Akkujen huolto
- Phase7
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 131
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
- Truck: Setra S210H '87,
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Akkujen huolto
Terve.
Mitä toimenpiteitä voisi tehdä bussin akkujen pelastamiseksi/käyttöiän lisäämiseksi?
Mulla on Setrassa 2kpl 165AH 12v akkuja, jotka on nyt 1kk seisonnassa tyhjentyneet. Tai eivät ainakaan pyöritä starttia tai anna muutakaan virtaa.
Navat ja kaapelikengät on tosi hapettuneet ja päävirta ei ollu seisonnassa pois päältä (tyhmä minä) Voiko noi yksinään tyhjentää akut vai onko ne sököt?
Napojen ja kenkien puhdistus. Akkuveden tarkistus ja täyttö ja lataus. Onko mitään muuta tehtävissä?
- ilari
Mitä toimenpiteitä voisi tehdä bussin akkujen pelastamiseksi/käyttöiän lisäämiseksi?
Mulla on Setrassa 2kpl 165AH 12v akkuja, jotka on nyt 1kk seisonnassa tyhjentyneet. Tai eivät ainakaan pyöritä starttia tai anna muutakaan virtaa.
Navat ja kaapelikengät on tosi hapettuneet ja päävirta ei ollu seisonnassa pois päältä (tyhmä minä) Voiko noi yksinään tyhjentää akut vai onko ne sököt?
Napojen ja kenkien puhdistus. Akkuveden tarkistus ja täyttö ja lataus. Onko mitään muuta tehtävissä?
- ilari
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Akkujen huolto
Aluksi, mahdollisimman pian lataukseen!!!!
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Akkujen huolto
VARO SILMIÄSI JA VAATTEITASI Varsinkin se valkonen töhnä niissä navanjuurissa on voimakkaasti syövyttävää
http://www.koivunen.fi/www/Koivunenwww. ... /934-1.pdf
Lisää akkuun akkuvettä ennen latausta, mutta vain sen verran, että korkinreiästä näkyvät levyt juuri peittyvät n.10-15 mm lataa akut täyteen latausvirralla joka on n.Ah määrä/10, eli esim. 180Ah n.18A virralla, noin 2vrk=48h.Tarkista akkujen varaustila ominaispainomittarilla pitäis olla n.1,28 (joillain akkuvalmistajilla1,26.1,27).Pese ja kuivaa akut päältä, lämpimällä vedellä ja saippualla (3-5% natriumvetykarbonaattiliuoksella=leivinjauhe), myös se valkoinen töhnä irtoaa parhaiten lämpimällä vedellä,vesi kippoon ja kenkä sinne, voit myös kuivaan pintaan ruiskuttaa akkulakkaa.Asenna kaikkien akkukenkien alle huoparenkaat, ja niihin kuuluva rasva.Älä koskaan lyö akkukenkään, äläkä napaan, isku murtaa navan läpiviennin, ja happo pääsee akkukenkään. Säilytä akkuja viileässä paikassa, täyteen ladattuna.Vältä akkuja asentaessasi asentamasta kiviä akun alle.Huolehdi, että maksimi latausjännite käytön aikana, akulta mitattuna, on yhtä 12v akkua kohti 13,8-14,2V.Kiinnitä akut huolellisesti.Seuraa vesimäärää säännöllisesti.Älä lisää akkuun vettä kovalla pakkasella. Tyhjä akku myös jäätyy pakkasella, ja tyhjä akku sulfatoituu, molemmissa tapauksissa tuho on lopullinen.Täysi akku kestää maapallolta löytyvät pakkaset, joskin esim starttivirta pienenee. ÄLÄ KOSKAAN OTA KAHDESTA AKUSTA NS. VÄLIULOSOTTOA (12V) Tommosilla ohjeilla vois alottaa.
