Tuli tuossa mieleen, että pakosarja, mahdollinen turboahdin ja pakoputken alkuosa lämpeävät nopeasti ja tuppaavat tulemaan aika kuumaksi.
Onko kukaan miettinyt lämmön hyödyntämistä? Vesivaippa ympärille ja pumppu kierrättämään nestettä varaajan kierukassa. Moottorin jäähdytysjärjestelmässä on tietysti enemmän massaa, joten paremmin se lämmittää mutta kestää lie aika kauan lämmetä. Tästä voisi ehkä saada nopeampaa "alkulämpöä" varaajaan.
Ohessa hyvin karkea luonnos systeemistä
Mielipiteitä?
Nimimerkillä: "yöt on pitkiä jos ei satu nukuttamaan"
Tuollainen pakoputken vesivaippa löytyy vanhoista Volvoista, mm. B58 sisältää vesivaipallisen pakoputken. Tosin ainakin meillä se on jo ajat sitten ruostunut päreiksi ja vaihtunut tavalliseen.
Merimoottoreissa on vissiin vesivaipallisia pakosarjojakin.
Mites sitten ku putki punasena paahdat ja varaaja on täynnä 100c vettä? Täytys joku shunttipiiri olla jolla vaipan vettä kierrättäs sitten jäähdyttäjään, tai avopaisari ja keittelis menemään, glygoli ei vaan tykkään.
Venetarvike liikkeistä tosiaan saa ainakin yleisimpiin pakettiautojen koneisiin vesijäähdytteisiä pakosarjoja. Voi löytyä isompiinkin koneisiin. Ideahan niissä on jäähdyttää pakokaasu(putki) ennen kun se viedään rungon läpi. Syttyy runko palamaan kun kone jytkää tuntitolkulla samoilla kierroksilla ja putki lämpenee. Toki siinä pakoputken ja rungon välissä kuulus olla palamatonta tavaraa, mutta oon nähny veneen syttyvän kun ei ollu. Veneissä ei oo pelkoa yli kuumenemisesta kun siinä laidan ulkopuolella sitä jäähdytysvettä piisaa.
muoks.
En tiedä toimisko sellanen patentti, että termostaatti ohjais veden erilliseen jäähdyttimeen jos/kun sen lämpötila uhkaa nousta liian korkeeks. Toki systeemi menee monimutkaseks. Lämmöntalteenoton sijotuspaikallakin voi varmaan vaikuttaa loppulämpöön, mutta kaukana pakosarjasta se nopea lämmitys idea katoaa.
Aika paha toteuttaa maantiekäytössä. Pakokaasun lämpötila siinä pakosarjan tienoilla huitelee jossain muutamassa sadassa asteessa Celsiusta, sais olla melkoinen määrä vettä ja kenties oma vesipumppu ja jäähdytin tälle hommalle ettei lähde näpistä.
Mut rakentelulle varaukseton kannatus, jonkun tarvii näyttää tietä.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
mikko kirjoitti:Aika paha toteuttaa maantiekäytössä. Pakokaasun lämpötila siinä pakosarjan tienoilla huitelee jossain muutamassa sadassa asteessa Celsiusta, sais olla melkoinen määrä vettä ja kenties oma vesipumppu ja jäähdytin tälle hommalle ettei lähde näpistä.
Mut rakentelulle varaukseton kannatus, jonkun tarvii näyttää tietä.
Joo, tällain mää sitä järkeilin että systeemillä olis oma pumppu ja jäähdytyskenno johon kierto ohjattaisiin kun ei varaajaa enää tarvitse lämmittää.
Tuskin se vesi ihan herkästi kiehuu kun vaan on kiertoa ja jotain mihin luovuttaa lämpöä, varsinkin kun painestettussa systeemissä on varmaan parikytä raatia enemmän varaa lämmetä
Plus, että hyötysuhde tuollaisessa "lämmönvaihtimessa" on varmaan aika huono eli lämpöä menee reilusti harakoille..
Tuurissa tuli kaupan pihalla yksi yö nukuttua konekoppa pystyssä kun ei ollut sillon lämmitintä. Hyvin tarkeni hukkalämmöillä aika pitkään tommonen patti hohkaa lämmintä kun ajon jälkeen jää parkkiin.
Omassa henkilökuljettimessa on vesijäähdytetty turbo mistä vesi menee lämppärin kennolle. 200m ajon jälkeen alkaa jo puhaltamaan lämpöstä. Eli ihan toteutuskelpoinen idea kulkuriinkin.