Akkujen ja invetterin hankinta!
Akkujen ja invetterin hankinta!
Mistä ootte akkuja ostanut, onko joku tietty malli mitä kannattaa harkita. Entäs invetteri, kokoluokkaa olen ajatellut 2-3kw??
Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
Oisko kokemuksia linkin mukaisesta akusta?
Hinta ainaki kohtuullinen mutta onko rahan arvoinen!
https://www.tuontitukku.fi/tuote/akku-a ... 055261417/
Vai olisiko tämä parempi!?
https://www.tuontitukku.fi/tuote/akku-a ... 055261424/
Hinta ainaki kohtuullinen mutta onko rahan arvoinen!
https://www.tuontitukku.fi/tuote/akku-a ... 055261417/
Vai olisiko tämä parempi!?
https://www.tuontitukku.fi/tuote/akku-a ... 055261424/
Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
Iventterien hintahaitari laaja, halvimmat kiina, victoryt kallistaa päästä, näilläkin palstoilla noita
usein myynnissä, siniaalto ? sopii joka ”laitteelle”, kannattaa miettiä mitä yhteiskäyttöä ja max
teho mitoittaa sen mukaan, asiantuntijat kertoo mitä vaatii normaalikodinkoneet esim jääkaappi
inventeriltä. verkkovirran saatavuus leiripaikoilla tai onko mukana lisäksi agrikaatti tilapäis
käyttöön tai laajempaan mukana
Varmaan 2 x 250Ah akkukoolla pärjää, ajossa lataus ( auto) ja parkissa ( verkko,agrik,aurinkopaneli ym)
Tuon kokoiset omassa ovat jotkin sähkötrukkiakut, en tunne tarkemmin, myös käytetään normaali
starttiakkuja. Akkuja ei kannata ostaa varastoon vaan suoraan käyttöön, kun tuo elinkaari alkaa
( takuutkin lyhyitä niin ehtii testata ) noudosta.
Victory omassa se on vain 1,5 kw se rajoitaa käyttöämutta toimii vuoroteluperiaatteella n1,5 kw
laitteiden käytössä, siinä on lataus samassa ja ymmärtänyt että toimii verkkoon kytkettynä :
käyttää verkkovirtaa jos se rajoitettu ,tarvittaessa ottaa inventerillä akuista ( tämä on oletus
toiminta kun testailin joka tuntee nuo kertoo tarkemmin ja korjaa virhetiedon) ,lisälatauksena
ajossa autonlaturista sen jälkeen kun starttiakut täynnä ja muutaman ampperin panelit auringosta, ””jotain säätiä ja ohjausreleitä välissä ””( esim toiminta victory lataa ensin asuntokopin akut täyteen
ja sen jälkeen auton starttiakut , ja on vielä välikaapeli jolla voi ottaa starttiakusta tarvittaessa,
irtoagrikaatilla lisävirtaa jos tiläistarve.
Valmiita kaavioita löytynee tältäkin palstalta , tarvii selailla projekteja,,joista voi kehitellä oman käyttötarpeen täyttävän, ei ensin täydellisintä , käytössä selviää mitä tarvii ja miten kannattaa
laajentaa..
usein myynnissä, siniaalto ? sopii joka ”laitteelle”, kannattaa miettiä mitä yhteiskäyttöä ja max
teho mitoittaa sen mukaan, asiantuntijat kertoo mitä vaatii normaalikodinkoneet esim jääkaappi
inventeriltä. verkkovirran saatavuus leiripaikoilla tai onko mukana lisäksi agrikaatti tilapäis
käyttöön tai laajempaan mukana
Varmaan 2 x 250Ah akkukoolla pärjää, ajossa lataus ( auto) ja parkissa ( verkko,agrik,aurinkopaneli ym)
Tuon kokoiset omassa ovat jotkin sähkötrukkiakut, en tunne tarkemmin, myös käytetään normaali
starttiakkuja. Akkuja ei kannata ostaa varastoon vaan suoraan käyttöön, kun tuo elinkaari alkaa
( takuutkin lyhyitä niin ehtii testata ) noudosta.
