Hiluxissa syöpyvät ajan mittaan, ettei tee muuta kuin paukuttaa solenoidia.
kiitoksiva vinkistä koetamme

Re: kanian startti..
Lähetetty: 04 Huhti 2012 13:11
Kirjoittaja Rosvolinna
B10m alustassa on automaattisulake startin johdossa. Scaniasta en tiedä onko vastaavaa systeemiä. Yleismittarilla selvittää helposti mihin asti 24v pääsee.
Re: kanian startti..
Lähetetty: 04 Huhti 2012 18:05
Kirjoittaja Lahti32
Onko akku käynyt voimattomaksi, akun kenkä tai maadoitus löysä?
Re: kanian startti..
Lähetetty: 05 Huhti 2012 10:01
Kirjoittaja busclinic
Lahti32 kirjoitti:Onko akku käynyt voimattomaksi, akun kenkä tai maadoitus löysä?
moro
akuissa kyllä kytyä ja maitakin saa...en oo löytäny mitään selitystä mikä voi olla vikana...

Re: kanian startti..
Lähetetty: 05 Huhti 2012 11:27
Kirjoittaja RH
Eilen soiteltiinkin asiasta. Tuli mieleen et kerran kävi sellanenkin, et jotenkin ahisti päävirtakytkimestä. Mittaamalla näytti virrat tulevan ok, mut startatessa ei sitten virtaa kulkenutkaan läpi riittävästi.
Re: kanian startti..
Lähetetty: 05 Huhti 2012 17:36
Kirjoittaja only4pro
mukava lisä tällaisessa on pihtimittari, senkun laittaa startin kaapelin ympäri ja kääntää startista tietää että meneekö sähkö läpi, näin saatiin oma fiatagrista selville että startti oli hajalla, kun ei pyörinyt mutta ampeereja meni monta sataa. yleismittari kun ei aina kerro kaikkea. muuten oiva työkalu toi yleismittari, ei ole montaa ongelmaa/vikaa minulta jäänyt selvittämättä, luulen että voin yhdellä kädellä laskea ne...
nm. naapurissa neljä kaivinkonetta, neljä rekanvetureita ja kärryjä jossa vähän erikoisempia sähköjä sekä vähän traktoreita... aina löytyy joku lamppu tai venttiili tai nosturi joka ei toimi
mutta tähän aloittajan ongelmaan sanoisin että yleismittari käteen, maata jostain ja plusan mittaus molemmin puolin solenoidin kantoja, ja joku kääntämään starttia ja katsomaan meneekö sähköä läpi
Re: kanian startti..
Lähetetty: 15 Huhti 2012 09:54
Kirjoittaja busclinic
busclinic kirjoitti:Tomppa kirjoitti:Oletko kokeillut solenoidin sisältä kärkiä viilata puhtaaksi?
Mm. Hiluxissa syöpyvät ajan mittaan, ettei tee muuta kuin paukuttaa solenoidia.
kiitoksiva vinkistä koetamme

fiilattu ja höylätty...muuttu sen verta että startti pyörähtää noin 1/4 kierroksen niikun akku ois tyhjä eli tosi vaikeesti..

Re: kanian startti..
Lähetetty: 15 Huhti 2012 10:21
Kirjoittaja Reddewil
Paljoko napajännite on startatessa, paljoko se on akulla ja mitä se on startin navoilla? Jos startilla selvästi vähemmän, on kaapelissa vika. Onko autossa päävirtakontaktoria, sen kosketinpinnat voi olla huonossa hapessa myös.
Startin kaapeli on voinu hapettua ehjältä näyttävän kuoren sisällä lähes poikki, ompa joskus ollu ihan hyvän näkönen akkukenkäkin, mutta johtavuus on ollut olematonta, kenkä-johtoliitos siis.
Ei tuo vaikea vika ole selvittää.
Re: kanian startti..
Lähetetty: 15 Huhti 2012 11:55
Kirjoittaja Zippo
Pitää starttiasennos nii jostain pitäis savu alkaa nousee..

Oisko startin hiilet loppu..?
Re: kanian startti..
Lähetetty: 16 Huhti 2012 16:22
Kirjoittaja busclinic
Reddewil kirjoitti:Paljoko napajännite on startatessa, paljoko se on akulla ja mitä se on startin navoilla? Jos startilla selvästi vähemmän, on kaapelissa vika. Onko autossa päävirtakontaktoria, sen kosketinpinnat voi olla huonossa hapessa myös.
Startin kaapeli on voinu hapettua ehjältä näyttävän kuoren sisällä lähes poikki, ompa joskus ollu ihan hyvän näkönen akkukenkäkin, mutta johtavuus on ollut olematonta, kenkä-johtoliitos siis.
Ei tuo vaikea vika ole selvittää.
suaraa startilta pistetty virtaa napoihin eikä pyöri sen paremmin...
akun kengät melki uuret..jännite heittoo ei ollu...
joka puolelle tulee iha täydet sähöt...
Re: kanian startti..
Lähetetty: 16 Huhti 2012 16:24
Kirjoittaja busclinic
Zippo kirjoitti:Pitää starttiasennos nii jostain pitäis savu alkaa nousee..

