Sivu 1/1

Bussisähköt projektissa uusiksi, vinkkejä kaivataan

Lähetetty: 20 Touko 2014 09:58
Kirjoittaja Zyke64
Nyt ku rojekti on osimoilleen sillppuna niin on hyvä jo miettiä tulevaa rakentamista. Sen verran on suunnitemia, että 2-akkujärjestelmä Blue Sea erotuskytkimellä, starttiakkujen rinnalle hupiakut. 3kW invertteri kylykeen tuottamaan verkkovirtaa ja agre vielä kaveriks.

Onku kuvaan tehny/teettäny keskusta, joka ohjailis noita viisaasti. Jos ihan konkreettista löytyy niin kelpaa kyllä tieto tännekkin, polokupyörää ku ei kannate keksiä uusiksi :lol: Tuo invertterihän toimii omalla älyllä maasähkön/akkukäytön suhteen, mutta agre pitäis siihen liittää samaan tyyliin ja järjestelmän pitäis ymmärtää millon mikäkin laite on virtalähteenä :D

Valaistukseen hyviä vinkkejä?? ledinauhaa/ ledispotteja on ollu mielessä. Tarjolla pääsäntöisesti 12v laitteita, mutta mieli tekin hyödyntää 24v järjestelmää :shock: Ideoita??

Ilpokuviot on selvät. Sitten mikro, jääkaappi, viihdelektroniikkaa ja vesihommia. Millaisa pumppuja/säiliöitä ajatellen talvikäyttöä myös. Suihkua ei oo tulossa, mutta kylmä/kuuma vesi ois ajatuksissa.

Kaikenlaiset vinkit on tervetulleita

Re: Bussisähköt projektissa uusiksi, vinkkejä kaivataan

Lähetetty: 20 Touko 2014 11:30
Kirjoittaja Team Keimo
Mä laitoin ja laittaisin edelleenkin molemmille akuille oman sähkötoimisen päävirtakytkimen. Käyttökytkimeks käynnistysakut-0-hupiakut.
Parkissa käytän hupiakkuja ja käynnistän toisilla ja ajon aikana voin kytkeä myös hupiakuille jolloin latautuvat. Voihan toki hupiakuillakin käynnistää. Kojelaudassa olevasta jännite/virtamittarista katselen akkujen varaustilaa ja voi todeta et hupiakut tuli täyteen.
Ja täysin tyhjä akku ottaa täydestä akusta vastustamattomana melkoisen virran.
Maasähkön tulen muuttamaan niin että keskus ottaa suoraan sieltä. Turha tehdä sähköä uudestaan koska ei se katkeamaton ups sähkö kuitenkaan ole tässä käytössä tarpeellista. Tällöin voi invertterin ottaa välillä pois häiriöitä aiheuttamasta.

Re: Bussisähköt projektissa uusiksi, vinkkejä kaivataan

Lähetetty: 20 Touko 2014 12:55
Kirjoittaja Lahti32
Pitääkö aggren älytä käynnistyä itse?

Re: Bussisähköt projektissa uusiksi, vinkkejä kaivataan

Lähetetty: 20 Touko 2014 15:04
Kirjoittaja Zyke64
Lahti32 kirjoitti:Pitääkö aggren älytä käynnistyä itse?
Ei tartte, mutta ajatus oli, että si tarttis mennä ulos, vaan ois niin kytkety että napista käyntiin sisältä ohjauspaneelista. Ja vaikka pitäiski paikanpäältä startata niin ois niin, ettei tarttis johtoja repiä ja vaihella pistokkeista toiseen :mrgreen: :mrgreen:

Re: Bussisähköt projektissa uusiksi, vinkkejä kaivataan

Lähetetty: 20 Touko 2014 15:07
Kirjoittaja Reddewil
Aggre syöttämään maasähkön pistokkeeseen = invertteri lataa akkuja ja aggren sähkö tulee pirttiin. Se että miten saa aggren käymään sisältä ja ryypyt jne hoideltua onkin sit eri juttu... Ehkä joku viivästys ainakin siihen kytkentään että jaksaa sitten syöttää autoa / invertteriä...

Re: Bussisähköt projektissa uusiksi, vinkkejä kaivataan

Lähetetty: 20 Touko 2014 15:17
Kirjoittaja Zyke64
Reddewil kirjoitti:Aggre syöttämään maasähkön pistokkeeseen = invertteri lataa akkuja ja aggren sähkö tulee pirttiin. Se että miten saa aggren käymään sisältä ja ryypyt jne hoideltua onkin sit eri juttu... Ehkä joku viivästys ainakin siihen kytkentään että jaksaa sitten syöttää autoa / invertteriä...
No näin oli edellisessä bussissa. Tietenki jos laittais vaihtokytkimen taa agren ja maasähkön...