Victory omassa se on vain 1,5 kw se rajoitaa käyttöämutta toimii vuoroteluperiaatteella n1,5 kw
laitteiden käytössä, siinä on lataus samassa ja ymmärtänyt että toimii verkkoon kytkettynä :
käyttää verkkovirtaa jos se rajoitettu ,tarvittaessa ottaa inventerillä akuista ( tämä on oletus
toiminta kun testailin joka tuntee nuo kertoo tarkemmin ja korjaa virhetiedon) ,lisälatauksena
ajossa autonlaturista sen jälkeen kun starttiakut täynnä ja muutaman ampperin panelit auringosta, ””jotain säätiä ja ohjausreleitä välissä ””( esim toiminta victory lataa ensin asuntokopin akut täyteen
ja sen jälkeen auton starttiakut , ja on vielä välikaapeli jolla voi ottaa starttiakusta tarvittaessa,
irtoagrikaatilla lisävirtaa jos tiläistarve.
Valmiita kaavioita löytynee tältäkin palstalta , tarvii selailla projekteja,,joista voi kehitellä oman käyttötarpeen täyttävän, ei ensin täydellisintä , käytössä selviää mitä tarvii ja miten kannattaa
laajentaa..
Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
Kiitos laajasta vastauksesta, sähkön tarvetta tulee olemaan jääkaappi, pari 32" led töllö,keittolevy, mikro, kahvinkeitin, eli normaalit keittiö varustus+tv:eet.
Akkuja aattelin just 2*225-250,agrikaatti tulee varmaan lisäksi!
Invetteri siniaaltoinen, minkä kokoinen ois riittävä tälläiseen kokoonpanoon ja sais olla just sellainen että löytyy
kaikki herkut latauksesta lähtien!
Akkuja aattelin just 2*225-250,agrikaatti tulee varmaan lisäksi!
Invetteri siniaaltoinen, minkä kokoinen ois riittävä tälläiseen kokoonpanoon ja sais olla just sellainen että löytyy
kaikki herkut latauksesta lähtien!
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
3000W riittää noille, mutta akkuja saa olla reilusti enemmän mikäli haluaa kotityylillä sähköä käyttää.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
Miten kannattaa tehdä kolmen akun systeemi tai oikeastaan lataus. Eli tarkoitus laittaa 2*250 24v ja yks 180-250 12v.
Millä systeemillä paras ladata tuota 12v järjestelmää,lataako mikään invetteri 24v sekä 12v yhtäaikaa vai pitääkö asentaa erikseen oma laturi 12v:lle?
Ajon aikana ei varmaan saa ladattua tuota 12v akkua muutoinko asentamalla moottoriin 12v laturin.
Mutta saako verkkovirralla ladattua muutoinko omalla erillisellä laturilla?
Millä systeemillä paras ladata tuota 12v järjestelmää,lataako mikään invetteri 24v sekä 12v yhtäaikaa vai pitääkö asentaa erikseen oma laturi 12v:lle?
Ajon aikana ei varmaan saa ladattua tuota 12v akkua muutoinko asentamalla moottoriin 12v laturin.
Mutta saako verkkovirralla ladattua muutoinko omalla erillisellä laturilla?
Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
Tarve 12v ? jos pikkutarve kannattaa harkita jännitteena alenninta 24/12 ja unohtaa 12 v akku,
” Webastot” ja vastaavat 12 v järkevin omalla akulla, halvin ajonaikainen lataus omalla laturilla
jos sijoitus onnistuu, inventteripuoli lataus 12/24 v mutta saako molempia yhtäaikaa?
Omassa noita pieniä kohteita / 12 v laitteita jännitteen alentimella radio,tv , digibox .
” Webastot” ja vastaavat 12 v järkevin omalla akulla, halvin ajonaikainen lataus omalla laturilla
jos sijoitus onnistuu, inventteripuoli lataus 12/24 v mutta saako molempia yhtäaikaa?