Oisko startin hiilet loppu..?
hiiliäkin on ihan hyvin..en enää oikee ymmärrä mikä voi olla vikana
Re: kanian startti..
Lähetetty: 16 Huhti 2012 16:47
Kirjoittaja Wonderi
Pistitkö maadoitustakin hyppykaapelilla "suoraan" koneen rungosta akulle?
Re: kanian startti..
Lähetetty: 16 Huhti 2012 18:30
Kirjoittaja Lahti32
Ootko silti koittanu toisilla akuilla?
Re: kanian startti..
Lähetetty: 16 Huhti 2012 19:42
Kirjoittaja only4pro
busclinic kirjoitti:
suaraa startilta pistetty virtaa napoihin eikä pyöri sen paremmin...
akun kengät melki uuret..jännite heittoo ei ollu...
joka puolelle tulee iha täydet sähöt...
oliko mittari kiinni kuin joku kääntää avaimesta? eli jos on huono kontakti jossain, niin jännite on sama kaikkialla, mutta kun avamiesta vääntää jännite tipahtaa jossain. eli mittaile esim. starttimoottorin solenoidin molempia napoja kun joku kääntää startista, jos molemmilla jännite sama, epäilisin kyllä starttimoottoria. jännite tipahtaa varmaan siihen 18V jos akuissa on puhtia. tai kuten Wonderi kertoi niin maadoitus myös tärkeä, eli ensin vaikka akun miinusnavalta koneen runkoon, ja jos ei auta niin vielä moottorista startin kiinnityspulttiin kiinni.
myös ampeeripihtimittari olisi kätevä, sillä näkee missä menee virtaa, kun tuo jännite harvoin osaa kertoa kaiken...
saatko otettua startin pois ja kokeiltua suoraan sähköllä?
Re: kanian startti..
Lähetetty: 16 Huhti 2012 23:41
Kirjoittaja Reddewil
Kyllä se jännite vaan kertoo "lähes kaiken" jos startin navoilla on sama 24,5V esim. ku akuilla niin virtaa ei vaan mene mihinkään, mutta jos akun navoilla on 24,5V ja startilla 20V startatessa ja mitään ei tapahu niin 4,5V häviää jonnekkin... Jos akut on kunnossa ja startti meinaa pyöriä (pyörähtää tuon vartin) niin sillon noin 1kW menee startille. Toki senkin voi todeta että "starttaa" kauemmin, joku paikka alkaa lämmetä varmasti!
Pihtivirtamittari on hieno keksintö, mutta sitä pitää osata käyttää, ja jännitteen olemassaolon tuntien virran voi mitata ilman pihtivirtamittaria.
Re: kanian startti..
Lähetetty: 16 Huhti 2012 23:46
Kirjoittaja only4pro
no tässäkin oikeastaan vain yksi pääasia, eli pitää tietää mitä tekee niin molemmista tiedoista on hyötyä.
Re: kanian startti..
Lähetetty: 16 Huhti 2012 23:50
Kirjoittaja Reddewil
only4pro kirjoitti:no tässäkin oikeastaan vain yksi pääasia, eli pitää tietää mitä tekee niin molemmista tiedoista on hyötyä.
Totta, ja sen verran korjaan (nussin pilikkua) omaa kirjoitusta että se 1kW menee jonnekkin akun ja startin välillä! Eli voi olla että piuha on hapettunut niin pahasti jostain että virta jää sinne. No mutta savu paljastaa sen...
Re: kanian startti..
Lähetetty: 17 Huhti 2012 08:26
Kirjoittaja Bussiton
Voisiko olla startin laakerit loppu ? mulla oli kerran pikkuautossa sellainen vika ja lähti tosi vaikeesti käytiin, meinasin hommata jo uuden akukin

Re: kanian startti..
Lähetetty: 17 Huhti 2012 11:10
Kirjoittaja busclinic
Wonderi kirjoitti:Pistitkö maadoitustakin hyppykaapelilla "suoraan" koneen rungosta akulle?
juu koetettu on jo sitäkin..