Sivu 1/1

Megalinerin AC/aggregaatti

Lähetetty: 12 Helmi 2015 19:47
Kirjoittaja Theeagle
Mikä mieltä ootte? Suunnitteilla on Megalinerin Lämpö/ilmastointi/sähkö, ja mulla olis semmonen ajatus että mä laitan kunnon diesel aggregaatti (10-15kv), niin että se on koko aika käytössä, sekä tien päällä että parkissa. Näin voisin käyttää edulliset 240V laitteet...ja lisäks mietittin AC-kompressorin pyörittäminen sähkömoottorilla, ja mahdollisesti aggregaatin jähdytysjärjestelmän liittäminen bussin lämmitysjärjestelmään... onnistuuko?

Mikä mahtaa olla AC-kompuran tehotarve?

Lisäks mietittin kompostikäymälä "Mulltoa" laittaminen... olisko kellään kokemus kyseisestä laitteesta?

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Lähetetty: 12 Helmi 2015 22:40
Kirjoittaja Lahti32
Jaa-a. Tuommoinen aggrekaatti ei tehtaile sähköä ihan hiljaa... Oletko ajatellut mahdollisuutta päällystää 15 metrinen katto aurinkopaneeleilla ja jäähdyttää ilpillä, tai kahdella, tai kolmella. Tuo bussin ilmastointi pauhaa jo ilman aggrekaattiakin niin että mahtaako tulla hyvä?

Tuosta vessasta keskusteltiin tässä joku aika sitten. Väittelyä syntyi ilman omakohtaista kokemusta.

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Lähetetty: 12 Helmi 2015 23:08
Kirjoittaja Theeagle
Aurinkopaneelejä ei tuu kysymykseen...

Agregaatti olis tommonen koteloitu, äänieristetty (72dB) laite, ja sijoitus olis aivan takana moottorin vieressä. Sit tulee 6m pitkä kuormatila ja tukeva eristetty väliseinä ennen matkustamo...

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Lähetetty: 12 Helmi 2015 23:19
Kirjoittaja Reddewil
No helpoinhan se on tuollanen aggre laittaa. Kiinnostas tietää että mihkä käyttöön tämä laitos tuloo ja millon, kesällä, talvella että sekä? Jos sillä metelillä ja kulutuksella ei ole väliä niin mobiililla verkkosähköllä kaikki vain = halpaa ja helppoo. Kompura sähkömoottorilla tai paikallismoottorilla, arvaus että kompura on autossasi luokkaa yli 20kW, eli ihan tuolla aggregaatilla ei pyöri. Mutta sellanen pikkanen 40hv tiisseli sitä pyörittämään!

Edit: jos et sitä paskoo mullan takia kompostoi niin eiköhän sitten tyyliin sopisi vaikka se polttava malli ku tuhannen euron komposti? :lol:

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Lähetetty: 12 Helmi 2015 23:38
Kirjoittaja Theeagle
Tämmönen mä aattelin, vähän kallis mutta...:
http://www.swenergia.fi/mokkilaiset/mok ... lltoa.html

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Lähetetty: 12 Helmi 2015 23:40
Kirjoittaja Theeagle
Reddewil kirjoitti:No helpoinhan se on tuollanen aggre laittaa. Kiinnostas tietää että mihkä käyttöön tämä laitos tuloo ja millon, kesällä, talvella että sekä? Jos sillä metelillä ja kulutuksella ei ole väliä niin mobiililla verkkosähköllä kaikki vain = halpaa ja helppoo. Kompura sähkömoottorilla tai paikallismoottorilla, arvaus että kompura on autossasi luokkaa yli 20kW, eli ihan tuolla aggregaatilla ei pyöri. Mutta sellanen pikkanen 40hv tiisseli sitä pyörittämään!

Edit: jos et sitä paskoo mullan takia kompostoi niin eiköhän sitten tyyliin sopisi vaikka se polttava malli ku tuhannen euron komposti? :lol:
En tie kui paljon teho tuo kompura tarvii...se on 6-pyttyinen...täytyy tutkia...