Omassa noita pieniä kohteita / 12 v laitteita jännitteen alentimella radio,tv , digibox .
Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
Led valot, vesipumppu nyt ainakin,niille varmaan riittää tuollainen 180-250ah akku melkoisen kauan!
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
Minulla on Waeco inverteri 24V --> 12V omalla katkaisijallajolloin saan latauksen päälle myös moottorin seisoessa jos tarvetta lisälataukseen.Mata76 kirjoitti:Miten kannattaa tehdä kolmen akun systeemi tai oikeastaan lataus. Eli tarkoitus laittaa 2*250 24v ja yks 180-250 12v.
Millä systeemillä paras ladata tuota 12v järjestelmää,lataako mikään invetteri 24v sekä 12v yhtäaikaa vai pitääkö asentaa erikseen oma laturi 12v:lle?
Ajon aikana ei varmaan saa ladattua tuota 12v akkua muutoinko asentamalla moottoriin 12v laturin.
Mutta saako verkkovirralla ladattua muutoinko omalla erillisellä laturilla?
- Liitteet
-
- Akkujärjestelmät_new.jpg (62.95 KiB) Katsottu 25437 kertaa
-
- 24V to 12V lataus.jpg (39.53 KiB) Katsottu 21819 kertaa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
Woima AGM akuista on kokemusta. Olen ostanut niitä 12kpl joista 6 kuoli ensimmäisen vuoden aikana. Ei vakuuta. Noissa isoissa akuissa toimii starttiakku ihan OK mutta niitä pitää olla tarpeeksi, eli 60% kulutuksesta. Mikään ei kestä jos akku tyhjenee kokonaan välillä.
12V ei tarvi minnekään. Vesipumppu ja led valaistus on myös saatavana 24v järjestelmään. Mulla on tuo 12v systeemi omalla moottorissa olevalla lisälaturilla ja ylläpito laturilla. Toimiva systeemi mutta voi sen suunnitells niinkin ettei sitä tarvitse
12V ei tarvi minnekään. Vesipumppu ja led valaistus on myös saatavana 24v järjestelmään. Mulla on tuo 12v systeemi omalla moottorissa olevalla lisälaturilla ja ylläpito laturilla. Toimiva systeemi mutta voi sen suunnitells niinkin ettei sitä tarvitse
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
Invertteristä tuli tehtyä jo kaupat ja nyt olen nuita akkuja katellut, tosin hankinta varmaan sama jättää keväälle just ennen kuin ottaa auton käyttöön.
Startti vai vapaa ajan, näyttää olevan molempien kannattajia täälläkin aika paljon

Startti vai vapaa ajan, näyttää olevan molempien kannattajia täälläkin aika paljon

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
Mä olen pohdiskellut tuota akkua.. AGM akku tarvii erilaisen latausprofiilin kuin perinteinen akku, joka toimii ihan hyvän laturin vakiojännitelatauksella, mutta onko sillä merkitystä, eli latautuuisiko ne hupiakut muutenkaan ajonaikana täyteen? Lisäksi mulle on vähän epäselvää että miten nuo ei-huippuinvertterit hanskaa noiden AGM akkujen lataamisen, lataako ne niitä kuten mitä tahansa tavallista lyijyakkua, vai osaako ne haistaa että siellä on AGM akku ja muuttaa latausprofiilin sen nukaiseksi?
Kunnon lition-ioni akusto olisi tietysti reteä, mutta taitaa olla vähän aavistuksen turhan kalliita vielä.
Kunnon lition-ioni akusto olisi tietysti reteä, mutta taitaa olla vähän aavistuksen turhan kalliita vielä.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
AGM akku tuhoutuu ylilatauksesta koska se on hyytelöakku eikä hyöristynyttä nestettä pysty korvaamaan. Waecon 14,0V laturilla akku kesti 1,5 - 3V vuotta yhteensä neljä AGM akkua. Nyt vaihtnut kiakki korkillisiksi starttiakuiksi. Kestää kuormitusta ja latausta ja ylilatausta jota tulee aurinkokennoilla herkästi .
