Asuntoauto jossa kaasusäiliö voiko sen tankata suomen ”autokaasu asemilta”, kaasuhan on verolista mutta hinta on samaa
luokkaa tai alle kuin pulloissa ostettuna ( 11 kg pullot n2”-25€ ja autoasemilla ”irto”verollinen 1,5-1,7 €/kg
Soveltuuko käyttöön ? pullokaasuhan on seosta (propaani/butaani) ja autokaasujakelussa on metaania jos onko liittimet std
- generaattori moottori ,lämmityslaitteet ok
- liesi,jääkaappi?? paineet/ säädöt
Suomessa ei taida olla ns pullokaasun täyttö/ jakelu asemia.
Kaasut moottori,lämmitys, liesi
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Kaasut moottori,lämmitys, liesi
Maakaasu / Biokaasu on iha eri aine ku se Nestekaasu mitä on pullossa. Ei ne käy keskenään ristiin ihan noin vain.
Re: Kaasut moottori,lämmitys, liesi
Käsittääkseni maakaasuautoissa se säiliön paine on täytenä 350bar, nestekaasupullo on alle 10bar.. Vähän eri hehtaarilla ollaa.
Tosin suomalainen nestekaasukin taitaa olla lähes pelkkää propaania, koska muuten se ei tule pakkasella pullosta ulos kuin kaatamalla.
Tuli nyt tässä mieleen että tuskin tuon maakaasun käuttö liedessä tai lämmityksessä mikään ongelma olisi, paineen alentimen tietysti tarvitsee, mutta on noita maakaasulla lämpiäviä koteja ihan suomessakin, kuten maakaasulla toimivia liesiäkin.
Asennuttaa sen kaasumuunnos sarjan autoonsa, ottaa valtiolta kustannustuen ja lopuksi lisää sitten oman paineen alentimen jonka taakae kytkee nuo asumuslaitteet.
Tosin suomalainen nestekaasukin taitaa olla lähes pelkkää propaania, koska muuten se ei tule pakkasella pullosta ulos kuin kaatamalla.
Tuli nyt tässä mieleen että tuskin tuon maakaasun käuttö liedessä tai lämmityksessä mikään ongelma olisi, paineen alentimen tietysti tarvitsee, mutta on noita maakaasulla lämpiäviä koteja ihan suomessakin, kuten maakaasulla toimivia liesiäkin.
Asennuttaa sen kaasumuunnos sarjan autoonsa, ottaa valtiolta kustannustuen ja lopuksi lisää sitten oman paineen alentimen jonka taakae kytkee nuo asumuslaitteet.
Re: Kaasut moottori,lämmitys, liesi
Katselin saksa/ eu matkailuautoja ( käytettyjä onko säiliön tilaaja halunnut vai vakio) monessa kiinteä kaasusäiliö, ei selvinnyt onko se vain agrikaatin/ lämmitysjärj vai ottaako kaikki kaasulaitteet siitä? Tankkaus on siellä mahd, suomi?
Saksa, espanja tais saada kaasupullon täytetyä muistelen KajNyy1 n matkakertomuksista. Mutta mitä kaasua se on?
Saksa, espanja tais saada kaasupullon täytetyä muistelen KajNyy1 n matkakertomuksista. Mutta mitä kaasua se on?
Re: Kaasut moottori,lämmitys, liesi
Nestekaasun täyttöasemia on maailmalla, ja kaipa noita on joitain suomessakin, esim käsittääkseni asfalttikoneet käyttää yleensä isoja nestekaasulämmittimiä, mutta kun tuota nestekaasua käytetään suhteellisen vähän täällä niin meillä kuluttajat pyörittävät käytännössä vain noita vaihtopulloja.
Onhan noita nestekaasulla kulkeiva autojakin maailmassa, mutta suomessa sellaisella ajaminen kustantaa muistaakseni yli 100000e vuodessa, niin eivät ole herättäneet sen laajempaa innostusta.. Tosin samaa hintaluokkaa ne oli maakaasuautotkin ennen kuin ne vapautettiin siitä.
Jos autossa on nestekaasu, niin eihän siinä ole teknisesti mitään rajoitusta mihin sitä käyttää, tuli se kaasu sitten irtopullosta tai kiinteästä säiliöstä. Suomessa tosin ajomoottoriin sitä nestekaasua ei parane syöttää, se tulee kalliiksi, mutta aggregaattia voi pörisyttää siinä missä pottuja keittää tai koppia lämmittää. Ilmeisesti se aggregaatti ei myöskään haise mitlään kun käyttää kaasulla sitä.
Onhan noita nestekaasulla kulkeiva autojakin maailmassa, mutta suomessa sellaisella ajaminen kustantaa muistaakseni yli 100000e vuodessa, niin eivät ole herättäneet sen laajempaa innostusta.. Tosin samaa hintaluokkaa ne oli maakaasuautotkin ennen kuin ne vapautettiin siitä.
Jos autossa on nestekaasu, niin eihän siinä ole teknisesti mitään rajoitusta mihin sitä käyttää, tuli se kaasu sitten irtopullosta tai kiinteästä säiliöstä. Suomessa tosin ajomoottoriin sitä nestekaasua ei parane syöttää, se tulee kalliiksi, mutta aggregaattia voi pörisyttää siinä missä pottuja keittää tai koppia lämmittää. Ilmeisesti se aggregaatti ei myöskään haise mitlään kun käyttää kaasulla sitä.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Kaasut moottori,lämmitys, liesi
Kaasuissa on eri ilmamäärän suhde palotapahtumassa. Osa laitteista on säädettäviä, kuten kotikokoiset liedet. Kaasukonekaupassa kysyvät kumpaan systeemiin tulevat ja laittavat räppänän jiiriin. Paine on sama 30mbar, jos on kyse sisätilan laitteista.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Peltsi
- Rattimajuri
- Viestit: 158
- Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
- Truck: Scania wiima
- Location: Päijät-häme
- Member id: 404
Re: Kaasut moottori,lämmitys, liesi
Karkeasti nestekaasu on 2,5 kertaa maakaasua tymäkämpää per Nm3Rosvolinna kirjoitti: ↑30 Joulu 2021 15:49 Kaasuissa on eri ilmamäärän suhde palotapahtumassa. Osa laitteista on säädettäviä, kuten kotikokoiset liedet. Kaasukonekaupassa kysyvät kumpaan systeemiin tulevat ja laittavat räppänän jiiriin. Paine on sama 30mbar, jos on kyse sisätilan laitteista.