Sivu 1/1
Verkkovirran maadoitus ja CAN väylät
Lähetetty: 20 Joulu 2014 21:27
Kirjoittaja Lahti32
Verkkosähkön kevi pitäisi ruuvata runkoon. Ennenkuin ruuvaan, meneeköhän tämä 9700 Volvon väyläpurkkitekniikka häiriöön vai jätänkö kelluvaksi verkkosähköjärjestelmäksi?
Re: Verkkovirran maadoitus ja CAN väylät
Lähetetty: 20 Joulu 2014 22:20
Kirjoittaja Reddewil
Kevi runkoo ja vikuri sinne tuloon, tai invertterin perään jos sellanen tuloo. Ei se CAN siitä suutu eikä se muutenkaan mikään piru ole, ihan vaan kälynen dataväylä

Re: Verkkovirran maadoitus ja CAN väylät
Lähetetty: 20 Joulu 2014 23:03
Kirjoittaja motoku
Reddewil kirjoitti:Kevi runkoo ja vikuri sinne tuloon, tai invertterin perään jos sellanen tuloo. Ei se CAN siitä suutu eikä se muutenkaan mikään piru ole, ihan vaan kälynen dataväylä

Oliskohan nuo parantuneet aikojen saatossa? Silloin 1999 kun ne ensimmäiset tuli Hkl-bussiliikenteelle, ne ei pelannu yhtään eikä kukaan osannut niitä korjata. Esim vieläkin kiinnostaisi tietää, mikä häiriö sammutti yhdenkin aina vantaalla mikkolassa 100m sisään samalla kohdalla. Päävirrat pois ja uudelleen tulille niin toimi joko helsingin tai kulomäen pään moitteitta. Tästäkään ei kukaan koskaan mitään vikaa löytänyt.
olihan se kiva kertoa pokalle pimeään bussiin että puolen minuutin päästä jatketaan. Tää volvo vaan on tällainen et se vaan sammuu aina tässä.
Can-väylä osaa ottaa häiriön mistä vaan. Toivottavasti onnistuu kytkentä. Ehkä kysyisin volvolta? Voitashan me veikata mikä toiminto katoaa tai tuleeko peräti joku uusi toiminto. Jännää on......
Re: Verkkovirran maadoitus ja CAN väylät
Lähetetty: 20 Joulu 2014 23:05
Kirjoittaja Rosvolinna
Auton runko kiinni keviin. Ei taida löytyä muita turvallisia tapoja.
Viallinen sähkölaite tai kytkentä voi muuten saada auton rungon jännitteiseksi.
Re: Verkkovirran maadoitus ja CAN väylät
Lähetetty: 20 Joulu 2014 23:29
Kirjoittaja Wonderi
Varhaiset väyläsysteemit oli aika surkeita. Eräs Volvo sai jostain ulkoa häiriön ja teki pyyhkimillä ylimääräisen kierroksen, tiksautti vilkun ääntä ja väläytti pitkiä. Ja vuoden päästä tasan samassa paikassa ajaen teki saman uudestaan. Muuten toimi kyllä hienosti. Nykyään niitä osataan jo korjatakin eikä tarvitse niin pelätä. Minä uskalsin henkilöautostani takavalojen väyläpurkulta tulevista johdoista releistää vetokoukulle sähköt, hyvin toimii.
Re: Verkkovirran maadoitus ja CAN väylät
Lähetetty: 21 Joulu 2014 11:18
Kirjoittaja man123
Kevi runkoon kiinni vaan niinkuin kuuluu. En usko että väylät siitä suuttuu. Ainut ongelma jonka tiedän, on ukkonen. Kuullut venepuolelta, että ukonilmalla kannattaa ottaa "maasähkö" irti, ettei tule salaman aiheuttamia piikkejä piuhaa pitkin. Veneissä joskus hajoaa moottorinohjainyksikkö ukkosella. Syynä ilmeisesti piikki maasähkön kevin kautta moottorin runkoon, josta maa piuhaa pitkin ohjausyksikköön. Esim. Selänteen veneestä poksahti toisen moottorin aivo. (Moottorit 2kpl MAN V10 1000hp)
Re: Verkkovirran maadoitus ja CAN väylät