Asia korjaantuu sillä että lisään n. 4 litraa vettä vuodessa akku yhteiskapasiteetti 680 Ah.
Asia korjaantuu sillä että lisään n. 4 litraa vettä vuodessa akku yhteiskapasiteetti 680 Ah.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
Riittääkö tuo 680ah millaisen elektroniikan pyörittämisestä?
Miten muuten olette sijoittanut hubiakut ja invetterin, onko bussin sisälle sijoittaminen täysin pois suljettu ajatus? Ei tuossa omassa sisussa kauheesti ole tilaa ala bokseissa
Miten muuten olette sijoittanut hubiakut ja invetterin, onko bussin sisälle sijoittaminen täysin pois suljettu ajatus? Ei tuossa omassa sisussa kauheesti ole tilaa ala bokseissa
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
Kyllä ne akut voi sijoittaa vaikka sängyn alle. Lataaminen kehittää vetyä ja happea eli kannattaa laittaa letkulla tuuletus ulos - asuntovaunuakun tapaan.
Toisaalta minulla on bussin keittiön alakaapissa vesipumpun 12v akku ilman tuuletusta - ei ole vielä räjähtänyt. Sitä lataa pieni Benton älylaturi. Yhdellä latauksella vesipumppu ja muutama ledivalo soi puolen kesää.
Toisaalta minulla on bussin keittiön alakaapissa vesipumpun 12v akku ilman tuuletusta - ei ole vielä räjähtänyt. Sitä lataa pieni Benton älylaturi. Yhdellä latauksella vesipumppu ja muutama ledivalo soi puolen kesää.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
Ok, pitänee suunnitella kunhan saa asiat siihen pisteeseen että on akut ostettu
Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
Kaveri myy kaiken näköistä romua ja siltä kysyin akkuja,näin vastas.
"Laatumerkki Banner bosch tai exide noin 270-290eur
MTX merkkinen 220eur"
Eikö nuo ois aika kohtuu hintaisia, onko kokemuksia nuista mtx akuista?
"Laatumerkki Banner bosch tai exide noin 270-290eur
MTX merkkinen 220eur"
Eikö nuo ois aika kohtuu hintaisia, onko kokemuksia nuista mtx akuista?
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 470
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
Mä laitoin just kesällä uudet hupiakut mallia Varta Professional Dual Purpose 230 Ah.
https://www.varta-automotive.fi/fi-fi/t ... 30-230-115
Hyvin ovat toistaiseksi toimineet. Maksoivat jotain 240€ kappale.
Aikaisemmin oli neljä tällaista syväpurkausakkua: https://www.adita.fi/verkkokauppa/tuote ... 11x178x432
Ne oli kyllä tosi hyvät, mutta uusien hinta on melko suolainen.
Varmaan jotkut AGM-akut olisi nappivalinta, mutta hinta suhteutettuna käytön määrään vaikuttaa varmaan asiaan.
https://www.varta-automotive.fi/fi-fi/t ... 30-230-115
Hyvin ovat toistaiseksi toimineet. Maksoivat jotain 240€ kappale.
Aikaisemmin oli neljä tällaista syväpurkausakkua: https://www.adita.fi/verkkokauppa/tuote ... 11x178x432
Ne oli kyllä tosi hyvät, mutta uusien hinta on melko suolainen.
Varmaan jotkut AGM-akut olisi nappivalinta, mutta hinta suhteutettuna käytön määrään vaikuttaa varmaan asiaan.
Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
Normaaliakuissa halvan hintarajana mä olen pitänyt 1e/Ah.
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1261
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
Jossain inverttereissä on maininta ettei saa käyttää kuin agm tai hyytelöakkuja, power starissa on ainakin valintakytkin erilaisille akuille.
Itse ostin Kärkkäiseltä agm akut 220 Ah 265 e kpl.
