Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 21 Syys 2014 07:03

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 50 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 31 Loka 2007 00:24 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 10:05
Viestit: 2889
Kulkuriauto: Volvo B58 Lahti32
Paikkakunta: Lumijoki
Pitää näköjään korjailla tehtaan töllösiä vielä vaikka auto on 28 vuotta vanha...

Lahden autokori on suuressa viisaudessaan poistanut alkuperäisen lasinpyyhkimen viiksen rattiputkesta. Tilalle on tehty sivuseinällä olevaan kytkinpaneeliin mahtava katkaisinarsenaali, onhan se hieno kun on kymmeniä nappuloita mitä painella :lol: . Lasinpyyhkimen käyttö onkin sitten melkoista pianonsoittoa :arrow: erikseen nappulat vasemman ja oikeanpuoleisille pyyhkimille päälle ja pois. Sitten molemmille oma hidas ja nopea jotka myöhemmin jotenki poistettu mutta löytyy keskuksen sisältä vielä... Sitten yhteinen tihkukytkin joka ei enää toimi. Ja vielä keinukytkin jossa lasinpesuri ja lyhdynpesuri. Eli yhteensä kuusi :!: erillistä katkaisijaa jotta saadaan lasia pyyhittyä :o Ja vielä semmoinen juttu että pyyhkimet eivät osaa omin nokkineen mennä takaisin alkuasentoonsa vaan pitää "tähdätä" milloin painaa pyyhkimen pois päältä :x ettei jää keskelle lasia se sulka, ja tietenkin toinen pyyhin on vähän ketterämpi ja tasatahtia ei osata mennä :lol:

Onpa ihanaa ajaa pimeässä sateella kun kuraa lentää lasiin.

Koko systeemi joutaa veks ja hommasin alkuperäisen viiksen ja ei muutaku paikalleen. Kojelaudan alta löytyi töpseli joka selvästi siihen kuuluu. siinä sit joku outo hyppylanka :shock: Pyyhkimet ei kai kuulu alustanvalmistajalle mitenkään kun alustakeskuksessa ei puhuta niistä mitään.

Jotta hommassa mentäisiin eteenpäin olisi hyvä saada ekkana toimimaan tuo pyyhinten palautuminen alkuasentoonsa. Tietääkö kukaan miten se homma toimii. Onko joku homma moottorissa vai entä onko jotku releet sitä varten (siellä keskuksessa on pari relettä sen pyyhinjohtohässäkän tienoilla) en oo tutkinu moottoreita.

Toisekseen jos jollakulla olisi jonkinlainen kytkentäkaavio tavanomaisesta kytkennästä sekin auttaisi. Yksi konsti on siirtää vain piuhat käyttökytkimiltä viikseen mutta siitä tulee sellainen että 1. asennossa pelaa vasen ja 2. asennossa oikea :oops: :oops: tai sit kytkee niin että 2.asennossa molemmat ja sammutettaessa vipu 1.sen kautta takaisin jolloin voi "tähdätä" molemmat alkuasentoonsa

Melko hankala homma.

_________________
mitään ei saa jos ei uskalla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 31 Loka 2007 01:01 
Niissä kaikissa (henkilöauton) pyyhinkoneistoissa jotka olen avannut, "kotiinpalautus" on toteutettu siellä sisällä kielekkeellä joka tökkää kontaktit erilleen halutussa (voi säätää) kohdassa. Pyyhinkoneistoon menee kolmesta navasta sähköä (maa, viikseltä ja jatkuva kotiinpalautusta varten). Jos pyyhinkoneistossa on vain kaksi napaa eikä se maadoita runkoon se todennäköisesti ei osaa kotiin. En yllättyisi LAK-tuotteen kohdalla...


Ylös
  
 
ViestiLähetetty: 31 Loka 2007 01:15 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 10:05
Viestit: 2889
Kulkuriauto: Volvo B58 Lahti32
Paikkakunta: Lumijoki
johtosarjassa on neljä johtoa per moottori ja musta on irroitettu jälistäpäin :shock: ja moottorissa on kaksi ylimääräistä napaa. Olisko semmonen et joku on vaihtana erilaisen moottorin joskus, näyttää uudehkolle verrattuna toiseen ja tuo maadoitus jääny puolitiehen...