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Lähetetty: 13 Helmi 2015 12:16
Kirjoittaja pelti
Ääni aggrekaatille. Jos sille on tila ja sen saa vielä mukavasti äänieristettyä, niin ylivoimaisesti helpoin. Toimii riippumatta siitä paistaako päivä vai onko yö. Ei tarvitse murehtia sähkön varastointia (=akkuja). Jos auton oma ilmastointi (sen pyörittäminen sähkölla) ylittää aggrekaatin vaatimukset, niin ilmalämpöpumppu parilla sisäyksiköllä hoitaa jäähdytys/lämmityspuolen.
ja polttava wc piuhan päähän.

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Lähetetty: 13 Helmi 2015 14:36
Kirjoittaja Lahti32
Tulee mieleen se tarina ruohotrimmerin ostajasta. Ensin ajatellaan että eipä sitä juuri tarvi, joten 50€ akkutrimmeriin. No eihän se akku kestä edes yhtä siimaa pyörittää joten Mars kauppaan ja 100€ sähkötrimmeriin. Kun johto on leikattu poikki pari kertaa, ostetaan lisää johtoja 50€ ja huomataan ettei koiranputki katkea tälläkään, mennään hakemaan kiinalainen bensatrimmeri 150€... Kunnes pumpataan se primeritutti puhki, vetäistään käynnistysnaru irti ja ihmetellään hajonnutta siimapäätä, tungetaan tähän asti hankitut romut jätekuljetuksen kyytiin ja ostetaan oikea ruotsalainen Husqvarna 300€ ja vihdoin kaatuu puskat kunnolla.

pätee aggregaatteihin, invertteihin yms vehkehiin jota vähän tarvi mutta oikeestaan ehkä ei tarvikaan :)

eiku ennenkuin ostat sen aggren niin mieti se täryytys, melu ja käry loppuun asti.

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Lähetetty: 13 Helmi 2015 15:33
Kirjoittaja Rosvolinna
...paiskasin Stigan lepikkoon ja teroitin viikatteen.

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Lähetetty: 13 Helmi 2015 17:44
Kirjoittaja Reddewil
Voihan sinne magneettikytkimen päähän hihnalla välittää tuollaasen generaattorin, vaikka 30kV, antaa meisselin kasin hyrskyttää! Ei oo kova ääni ja pelaa sähköt, lämmitykset ja ilmastointi.

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Lähetetty: 13 Helmi 2015 19:36
Kirjoittaja AriW
No mä en kyllä jättäis olemista genun varaan. Haisee,kuluttaa ja pärisee. Aika hyvin pitää koteloida ettei kanna koria pitkin möykkä. Tai jos tekisin,niin joku pikku kipori pensalla pärisemään. Vaikka olis mimmoinen veekasi,ni ei kai sitäkään jaksa koko ajan kuunnella.
Mä ainaki olen ratkonu itelle niin että genun voi tarttaa vaikka jos tartte perunat keitellä ja sit sammuksiin. Samalla se lataa patteri,ja puolessa tunnissa ajoakutkin sen verran että kivast lähtee vehjes tulille.
Aika monessa diesel genussa on vaan toi kaukokäyttö hankalasti,ku sammutus tapahtuu mekaanisesti vipua painamalla. Ainaki mun kohdalle tulleet. Oonki just koittanu kehitellä sammutukseen systeemiä...
Mopoautosta jäi tossa just lombardini dsl kones,ja yllättäen rupesin vähän suunnittelemaan isoa generaattoria. On vaan suolasen hintasia mokkuloita noi sähkövempeleet.