Itse ostin Kärkkäiseltä agm akut 220 Ah 265 e kpl.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
Tuo Vartan akku kiinnosta kokeilla mutta en mä mistään löydä tuohon 240e hintaan, joka paikassa mistä kysynyt niin hinta 285-329e :/Jokelan linja kirjoitti:Mä laitoin just kesällä uudet hupiakut mallia Varta Professional Dual Purpose 230 Ah.
https://www.varta-automotive.fi/fi-fi/t ... 30-230-115
Hyvin ovat toistaiseksi toimineet. Maksoivat jotain 240€ kappale.
Aikaisemmin oli neljä tällaista syväpurkausakkua: https://www.adita.fi/verkkokauppa/tuote ... 11x178x432
Ne oli kyllä tosi hyvät, mutta uusien hinta on melko suolainen.
Varmaan jotkut AGM-akut olisi nappivalinta, mutta hinta suhteutettuna käytön määrään vaikuttaa varmaan asiaan.
Tuttu on Raskoneella töissä ja se sais exiden 225ah akkuja 220e hintaan, en tiedä pitääkö tyytyä niihin vaikka oon täältäkin palstalta lukenut että niitä mennyt välillä romuksi aika äkkiä.
Ei vihtisi ihan paskoja ostaa mutta toisaalta ei ole budjettia ihan huippujakaan ostaa.
Hankalaa tämä harrastus näin aloittelija

- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 470
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
Äsken kun katsoin, niin 237€ sis. alv24% on Kahan tukkuhinta. Varmasti jälleenmyyjät haluaa omansa välistä, mutta älä maksa paljoa ylihintaaTuo Vartan akku kiinnosta kokeilla mutta en mä mistään löydä tuohon 240e hintaan, joka paikassa mistä kysynyt niin hinta 285-329e :/

-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
https://www.tuontitukku.fi/tuote/akku-2 ... 055261479/
Tossa olis aika edulliset.
Enpä vain laadusta tiedä.
Tossa olis aika edulliset.
Enpä vain laadusta tiedä.
Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
eagless kirjoitti: ↑24 Joulu 2018 11:52 https://www.tuontitukku.fi/tuote/akku-2 ... 055261479/
Tossa olis aika edulliset.
Enpä vain laadusta tiedä.
Varmaan järkevä hankinta, verrattuna vastaavan kokoiset voi maksaa jopa 500€ , 12tai 24 kk takuulla, ei käytännössä
suuri etu
Esim 4 x 199=800€ / 4 x 475= 1900€, omat huonot kokemukset noista ”american patteriakuista ” 50 Ah n250€ siistejä
kuljetella mutta käyttöikä sama 50€ akulla, tilannetoinen lentokonekäytössä..
Ihmetellyt akkujen ilmoitettuja Ah määriä verrattunapainoon, maalaisjärjellä kevyt ja iso Ah vois tarkoittaa hyvää
starttaus ominaisuutta ja tietekin keveys etu suurimassa osassa likkuvaa kalustoa, ehkä käyttöikä lyhyempi.
Lisäksi miettinyt onko ilmoitetuissa Ah määrissä jotain kaupallisuuttakin ( sallituissa rajoissa eroavaisuuttta)
Toivottavasti asiantuntijat valaisee asiaa, seuraava esim mielestäni aiheuttaa miettimistä.
180Ah akku painaa n 45 kg, 220Ah n60 kg, 240Ah 62-65 kg, ( 250Ah akku trukkiköyttöön yli 70 kg)?
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
Minä jouduin uusimaan tien päällä Ranskassa Startti akut. tuhoutu täysin kun pääsi niin tyhjäksi että navoisaa oli värripäin jännite. toinen akku selvisi ilmeisesti pienemmillä vaurioilla, mutta uusin molemmat. Tuli sammanlaiset kuin entisetkin Volvo 225 Ah 2 kpl paikalle tuotuna ja asennettuna vanhat poisvietynä. Yht. 1158€ autoa ei saanut ilman akkua käyntiin 2kW agregaatilla ja Bilteman starttiapulaitteella, vaatii akun tuekseen.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen