Hytin liitos K-A alustaisessa korissa
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Hytin liitos K-A alustaisessa korissa
Onko kukaan päässyt näkemään tai tietääkö jopa käytännössä miten hytin liitos koriin on toteutettu näissä kuorma-autosta tehdyissä vehkeissä?
Hyttihän täytyy päästä kippaamaan ja se on myös jousitettu kun taas kori ei ole. Liitoksen täytyy sallia itse asiassa aika suurikin liike ja olla samalla täysin vesitiivis.
Kuten esimerkiksi tämä:
http://www.examiner.com/slideshow/conco ... me#slide=1
Tai tämä:
http://www.youtube.com/watch?v=KNeBGYDRCzk
Hyttihän täytyy päästä kippaamaan ja se on myös jousitettu kun taas kori ei ole. Liitoksen täytyy sallia itse asiassa aika suurikin liike ja olla samalla täysin vesitiivis.
Kuten esimerkiksi tämä:
http://www.examiner.com/slideshow/conco ... me#slide=1
Tai tämä:
http://www.youtube.com/watch?v=KNeBGYDRCzk
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Hytin liitos K-A alustaisessa korissa
Ne mitä oon nähny niin koppi on köytetty kiinteeksi. Liekkö pajotetaan hytin sisällä mosaa vai saakoha kopin irti pirttiosasta? Onha siinä alustassa jousitus vaikka hytti retkuaaki, miks se muuten retkuaa ku kyllähä jakkaraki pomppii?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Hytin liitos K-A alustaisessa korissa
Jousitus vaan pois hytistä.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Hytin liitos K-A alustaisessa korissa
Tätä samaa asiaa on tuossa hetken miettinyt. Kaverini tais hullaantua tähän kulkurielämää ja nyt sille pitäs saada auto, mallia iso. Haluaa sen tehtävän kuorma-auton alustalle, ei kelpaa bussit.
Tänään keskustelin yhden ajoneuvoihin muutostöitä tekevän kanssa, ja he olivat laittaneet yhteen asiakkaan autoon rosteripeltiä kiinni asunto-osan ulkoseinään. Sitten hytin tiiviste oli liikkunut tätä vasten. Hyttihän liikkuu enemmän sivusuuntaan kuin edes-takaspäin.
Tuohon vois käyttää tiivisteenä esimerkiksi solumuovia, http://www.cellfoam.fi/tuotteet.html
Tuota saa eri kovuuksilla ja sitä on helppo liimata sopivan paksuiseksi. Muotoilu onnistuu lämmöllä, puukolla, sahalla jne. Toinen vaihtoehto on haitarikumi, käyttävät kuulemma heppa-autoissa. En ole vielä nähnyt miten se on toteutettu, vielä siis
Yksi vaihtoehto tähän on esim. http://www.epdmrubberseal.com/china-aut ... 41208.html
Meidän projektissa tällä hetkellä eniten mietityttää istuimet ja turvavyöt. Ilmeisesti kuorma-autona rekisteröitynä on kaikkein helpointa. Jos ohjaamoon sais 1 +5 paikkaa, se riittäis. Asunto-osassa vois sit olla piilossa turvavöitä katsastuksen ajan.
Jos se ois M1 matkailuauto, niin määräykset penkkien ja vöiden kiinnityksistä on tiukat, vaativat melkein aina esim VTT testaamisen.
Tällä hetkellä meillä mietitään miten saadaan tehtyä reikä hytin takaseinään, luvallisesti. Heppa-autoissa tuntuu olevan kaikissa joku reikä, mut esim. MAN ei ole vielä kertonut miten kori tulee vahvistaa jos takasienäs on reikä. Ja kuka sen muutoksen voi hyväksyä.
Nyt näyttää kuitenkin siltä että kuorma-auton rakentaminen on vapaampaa, täytyy vain täytää määräys riittävästä tavaran kuljetus kapasiteetista suhteessa matkustajamäärään. Ja tämähän ei ole ongelma isoissa autoissa
Tänään keskustelin yhden ajoneuvoihin muutostöitä tekevän kanssa, ja he olivat laittaneet yhteen asiakkaan autoon rosteripeltiä kiinni asunto-osan ulkoseinään. Sitten hytin tiiviste oli liikkunut tätä vasten. Hyttihän liikkuu enemmän sivusuuntaan kuin edes-takaspäin.
