Sivu 1/3

lattia lämmitys

Lähetetty: 05 Helmi 2010 21:16
Kirjoittaja +Maankio-
Minkäs kokosella putkella ootte toteuttanu lattialämmityksen kulkureihin vai onko sitä kukaan tehny? Meillä on lattiassa 27mm filmi vaneri johon meinattiin jyrsiä urat sille putkelle mutta koko ja materiaali vähän vielä askarruttaa...... tarkotus olis liittää se kuitenkin samaan kiertoon moottorin ja hydronic 10 eberin kanssa. Jokunen sulku venttiili tietty tarvitaan että ne saa erotettuu tarvittaessa toisistaan. Ilmeisesti se lattia putkisto vaatis jonki moisen termostaatin? Vaunuissahan on niitä säätimiä ( ainakin primus alde pystypannuihin liitettynä) jotka ohjaa kiertovesi pumppuja. Eikös sillä jotain mangneetti venttiiliäkin pystyis ohjaamaan? Se voi ruveta jalkoja poltteleen jos ei millään hillitä.
Sitten olen täältä lueskellu että se ei kuitenkaan riittäis yksitään vaan jokin ilmaa kierrättävä systemiki tarvis olla kosteuden poistamiseks. Ajon aikanahan voi käyttää niitä alkuperäsiä lisä lämmittimiä mutta niitä parkissa ollessa kukaa jaksa kuunnella.

Re: lattia lämmitys

Lähetetty: 05 Helmi 2010 21:42
Kirjoittaja Reddewil
Sähköllä täällä on porukka tehnyt. Sitä en tiedä että miten pexi kestää glykolia, varmin olisi varmaan laittaa lämmönvaihdin väliin.

Re: lattia lämmitys

Lähetetty: 05 Helmi 2010 22:42
Kirjoittaja +Maankio-
kuparilla näin jossain gallerian kuvassa tehdyn ...tosin vaan wc:n lattian. Sellane vesi kiertonen saatto olla tuol naamakirjan "keikkabussi" ryhmän kuvissa tai jossain sen linkissä...tarvinnee vielä pettiä uudestaan...

Mites yleensä muuten mielipiteet lattia lämmityksestä?

Re: lattia lämmitys

Lähetetty: 05 Helmi 2010 23:39
Kirjoittaja Lahti32
Kyllä PEX putki glykolia kestää mutta korkeissa lämpötiloissa voi tulla lämmön takia vanhenemista. Parasta on PE-XC lattialämmitysputki joka kestää pisimpään korkeita (80c) lämpötiloja, vastaavasti PE-RT vanhenee jo 60 asteisella muutamassa vuodessa. Vanheneminen käytännöpssä kovettaa putken ja sitä kautta kestävyys huononee. Olen sitä mieltä että tuollasien PE-XC putken voi huoletta laittaa kulkuriin mutta pitää jonkinlainen sunttaus ehdottomasti olla. Glykolista ei ole mitään haittaa.

Nimim. tuodaan vuosittain tuhat kilsaa putkia maahan eurooppalaisilta tehtailta.

Re: lattia lämmitys

Lähetetty: 06 Helmi 2010 00:03
Kirjoittaja Reddewil
Lahti32 kirjoitti:Kyllä PEX putki glykolia kestää mutta korkeissa lämpötiloissa voi tulla lämmön takia vanhenemista. Parasta on PE-XC lattialämmitysputki joka kestää pisimpään korkeita (80c) lämpötiloja, vastaavasti PE-RT vanhenee jo 60 asteisella muutamassa vuodessa. Vanheneminen käytännöpssä kovettaa putken ja sitä kautta kestävyys huononee. Olen sitä mieltä että tuollasien PE-XC putken voi huoletta laittaa kulkuriin mutta pitää jonkinlainen sunttaus ehdottomasti olla. Glykolista ei ole mitään haittaa.

Nimim. tuodaan vuosittain tuhat kilsaa putkia maahan eurooppalaisilta tehtailta.
offtopic:sulta varmaan sais edullisesti vesiputket, mut postikulujen jälkeen varmaan sama hakea kylältä, kun tarve on niin pieni, jonku 20m?

Re: lattia lämmitys

Lähetetty: 06 Helmi 2010 10:44
Kirjoittaja Lahti32
tuollaiset alle 30 metrin pätkät ei käy enää talojen lattioihin. Voisin koittaa pelastaa lyhyet rullat kulkurikäyttöön.

