Kostiantilan lattia
Kostiantilan lattia
Miten ootta tehneet kulkureihin kostian tilan lattiat ? Laskua varmaan täytyy tehä vähän enämpi kun paikallaan kivijalalla oleviin suiku koppeihin .Lähinnä paljonko laskua metrille ja mistä materiaalista.Työtä eioo alotettu vasta mietitty miten se ois viisainta tehä.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Kostiantilan lattia
Etellisen tein fanerista, cascolla vesieristys, lattiaan tasotteella sähkölämmitys ja pintaan laatta (seinät ja lattia), kattoon paneli. Kaatoa oli 1,5m matkalla joku 50mm, ja kaivo seinän vieressä, aina löysi vesi reijän ja sieltä pois.
Seuraavaan varmaan laitan maton tai kuidun. Se ois varmaan varmin ku laittas keskeltä vähän koholle ja kaivot nurkkiin niiku joku on tehnykki.
Seuraavaan varmaan laitan maton tai kuidun. Se ois varmaan varmin ku laittas keskeltä vähän koholle ja kaivot nurkkiin niiku joku on tehnykki.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Zippo
- Rattiamiraali
- Viestit: 359
- Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
- Truck: Scania K113 Falcon
- Location: Kouvola
Re: Kostiantilan lattia
Mulla saunas lasikuidust lattia ja viemärit joka nurkassa..
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Kostiantilan lattia
Kunnon kaato joka toimii myös silloin kun auto jää mäkeen tai muuten kallelleen. Sitten jollain ritilällä lattia suoraksi.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 102
- Liittynyt: 27 Joulu 2013 21:01
- Truck: Ford Transit tdci
- Location: Estonia
Re: Kostiantilan lattia
Minulla oli eräässä asuntoautossa sauna 80-luvulla. Se oli tehty lasikuiduttamalla.esaheikki kirjoitti:Miten ootta tehneet kulkureihin kostian tilan lattiat ? Laskua varmaan täytyy tehä vähän enämpi kun paikallaan kivijalalla oleviin suiku koppeihin .Lähinnä paljonko laskua metrille ja mistä materiaalista.Työtä eioo alotettu vasta mietitty miten se ois viisainta tehä.
Oli ihan ok ratkaisu minun mielestä.
Itse tein 90-luvulla vastaavalla tavalla omakotitalon pesuhuoneen, eli lasikuidusta.
Seinät ja lattia, kolme kerrosta kuidutusta.
( Seinät havupuu faneri 12 mm + lasikuidutus + maalaus. Lattia betonia, kuidutus+ maalaus )
Ei kosteusongelmia ilmennyt. Myydessäni talon, ihmetteli kosteusfirman edustaja
ja totesi ettei takuulla ole ongelmia. Ja kuten mittauksen jälkeen ilmeni, ei ollut.
Oma mielipiteeni on jos teen jotain kosteuseristyksiä asuntoautoon, niin vain ja ainoastaan
lasikuidusta.
Koska:
- toimivuus on ensiluokkaista
- lasikuitukangas + kovete on edullista
- on lukuisia erilaisia värivaihtoehtoja
- "kevyt vaihtoehto" auton kantavuutta ajatellen
- periaatteessa saa valmista kahdella työvaiheella kun "pohjat" on kunnossa, eli
kuidutus ja maalaus.
Tämä on minun kokemus asiasta.
- Addiktio -
- Addiktio -
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Kostiantilan lattia
Niin ja jos sattuu tulemaan kuitulattiasta ruma niin nappulamatto päälle. On hyvä kävellä avojaloin vaikka olis vähän kylmä laattia.
Tulevaisuus on sähköinen
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Kostiantilan lattia
Talon kylppärin lattian laitoin Novopox kaksikomponentti hartsilla. On taatusti ainoa kohta talosta jää jäljelle sitten purkukouran jälkeen - sen verran kestävää tavaraa se on.
Autoon tulen käyttämään epoksihartsia ja lasikuitumattoa. Seinät alumiinilevystä ja lattian pohja filmivaneerista. Seinien pintaan voi laittaa kontaktimuovia tai kaakeleita, paneelia tai mitä mieleen juolahtaa..
Autoon tulen käyttämään epoksihartsia ja lasikuitumattoa. Seinät alumiinilevystä ja lattian pohja filmivaneerista. Seinien pintaan voi laittaa kontaktimuovia tai kaakeleita, paneelia tai mitä mieleen juolahtaa..
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Kostiantilan lattia
Kotiin laitettiin kylppäriin epoksivärihiekka pinnote (hiertomassa). Todella hyvä jalan alla, ei ole liukas märkänäkään ja värejä on useampia. Yhtenäinen pinta, ei tarvii laattojen saumoja putsailla ja puhdistella 
Voin suositella, 100 kertaa parempi kuin edellisen asunnon laattalattia.

Voin suositella, 100 kertaa parempi kuin edellisen asunnon laattalattia.
peltiliiteri.com
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Kostiantilan lattia
Toi epoxihiertomassa on erittäin hyvä
Tallin lattiaankin paras mitä ikinä on ollut

Tallin lattiaankin paras mitä ikinä on ollut
Re: Kostiantilan lattia
Kiitos.Tuossa tuli ihan uusia asioita mitä minulla eioo tullut mieleen .Tuo lasikuitu lattia on varmaan hyvä onhan kyseessä sama aine josta tehdään lasikuituveneet?Mikä maali laitetaan lasikuitulattiaan?
.Isot kaavot ja ritilällä lattia tasaseksi on varmaan toimiva systeemi.Tuota laatotusta oon miettiny kestääkö se liikkuvassa autossa kiinitetäänkö liimalla vai laastilla ja miten saumaus sehän halkiaa jos alusta vähännni liikkuu.
.Isot kaavot ja ritilällä lattia tasaseksi on varmaan toimiva systeemi.Tuota laatotusta oon miettiny kestääkö se liikkuvassa autossa kiinitetäänkö liimalla vai laastilla ja miten saumaus sehän halkiaa jos alusta vähännni liikkuu.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Kostiantilan lattia
Kyllä laatoitus kestää, voimaliimalla kiinni niin eivät lähde minnekään
Tulevaisuus on sähköinen
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Kostiantilan lattia
Lasikuidussa pysyy Top Coat venemaali tai 2k polyuretaanimaali. Kannattaa läpivärjätä tuo hartsi niin ei kolhut haittaa. Polyesterihartsin ongelma on hapetuskerros, joka jää kovettuneen hartsin pintaan. Tahmeaa ja vaikea hioa pois. Sen takia kuituhommat ovat helpompi tehdä nurin päin muottiin. Muottiin vaha, sitten pintamaali ja viimeiseksi hartsi ja kuitu.
Epoksilla saa tasaista pintaa myös oikein päin tehtynä. Ainakin tuo kylppärini lattia asettui tasaiseksi melkein itsestään. Kylppärissä epoksin päälle tuli öljytyt lattialankut kelluvana.
Epoksilla saa tasaista pintaa myös oikein päin tehtynä. Ainakin tuo kylppärini lattia asettui tasaiseksi melkein itsestään. Kylppärissä epoksin päälle tuli öljytyt lattialankut kelluvana.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Kostiantilan lattia
Sikalla pysyy kanssa varmasti. Vanhassa autossa välitilan laatat ekana kiinni sikalla viiruna ulkokehälle ja rinki keskelle.Lahti32 kirjoitti:Kyllä laatoitus kestää, voimaliimalla kiinni niin eivät lähde minnekään





#048
Re: Kostiantilan lattia
Huomenta.Siis läpivärjätä miten tämä käytännössä tapahtuu
Esa Ä

Esa Ä
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Kostiantilan lattia
Epoksimassoja voi sävyttää väripastalla samoin kuin maaleja. Niihin voi myös sekoittaa hiekkaa, kumirouhetta, lasikuituja, hiilikuitua.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Kostiantilan lattia
jos laatan laittaa "elävälle" pinnalle (kuten lastulevy tms) se saattaa haljeta, johtuen siitä, että laatta elää kosteudesta eri tavalla kuin se alusta, johon se on kiinnitetty. Mökkimme edelllinen omistaja oli laatoittanut veskin lastulevyn päälle, ja joka seinältä laatat on halki. Eli pysyy ne kiinni, mutta on halki. Suosittelen, jos laatoitusta tekee, laittamaan ne sellaiseen alustaan, joka ei elä (wedi-levy tms). Samoin voi laattojen saumaukset rapista samasta syystä.
Tuohon lasikuituhommaan on hyviä ohjeita, kun googlettelee "lasikuituveneen korjaus". Lasikuituhan ei itsestään ole vesitiivis, joten se vaatii jatkokäsittelyn (http://www.hempel.fi/~/media/Global/Fil ... ual_FI.pdf)
Tuohon lasikuituhommaan on hyviä ohjeita, kun googlettelee "lasikuituveneen korjaus". Lasikuituhan ei itsestään ole vesitiivis, joten se vaatii jatkokäsittelyn (http://www.hempel.fi/~/media/Global/Fil ... ual_FI.pdf)
peltiliiteri.com
- Vesku
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 79
- Liittynyt: 12 Heinä 2011 12:06
- Truck: Volvo B12 Eagle
- Location: Keskellä Suomea
Re: Kostiantilan lattia
Caravaani kaupasta sopivan kokoinen suihkuallas, Reimon kuvastosta muistaakseni, muuten muovipinnoitettua koivuvaneria. Sikaa ja silikoonia.. 

Re: Kostiantilan lattia
Mitenkä on jos vaikka tekis seinät polystyeenistä(xps),kestääkö levy epoxia vai pitääkö käyttää polystyreeni tököttiä?
Re: Kostiantilan lattia
Iltaa.Nyt ois vessan lattia siinä vaiheessa jotta pystyis kuitu hommiin.Kävin päivällä kyselemässä aineita siihen paikallisesta värikaupasta ei oiken tienneet tuota hartsin sävytystä ,sano joskus sävyttäneesä tavallisella tikkurilan väripastalla.Asiakas ei ollut käyny kertomassa tulosta eli luultavasti onnistunu.Onko teillä kokemusta millaisen sävytysaineen vaatii.Ei kyllä vielä pysty pohjolan tallissa kuituhommiin pitäs olla toistakymmentä astetta lämmintä.
Esa Ä
Esa Ä
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Kostiantilan lattia
Kyllä tuo hartsi jämähtää kylmemmässäkin. Menee vain kauemman aikaa reaktiossa. Joku plus 10 on ihan ok. Joskus säilytin hartseja vanhassa jääkaapissa. Sai mukavasti peliaikaa asennukseen, kun käytti kylmiä aineksia.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Kostiantilan lattia
Topcoat ja Celcoat ovat lasikuidun maaleja, niitä voi sekoittaa suoraan hartsin sekaan! Topcoatissa on Parafiini valmiina ja se on se pintaan nouseva kova kerros joka on vaikea(inhottava) hioa! Kannattaa ostaa aina Celcoattia joka on aivan samaa ainetta kuin Topcoat mutta parafiini puuttuu! Ostaa lasikuitufirmasta Parafiinin erikseen(sek. suhde 60ml/kg) ja sekoittaa sen viimeiseen maalikerrokseen, näin jää turhat hiomiset pois ja pinta on kerralla valmis!
Ja kun ostaa hartsia ja pinta on tarkoitus maalata niin suosittelen Vinyyliesteriä joka on hieman kalliinpaa kuin polyesteri mutta siinä ei ole Parafiiniä seassa ja taas jää se turha hiominen pois!
Eli jos on tarkoitus maalata pinta(esim. suihkun lattiakaukalo), osta Vinyyliesterihartsia(+kovettaja tälle hartsille) ja Celcoatia ja parafiiniä! Sekoita Celcoatia hartsin sekaan "pohjamaaliksi" tarpeen mukaan, ei liiaksi, tee kuitu hommat värjätyllä hartsilla, anna kovettua(pinta jää hieman nihkeäksi), sekoita Parafiini pelkän Celcoatin sekaan ohjeen mukaan(+kovettaja) ja maalaa reilu kerros että varmasti kaikki peittyy! Siinä valmis pinta eikä tartte hioa kertaakaan!
Muista kysyä paikallisesta lasikuitu firmasta että mikä kovettaja käy millekin aineelle!! Ja Parafiini pitää sekoittaa huolellisesti!!!
Ja kun ostaa hartsia ja pinta on tarkoitus maalata niin suosittelen Vinyyliesteriä joka on hieman kalliinpaa kuin polyesteri mutta siinä ei ole Parafiiniä seassa ja taas jää se turha hiominen pois!
Eli jos on tarkoitus maalata pinta(esim. suihkun lattiakaukalo), osta Vinyyliesterihartsia(+kovettaja tälle hartsille) ja Celcoatia ja parafiiniä! Sekoita Celcoatia hartsin sekaan "pohjamaaliksi" tarpeen mukaan, ei liiaksi, tee kuitu hommat värjätyllä hartsilla, anna kovettua(pinta jää hieman nihkeäksi), sekoita Parafiini pelkän Celcoatin sekaan ohjeen mukaan(+kovettaja) ja maalaa reilu kerros että varmasti kaikki peittyy! Siinä valmis pinta eikä tartte hioa kertaakaan!
Muista kysyä paikallisesta lasikuitu firmasta että mikä kovettaja käy millekin aineelle!! Ja Parafiini pitää sekoittaa huolellisesti!!!