CTEK laturi ja useamman akun lataus yhtäaikaa

Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

CTEK laturi ja useamman akun lataus yhtäaikaa

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Niin, miten toi CTEK (tai mulla on joku kopio) reagoi siihen jos on 4kpl 12V hyytelöakkuja rinnan, eli 66A*4, 12V 264A.

Lataako se silloin ne kaikki täyteen vai sekoaako se jotenkin?

Ja toinen kysymys: Miten hyvin nämä varavoimainverttereiden akut sopii starttiakuiksi? Nyt en muista mallia, mutta about se 66A hyytelö se on...

Jos niitä vaikka laittaisi (12V66A+12V66A) + (12V66A+12V66A) = 24V66A + 24V66A = 24V132A

Saan näitä käytettyjä akkuja täältä firmalta, nämä ei ole kun jonkunen vuosi vanhoja mutta kun tehot ei enää riitä 3G tukiasemille, vaativat 100-150A... (ja siis 48V)
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: CTEK laturi ja useamman akun lataus yhtäaikaa

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

Kun on kyse lyijyhyytelöakusta, asia ei ole ollenkaan yksi, eikä vielä moniselitteinenkään.
Suosittelen, että otat selvää akun valmistajasta, ja noudatat heidän antamiaan ohjeita hyvinkin tarkasti.
Jokaisen valmistajan lyijyhyytelöakut ovat enempi tai vähempi erilaisia.
Lyijyhyytelöakku tuhoutuu tosi herkästi, milloin mistäkin syystä.
Ei kestä maksimin ylittäviä purkausvirtoja.
Ei kestä maksimia ylittäviä varausvirtoja
Ei kestä pientäkään virhettä latausjännitteessä.
Ei kestä syväpurkausta.

Mutta oikein käytettynä kelpo vehkeitä.
:D :D

Lyijyhyytelöakulla on tapana olla "turvoksissa" kun on huonossa kunnossa :roll: :oops: :oops: :wink:
Eli muistuttaa minua :D
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: CTEK laturi ja useamman akun lataus yhtäaikaa

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Pieni täydennys konenikkarin hyvään vastaukseen.

2 sarjaan kytkettyä akkua:
akkujen ominaisuuksien täytyy olla samanlaiset jotta molemmat lataantuu yhtä paljon yhtäaikaisesti. Muulloin seurauksena että toinen akku saa ylijännitteen ja toinen alijännitteen--> nopeutettu tuhoutuminen.
rinnan lataaminen:
tämä ei ole ongelma lainkaan, kun kaksi akustoa ladataan rinnan niin ensihetkellä alkaa jännitteen tasaus (rinnankytketä) jonka jälkeen ne latautuvat yhtäaikaisesti. Ongelma tulee käytettyjen akkujen osalta siinä jos haluat säilyttää tämän rinnan kytkennän myös käytön aikana niin akustot alkavat itsepurkaa toisiaan jos ovat sähköisiltä ominaisuuksiltaan eriarvoiset. :( tämän voi estää diodilla ja laittamalla latauksen rinnakykennän rellen kautta. diodin haitta käytettäessä alempi napajännite.

Tämä koskee niin tavallista kuin hyytelöakkua.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: CTEK laturi ja useamman akun lataus yhtäaikaa

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No tuossahan tuota asiaa tulikin, mutta mielestäni kokeilemalla rohkeasti tuskin räjäytät koko pitäjää. Ja toisaalta et mitään menetäkkään, kun jos kerran ilmaiseksi niitä akkuja saat. Eli jos samasta tukiasemasta tulleita akkuja on, niin eiköhän niissä sama ikä/kuluneisuus ole.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: CTEK laturi ja useamman akun lataus yhtäaikaa

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Joo, on samalta tukiasemalta, ja nämä on just sellaisia mitkä ovat poistuneet koska olleet liian pienet. Ikää on n. 5v, papereissa sanotaan että noin. 15v on normaali käyttöaika.

Ja juu, saman kokoiset on tietenkin...

http://www.enersys-japan.com/enersys/pdf/vjprod.pdf

Ja 6VJ11 on malli.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: CTEK laturi ja useamman akun lataus yhtäaikaa

Viesti Kirjoittaja Jone »

Voi olla että olen hakoteillä mutta eikös tuohon sopisi latausdiodi akkujen väliin. Jos nuo laittaa vaikka (12+12) ja (12+12) niin diodi alkaa ladata toista piiriä kun toisessa on tarpeeksi ja taas toista kun toisessa on tarpeeksi jne.. eli moinen pitää akustoja jatkuvasti tarkkailussa ja antaa latusta sinne missä sitä kaivataan. Tuollaisen laitan auton laturin ja akustojen väliin mutten näe estettä miksi se laturi ei voisi olla maasähkön päässä oleva Ctek. Viisaammat oikokoot. Noista olen selvitellyt ettei noissa diodeissa enää ilmene hävikkiä kuten ennen on tavannut käydä.

Malleja useita eri sovelluksiin ja tässä hatusta joku malli joka sattui hakusanalla haaviin: http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=490
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Re: CTEK laturi ja useamman akun lataus yhtäaikaa

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Haviot eivat koskaan katoa maailmasta eivat elektroniikassa eivatka taloudessa. Minulla on ainakin taskussa pysyva havikki,, nayttaa vaihtelevan elamantilanteen mukaan. Pysyva havikki on myos kaikilla puolijohteilla ja niin myos kosketuspinnoilla. Havikin suuruus onkin sitten se pohdinnan kohde. Kuten jone mainitsi nykyiset puolijohteet ovat havikiltaan erittainkin pienia. Kun nykyisia datalehtia katselee ja muistaa millaisia kynnysjanitteiden arvot ja haviot olivat kun aloittelin niita ymmartaa joskus -61 ja siita etiappain niin pitkalle on tultu. Mita kaytettyihin akkuihin tulee niin itse olen joskus elvytellyt akkuja ja onpahan puuhaa sekin,, vaatii karsivallisyytta. Vanhat akut kannattaa ladata ja koepurkaa pariin- kolmeen kertaan niin saa kuvan niiden kunnosta ja kapasiteetista. Molemmissa suunnissa kun seuraa napajannitteen, lataus-/purkausvirran ja (happoakuissa) ominaispainon kehittymista niin saa melko hyvan kuvan asiasta. Naita tietoja kun vertaa esim. valmistajan antamiin arvoihin niin alkaa olla melko varmalla pohjalla. Ja silti yllatys voi yllattaa,,,,
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Vastaa Viestiin