Tuohon vois käyttää tiivisteenä esimerkiksi solumuovia, http://www.cellfoam.fi/tuotteet.html
Tuota saa eri kovuuksilla ja sitä on helppo liimata sopivan paksuiseksi. Muotoilu onnistuu lämmöllä, puukolla, sahalla jne. Toinen vaihtoehto on haitarikumi, käyttävät kuulemma heppa-autoissa. En ole vielä nähnyt miten se on toteutettu, vielä siis

Yksi vaihtoehto tähän on esim. http://www.epdmrubberseal.com/china-aut ... 41208.html
Meidän projektissa tällä hetkellä eniten mietityttää istuimet ja turvavyöt. Ilmeisesti kuorma-autona rekisteröitynä on kaikkein helpointa. Jos ohjaamoon sais 1 +5 paikkaa, se riittäis. Asunto-osassa vois sit olla piilossa turvavöitä katsastuksen ajan.
Jos se ois M1 matkailuauto, niin määräykset penkkien ja vöiden kiinnityksistä on tiukat, vaativat melkein aina esim VTT testaamisen.
Tällä hetkellä meillä mietitään miten saadaan tehtyä reikä hytin takaseinään, luvallisesti. Heppa-autoissa tuntuu olevan kaikissa joku reikä, mut esim. MAN ei ole vielä kertonut miten kori tulee vahvistaa jos takasienäs on reikä. Ja kuka sen muutoksen voi hyväksyä.
Nyt näyttää kuitenkin siltä että kuorma-auton rakentaminen on vapaampaa, täytyy vain täytää määräys riittävästä tavaran kuljetus kapasiteetista suhteessa matkustajamäärään. Ja tämähän ei ole ongelma isoissa autoissa
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 281
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
Re: Hytin liitos K-A alustaisessa korissa
kyllä se ennemmin kannattaa köyttää kunnolla kiinteeksi, en oikein jaksa uskoa että mitkään liikkuvat tiivisteet on pitkäikäisiä.
hassua sinänsä, ettei ole mitään ohjeistusta, koska tähän tapaan tehtyjä hevosautoja on paljon maailmassa, jopa suomessa.
http://www.youtube.com/watch?v=Q5VmC6gKo2o
miten nuo sitten on tehty? ihankuin olisi sauma hytin ja loppuosan välissä. Tosin tuo reikä ohjaamossa on enemmänkin vain ikkuna, "ryömintäluukku". Yläsänkyyn on käynti "asunto-osasta", lieneekö alkujaan matala ohjaamo.
http://www.youtube.com/watch?v=1a8bzXpEpSI tuolta puolivälistä hyviä sisäkuvia alaslaskeutuvine sänkyineen.
hassua sinänsä, ettei ole mitään ohjeistusta, koska tähän tapaan tehtyjä hevosautoja on paljon maailmassa, jopa suomessa.
http://www.youtube.com/watch?v=Q5VmC6gKo2o
miten nuo sitten on tehty? ihankuin olisi sauma hytin ja loppuosan välissä. Tosin tuo reikä ohjaamossa on enemmänkin vain ikkuna, "ryömintäluukku". Yläsänkyyn on käynti "asunto-osasta", lieneekö alkujaan matala ohjaamo.
http://www.youtube.com/watch?v=1a8bzXpEpSI tuolta puolivälistä hyviä sisäkuvia alaslaskeutuvine sänkyineen.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
-
- Rattimajuri
- Viestit: 193
- Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
- Truck: Wilcox/Volvo F610
- Location: Jönköping / Sweden
Re: Hytin liitos K-A alustaisessa korissa
Mulla on tuossa englannissa tehdyssä hevosautossa toteutettu kyseinen liitos paksulla pressukankaan
tapaisella palkeella. Palje on hytissä kiinteästi kiinni ja koppiosassa on metallikarmi mihin pressussa
oleva vastakarmi lukitaan kulmissa olevilla pikalukoilla.
Kyllä se kippaava koppi on mukava kun tarttee tehdä remonttia vanhaan autoon.
tapaisella palkeella. Palje on hytissä kiinteästi kiinni ja koppiosassa on metallikarmi mihin pressussa
oleva vastakarmi lukitaan kulmissa olevilla pikalukoilla.