_________________
mitään ei saa jos ei uskalla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 31 Loka 2007 01:26 
Onhan mahdollista että hidas ja nopea vaihde on ainakin jossain vaiheessa ollut moottorin sisällä toteutettuna ja siksi monta napaa. Näyttääkö yksikään johto menevän siihen "vaihteistoon" jossa kotiinpalautuskatkaisin täytyy olla vai ihan vaan moottoriin? Itse moottorihan vaan pyörittää tyhmänä niin kauan kun virtaa annetaan eikä tiedä missä asennossa muu koneisto on.


Ylös
  
 
ViestiLähetetty: 31 Loka 2007 01:34 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 10:05
Viestit: 2889
Kulkuriauto: Volvo B58 Lahti32
Paikkakunta: Lumijoki
Siinä vaihteistossa on sellainen johtonapaliitin johon menee kolme piuhaa ja yksi on siis irroitettu. Olisiko viisain irrottaa koko moottori ja purkaa / tutkia mitä se on syönyt ja kokeilla noita ylimääräisiäkin. Mittaamalla tietty saisi jotain myös selville.

_________________
mitään ei saa jos ei uskalla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 31 Loka 2007 15:25 
Äänestän purkamisen puolesta. Saapahan samalla vaihtaa tuoreet rasvat ja puhdistaa kontaktit. Saattaa olla että se kotiinpalautusjohto on irrotettu kontaktin hukkumisen takia eli jäänyt pyyhkimään kojelaudan napin asennosta riippumatta.


Ylös
  
 
ViestiLähetetty: 01 Marras 2007 17:43 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 10:05
Viestit: 2889
Kulkuriauto: Volvo B58 Lahti32
Paikkakunta: Lumijoki
Nyt olisi johdot selvitetty. Tuli mieleen että eikö lasinpyyhkimiä varten ole tosiaankaan yhtään relettä, kulkeeko molempien moottoreiden kaikki käyttövirta viiksen katkaisijan kautta? Jos kulkee, on aika helppo muuttaa. Huomenna moottorit levälleen ja sepä taitaa olla siinä. Eipä tuossa virtapiirissä releitä ollut.

_________________
mitään ei saa jos ei uskalla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 01 Marras 2007 17:46 
Erityisasiantuntija
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2007 18:51
Viestit: 769
Paikkakunta: Etelä Suomi
Eksyin vahingossa tällekin foorumille ja pitihän se rekisteröityä, kun on tuttu harrastus kyseessä.
Käyttäjätunnuskin meni näköjään päin seiniä, voiskohan sen korjata jotenkin?

Niin asiaan, lasinpyyhkimien kytkennästä oli puhetta.
Ei nyt löytynyt yhtään vanhempaa lahtikon kytkentää, mutta tässä on vähän tuoreempi versio aiheesta.

Kuva
Tässä on muistaakseni Lahden Autokorin Flyerin 4-sarjan Scanian pyyhkijänkytkentä.
Moottorin kytkennät:
53 hidas nopeus
53b nopea
53a jatkuva virta
31b tihkureleelle
31 maa

Moottori saa virran ykkösnopeudella releeltä R20, joka saa ohjauksen viiksikatkaisijan navasta 53.
Kakkosnopeudella virta kulkee releen R19 kärkien kautta, joka saa ohjauksen katkaisijan 53b navasta.
Moottorin palautus toimii moottorin kärkien ja tihkureleen avulla.
Kun viiksikatkaisija käännetään nolla-asentoon ja pyyhkimet eivät ole ala-asennossa, saa tihkurele virran napaan 31b moottorin 31b navasta, tihkurele syöttää virtaa navasta S niin kauan kunnes moottori pyörähtää asentoon jossa yhteys moottorin napojen 53a ja 31b välillä katkeaa ja moottori pysähtyy.
Nyt kytkentä jää tilaan jossa rele R20 maadoittaa moottorin liitännän 53, näin syntyy voimakas magneettijarru, joka pitää pyyhkijät tiukasti paikoillaan.

