Sivu 1/1

mikä tuli...mistä vikaa etsimään.

Lähetetty: 19 Loka 2013 13:58
Kirjoittaja transpot
Auto Scania Carrus 11l VM.90. N.2sek starttauksen jälkeen lipsahti avain ja kun koitin uudestaan startata niin ei enää starttaa ollenkaan.virrat tulee päälle.

Re: mikä tuli...mistä vikaa etsimään.

Lähetetty: 19 Loka 2013 15:20
Kirjoittaja mikko
Lipsahti? Niinku jotenkin jäi kesken vai mitä kummaa?

Kömmi nyt ekana alle ja anna startille suoraan virtaa yhdistämällä virtakaapelin ja herätepiuhan. Jos starttaa, ni vika olis jossain kohdassa herätepiuhan ja virtalukon pohjan tienoilla. Jos ei starttaa, ni voisit tuumia onko virtakaapelin ja akun välissä sulake joka olis kyykähtany.

Re: mikä tuli...mistä vikaa etsimään.

Lähetetty: 19 Loka 2013 15:21
Kirjoittaja transpot
Voisko olla kuitenkin että akut tyhjät. Mittasin jännitteen näytti 23.4V. Pitäiskö tuolla pyörittää? Meinasin vaan että jos ei olisikaan avain lipsahtanut vaan yksinkertaisesti starttasi sen 2sek jonka jälkeen hyytyi?

auto vaan sellaisessa paikkaa ettei ole sähköä latausta varten.
60-80kg akkuja ei viitsisi huvikseen kanniskella lataukseen jos ei olekkaan virrasta kiinni kun ei starttaa.

Re: mikä tuli...mistä vikaa etsimään.

Lähetetty: 19 Loka 2013 15:23
Kirjoittaja transpot
Sulakkeet katsoin sieltä akkujen vierestä näytti olevan ehjiä

Re: mikä tuli...mistä vikaa etsimään.

Lähetetty: 19 Loka 2013 15:26
Kirjoittaja mikko
Pitäs mielestäni ainakin yrittää startata, ainakin naksahdella. Etkä sä siihen kuorma-auton akkuja tartte, kaks ehjää pikkuauton akkua riittää aivan hyvin.

Kokeile kuitenkin startata suoraan ennen ku harkitaan kalliimpia vikoja. Ruuvimeisselillä vaikka yhdistät herätepiuhan ja kaapelin. Tätä ennen täydemmillä akuilla avaimesta.

Re: mikä tuli...mistä vikaa etsimään.

Lähetetty: 19 Loka 2013 16:42
Kirjoittaja Lahti32
Ja oliko virtalukko sellainen että pitää avain kääntää aivan alkuun ennenkuin starttaa?

Re: mikä tuli...mistä vikaa etsimään.

Lähetetty: 19 Loka 2013 17:43
Kirjoittaja transpot
Taisin selvitä säikähdyksellä. Otin toisen akuista irti ja lukema 9.2V.laitoin toisen uuden 100ah akun kaapeleilla kiinni ja pyörähti tosi laiskasti ja hyytyi (surkeat bilteman halvimmat kaapelit). Toisessa akussa näytti mittarilla 13,2V. Miten nämä akut kun toinen on 12V 220ah 1400a ja tyhjäksi mennyt 12v 190ah 1050a. Pitäisikö / olisiko järkevä hommata pariksi samankokoiset akut?

Re: mikä tuli...mistä vikaa etsimään.

Lähetetty: 19 Loka 2013 18:01
Kirjoittaja transpot
Aika kuumana käy tuo intelligent laturi 12V 25A/24V 12.5A

Re: mikä tuli...mistä vikaa etsimään.

Lähetetty: 19 Loka 2013 18:05
Kirjoittaja MB1962
Nuo sun akut on melkolailla saman kokoiset, onhan se akuille parempi että ne olis saman kokoiset mutta olen joskus itsekkin pitänyt hieman eri kokoisia akkuja parina, saattaa lyhentää akkujen ikää tai sitten ei. Tärkeämpi taitaa olla akkujen kunto eli pitäis olla molemmat hyviä

Re: mikä tuli...mistä vikaa etsimään.

Lähetetty: 21 Loka 2013 09:23
Kirjoittaja mosku
Meillä oli samankaltaista oiretta...
Syyksi selvisi niinkin yksinkertainen kuin, akkujen välijohto oli tullut tiensä päähän. Välillä toimi hyvin kun taas toisinaan ei lainkaan.

Re: mikä tuli...mistä vikaa etsimään.

Lähetetty: 25 Loka 2013 12:43
Kirjoittaja ScaniaK114
Nuo akut pitäisi olla samanlaisia molemmat, samasta erästä samaan aikaan ostettuja. Jos toinen on erilainen tai heikommassa kunnossa niin silloin kuormitettaessa jännite notkahtaa huonomman / pienemmän akun takia sekä ladattaessa jännite jakautuu epätasaisesti akkujen kesken ja akkujen ikä lyhenee.

Sama käy jos otetaan 12v kuormia toiselta akulta, se on silloin aina tyhjempi mutta ei kuitenkaan lataannu kunnolla koska toinen täysi akku rajoittaa latausvirtaa. Silloin myös sillä täydemmällä akulla on korkea jännite ja kiehuu pikkuhiljaa kuiviin, toinen taas kärsii alilatauksesta.

Siksi pitäisi käyttää aina 24/12 jännitteenmuunninta eikä ottaa toiselta akulta.

Nyt tässä tilanteessa kun se toinen akku on ihan tyhjä ja toinen täynnä niin jos käynnistät apukaapeleilla ja mittaat sen jälkeen jännitteet, tyhjempi akku on alijännitteinen ja täydempi saa ylijännitettä, tämä siis mikäli se tyhjempi ylipäätään ottaa virtaa vastaan. Jännite on niin matala että saattaa olla kennoja oikosulussa jne. taas loput saa ylijännitettä.

Jos akut on olleet sarjaankytkennässä ilman noita 12v ulosottoja, niin silloin se tyhjempi akku on pilalla. Normaalisti ei voi käydä niin että toinen akku on tyhjä ja toinen täynnä.

Saat auton käyntiin kun annat apuvirtaa tuohon huonompaan akkuun vaikka henkilöautosta, toinen akku näyttäisi olevan täynnä. Tarvittaessa apuvirtaa voi ottaa kahdesta henkilöautosta tai lataa vuorotellen molempia henkilöauton laturin avulla.