Lähetetty: 21 Joulu 2014 12:08
Kirjoittaja Rantarosvo
Kannattaa se autokin irrottaa seinästä ukkosella. Itellä hajos webaston piirilevy ko oli akku latauksessa ukonilmalla :p
Re: Verkkovirran maadoitus ja CAN väylät
Lähetetty: 23 Joulu 2014 18:46
Kirjoittaja Puu Tiainen
Sähkäreitä ilmeisesti, koska näitä asennuksia teette.
Re: Verkkovirran maadoitus ja CAN väylät
Lähetetty: 23 Joulu 2014 22:24
Kirjoittaja Lahti32
Mistä se raja vedetään. Koulut alalle käyty kyllä ja alan firmaakin pyöritetty mutta tarkastuksen tekee virallisesti pätevä herra sähkötarkastusasiantuntija kaikkine riittävine oikeuksineen. Sähköhommiahan saa käytännössä tehdä kuka vaan jos osaa ja on asiantunteva työkaveri. Tämän kysymyksen esitti minulle raitiovaunujen sähkösuuunnittelija joten jäin hiukan empimään tätä väylä asiaa. Kelluvakin ratkaisu olisi ihan laillinen.
Re: Verkkovirran maadoitus ja CAN väylät
Lähetetty: 23 Joulu 2014 22:35
Kirjoittaja Puu Tiainen
Samat luvat mitä tarvitaan kiinteistöjen sähköasennuksissa.
Jos tarkistajalla on luvat ja laittaa nimen paperiin niin homma on ok.
Re: Verkkovirran maadoitus ja CAN väylät
Lähetetty: 24 Joulu 2014 00:07
Kirjoittaja man123
Uskon että kelluvakin järjestelmä olisi laillinen, mutta itse en ole vakuuttunut sen turvallisuudesta. Ihmettelin samaan tossa joku aika sitten haettuani uuden ison rälläkän jossa ei ole keviä, mutta on alumiinikuoret kulmavaihteessa. Merkki Skill.
Re: Verkkovirran maadoitus ja CAN väylät
Lähetetty: 24 Joulu 2014 10:54
Kirjoittaja ansa
man123 kirjoitti:Kevi runkoon kiinni vaan niinkuin kuuluu. En usko että väylät siitä suuttuu. Ainut ongelma jonka tiedän, on ukkonen. Kuullut venepuolelta, että ukonilmalla kannattaa ottaa "maasähkö" irti, ettei tule salaman aiheuttamia piikkejä piuhaa pitkin. Veneissä joskus hajoaa moottorinohjainyksikkö ukkosella. Syynä ilmeisesti piikki maasähkön kevin kautta moottorin runkoon, josta maa piuhaa pitkin ohjausyksikköön. Esim. Selänteen veneestä poksahti toisen moottorin aivo. (Moottorit 2kpl MAN V10 1000hp)
siis eihän toi esihistoriallinen hidas ja tyhmä "can"-väylä oo mtään muuta kun ihan tavallista sähköjohtoa, sen sijaan siellä tietoa jakavat ja lukevat purkit ovatkin sitten paljon vika-alttiimpia, työhistoriani, 18v. aikana ollu kaks vikaa itse väylässä, toisella kerralla oli pääevastus kärähtäny ja toisella kerralla hapettunu johtosarja esti tiedon kulun, muut johdot tuntuvat olevan paljon vikaherkempiä ,olisko syynä että normi johdoissa kulkee paljon suurempia virtoja

Re: Verkkovirran maadoitus ja CAN väylät
Lähetetty: 24 Joulu 2014 14:38
Kirjoittaja Puu Tiainen
Volvoissa on käytössä muistaakseni kuutta eri väylää. Kaikki on kierrettyä parikaapelia, toiset nopeampia ja toiset hitaampia, riippuu väylästä.
Ihan samoja johtovikoja niihin tulee kuin mihin hyvänsä johtoon. Väylässä ei yleensä ole jatkoksia purkkien välillä joten ne hapettumat ei vaikuta.
On tässä väyliä korjailtu silloin tällöin, ei mikään harvinainen vika, varsinkaan urealaitteissa.