Pyyhkijän kytkentöjä on lukuisia erilaisia, riippuen mitä komponentteja sekä mikä kori/alusta on kyseessä.
Tämä on mielestäni yksinkertainen ja toimiva systeemi

_________________
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 01 Marras 2007 17:56 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 10:05
Viestit: 2889
Kulkuriauto: Volvo B58 Lahti32
Paikkakunta: Lumijoki
Kiitos kaaviosta :!:

Auttaa paljon vaikka on eri merkki ja malli.

_________________
mitään ei saa jos ei uskalla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 01 Marras 2007 18:05 
Erityisasiantuntija
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2007 18:51
Viestit: 769
Paikkakunta: Etelä Suomi
Tuota kytkentää voi soveltaa mielensä mukaan, periaate kaikissa on kuitenkin sama. Releet kannattaa ehdottomasti laittaa väliin ja muista myös tuo magneettijarru, muuten pyyhkijät eivät pysy paikoillaan kunnolla, vai olikohan noissa vanhemmissa autoissa tuo edes käytössä?
Mulla on kyllä kytkentöjä vanhempiinkin autoihin, täytyy vain kaivaa esiin.

_________________
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 01 Marras 2007 18:17 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Viestit: 1468
Kulkuriauto: Volvo B58 Falcon 430
Paikkakunta: Loviisa
itsellä on tässä falcon korissa ratin alla kerta-pyyhkäisy - 0 - 1 - 2. Sitten on kojelaudassa on/off kytkin jossa on tihku.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 02 Marras 2007 20:26 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 10:05
Viestit: 2889
Kulkuriauto: Volvo B58 Lahti32
Paikkakunta: Lumijoki
Ensimmäinen askel kohti helppokäyttöisiä pyyhkimiä on edistynyt :D Palautus nimittäin toimii nyt, oli johto poikki ihan moottorin tyvestä molemmista :| ja kun purkasin moottorit, sisällä ihan ehjää ja laittelin vain rasvoja oikeille paikoille takaisin... Kun yhdistin johdot, pysähtyi toinen pyyhin keskelle lasia :arrow: boorit eri kohtaan ja vot :!: Nyt palauttaa.

Ai kun taas tuli mielihyvää roppakaupalla. seuraavaksi relekauppaan ja joku toinen ilta sit kytketään viiksi. Väittäsin että näiden vanhojen koslien kanssa tulee enemmän mielihyvää kuin uusien kanssa. Perustelen: osta uusi auto. Onhan se mahtava. Aja se likaiseksi. Harmittaa. Siihen tulee kolo. Taas harmittaa. Huomaat että arvo laskee. Ottaa pattiin. Vie se huoltoon ja maksa kipeeksi kun et voi tehdä ite mitään. taas harmia. Eli yhden mielihyvän perässä aikamoinen mielipaha pitkän aikaa...

Vanaha bussi sen sijaan pikku hiljaa vain paranee ja koko ajan mielihyvä nostaa päätään

_________________
mitään ei saa jos ei uskalla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 03 Joulu 2007 11:50 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 10:05
Viestit: 2889
Kulkuriauto: Volvo B58 Lahti32
Paikkakunta: Lumijoki
Nyt menee päin honkia koko lasinpyyhinhomma :cry:

rupesin muuttaa releille sen kytkennän. Ens töikseni kiskoin koko johtokimpun irti sähkökeskuksesta ja poistin vanhat katkaisijan johdot. Sitten tein uuden johtosarjan viikselle joka yltää keskukselle johtokimpun luo. Siihen asti ihan ok. Pitkän tutkiskelun ja usean kokeilun jälkeen tulin siihen tulokseen että pyyhkimien nopeaa puolta en saa pelaamaan, ei pelannu ennenkään. Eipä hätää, hyvin pyyhkii hitaallakin, on ihan riittävä nopeus siinäkin. Jollonka punaset nopean puolen johdot jätetään kytkemäti ja syötetään vihreää hitaan nopeuden johtoa releestä. Eli viiksestä heräte vetää relettä joka kytkee virran hitaalle nopeudelle. Hieno ajatus :roll: on

Mitä virkaa on mustalla johdolla? ei sille kelpaa maa eikä jännite? Entä sit se ruskea johto? Kytkentäkaavion perusteella mustaan tulee jatkuva virta kotiinpalautusta varten. Ruskea olisi niinkuin maa sitten.