http://www.koivunen.fi/www/Koivunenwww. ... /934-1.pdf
Lisää akkuun akkuvettä ennen latausta, mutta vain sen verran, että korkinreiästä näkyvät levyt juuri peittyvät n.10-15 mm lataa akut täyteen latausvirralla joka on n.Ah määrä/10, eli esim. 180Ah n.18A virralla, noin 2vrk=48h.Tarkista akkujen varaustila ominaispainomittarilla pitäis olla n.1,28 (joillain akkuvalmistajilla1,26.1,27).Pese ja kuivaa akut päältä, lämpimällä vedellä ja saippualla (3-5% natriumvetykarbonaattiliuoksella=leivinjauhe), myös se valkoinen töhnä irtoaa parhaiten lämpimällä vedellä,vesi kippoon ja kenkä sinne, voit myös kuivaan pintaan ruiskuttaa akkulakkaa.Asenna kaikkien akkukenkien alle huoparenkaat, ja niihin kuuluva rasva.Älä koskaan lyö akkukenkään, äläkä napaan, isku murtaa navan läpiviennin, ja happo pääsee akkukenkään. Säilytä akkuja viileässä paikassa, täyteen ladattuna.Vältä akkuja asentaessasi asentamasta kiviä akun alle.Huolehdi, että maksimi latausjännite käytön aikana, akulta mitattuna, on yhtä 12v akkua kohti 13,8-14,2V.Kiinnitä akut huolellisesti.Seuraa vesimäärää säännöllisesti.Älä lisää akkuun vettä kovalla pakkasella. Tyhjä akku myös jäätyy pakkasella, ja tyhjä akku sulfatoituu, molemmissa tapauksissa tuho on lopullinen.Täysi akku kestää maapallolta löytyvät pakkaset, joskin esim starttivirta pienenee. ÄLÄ KOSKAAN OTA KAHDESTA AKUSTA NS. VÄLIULOSOTTOA (12V) Tommosilla ohjeilla vois alottaa.
Viimeksi muokannut konenikkari, 23 Joulu 2007 08:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- Phase7
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 131
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
- Truck: Setra S210H '87,
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Akkujen huolto
Kiitos neuvoista.
Tuo akkulakka ja huoparengas oli uusia asioita kokonaan mulle. Osaako ne autotarvikeliikeessä myydä mulle akkulakkaa jos meen sellaista kysymään?
1. Pitääkö kengät kiinnittää ennen lakkausta, ettei navan ja kengän kontakti huonone?
2. Laitetaanko sitä rasvaa myös liitoksen väliin? Eli ennen asentamista vai vasta kun kengät on kiinni?
3. Onko sinne kenkien alle olemassa jotain tiettyä huopaa vai leikataanko tavallisesta huovasta ringulat joissa on reikä navalle?
tuollaiset lisäkysymykset tuli vielä vastaan.
btw. Ehdin jo lisätä akkuvettä ja laittaa toisen akun lataukseen. Onneksi laturin ohjevihkossa oli samansuuntaiset ohjeet. Täytyy huomenna tarkistaa oliko amppeerimäärät sun muut samalla tavalla kuin sun ohjeissa.
Mulla on sellaista kupari-sprayta jossa sanotaan että sopii hyvin akunkenkien ja -napojen hapettumiselta suojaamiseen. Onkohan se yhtä hyvä suoja kuin se rasva, vai pitäiskö käydä vielä rasva hankkimassa?
- ilari
Tuo akkulakka ja huoparengas oli uusia asioita kokonaan mulle. Osaako ne autotarvikeliikeessä myydä mulle akkulakkaa jos meen sellaista kysymään?
1. Pitääkö kengät kiinnittää ennen lakkausta, ettei navan ja kengän kontakti huonone?
2. Laitetaanko sitä rasvaa myös liitoksen väliin? Eli ennen asentamista vai vasta kun kengät on kiinni?
3. Onko sinne kenkien alle olemassa jotain tiettyä huopaa vai leikataanko tavallisesta huovasta ringulat joissa on reikä navalle?
tuollaiset lisäkysymykset tuli vielä vastaan.
btw. Ehdin jo lisätä akkuvettä ja laittaa toisen akun lataukseen. Onneksi laturin ohjevihkossa oli samansuuntaiset ohjeet. Täytyy huomenna tarkistaa oliko amppeerimäärät sun muut samalla tavalla kuin sun ohjeissa.
Mulla on sellaista kupari-sprayta jossa sanotaan että sopii hyvin akunkenkien ja -napojen hapettumiselta suojaamiseen. Onkohan se yhtä hyvä suoja kuin se rasva, vai pitäiskö käydä vielä rasva hankkimassa?
- ilari
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Akkujen huolto
Tommosilla ohjeilla vois alottaa.