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Lähetetty: 13 Helmi 2015 20:18
Kirjoittaja pelti
Juu makuja on monia. Tuollainen diesel genu on aika suoraviivaisempi, jos vertaa vaikka aurinkokenno-lataussäädin-akku-invertteri - systeemiin. Aika monta paikkaa mennä rikki. Toki voi se aggrekaattikin hajota. Tuskin on yhtä oikeaa vastausta. Tuohon omaan bensa 2.6kw kiporiin suunnittelen isompaa irto tankkia niin se vois rallattaa yli yön.
Se on totta. Että kuluttaa, mutta yhden 200 ah:n akun hinnalla ostaa 150 litraa gasoo. Eikä tuollisella yhdellä akulla tee mitään, pitää määrä kertoa neljällä tai kuudella. Eli kertainvestointi on pienempi verrattuna aurinkopaneeli akku zydeemiin, on ja käyttökulut syntyvät käytön mukaan. Ne akut kuolee joka tapauksessa 3-5 vuodessa vaikkei niitä käyttäis kertaakaan. Sitten on muuten sähköllä hintaa :)

esimerkinomaisesti vaikka tälläinen bensa http://www.solarpower.fi/products.php?p=9552d7

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Lähetetty: 13 Helmi 2015 21:34
Kirjoittaja neppi
Mun kymmenen 225Ah:n akkujen hinnalla ei ostais yhtäkään litraa gasoo, et vähän suhteellista se on tuoki! Ü

N

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Lähetetty: 13 Helmi 2015 21:58
Kirjoittaja Rosvolinna
Puskaparkissa pakkaskautena aggre on osoittanut tarpeellisuutensa. Webasto kyllä lämmittää, mutta käry pyrkii lämpimiin sisätiloihin. Pakoputki on auton alla.

Aggren voi laittaa puoleksi tunniksi päälle. Defa-letkulämmitin kiinni ja astianpesukone tulille. Tiskit puhdistuu ja auto lähtee ilman sahausta käyntiin.

Akkuja tuolla on monta, mutta aina ne on loppussa.

En jättäisi aggrea pois. Sillä saa helposti verkkovirtaa ja narulla saa käyntiin kovallakin pakkasella. Bussin aggre on myös talomme varavoimala. Voice of Finland näkyy vaikka risu olisi poikkiteloin kosken ja tuvan välillä.

Joka leiripaikassa tuota aggrea ei katsota suopeasti. Silloin voi käyttää akkuvirtaa tai ylihinnoiteltua maasähköä.

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Lähetetty: 13 Helmi 2015 22:02
Kirjoittaja pelti
juu, tavaroita voi keräillä kierrätyskeskuksesta tai jätelavoilta, mutta kyllähän niilläkin hintansa on, kun riski (=ongelma) realisoituu. Mutta kuten sanoin, ei taida yhtä oikeaa tapaa tuota ongelmaa ratkaista. Itse en tuollaiseen autoon alkaisi mitään paukkulankavirityksiä tekeen. Toki jos olis joku vanha volvo ;) niin sitte.

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Lähetetty: 13 Helmi 2015 23:27
Kirjoittaja Jokelan linja
Skylinerissa olen nähnyt ilmastoinnin sähkömoottorilla.
Magneettikytkin pois ja sieltä ohjaus sähkömoottorille.
Lämmityksen ohjauslaitteelle pitää jotenkin kertoa että auto on käynnissä, että saadaan ilmastointi päälle.
Siinä autossa oli muistaakseni 32A töpseli ilmastoinnille, eli max 18kW meni voimaa :shock:
Eli tarvii aika reippaan genun toimiakseen.
Äänestän ilmalämpöpumpun puolesta :!:
Ja asian vierestä: viime kesänä Imatralla näin pitkäkilpisen bussin missä taukoilmastointi toimi jonkinlaisella aggregaattisysteemillä. Jonkunsortin kubotamoottori hyrisi Volvoon kylmyyttä sisälle toppahousujen ihmetellessä koskessa kulkevaa vettä :lol:

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Lähetetty: 14 Helmi 2015 01:50
Kirjoittaja Lahti32
pelti kirjoitti:Juu makuja on monia. Tuollainen diesel genu on aika suoraviivaisempi, jos vertaa vaikka aurinkokenno-lataussäädin-akku-invertteri - systeemiin. Aika monta paikkaa mennä rikki. Toki voi se aggrekaattikin hajota. Tuskin on yhtä oikeaa vastausta. Tuohon omaan bensa 2.6kw kiporiin suunnittelen isompaa irto tankkia niin se vois rallattaa yli yön.
Se on totta. Että kuluttaa, mutta yhden 200 ah:n akun hinnalla ostaa 150 litraa gasoo. Eikä tuollisella yhdellä akulla tee mitään, pitää määrä kertoa neljällä tai kuudella. Eli kertainvestointi on pienempi verrattuna aurinkopaneeli akku zydeemiin, on ja käyttökulut syntyvät käytön mukaan. Ne akut kuolee joka tapauksessa 3-5 vuodessa vaikkei niitä käyttäis kertaakaan. Sitten on muuten sähköllä hintaa
Kun lasketaan liikkuvat ja ruostuvat osat sekä mitoitetaan ja asennetaan systeemit oikein niin en enää pelkäisi inverttereitä enkä säätimiä. Mua kyllä vähän huvittaa jo tämä innostus aggregaatteihin, joka jamppa investoi niihin heti alussa, huomaa sitten itse oliko ja tuliko hyvä ja käytännöllinen. Sitten kun sitä aggrea tarvisi, Se ei lähde käyntiin ja jos lähtee niin on tankki tyhjä heti kohta ja lähe sitten sitä kanisterilla hakemaan. Eri asia kokonaan on nämä kunnon laitteet, esim. Mastervoltin ja Paguran koteloidut vesijäähdytteiset vehkeet mutta ne maksavat n. 8000€ ylöspäin joten jonkin verran kestää akkujakin ostella eikä Se hinta ole vielä asennettu hinta jossa jäähdytyskierto lämmittää pattereita, öh, myös kesällä.....

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Lähetetty: 14 Helmi 2015 09:10
Kirjoittaja Reddewil
Edelleen kaipaisin tietoa että tuleeko tämä jonnekkin festarilavan taakse vai puskaan, eli käyttö kulminoi systeemit. Tarvitaanko puhdasta virtaa ja kilowattitolkulla vai kaljat pysymään auton lisäksi kylmänä.

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Lähetetty: 14 Helmi 2015 11:30
Kirjoittaja Theeagle
Nämä Kiinalaiset Kipor laitteet tulee vastaan joka paikassa netissä...olisko ne jotakin? Esim. tää Kipor KDE12STA3, max ulostulo 13kW...koteloitu 72dB malli, ja lisäks mulla on mahis rakentaa oma vielä kerran äänieristetty tila siihen...ja polttoainesyöttö titetnkin bussin omasta tankista, ettei kanisterien kans tartte pelleillä...

ttps://www.youtube.com/watch?v=V3W3_gYBAcM&spfreload=1

tai seuraava isompi:

https://www.youtube.com/watch?v=xeQofv-VW0Y

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Lähetetty: 14 Helmi 2015 12:21
Kirjoittaja Rosvolinna
Ei kiinalaiset välttämättä huonoja ole. Sieltä saa sitä mitä tilaa. Jos tilaa halvan ja huonon sen saa. Jos tilaa edullisen ja hyvän sen saa.

Noissa halvimmissa putoavat matkalle heti kaikki kytkimet, pyörät, kaapelit, bensaletkut. Ainakin lumilingoissa ja suihkukaapeissa..jotenkin vaikuttaa, että ne kaikki tulevat samasta tehtaasta. Ainakin osia voi päittäin vaihtaa.

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Lähetetty: 14 Helmi 2015 21:29
Kirjoittaja Reddewil
Tuossa isommassa Kiporissa oli ihan oikia moottori, ei tollanen maata ravistava 1-pyttynen tiisselitärytin.