Sivu 1/2

Akku asiaa.

Lähetetty: 14 Touko 2015 16:28
Kirjoittaja pali
No niin.näyttäis nyt siltä ,että olis lähdettävä ostamaan akkuja tuohon omaan projektiin.. :( Startti akkuja oishan se hyvä saada käyntiin ilman kampea. :lol:

Nyt on paikallaan 2 x 220 Ah (1300A) Exiden akkuja. toinen aivan loppu ja toinen 85% kunnossa,syy miksi akut on tuossa kunnossa on tiedossa,eli akkuja ei ole huollettu/ladattu kolmeen vuoteen lainkaan.Edellinen omistaja vaan ihmetteli että kun ei lähde käyntiin..... :roll:

No asiaan.

Onko kukaan laittanut bussiinsa Optiman akkuja startti puolelle? Ja kuinka ovat toimineet, oma pointti on lähinnä se että saisi painoa pois ja akut pienempään tilaan.

Ominaisuudet niissä on ainakin kohdallaan käynnistysvirtojen kohdalta. Hinnat on taas suurinpiirtein samoissa luokissa perinteisiin akkuihin verrattuna mutta paino ja koko on optimalla parempi.

On kuitenkin sen verran hintava investointi laittaa uudet patterit, että mielipiteitä ja kokemuksia kuunnellaan mielellään. Talvi starttteja autolle tuskin tulee joten kävi jopa härskisti mielessä josko laittaisen perinteiset akut ja paljon pienempänä ajattelin n. 130 Ah akkuja. Kannattaako?!?

Merkeistä ja valmistajista on kokemuksia ja niistä(kin) voi esittää mielipiteitä ja kannanottoja..

Pääsääntöisestihän näille isoille akuille ei saa/ole kuin vuoden takuu..yksi myyjä antaa 3 v takuun.

Lähinnä kertokaa nyt kokeneemmat että kannattaako laittaa optimat vai perinteiset akut ja kuinka syvänojan kaivan itselleni jos vaihdan noi akut pienempiin akkuihin..(tosin se ojan kaivaminen on jo aloitettu kun ton rohjan hommasin :lol: :lol: :lol: )

Anteeksi ja kiitos.

Re: Akku asiaa.

Lähetetty: 14 Touko 2015 22:49
Kirjoittaja ansa
pali kirjoitti:No niin.näyttäis nyt siltä ,että olis lähdettävä ostamaan akkuja tuohon omaan projektiin.. :( Startti akkuja oishan se hyvä saada käyntiin ilman kampea. :lol:

Nyt on paikallaan 2 x 220 Ah (1300A) Exiden akkuja. toinen aivan loppu ja toinen 85% kunnossa,syy miksi akut on tuossa kunnossa on tiedossa,eli akkuja ei ole huollettu/ladattu kolmeen vuoteen lainkaan.Edellinen omistaja vaan ihmetteli että kun ei lähde käyntiin..... :roll:

No asiaan.

Onko kukaan laittanut bussiinsa Optiman akkuja startti puolelle? Ja kuinka ovat toimineet, oma pointti on lähinnä se että saisi painoa pois ja akut pienempään tilaan.

Ominaisuudet niissä on ainakin kohdallaan käynnistysvirtojen kohdalta. Hinnat on taas suurinpiirtein samoissa luokissa perinteisiin akkuihin verrattuna mutta paino ja koko on optimalla parempi.

On kuitenkin sen verran hintava investointi laittaa uudet patterit, että mielipiteitä ja kokemuksia kuunnellaan mielellään. Talvi starttteja autolle tuskin tulee joten kävi jopa härskisti mielessä josko laittaisen perinteiset akut ja paljon pienempänä ajattelin n. 130 Ah akkuja. Kannattaako?!?

Merkeistä ja valmistajista on kokemuksia ja niistä(kin) voi esittää mielipiteitä ja kannanottoja..

Pääsääntöisestihän näille isoille akuille ei saa/ole kuin vuoden takuu..yksi myyjä antaa 3 v takuun.

Lähinnä kertokaa nyt kokeneemmat että kannattaako laittaa optimat vai perinteiset akut ja kuinka syvänojan kaivan itselleni jos vaihdan noi akut pienempiin akkuihin..(tosin se ojan kaivaminen on jo aloitettu kun ton rohjan hommasin :lol: :lol: :lol: )

Anteeksi ja kiitos.
mun kokemukset noista optimoista on muodostunut sellaiseksi että mihinkään normaalikäyttöön en niitä laita ,ainoastaan erittäin kovassa tärinässä ovat ainoita kestäviä. latausjännite pitäis noille olla n.0,5 volttia korkeampi jotta pysyvät latauksessa ;-)

Re: Akku asiaa.