Noniin, kun releessä on maajohtona lasinpyyhkijältä tuleva ruskea ja releeltä lähtee vihreä hitaalle, väännän viiksestä ykköselle niin pyyhkimet liikahtaa 30cm ja pysähtyy siihen. eivätkä liiku ennenku irrotan ruskean maan ja korvaan sen apujohdolla joka menee suoraan auton runkoon, lähtee pyyhkimään ja pysähtyy sit siihen paikkaan eikä osaa kotiin.
Jos laitan apumaajohdon yhtäaikaa sen ruskean maan kanssa, palaa sulake.

Miten saan palauttamaan pyyhkimet taas? Kun syötän mustaan johtoon jatkuvan jännitteen, palaa sulake. releessä on vaihtokytkentä napojen 87a ja 87 välillä jolloin kun moottori saa vihreeseen virtaa, ei jatkuvaa tule toiseen napaan ja vastoinpäin. Sellainen kytkentäyritys polttaa sulakkeen. Onko tässä jotain yhteistä siinä että kun pyyhkimissä on kaksi moottoria ja ne on nyt rinnan kytketty että kun toinen on nopeampi, se tarvii palautusvirtaa eri aikaan kuin toinen ja aiheutta jonkin oikosulun siellä moottorissa? tarvisin sellaisen yksinkertaisen kytkentäkaavion jossa on kaksi moottoria ja viiksi ja niitten välille kytkennät. Sitten kokeilin vielä sitä että laitoin molemmille moottoreille omat releet ja sekään ei pelannut maaongelman takia(?) ja kohtapa alkoi tuntua että tarvisi 4 relettä vielä vai 8 jolloin löin hanskat tiskiin.

hermot meni perusteellisesti, sulakkeita toistakymmentä, liittimiä piti hakea shelliltä pari satsia, sen jälkeen ei onnistunu muutkaan hommat ja eukkokin suuttui vielä.

_________________
mitään ei saa jos ei uskalla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 03 Joulu 2007 12:13 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Viestit: 411
Kulkuriauto: Ajokin varakuski
Paikkakunta: Rauma
Onko tolla kytkentäkaaviokuva sivulla joku pöpö.
Kuvatiedosto vähän iso ku kuvapisteitä on 150x141

_________________
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 03 Joulu 2007 13:51 
Tuo sun maadoitus vähän epäilyttää. Kytke pyyhkijämoottorin maa jonnekin jossa on suora yhteys runkoon/akku-:een, ja releen maadoitus myös suoraan em. maadoitukseen. Ettei jompi kumpi vahingossa maadoita toisen läpi. Kotiinpalautusvirta pitäisi kaiken järjen mukaan kelvata ihan jatkuvana ilman pätkintää.

Jos poistetuista johtosarjoista vielä näkee miten ne oli kytkettynä, kopioi suoraan ja releet väliin vaan. Nehän oli toimivat?


Ylös
  
 
ViestiLähetetty: 03 Joulu 2007 13:58 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 10:05
Viestit: 2889
Kulkuriauto: Volvo B58 Lahti32
Paikkakunta: Lumijoki
Onko tässä sellaista mahdollisuutta että kaikkien johtojen tulee olla kytkettynä tai se ei toimi. Onko hitaan ja nopean johdot jotenki symbioosissa toisiinsa?

Nimenomaan tuo maa ihmetyttää. Ruskean johdon pitäisi olla maa mutta ei se ainakaan mitatessa irtaallaan maadoita. ja kun laitan apumaata niin palaa sulake. Kyllä tässä nyt ollaan ihmeissään.

Pitää perehtyä asiaan aivan alusta pitäen.

_________________
mitään ei saa jos ei uskalla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 03 Joulu 2007 17:20 
Kokenut kuljettaja

Liittynyt: 21 Maalis 2006 05:56
Viestit: 126
Paikkakunta: Tampere
Lahti32 kirjoitti:
Nimenomaan tuo maa ihmetyttää. Ruskean johdon pitäisi olla maa mutta ei se ainakaan mitatessa irtaallaan maadoita. ja kun laitan apumaata niin palaa sulake. Kyllä tässä nyt ollaan ihmeissään.
Jospa ruskea onkin nollajohdin (miinus)? Minkä värisiä muut johtimet ovat?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 03 Joulu 2007 17:37 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 10:05
Viestit: 2889
Kulkuriauto: Volvo B58 Lahti32
Paikkakunta: Lumijoki
mrl586 kirjoitti:
Jospa ruskea onkin nollajohdin (miinus)? Minkä värisiä muut johtimet ovat?