Re: lattia lämmitys

Lähetetty: 07 Helmi 2010 01:08
Kirjoittaja motoku
taitaapa 27mm levy käydä ohueksi jos pexin putkelle uran siihen jyrsii. meillä on 18mm ehjä levy lattiassa ja notkuu sekin niskojen väliltä, kuinka jos väh 15mm uran tekee????

Re: lattia lämmitys

Lähetetty: 07 Helmi 2010 09:49
Kirjoittaja Lahti32
putkikokoja löytyy markkinoilta 12, 14, 15, 16, 17, 20, 25 ainakin lattialämmitysputkena. Tavallinen käyttövesiputki voisi käydä myös, happidiffuusiosuojalla ei niin suurta väliä kun systeemissä kiertää glykoli.

Re: lattia lämmitys

Lähetetty: 07 Helmi 2010 20:30
Kirjoittaja MB1962
Mulla trumaticin putket kulkee alatilassa ja pitää koko alatilan niin lämpöisenä ettei vesisäiliöt jäädy, samalla lämpiää alatilan "katto" eli asuintilan lattia kohtalaisen hyvin. Tavaratila pitää kuitenkin pitää + puolella jos siellä meinaa pitää vesisäiliöitä, jollei niitä erikseen lämmitä, alhaalla kuivaa hyvin lasketteluvälineet ym...

Re: lattia lämmitys

Lähetetty: 14 Helmi 2010 19:56
Kirjoittaja Team Keimo
Meillä on talosta tuttua 12mm lattialämmitysputkea jyrsittynä 27mm kertopuu levyyn. Ei mitään suntteja missään, :arrow: ajon aikana "melko" lämmin. Suurimpana ongelmana näen putken pysymisen urassaan, koska putki venyy kuumetessaan. Eli joku levy päälle olis hyvä, jos esim joku alumiini pelti niin tasais myös epätasaisen lämmityksen puun lämpöä johtattomuuden vuoksi.

Lattia lämmitys ei riitä lämmittämään koko autoa vähänkään viileämmillä ilmoilla, riippuu varmaan myös pintamateriaalista.

Paikallaan oloa ajatellen rakennettiin sähköpatruuna termostaatilla lattian lämmitystä varten. Muutama venttiiili tarvitaan kun siirrytään ajoon.

Ollut käytössä n.10v

Re: lattia lämmitys

Lähetetty: 14 Helmi 2010 21:26
Kirjoittaja niki-racing
Meillä myös koritehtaan asentama lattialämmitys...eikä kukaan tai mikään tiiä, tai piirrustus tunne missä kohden putket risteilee...yleiskuva vaan että putket on.... Sen aikuiset asentajat jo "vapaalla", ja uniikkikappaleita kaikki autot kuulemma. Nyt ottavat digikuvia jokaisesta erikseen jatkoa ajatellen.... Muuten mukava tassutella sukkasillaan tai avojaloin...Tosi extremelaji porailla reikiä, ja tutkia tuleeko "suihkulähde" autoon.... Vielä ollut "moukan"tuuria, tosin onneks ei oo tarvinnu paljon reijittää, tai sit se "pelko" nimenomaan ollut jarruna....

Re: lattia lämmitys

Lähetetty: 15 Helmi 2010 09:35
Kirjoittaja +Maankio-
Taitas olla kun laittas se vaan about keskilattialle mihin harvemmin mitään ruuvataan? Me täässä mietitty jos laittas sellaset linikka patterit seinille ja niitte jälkeen se kiertäs vielä lattiassa? eihän se paljon lämmitä mutta ehkä mukavampi jalan alla talvella sukkasilaan?

off topic mut jokunen vuosi sitten olin rakenteilla olevan suursikalan vierottamossa asentamassa "kalusteita" ja nehän ropataan betoni lattiaan. No tais olla ihan viimenen halli mihin tuli suihkulähde ainakin kolmen väli aidan kohdalla. Oli vissiin putkien asentajilla ollu vähän kiire loppu päässä. No uus lattiahan juoduttiin tietty aukaseen niistä kohista ja putkien asennus firmalle lähti ilmeisesti hiukan kitkerää palautetta.