Lähetetty: 14 Touko 2015 22:56
Kirjoittaja neppi
Kova hype, mut en oo montaa positiivista käyttäjäkokemusta kuullu.

Itse pysyn romulava-akuissa. Ü

N

Re: Akku asiaa.

Lähetetty: 20 Kesä 2016 22:11
Kirjoittaja Bussiton
Mitenkäs on, saako noista akuista mitenkään järkevästi hupiakku patteristoa? Eli on sellainen satsi kuin : 2 x 170Ah, 2 x 180Ah, 2 x 200Ah, 2 x 220Ah ja 2 x 225Ah :wink: Ajatus olisi saaha 4-akun satsi ainakin.

Re: Akku asiaa.

Lähetetty: 22 Kesä 2016 10:43
Kirjoittaja neppi
220 ja 225 on noista paras yhdistelmä. 225 taantuu 220 tasolle, mut eipä oo iso ero...

Re: Akku asiaa.

Lähetetty: 22 Kesä 2016 11:46
Kirjoittaja Bussiton
Näin vähän ittekkin aattelin, jännän lähelle noi ampeeritunnit menee mut ei osu kohilleen :wink:

Re: Akku asiaa.

Lähetetty: 14 Heinä 2016 10:41
Kirjoittaja KajNyy1
Starttiakut loppuivat toissa talvena Portugalissa kapasiteetti oli enään 15 - 20 Ah. Joten ajoin Volvon huoltoon ja pyysin uudet paikoilleen laitettuna. Napaisuus oli 35 vuoden aikana muuttunut. Tarvittiin uusi välikaapeli ja Pääkontaktorilla uusi suorempi läpivienti että riitti + navalle.

Yhteishinta kahdelle 225Ah Volvo akulle 750€ sis alv 23% ja työt
Viime talvena uusin kaikki hupiakut (2 kpl) 115 Ah Volvo starttiakuilla Portugalissa. Akut loppuvat siellä missä niitä eniten käytetään.

Re: Akku asiaa.

Lähetetty: 31 Heinä 2016 12:43
Kirjoittaja Jule
ONko joku ynnännyt kannattaako hupiakuiksi laittaa ennemmin vapaa-ajan akut vai starttiakut?

Samalla rahalla saa sunnilleen puolet starttiakun kapasiteetista, mutta vastaavasti akun pitäisi kestää paremmin tuota purkukäyttöä kuin starttiakut, jotka ovat suunniteltu lähinnä kovia lyhyitä virtoja varten.

Re: Akku asiaa.

Lähetetty: 31 Heinä 2016 13:58
Kirjoittaja neppi
Ei starttiakut oikein jaksa tätä meidän touhua.

Re: Akku asiaa.

Lähetetty: 31 Heinä 2016 14:12
Kirjoittaja Rosvolinna
Mikäli uusia olet menossa ostamaan, osta vapaa-ajan akkuja. Joka tapauksessa käytät niitä invertterilla tai suoraan 12v-laitteilla - tyhjiksi ne tulee ajettua.

Tuo invertteri tietenkin suojaa niitä, koska se katkaisee virrat ennen kuin akku on ihan kuiva. Asuntovaunussa on tullut ajettua 12v-hupiakkuja aivan totaalisen tyhjiksi. Kyllä ne silti saa laturilla elvytettyä. Starttiakkuja ei.

Re: Akku asiaa.

Lähetetty: 31 Heinä 2016 15:53
Kirjoittaja Lahti32
Oon ostanut viimeisen kahden vuoden aikana 22kpl bussin isoja 230-250ah akkuja. Näistä takuuseen on vaihdettu 4kpl AGM akkuja. Starttiakuissa on aina virtaa eikä ne ole rikkoutuneet.

Re: Akku asiaa.

Lähetetty: 31 Heinä 2016 18:45
Kirjoittaja Pukaatti
Exiden agm akkuja olen tohon rangee ja defeen vaihattunu takuuseen , sit nappasin optimoita kiinni ja ollaan oltu taas tyytyväisiä. (Enne oli aina optimoita )

Purkaamoakkuja olen hupipuolele laitellu ite ja käynnistyspuolelle ostin uudet.

Re: Akku asiaa.

Lähetetty: 31 Heinä 2016 21:40
Kirjoittaja Jule
Lahti32 kirjoitti:Oon ostanut viimeisen kahden vuoden aikana 22kpl bussin isoja 230-250ah akkuja. Näistä takuuseen on vaihdettu 4kpl AGM akkuja. Starttiakuissa on aina virtaa eikä ne ole rikkoutuneet.
Korjatkaa, mutta ei kai AGM akku ole yhtä kuin vapaa-ajan akku?

