Sivu 1/2
Eristemateriaalit autoon
Lähetetty: 04 Syys 2009 20:16
Kirjoittaja Kivilintu
Mistäs olette tehneet noi seinien ja lattioiden sekä katon eristeet?
polyuretaani levyä? Villaa? Styroxia? muuta?
tehdääntäs tästä vielä galluppi
-Harri-
ps. meillä alkaa kyseinen projekti
Re: Eriste materiaalit autoon
Lähetetty: 05 Syys 2009 01:07
Kirjoittaja Reddewil
Ajattelin tässä deltssa säilyttää styroksin ja solumuovin, ja loput mitä teen solumuovilla + pussitetulla kivivillalla.
Re: Eriste materiaalit autoon
Lähetetty: 07 Syys 2009 12:46
Kirjoittaja 65-14
Heips!
Pikku vinkki.
http://www.byggmax.com/ kauppaa Finnfoamia
Esim. (suorareunainen ei pontattu) FI-300, 50x600x2500mm 11,99 /kpl 7,99 /m2
Tuolla byggiksessä oli vielä kesällä 2009 vastaavaa kuin Finnfoam mallia "ulkomainen" lähes puolet edullisempana versiona. Myivät loppuun aikas hätäisesti.

Näyttävät tuote saldot esimerkillisesti nettisivuillaan. Myyjät eivät oikein tiedä mitään myytävistä tuotteistaan mutta vliäkös sillä

jos vaan saa halvalla
Olisiko muilla hulluilla edullisia eristekauppoja tiedossa
T:Masa
Re: Eriste materiaalit autoon
Lähetetty: 07 Syys 2009 13:49
Kirjoittaja B9M
Polyureetaanilevyyn meni ruksi. Finnfoam 30mm katto ja seinät 50mm lattia. Tv. Ari
Re: Eriste materiaalit autoon
Lähetetty: 07 Syys 2009 15:50
Kirjoittaja Lahti32
Lasien peittämiseen on itseliimautuva solumuovieriste melko pätevää tavaraa. Saa 20mm paksuisena ainakin.
Re: Eriste materiaalit autoon
Lähetetty: 07 Syys 2009 16:41
Kirjoittaja PekuMAN66
Solumuovieriste on vekkulia tavaraa. Leikkasin talvella kylmässä tallissa olleesta rullasta sopivan palan n.150cm pitkän, kun sit sovittelin ikkunaan auton lämpimässä se olikin 5 cm liian pitkä, leveyttä samoin aivan liikaa. No siinä oli varaa leikata liika pois mut toisin olis käyny jos olis leikannu lämpimässä ja sit menny liimailemaan kylmempään... Ainaki äkkinäiset lämpötilamuutokset tekee tuon.
Taitaa olla paras säilyttää jonku aikaa samassa lämpötilassa, missä sit leikkaa ja asentelee.
Re: Eriste materiaalit autoon
Lähetetty: 07 Syys 2009 17:49
Kirjoittaja KajNyy1
Alkuperäiset eristeet paikalla ympäri Ajokki 7000 koria vuodelta 1980 lisäeristeenä on 1 cm routamatto keskikäytävällä ja sänkyjen alla.
routamatto on vekkulia kamaa aina kun astut sille se matto pitenee nyt jo 7 cm leikattu pois!

Re: Eriste materiaalit autoon
Lähetetty: 07 Syys 2009 20:54
Kirjoittaja Mimyy
Finnfoam 40 mm (puolipontattu) kiinnitetty 21mm paksuilla 50 mm leveillä vanerisoiroilla ja poraruuveilla teräsrankaan jonka jako on kiitokorissa 1200mm. Sisälevynä 6.5mm filmivaneri ruuvattuna vanerisoiroihin (ei kylmäsiltoja ruuvienkautta).Vaneri hiottu ja maalattu Otex tartuntapohjamaalilla + pintamaali pysynyt hyvin jo 5 vuotta.
Re: Eriste materiaalit autoon
Lähetetty: 24 Marras 2009 09:38
Kirjoittaja jones69
Hmmph... Tästä meillä oli eilen puhetta... Alkuperäisenä eristeenä oli styroxi, ajateltiin laittaa sitten tuota finnfoamia... Mutta sitten tulikin mieleen että kannattaako laitta finnfoamia vai styroxia? Finnfoam on kyllä huomattavasti parempaa mutta myös kymmenkertaisesti kalliimpaa. Tuossa projektissa kun tulee vielä jäämään ikkunat ikkunoiksi eikä niitä peitellä. Eli kertokaas mielipiteitä.?! Kannattaako laittaa finnfoamia kun kuitenkin ikkunat päästävät sitten lämmön "pois"..? Lämmitykseen tullaan tulevaisuudessa käyttämään webastoa& pattereita/kennopuhaltimia ja ilmalämpöpumppua...
Re: Eriste materiaalit autoon
Lähetetty: 24 Marras 2009 12:01
Kirjoittaja Reddewil
jones69 kirjoitti:Hmmph... Tästä meillä oli eilen puhetta... Alkuperäisenä eristeenä oli styroxi, ajateltiin laittaa sitten tuota finnfoamia... Mutta sitten tulikin mieleen että kannattaako laitta finnfoamia vai styroxia? Finnfoam on kyllä huomattavasti parempaa mutta myös kymmenkertaisesti kalliimpaa. Tuossa projektissa kun tulee vielä jäämään ikkunat ikkunoiksi eikä niitä peitellä. Eli kertokaas mielipiteitä.?! Kannattaako laittaa finnfoamia kun kuitenkin ikkunat päästävät sitten lämmön "pois"..? Lämmitykseen tullaan tulevaisuudessa käyttämään webastoa& pattereita/kennopuhaltimia ja ilmalämpöpumppua...
Kuten tuolla jo olen sanonut, niin en näe tarpeelliseksi alkaa vaihtamaan valmiita eristyksiä, styroksi ja solumuovi. Uutta eristettä sitten tulee solumuovina ja villana ehkä, jos tarvitaan paksumpia kerroksia.
Re: Eristemateriaalit autoon
Lähetetty: 19 Huhti 2021 15:25
Kirjoittaja seepra
Taipuuko 50 mm polyuretaanilevy sen verran, että sen saa taitettua ikkunaa vasten?
Re: Eristemateriaalit autoon
Lähetetty: 19 Huhti 2021 15:58
Kirjoittaja Rosvolinna
Ei, mutta 40mm viilloilla saa mutkalle. Väleihin pullourtsia. Näin tekisin, jos nyt olisi työn alla.
Re: Eristemateriaalit autoon
Lähetetty: 19 Huhti 2021 17:00
Kirjoittaja Jule
Ainakin 501:n karmin rakenne on sellainen että 20mm levy on "oikean" paksuinen.
Mulla on siis 20mm finnfoamit laitettu siihen karmin kulmaraudan päälle joka on juuri sen 20mm, ja 8mm vaneri suoraan välitolpissa (eli kylmäsilta). Jos olisin eristänyt myös tolppien kohdat siihen olisi kannattanut laittaa 2x20mm levyt. Tuo 20mm levy taipuu tuon ikkunan verran.

Re: Eristemateriaalit autoon
Lähetetty: 19 Huhti 2021 17:17
Kirjoittaja Mikaeli
Jos alkuperäinen styroksi on pysynyt 20-30 vuotta hyvänä, miksi uusi lisätty pitäisi olla parempaa? Itse kyl ostin paikallisen rautakaupan vaurio Finnfoamia keväällä, kun tarjottiin. oli styroksin hintaista mutta sotkee vähemmän...
Re: Eristemateriaalit autoon
Lähetetty: 19 Huhti 2021 17:25
Kirjoittaja Jule
Mikaeli kirjoitti: ↑19 Huhti 2021 17:17
Jos alkuperäinen styroksi on pysynyt 20-30 vuotta hyvänä, miksi uusi lisätty pitäisi olla parempaa? Itse kyl ostin paikallisen rautakaupan vaurio Finnfoamia keväällä, kun tarjottiin. oli styroksin hintaista mutta sotkee vähemmän...
Eihän siellä ikkunaa vasten mitää styroxia ole, kun ikkunasta halutaan katsella ulos. Kulkirikäytössä noita "turhia" ikkunoita kannattaa peittää umpeen.
Bussissa nyt ei muutenkaan ole erityisesti lämmitysenergiasta puutetta, paikallaan asustellessa se kaukki lämmitysenergia on jostain sinne tehtävä, eli jo sekin puolustaa urtsulevyn paikkaa, sen lämmöneristyskyky on kuitenkin parempi kuin rytoksin.
Re: Eristemateriaalit autoon
Lähetetty: 19 Huhti 2021 18:20
Kirjoittaja Mikaeli
Finnfoamin lämpö vastus on kai kuitenkin sama kuin styroksilla, sitähän moni on laittanut, niinkuin minäkin. Uretaani on vähän parempi ja aika paljon kalliimpi.
Re: Eristemateriaalit autoon
Lähetetty: 19 Huhti 2021 20:36
Kirjoittaja leemu
Mikaeli kirjoitti: ↑19 Huhti 2021 18:20
Finnfoamin lämpö vastus on kai kuitenkin sama kuin styroksilla, sitähän moni on laittanut, niinkuin minäkin. Uretaani on vähän parempi ja aika paljon kalliimpi.
"Finfoamin" eli xps-eristeen etu on siinä, että se ei ime itseensä vettä kuten "styrox" eli eps.
Re: Eristemateriaalit autoon
Lähetetty: 18 Touko 2021 13:14
Kirjoittaja JellonaEppu
Oletteko ottaneet sisätilojen eristyksiä tehdessänne huomioon esim. palokuormaa? Ts. valinneet matskua sen perusteella miten helposti syttyy tai syttyykö lainkaan? Tsekkailin ja löysin kaikenlaisia hiiltyviä, muttei palavia materiaaleja olevan tarjolla. Meneekö hiposteluksi?
Re: Eristemateriaalit autoon
Lähetetty: 18 Touko 2021 19:52
Kirjoittaja Mikaeli
Itse jätin moottoriosaston kohdalle XPS eristeen alle kerroksen bussin alkuperäistä palovillaa niille kohdin, missä ei ole paksua vaneria alimmaisena. Paksu vaneri hiiltyy (standardien mukaan) tulipalossa vajaan millin minuutissa, eli 18 mm lattiavanerilla saa ainakin vartin aikaa poistua. Eiköhän nää kuitenkin pala kunnolla jos palo siihen lattiaan asti leviää? Niin ainakin itse olen ajatellut. Siksi pyrin järjestämään moottoritilan ja webaston ym paloalttiin ja asuintilojen välille vähän palon etenemistä hidastavaa materiaalia, jotta lapsetkin ehtii karkuun.
Re: Eristemateriaalit autoon
Lähetetty: 18 Touko 2021 21:45
Kirjoittaja Rosvolinna
Kipsilevy eristää hyvin paloa. Hitsatessa on tullut Gyprocin paloja käytettyä suojina. Paperi palaa pinnasta, mutta kipsi kestää.
Re: Eristemateriaalit autoon
Lähetetty: 19 Touko 2021 09:49
Kirjoittaja JellonaEppu
Pari kerosta EK:ta riitti tosiaan ennen palotilojen katkaisuun muista (rakennuspuolella), en tiedä miten nykyään. Kipsi ei itseä kiihota pintamateriaalina sinänsä, vaikka sillä saakin kauniita taivutuksia aikaiseksi. Muistaakseni joskus oli tapaus, jossa kipsin alla (kipsiseinien välissä) palo eteni polyuretaania pitkin kenenkään huomaamatta vinttikerrokseen ja siellä vasta hälyytti, oli saanut alkunsa hormin huonosti paloeristetystä läpiviennistä tms.. Mietin onko vastaava tilanne mahdollinen pellin ja sisäverhouksen välissä. *Aina worst case scenario mielessä

*
Re: Eristemateriaalit autoon
Lähetetty: 19 Touko 2021 11:35
Kirjoittaja Mikaeli
Itselle tuli siis kyl lattiaan kipsilevyt laminaatin alle, eli siis alhaalta päin pääosin rakenne on vaneri, XPS, kipsilevy, laminaatti. Ei se palo siel välissä etene, ainakaan auton rungon välissä, kun on poikki ja pystypalkkeja välissä. Lisäeristyksessä voikin edetä, jos ei ole katkoksia. 50*50 mm puu kestää melko kauan polttaa, mistä itse rakentelun sisärunkoa...
Ja kipsi edelleen hyvä ratkaisu palokatkoihin taloissa, 60 min palo kestoon pääsee helposti puurungollakin.
Re: Eristemateriaalit autoon
Lähetetty: 14 Syys 2021 16:35
Kirjoittaja seepra
Onko kukaan laittanut PU-levyä, jossa on alumiini siten, että jättää sen alumiinin siihen levyyn höyrysuluksi? Mietin vain, että pysyykö siinä alumiinikalvossa kiinni Tytan 60 Seconds -liima siten, ettei lähde enää ikinä irti jos liimailee siihen alumiinikalvoon puolestaan kiinni vaikka Alubondin?
Re: Eristemateriaalit autoon
Lähetetty: 15 Syys 2021 21:25
Kirjoittaja VOYAGER
Saattaa olla riski. Pysyykö se alumiini kiinni edes siinä pu:ssa?
Alubondihan itsessään on jo höyrysulku.
Muuten laitoin omani alubondit normaalilla pistooliurtsulla kiini, kun käyttää hetkeksi irti ja painaa takas kiini, silleen se ei turpoa.
Re: Eristemateriaalit autoon
Lähetetty: 16 Syys 2021 09:19
Kirjoittaja seepra