Kyllä se kippaava koppi on mukava kun tarttee tehdä remonttia vanhaan autoon.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Hytin liitos K-A alustaisessa korissa
Tuossakin autossa on hytin päälle rakennettu oikein kunnon alkovi joka on auki kokonaan taakse. En millään pysty uskomaan että hytti olisi kiinteä korin kanssa, pakkohan tuossa on päästä hytti kippaamaan - ei ne Scaniatkaan niin toimintavarmoja ole ettei koskaan tartte päästä konehuoneeseen käsiksijeepster kirjoitti: http://www.youtube.com/watch?v=Q5VmC6gKo2o

Sellainen ryömintäluukku pressupalkeella olisi helpoin ratkaisu mutta sitä tässä en nyt hae vaan ratkaisua liitokseen jos koko hytin takaosa avataan ja silti kyseessä on buldog mallinen hytti.
Nokkamallinhan voi vaikka hitsata yhteen kun nokkapeitto on erikseen...
Re: Hytin liitos K-A alustaisessa korissa
Huoltoluukku kuljettajan ja kartturin penkkien väliin lienee helppokin tehdä. Mitenkähän hyvin hytin ja asunto-osan välinen joustava pressuhaitari pitää moottorin mölinät ulkona?
Jan-Erik: Saahan matkailuautossakin kai olla enemmän istumiseen sopivia paikkoja kuin rekisteriotteessa lukee matkustajamäärää, ja turvavyöt tarvitaan vain sen matkustajamäärän mukaan.
Jan-Erik: Saahan matkailuautossakin kai olla enemmän istumiseen sopivia paikkoja kuin rekisteriotteessa lukee matkustajamäärää, ja turvavyöt tarvitaan vain sen matkustajamäärän mukaan.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: Hytin liitos K-A alustaisessa korissa
Kahtokeepa miten junassa on kahden matkustajavaunun väli toteutettu. Paksut kumiset ontot tiivisteet vastakkain. Ja vaunut heiluu koko ajan eri tahtiin. Silti väli pysyy tiiviinä ja kestää pitkään kulumatta puhki. Samaa voisi hyödyntää tuohonkin hytin ja kopin väliseen saumaan.
Re: Hytin liitos K-A alustaisessa korissa
Karmea metelikin junanvaunujen välistä tulee kun ovet on auki. Ja siellä ei ole edes moottoria mölyämässä.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: Hytin liitos K-A alustaisessa korissa
No eihän sitä tarvi avonaisena pitää, voiphan hytin puolelle laittaa äänieristetyn oven.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Hytin liitos K-A alustaisessa korissa
tämmösellä tiivistävät sleeperit amerikoissa, http://www.accordionboot.com/index.php
tuohon mallin uskon kyllä meidän päätyvän
saa niitä istumapaikkoja olla enemmänkin, rekisteriotteen mukaiselle määrälle täytyy vyöt löytyä
ja näillä paikoilla sitten istuinten ja vöiden kiinnitys vaatii hyväksymisen. Miten hyväksyminen suoritetaan ja millä määräyksillä riippuua alustan vuosimallista
taitaa muuten alusta olla tulollaa
tuohon mallin uskon kyllä meidän päätyvän
saa niitä istumapaikkoja olla enemmänkin, rekisteriotteen mukaiselle määrälle täytyy vyöt löytyä
ja näillä paikoilla sitten istuinten ja vöiden kiinnitys vaatii hyväksymisen. Miten hyväksyminen suoritetaan ja millä määräyksillä riippuua alustan vuosimallista
taitaa muuten alusta olla tulollaa
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
-
- Varakuski
- Viestit: 5
- Liittynyt: 07 Maalis 2010 21:13
- Location: Kerava4
Re: Hytin liitos K-A alustaisessa korissa
netistä löytyy katsastajan käsikirja, muistaakseni 2006 lokakuun jälkeen rekisteröityihin ei saa laittaa sivuttaisia penkkejä, vanhempiin taas saa, eikä tarvi vöitä, vois olla simppeli tapa saada leimattua, sen jälkeen voi sitte tehdä älykkäämmät istuin systeemit