Mä olen käsittänyt että AGM akut ovat niitä huoltovapaita akkuja joita vai kallistella, ja vapaa-ajan akut voivat olla yhtälailla nesteakkuja, mutta kennorakenne on jotenkin erilainen?

Re: Akku asiaa.

Lähetetty: 31 Heinä 2016 22:14
Kirjoittaja pelti
jep toi AGM on vaan "kuvaus" siitä miten hapot majailee akussa.

Avoin akku (FV, Free Ventilated)
Avoin akku on ns. standardi akku, jossa akkuhappo peittää levyt. Latauskaasut johdetaan ulos korkkien tai kannessa olevien venttiilien kautta. Joissain akuissa on avattavat korkit, jotka voidaan avata ja mahdollistavat nesteen lisäämisen tarvittaessa. Huoltovapaissa akuissa on suljettu kansi. Tämän tyyppisissä akuissa on tarkastussilmä, joka näyttää varaustilan.

Venttiiliohjattu akku (VR, Ventil Regulated)
Venttiiliohjatuissa akuissa ei ole vapaata elektrolyyttiä (happoa), vaan se on sidottu geeliin tai lasivillaerottimeen (AGM). Molemmat tyypit ovat roiske- ja vuotosuojattuja. Akun vahingoittuessa tai kotelon murtuessa ei happovuotoa synny. Venttiiliohjatuissa akuissa varauksessa syntyvä kaasu muuntuu akun sisällä vedeksi. Tästä johtuen vain pieniä kaasuja vapautuu normaalin käsittelyn aikana. Turvaventtiili avautuu jos paine akun sisällä kasvaa liian suureksi esim. ylivarauksen takia. Venttiiliohjatut akut ovat suljettuja, eikä niitä saa avata.

AGM-akku
AGM tulee sanoista Absorbent Glass Matt (imeytetty lasivillamatto). AGM-akku on venttiiliohjattu akku, jossa lasivillamatto toimii erottimena. Koko elektrolyytti (happo) on imeytetty erottimiin ja levyihin. Tämä mahdollistaa alhaisen vastuksen ja antaa suuren käynnistystehon. AGM-akut kestävät toistuvia varauksia ja purkauksia paremmin kuin ns. tavalliset avoimet akut. AGM-akun ominaisuudet mahdollistavat se käytön autoissa joissa on Start&Stop järjestelmä.

Geeli-akku
Geeli-akku on venttiiliohjattuakku, jossa akkuhappoon on lisätty hyytelöksi jähmettävää piiliuosta. Geeliakut ovat tekniseltä rakenteeltaan kiinteitä ja sietävät hyvin syväpurkauksia, mutta korkeamman sisäisen vastuksen takia käynnistysteho jää pienemmäksi kuin AGM- ja avoimilla akuilla.

Re: Akku asiaa.

Lähetetty: 31 Heinä 2016 22:14
Kirjoittaja Pukaatti
Juu. Agm vaan kestää niinku semmosta rääkkiä enempi.

Re: Akku asiaa.

Lähetetty: 01 Elo 2016 00:06
Kirjoittaja Lahti32
Pukaatti kirjoitti:Juu. Agm vaan kestää niinku semmosta rääkkiä enempi.
Niin minäkin luulin ja tuhansien eurojen akut laitoin. Kunnes kuolivat yksi toisensa jälkeen. Akkukauppias meinasi että kyllä niissä eroa on mutta isoissa akuissa ei juurikaan koska isot bussinakut on kuitenkin tehty erittäin raskaaseen käyttöön muutenkin.

AGM oli huonoin akku. Paras tähän astisista Exiden tavallinen starttiakku.

Re: Akku asiaa.

Lähetetty: 01 Elo 2016 07:28
Kirjoittaja Pukaatti
Tuossa on pelastuslaitoksella täällä kaikissa just optimoita agm ja ei ole ollut ongelmia. Varmasti löytyy niissäkin laaatueroja.

Re: Akku asiaa.

Lähetetty: 01 Elo 2016 09:17
Kirjoittaja jomi609
Niin oli mullakin neljä 135 ah AGM:ää kuolivat yksitellen , ensimmäinen neljän vuoden jälkeen :shock:

Kolmas räjähti päästä halki , nyt on 2 kpl 185 ah Motonetin tavallisia hupiakkuja . Auto 24 v .

Re: Akku asiaa.

Lähetetty: 01 Elo 2016 20:38
Kirjoittaja Iski
Meillä on linkkiaseman vanhat geeliakut, 6 V ja 300 ah kytketty sarjaan 24 V, painaa 70 kg kpl ja 3 kesä menossa ja ei tietoa kuinka vanhoja ovat, eli tällä kokemuksella laitan seuraavaksi myös geeliakut.
Startti puolella Scanian 140 ah orkkis akut.

Re: Akku asiaa.

Lähetetty: 01 Elo 2016 22:31
Kirjoittaja Maco81
Onko kukaan saanu käsiinsä näitä akkuja http://simpliphipower.com/products/ oli tuossa TM:n rakennusmaailmassa juttua aika kovat specsit tosin vissiin hinta sen mukainen, mutta noista sais rakennettua mukavat hupiakut. Kodin akkujärjestelmiä käsitelty eli Teslat yms. mukana, mutta noi olis käteviä.

Re: Akku asiaa.

Lähetetty: 13 Marras 2016 03:15
Kirjoittaja Koskenkorva
Maco81 kirjoitti:Onko kukaan saanu käsiinsä näitä akkuja http://simpliphipower.com/products/ oli tuossa TM:n rakennusmaailmassa juttua aika kovat specsit tosin vissiin hinta sen mukainen, mutta noista sais rakennettua mukavat hupiakut. Kodin akkujärjestelmiä käsitelty eli Teslat yms. mukana, mutta noi olis käteviä.
SimpliPhi PHI3.4 Smart-Tech Battery - 24V

$3,999.00
http://realgoods.com/simpliphi-phi3-4-s ... attery-24v

Tuolla hinnalla taidan kuitenkin talsia halpahallin patteri hyllylle :D

Re: Akku asiaa.

Lähetetty: 17 Marras 2016 00:03
Kirjoittaja Jule
Koskenkorva kirjoitti:
Maco81 kirjoitti:Onko kukaan saanu käsiinsä näitä akkuja http://simpliphipower.com/products/ oli tuossa TM:n rakennusmaailmassa juttua aika kovat specsit tosin vissiin hinta sen mukainen, mutta noista sais rakennettua mukavat hupiakut. Kodin akkujärjestelmiä käsitelty eli Teslat yms. mukana, mutta noi olis käteviä.
SimpliPhi PHI3.4 Smart-Tech Battery - 24V

$3,999.00
http://realgoods.com/simpliphi-phi3-4-s ... attery-24v

Tuolla hinnalla taidan kuitenkin talsia halpahallin patteri hyllylle :D
$3500 tuolla on hintana, mutta silti mulle jää kyllä vähän arvoitukseksi mikä tuon idea on. tuo on kuitenkin vaan 24V 135Ah akku tappiin ladattuna 3,4kWh, eihän tuossa hinta/tehosuhteessa ole mitään tolkkua. Siis mihin käyttöön nuo on tarkoitettu?

Jos vertaa tuota siis vaikka johonkin dx:n tai vastaavan "kalliin" kiinankaupan tuotteisiin, niin 0,4e/Wh pääsee jo valitsemaan. Tolla kaavalla 3,4kWh kapasiteetille tulisi hintaa 1360e. Oikeasti tuollaisen määrän saisi jo puoleen hintaan helpostikin..

Re: Akku asiaa.

Lähetetty: 28 Marras 2016 01:21
Kirjoittaja Jerney
Onkos kukaan virosta ostellut akkuja? Pitäisi itselle ostella useampaankin linjuriin starttiakkuja.

Re: Akku asiaa.

Lähetetty: 28 Marras 2016 18:35
Kirjoittaja wiima63
Ei taida maksaa vaivaa kun poikkeet lähimpäään raskassarja liikkeeseen niin saa aika sopuhinnalla tarjous akkuja.

Re: Akku asiaa.

Lähetetty: 29 Marras 2016 19:32
Kirjoittaja Zuikkis
Bussiton kirjoitti:Mitenkäs on, saako noista akuista mitenkään järkevästi hupiakku patteristoa? Eli on sellainen satsi kuin : 2 x 170Ah, 2 x 180Ah, 2 x 200Ah, 2 x 220Ah ja 2 x 225Ah :wink: Ajatus olisi saaha 4-akun satsi ainakin.
Vastaan vanhaan viestiin kun huomasin vasta. Jos nuo 12V akkuja on, kyllähän nuo voi kytkeä käyttöön vaikka koko patteriston.. Sarjassa olevat akut pitää olla samanlaisia, mutta rinnan voi olla mitä vaan.