Re: lattia lämmitys

Lähetetty: 15 Helmi 2010 21:07
Kirjoittaja niki-racing
Kiitokorilla ystävällisesti neuvoivat ja sanoivat, jos reikä tulee, sulkee vaan sen lattiapiirin pois käytöstä, ettei vuoda.... Mukavasti ja leppoisasti ovat suhtautuneet minun "häirintäpuheluihin" heidän työaikanaan.... vähän liioiteltuna: kun olen tutkinut näitä vesipiirejä, näyttäis noin miljoona kpl. olevan putkia ja liittimiä ja y-ja t-haaroja joka suuntaan.... Sulkee vaan sen piiin.... :)

Re: lattia lämmitys

Lähetetty: 05 Tammi 2011 01:02
Kirjoittaja kengu
Piirtelinpä paintilla hienon kuvan lattialämmityselementistä. Jos jonkun tuollaisen palikan sopivasta metallista (alumiini?) tekisi ja pistäisi kuskin jalkatilaan. Haalean värinen mato yrittää kuvastaa lämmintä vettä.

Jossain internetin syövereissä oli joskus volvo 240 tms johon oli betonia lattialle valettu kun oli ensin laitettu lattialämmitysputket lattialle. En tähän hätään tuota löytänyt.

Tarkoitus saada lämpöä ainoastaan kun sitä on moottorista tarjolla ja lämmön säilymisellä ei ole niin väliä, ei paikallaan ollessa kuitenkaan kuskin penkillä juuri istuskella.

Onko olemassa joitain tuollaisia alumiinipalikkaa jossain olemassa, jota voisi tähän projektiin väärinkäyttää vai kannattaako yrittää jotain muoviputkea väännellä ja sille jotain kotia rakennella.

Yksi vaihtoehto olis ottaa jotain sopivan paksuseinäistä kupariputkea ja väännellä se vaan mutkalle lattialle ja matto päälle. Vähän ehkä saattais tulla kuoppainen lattia.

Re: lattia lämmitys

Lähetetty: 05 Tammi 2011 01:38
Kirjoittaja Lahti32
kengu kirjoitti:Jossain internetin syövereissä oli joskus volvo 240 tms johon oli betonia lattialle valettu kun oli ensin laitettu lattialämmitysputket lattialle. En tähän hätään tuota löytänyt.
Minä värkkäsin tuon vuonna 1994 haukiputaalaisen kaverin siniseen Volvoon :lol: Oli kuulemma matot kuivana pysyny siitä lähtien :D Sisu saattas tuntea tapauksen, samalta kylältä on ja siinä ei ennakkoluulot painaneet kun vanhaan Volvoon tehtiin upoletilla lattialämmitys :mrgreen:

Re: lattia lämmitys

Lähetetty: 05 Tammi 2011 01:43
Kirjoittaja kengu
Ja vielä jatkaen, voisihan tuota akkujenkin ympärille tai alle pari kierrosta putkea vetää ja näin talvipakkasten kunniaksi tietenkin polttoainesuodattimen ympäri kietoa vähän lämpöputkea.

Mutta tässä kohdassa ei enää ollakaan matkailukorin ongelmissa.

Re: lattia lämmitys

Lähetetty: 05 Tammi 2011 01:54
Kirjoittaja Lahti32
+Maankio- kirjoitti:kuparilla näin jossain gallerian kuvassa tehdyn ...tosin vaan wc:n lattian.
joo tämä on mun bussista ja käytin Rothin (Wirsbon) Compact lämmönluovutuslevyä joka on ohkanen alumiinilevy, upotettuna polystyreenilevyyn. Samalla tulee eristys ja uritus. Ei ollut mitenkään erityisen kallistakaan, tein siitä myös aurinkopaneelin mutta siihen se ei ollut hyvä.

Nyt kun katoin tän asennusvideon niin taidanpa joskus puuhailla lattialämmön koko lattian alalle ja samalla laatoittaa kivilaatalla :shock:

http://www.youtube.com/watch?v=Arfn7VXitXM

Kuva

Re: lattia lämmitys

Lähetetty: 05 Tammi 2011 11:09
Kirjoittaja Lahti32
kengu kirjoitti:Ja vielä jatkaen, voisihan tuota akkujenkin ympärille tai alle pari kierrosta putkea vetää ja näin talvipakkasten kunniaksi tietenkin polttoainesuodattimen ympäri kietoa vähän lämpöputkea.

Mutta tässä kohdassa ei enää ollakaan matkailukorin ongelmissa.
Mielessä on ollut että yksi lattialämmön paluuputki koukkaisi ruumatilan kautta, siten että nippusiteillä vesijohtoputkia pitkin pumpulle ja säiliöille ja sieltä akkujen kylkiä pitkin takaisin pannulle.

Re: lattia lämmitys

Lähetetty: 05 Tammi 2011 13:41
Kirjoittaja Bussiton
Lahti32 kirjoitti:
+Maankio- kirjoitti:kuparilla näin jossain gallerian kuvassa tehdyn ...tosin vaan wc:n lattian.
joo tämä on mun bussista ja käytin Rothin (Wirsbon) Compact lämmönluovutuslevyä joka on ohkanen alumiinilevy, upotettuna polystyreenilevyyn. Samalla tulee eristys ja uritus. Ei ollut mitenkään erityisen kallistakaan, tein siitä myös aurinkopaneelin mutta siihen se ei ollut hyvä.

Nyt kun katoin tän asennusvideon niin taidanpa joskus puuhailla lattialämmön koko lattian alalle ja samalla laatoittaa kivilaatalla :shock:

http://www.youtube.com/watch?v=Arfn7VXitXM
Mistä noita alumiinilevyjä saa, ihanko rautakaupasta ?

Re: lattia lämmitys

Lähetetty: 05 Tammi 2011 14:13
Kirjoittaja Lahti32
Bussiton kirjoitti: Mistä noita alumiinilevyjä saa, ihanko rautakaupasta ?
Ostin tukkurilta aikoinaan pitääpä selvittää saatavuus nyt. Olisiko kiinnostusta kimppatilaukseen, 10kpl paketeissa.

Re: lattia lämmitys

Lähetetty: 05 Tammi 2011 14:24
Kirjoittaja Bussiton
Kyllä olis kiinnostusta :D

Re: lattia lämmitys

Lähetetty: 05 Tammi 2011 17:52
Kirjoittaja [Volvo B57]
kengu kirjoitti:Ja vielä jatkaen, voisihan tuota akkujenkin ympärille tai alle pari kierrosta putkea vetää ja näin talvipakkasten kunniaksi tietenkin polttoainesuodattimen ympäri kietoa vähän lämpöputkea.

Mutta tässä kohdassa ei enää ollakaan matkailukorin ongelmissa.
Mulla mepessä menee vielä lasinpesunestesäiliön ja laturin kautta. Tosin laturi taitaa olla enemmänkin lämmittävä osapuoli.

Miksiköhän henkilöautoissa ei voisi olla enemmänkin lattialämmityksiä tuolla jäähdytinnesteellä. Ratin lämmitys myös vesikiertoiseksi, niin ei kulu akut talvipakkasilla.

Re: lattia lämmitys

Lähetetty: 07 Tammi 2011 09:29
Kirjoittaja Lahti32
Bussiton kirjoitti:Kyllä olis kiinnostusta :D
Tukkurilta sais 360e paketti jossa on 10 levyä, sillä tekee 12m pitkästi käytävää. hinta alvillinen ja rahti päälle.

Re: lattia lämmitys

Lähetetty: 07 Tammi 2011 17:46
Kirjoittaja konenikkari
Saman voi toteuttaa myös, ns. älykkäillä sähkökaapeleilla.
Sähköllä toteutettuna on riskit pienempiä.
Vaihtoehtoja on monia.
Ns kalvoja, ja säteilysellaisia en suosittele,
mekaanisista syistä. :D

Re: lattia lämmitys

Lähetetty: 07 Tammi 2011 20:23
Kirjoittaja Lahti32
konenikkari kirjoitti:Saman voi toteuttaa myös, ns. älykkäillä sähkökaapeleilla.
Sähköllä toteutettuna on riskit pienempiä.
Vaihtoehtoja on monia.
Ns kalvoja, ja säteilysellaisia en suosittele,
mekaanisista syistä. :D
Mitähän riskejä noissa vesiputkissa piilee? ei kai mitään, tietysti jos vuotaa? tuskin :roll: Sähkö on pois suljettu kahdestakin syystä, ei toimi puskassa ja parkissakin syö 16A nallista tehoja jota tarvii muualle. Pitäs tehä joku vuorottelujuttu.