Yksi ohje unohtui, näemmä, osta akkusi asiansa tuntevalta akkukauppiaalta, jolta saat lisäohjeita hi
Yksi ohje unohtui, näemmä, osta akkusi asiansa tuntevalta akkukauppiaalta, jolta saat lisäohjeita hi
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Re: Akkujen huolto
Busseissa on kyllä uskomaton määrä sähkönkuluttajia päällä ihan pelkkä päävirta päälläkin vaikka kaikki nappulat on "pois päältä" asennossa. Päävirta pois päältäkin kuluttajia on jokunen eikä akuissa yty kovin kauaa kestä. Monen bussifirman pihassa onkin kaikille autoille sähkötolppa vaikkei niitä toki Defalla lämmitetäkään.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Akkujen huolto
Lyijyakkuja ei saisi koskaan päästää tyhjenemään, ne pitäisi aina olla täyteen varattuna. Halpa ylläpitolaturi kannattaa hommata, se maksaa ittensä hyvin äkkiä takaisin.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 168
- Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
- Paikkakunta: Haapajarvi
Re: Akkujen huolto
Niita nesteitten ominaispainoja mittaillessa kannattaa huomiota kiinnittaa eritoten siihen etta kennoista mitatut arvot ovat tasaisia latauksen alussa ja lopussa. Jos siella on heikko kenno valissa se kertoo akun olevan lahella "saattohoitoa",, eipa kauaa yleensa jaksa virtaa luovuttaa tai ottaa vastaan.
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Akkujen huolto
Kerro mistä saa halvan 24V ylläpitolaturinPuu Tiainen kirjoitti:Halpa ylläpitolaturi kannattaa hommata, se maksaa ittensä hyvin äkkiä takaisin.
Vai pitääkö akusto aina ladata yksi akku kerrallaan...
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Akkujen huolto
Ajopiirturi saa jatkuvaa virtaa aina, eikös?Teiden Ritari kirjoitti:Päävirta pois päältäkin kuluttajia on jokunen eikä akuissa yty kovin kauaa kestä.
Lisäksi mulla on Setrassa tehty pääkytkimen "ohitus" eli pääkytkintä ei ole...virtalukko katkaisee virrat...olen kyllä suunnitellut sen pääkytkimen asennusta alkuperäisen mukaisesti.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Volvo B10M, Wiima353
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Re: Akkujen huolto
Laitoin Volvoon perinteisen mekaanisen "lisäpäävirtakytkimen" katkaisemaan virrat piirturilta, Strocolta ym. laitteilta. Sillä katkeaa kaikki kulutukset jotka tulee alkuperäisen kytkimen ohi. Nyt ei tarvitse akunkenkää irroittaa seisonta-ajaksi. Volvossa oli 0,65 A kulutusta vaikka alkuperäisestä kytkimestä oli virrat poikki, kyllä sillä kulutuksella akut tyhjenee täysin muutamassa viikossa.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Akkujen huolto
ainakin defan ylläpitolaturi/ akkuvahti rakennetaan 2*12v latureista. 24v laturia ei ainakaan 2006 ollut saatavana.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 168
- Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
- Paikkakunta: Haapajarvi
Re: Akkujen huolto
Mulla sattu oleen ittella 2kpl 12V alkeellisia latureita hyllyssa ja systeri tormaa sisaan kellokytkin kadessaan ja kysyi etta "Mika tama on?" "Siivosin nurkkia kylalla ja loysin". Mina tietenkin vastasin etta: "Nakyypahan olevan Scanian yllapitolaturin osa",, "Mitenkas sellainen on teidan nurkkiinne joutunut?" Nain mina sen toteutin,, tai sitten 2 x 12V laturit ja jannittenvalvontapiiri,, Katkaisee latauksen kun taysi jannite on saavutettu, kytkee kun laskee tarpeeksi alas. Akkua ei kannata "keittaa" edes pienella virralla jatkuvasti vaan sita pitaa purkaa valilla ja taas ladata uudelleen. Ellei ole kiinnostunut naista sahkoteknisista kiemuroista niin valmiin laturin ostaminen on myos suht. halpa vaihtoehto. Netista varmaan loytyy 24V virityksia valmiinakin kohtuu hintaan,, Hakukone hommiin,,,
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Akkujen huolto
Ainakin calixin BL2408 ja convinsen smart chargeria olen autoihin asentanut. Calixin laturi on erittäin pieni ja vesitiivis, voidaan asentaa vähän likaisempaankin paikkaan, convince pitää asentaa kuivaan ja puhtaaseen sisätilaan. Molemmat on ylläpitolatureita, joten tyhjää akkua ei nämä lataa, akussa pitää olla jonkin verran virtaa, jotta lataus alkaa.