Punainen nopea, vihreä hidas, ruskea maa (miinus) ja musta jatkuva. Muttaku ei pelitä niin ei.

_________________
mitään ei saa jos ei uskalla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 03 Joulu 2007 17:48 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 10:05
Viestit: 2889
Kulkuriauto: Volvo B58 Lahti32
Paikkakunta: Lumijoki
Teiden Ritari kirjoitti:
Jos poistetuista johtosarjoista vielä näkee miten ne oli kytkettynä, kopioi suoraan ja releet väliin vaan. Nehän oli toimivat?


Se on myöhäistä :oops: sitäpaitsi net eivät olleet enää alkuperäisessä kytkennässä kun hidas/nopea katkaisimet oli viritetty sähkökeskuksen sisään, ja rosvoliittimiä sekä sähköteippiä ja pari avonaista johdonpäätä siellä oli myös ja nopea vaihde ei toiminu eikä tihkukytkin jonka katkaisija oli otettu toiseen käyttöön ja se käyttö ei mulle auennut, poistin varalta senkin. Eli kaikki varsinaiset viritykset pois vaan ja nyt pitää vaan saada pyyhkäsijät pyyhkimään ihan asiallisesti tai minä pyyhin niillä kohta :evil:

_________________
mitään ei saa jos ei uskalla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 03 Joulu 2007 17:50 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Viestit: 1468
Kulkuriauto: Volvo B58 Falcon 430
Paikkakunta: Loviisa
Tossa kuvassahan keltainen ja ruskea on jotenkin yhdessä, ja keltainen vaihtuu mustalle kun on käynnissä? Vai miten... Katso sitä kuvaa, ala vasemmalla. Jos on tolleen kytketty???


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 03 Joulu 2007 18:29 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 08 Maalis 2007 22:23
Viestit: 1463
Paikkakunta: Espoo
Kulkuriauto: B10M, Ajokki 7000
Paikkakunta: (Algarve Portugal)talvella
Jäsennumero: 061
Jos kiinnostaa niin minulla on 1980 alkumetrien B10M sähköpiirustukset voin tarvittaessa kopioida tuulilasipyyhin osan siitä tänne. julkaisulupaa kaavioon minulla ei ole.

_________________
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 03 Joulu 2007 18:35 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 10:05
Viestit: 2889
Kulkuriauto: Volvo B58 Lahti32
Paikkakunta: Lumijoki
Kyllä kiinnostaa. Olisikohan tuossa kovin suurta eroa loppupään 1979 Volvossa alkupään 1980 Volvoon just lasinpyyhkimien osalta :roll:

_________________
mitään ei saa jos ei uskalla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 03 Joulu 2007 18:51 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 08 Maalis 2007 22:23
Viestit: 1463
Paikkakunta: Espoo
Kulkuriauto: B10M, Ajokki 7000
Paikkakunta: (Algarve Portugal)talvella
Jäsennumero: 061
Minä käyn huommenna autolla hakemassa kuvan ja lähetän sinulle privat mailina ne.

_________________
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 04 Joulu 2007 13:36 
Erityisasiantuntija
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2007 18:51
Viestit: 769
Paikkakunta: Etelä Suomi
Sulla on varmaan se keltainen johto, joka menee tihkureleelle (jos rele on) kytketty väärin tai sitten moottorin kärjet on paskana.
Tuohon on helppo tehdä koekytkentä diodilla tai releellä, jättää tihkureleen pois. yhdistää keltainen johto diodilla vihreeseen. Tai ohjata keltaisella johdolla relettä syöttämään virtaa vihreälle.

_________________
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 04 Joulu 2007 17:14 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 08 Maalis 2007 22:23
Viestit: 1463
Paikkakunta: Espoo
Kulkuriauto: B10M, Ajokki 7000
Paikkakunta: (Algarve Portugal)talvella
Jäsennumero: 061
Skannasin sisään mutta otettava uusiksi pdf-dokumenttia ei voi laittaa liitteeksi täytyy tehdä jpg-kuva

_________________
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 50 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com