Sivu 1/1
Bussin ulkokaton väri/auringonpaiste
Lähetetty: 24 Kesä 2009 09:34
Kirjoittaja PekuMAN66
Nyt kun sääennuste näyttää hellelukemia eteenpäin

, ajankohtainen asia on sisätilojen lämpötila päiväsaikaan. Omissa busseissa on ollut kattopelti vihreä ja nykyisessä tumman sininen, niinpä aurinko kuumensi kattopellit polttavan kuumaksi, varmaan 50-60 asteiseksi

. Ostin valkean maalin katon maalaukseen jo viime kesänä, mutta nyt vasta sain toissailtana
maalattua katon. Ja yllätys oli eilen melkoinen kun kokeeksi kävin kädellä kokeilemassa kattopeltien lämpötilaa!

Valkea katto tuntui käteen viileältä, vaikka aurinko oli porottanut siihen lähes koko päivän, olisko pellin pinta ollut 20-25 astetta. Paiste ei juuri kuumenna nyt peltiä vaan se pysyy ulkoilman lämpöisenä???

Valkea katto ei näy edes sivuille kuin kapea kaistale räystäältä.
Nämä perusasiat kuin katon vaalentaminen kannattaa mielestäni tehdä ensin, jos kerta on tehtävissä, ennen koneellista sisätilojen jäähdytystä. Eihän tämä tietenkään "jäähdytä" sisätiloja, mutta auringon lämpövaikutusta lieventää... Tai ainakin riittää pienempitehoinen jäähdytyslaite

Re: Bussin ulkokaton väri/auringonpaiste
Lähetetty: 25 Kesä 2009 13:17
Kirjoittaja Rosvolinna
Rosvolinna MB:n katto on metallinhohtoinen ja väriltään vaalean harmaa. Auto ei kuumene sisältä kovassakaan paisteessa. Ainoastaan kojelauta ja ratti ovat tulikuumia.
Auton kyljet ovat puolittain tumman siniset. Sininen osuus lämpenee kyllä todella kuumaksi. Onneksi ei ole koko kiesi tummalla vedetty.
Rosvolinnan edeltäjä oli kauttaaltaan maalattu "goottikromilla" - kyllä tarkeni mattamustassa LT:ssä
Re: Bussin ulkokaton väri/auringonpaiste
Lähetetty: 25 Kesä 2009 16:04
Kirjoittaja haaveilija
Itsellä vaalea beige katto ja kyllä sisällä tarkenee jos auringonpaisteessa seisottaa
tiedä sitten kuinka paljon on merkitystä onko sisällä lämmintä 50 vai 55 astetta, pirun kuuma se on joka tapauksessa
Onneksi tuuletus on sen verran tehokas että 15-30 minuutin puhalluksella sisälämpö on sama kuin ulkolämpö - siitä loput sitten siirrettävällä ilmastoinilla ja jo vain passaa nukkua

Re: Bussin ulkokaton väri/auringonpaiste
Lähetetty: 13 Helmi 2010 06:32
Kirjoittaja paksu-bertta
joo.
kaveri maalas 508 katon hopeiseks ja heijastaa lämpöä poies aika kivasti. ite pesin 609:äni aurinkoisena aamuna ja pompin katolla paljain jaloin, oli hiukka punaiset jalkapohjat ja arkana illalla... fakiirihommaa. tuo "hopiointi" teki niin suuren vaikutuksen että aloin miettimään kans koko auton maalin poistoa ja lakkausta suoraa pellille.
Onko sitä mahdollista saada pysymään pellissä ilman pohjamaalausta??
pystyis ainakin katselemaan ruosteet suoraa lakan läpi ja korjauslakkaukset olis aika helppo tehdä siististi. tietysti hitsauksia ei saa piiloon muullakuin maalilla.....
Re: Bussin ulkokaton väri/auringonpaiste
Lähetetty: 13 Helmi 2010 11:06
Kirjoittaja Reddewil
paksu-bertta kirjoitti:joo.
kaveri maalas 508 katon hopeiseks ja heijastaa lämpöä poies aika kivasti. ite pesin 609:äni aurinkoisena aamuna ja pompin katolla paljain jaloin, oli hiukka punaiset jalkapohjat ja arkana illalla... fakiirihommaa. tuo "hopiointi" teki niin suuren vaikutuksen että aloin miettimään kans koko auton maalin poistoa ja lakkausta suoraa pellille.
Onko sitä mahdollista saada pysymään pellissä ilman pohjamaalausta??
pystyis ainakin katselemaan ruosteet suoraa lakan läpi ja korjauslakkaukset olis aika helppo tehdä siististi. tietysti hitsauksia ei saa piiloon muullakuin maalilla.....
Ei tuu pysymään lakka paljaalla pellillä menestykkäästi. Vuoden voi pysyä, mutta sitten hilseilee.
Re: Bussin ulkokaton väri/auringonpaiste
Lähetetty: 24 Huhti 2010 01:02
Kirjoittaja timo
Teoriassahan kysymys on helppo; mitä tummempi pinta sitä enemmän lämpöä siirtyy rakenteeseen. Käytännön kysymys tulee siitä, mikä on tummaa ja mikä vähemmän tummaa. Itse olen havainnut, että vain täysin valkoinen väri pysyy "viileänä" auringon paahtaessa. Hiemankin sävytetty ns. valkoinen kuumenee lähes kuin musta pinta, outoa mutta totta. Sama ongelma on sen ihan valkoisen pinnan kanssa kun se likaantuu; taas alkaa lämpenemään. Itselläni on ollut useampia valkokattoisia vehkeitä joista tämän olen todennut. Bussin rakenteen kannalta tulee esiin kysymys katon osuudesta lämpökuormaan. Ikkunapinnat ovat suhteessa varsin suuret ja luulisin, että suurin lämpöongelma tuleekin näistä. Katon puolellahan on yleensä jonkin verran eristettäkin. Näitä ajatuksiani ehkä tukee tupperien rakenne; pienet ikkunat ja täysin valkoinen pinta.