Convince on monipuolisempi laite, se voidaan säätää myös 12v akuille, äänekkään tuulettimen vuoksi ei kuitenkaan kannata asentaa nukkumatiloihin, jos haluaa nukkuakin. Hinnoista en tiedä, mutta hyviä laitteita, varsinkin calix. Paimelasta kanattaa käydä metsästämässä, sieltä saattaa löytyä myös niitä defan "kuutiolatureita".
Convince on monipuolisempi laite, se voidaan säätää myös 12v akuille, äänekkään tuulettimen vuoksi ei kuitenkaan kannata asentaa nukkumatiloihin, jos haluaa nukkuakin. Hinnoista en tiedä, mutta hyviä laitteita, varsinkin calix. Paimelasta kanattaa käydä metsästämässä, sieltä saattaa löytyä myös niitä defan "kuutiolatureita".
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Akkujen huolto
Minulla parivuotta ollut käytössä Ctec laturi joka on nyt kun auto seisoo on ylläpitolaturi-asennossa jossa se valvoo akun kuntoa ja lataa sen todella täyteen 29,4V tasoon jonka jälkeen lataus loppuu kokonaan..... kunnes alajännitearvo käynnistää tämän ketjun uudelleen.
Normaali asento kun autossa ollaan ja sähköä käytetään on Supply-asento jossa akkujännite pidetään sähkön käytöstä riippumatta 27,6V mikä on sama minkä auton oma laturi antaa ajon aikana.
http://www.varaosamarkkinointi.fi/produ ... ?g1=328bbf
CTEK XT14000 multi 24V / 14 A akkulaturi näkyi hinta olevan tässä linkissä 255€
Huom!
Kaikki laturit jotka toimii näin ovat erinomainen ratkaisu seisovan (käytössä/ei käytössä) olevan kulkurin akkuhuoltoon ja ylläpitoon.
Normaali asento kun autossa ollaan ja sähköä käytetään on Supply-asento jossa akkujännite pidetään sähkön käytöstä riippumatta 27,6V mikä on sama minkä auton oma laturi antaa ajon aikana.
http://www.varaosamarkkinointi.fi/produ ... ?g1=328bbf
CTEK XT14000 multi 24V / 14 A akkulaturi näkyi hinta olevan tässä linkissä 255€
Huom!
Kaikki laturit jotka toimii näin ovat erinomainen ratkaisu seisovan (käytössä/ei käytössä) olevan kulkurin akkuhuoltoon ja ylläpitoon.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Akkujen huolto
Säilyykö vesi hyvin akuissa tolla laturilla.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Akkujen huolto
Minun on ennenaikaista vastata kysymykseen auton talven yli seisottamisen osalta koska auto ensimmäistä kertaa seisoo talven yli tuolla laturilla (nyt kolmatta viikkoa), muutoin ollut ympäri vuoden käytössä.konenikkari kirjoitti:Säilyykö vesi hyvin akuissa tolla laturilla.
Käytössä = autossa asutaan, luulisin että että vettä kuluu sen mukaisesti kuin akun kapasiteettia hyödynnetään, tarkoittaa Suppy-tilassa oleva Ctec laturi 27,6V jatkuvasti. Sillon kyllä on kerran vuodessa tarvinnut lisätä n. 1,5-2 cm vettä (arvioitu reijästä katsomalla). Akku 2*180Ah Exide vettä mennyt akkuun n. 3 litraa tämä on sisältänyt myös 90 Ah 12V hupiakun.
Edit:
Tuohon pitää nyt muistaessa lisätä että auton akkuun ja säätimen välinen johto oli mennyt poikki ja ajoin n. 8000km sillai että jännitteen vaihdellessa 29-31V välillä akussa, joten varmasti ovat kiehuneet. Huomasin vian vasta Espanjassa ja korjasin palattuani kotiin. Ensihoito oli ajaa kaikki valolaitteet päällä että jännitteen sai putoamaan edes vähän. Invertterin ylijänniteulina sen vian paljasti. Kesti vain aikansa ennenkuin ymmärsin että vika ei ollut invertterissä
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen