Ikkunat umpeen?

Ajoneuvon matkailuvarusteet
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Ikkunat umpeen?

Viesti Kirjoittaja eagless »

Juu no ite suunnittelin sitä pu ruiskutusta mutta jos pelais varmanpäälle että massa eka lasin sisäpuolelle ja kalvoa ulkopuolelle ei pitäis näkyä mitään läpi eikä pitäis hajota lasien.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Ikkunat umpeen?

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

eagless kirjoitti: 15 Maalis 2019 11:38 Juu no ite suunnittelin sitä pu ruiskutusta mutta jos pelais varmanpäälle että massa eka lasin sisäpuolelle ja kalvoa ulkopuolelle ei pitäis näkyä mitään läpi eikä pitäis hajota lasien.
Ei asiantuntija, omassa tummat kalvot sisäpinnassa ja sisäseinä n 5-10 cm ilmaraolla ( samaan välitilaan lämpöpatterit lämmittää, ei taloudellinen mutta hyvin kuivattaa ja ilma kiertää) melko kuumaa ilmaa tuuletusvälistä poistuu
osittain on kalvot irronnut kuumus vai ? Oletan jos sisäsenä kiinteästi lämpöongelmia on ilman ulkopuolista kalvoa tai
teippausta..
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ikkunat umpeen?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mä hain seri-Decosta kalvot, ja myyjä suositteli laittamaan kiinteistökalvon joka on alunperinkin tarkoitettu lasin ulkopinnalle. Olisi sillä ollut myydä sisällekin tarkoitettua kalvoa, mutta kuulemma niissä kalvoissa UV-suoja on suunniteltu toimimaan vain yhteen suuntaan, ja sisäkalvossa se uv blokki on luonnollisesti sielä tarrapuolella.

Mä peitin finnfoamin näkymisen laittamalla lasia vasten mustaksi maalatun kuitulevyn. Olen ihan tyytyväinen tuohon rakenteeseen. Siinä ikkunan umpärillähän on sisäpuolella jokin kulmarauta, niin että kuitulevyn kanssa tulee sitä rautaa vasten tasainen pinta, eikä lasin ja eristeen väliin jää rakoa. Siis periaatteessa. Käytännössähän se foami haluaa olla suorana eikä seurata lasia nöyrästi.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Ikkunat umpeen?

Viesti Kirjoittaja eagless »

Katellut kun osa on pienentänyt laseja sisäpuolelta.

Jos 5% kalvot ulkopuolella niin näkyykö ulkopuolelta että lasi on pienennetty?

Mietin että osan laseista vois pienentää mutta niin ettei olis törkeän näköinen ulkopuolelta,mutta miten?
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Ikkunat umpeen?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Näkyy vähän jos on valot sisällä ja ulkona pimeää.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ikkunat umpeen?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Taidan riipaista sivulasin irti ja teettää siitä lasikuitumuotin kautta lasikuituisen umpilasin. Joku oli tehnyt joskus kauan sitten, Jan-Erik taisi olla

Siihen sitten sahaillaan saunan ikkuna.

Onnistusko ihan vaikka kaikki umpeen menevät lasit vaihtaa lasikuituun. Tuossa 14 metrisessä kyllä lasia riittää
Tulevaisuus on sähköinen
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Ikkunat umpeen?

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Eikö siihen käy alumiitikin, tai pelkkä pelli?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Ikkunat umpeen?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Mulla on yhdessä ikkunassa 1,5mm alumiinipelti - siinä se mukana roikkuu. Se oli helppo vääntää kaarelle ja Sika-liimalla kiinni. Siihen on tarkoitus päivänä jonain integroida Bonoplex-ikkuna, jotta saa läpivetoa sviittiin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Ikkunat umpeen?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Tässä kolmoshorrorissa on takaikkuna korvattu pellillä. Pokattu sillei ristiin ja poppareilla kii.

Nyt ku tuli puheeks, ni onhan mullaki varatstossa yhen Hobbyn akkunat...
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Ikkunat umpeen?

Viesti Kirjoittaja eagless »

Nii mitäs mieltä raati,kestäiskö maalata mustalla massalla nuo umpeen menevät lasit sisäpuolelta ettei ruiskueriste paistais läpi?

Tummennusteipitkin tulee mutta ulkopuolelle ja tossa myöhemmin kesällä.

Aattelin ku osa sanoo että hajoo lämmöstä auringossa lasit ja osa taas että kyllä ne kestää?
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Ikkunat umpeen?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Mulla tussahti ykköshorrorista kaks ikkunaa tollee. Laita ne teipit ulos ennenku alat millekkää sisällä. Toki tää ny oli vaa mun miälipide.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Ikkunat umpeen?

Viesti Kirjoittaja eagless »

neppi kirjoitti: 18 Touko 2020 14:17 Mulla tussahti ykköshorrorista kaks ikkunaa tollee. Laita ne teipit ulos ennenku alat millekkää sisällä. Toki tää ny oli vaa mun miälipide.
No kyllä tuo oli jo lähinnä empiirinen henkilökohtainen koe.
Juu laitan teipit eka ulos ku eipä tämä niin päivänpäälle oo.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Ikkunat umpeen?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Harmaaksi maalattu vaneri kestää maalissa 5% kalvon takana. Lasia en edes ajatellut maalata - olisi tullut lämmönkeräinpaketti ilman sisään- ja ulostuloa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ikkunat umpeen?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Onko lasin pakko olla musta? Uusinta projektia ruiskutettaessa selvisi että uretaania saa haluamassaan väreissä, eipä ehtinyt tähän vielä mutta seuraavan jos joskus teen niin ruiskutetaan lasiin tummanharmaa uretaani.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Green1
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 30 Joulu 2019 09:08
Truck: Carrus Regal 350
Location: Pohjanmaa

Re: Ikkunat umpeen?

Viesti Kirjoittaja Green1 »

Taitaa olla nyt aurinkokeräimet mulla, niin. Mistä yleensä saa noita ulkokäyttöön teipit, mustat sun värilliset, ennenkuin poksahtaa?
Carrus Regal 350 -96 Scania k113
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Ikkunat umpeen?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Netistä tilasin. Ameriikasta, en muista paikkaa, mut joku muuki oli niiltä täällä tilannu ja suositteli. Window Tint Factory?

Otin 5% Limo Tint, ihan normaali autokäyttöön tarkoitettua, sisälle asennettavaa, ja laitoin pihan puolelle. Nyt jos saisin päättää (tai olisin jossain UV maassa) laittaisin ulkopuolelle tarkoitettua toimistokalvoa just ulkopuolelle.

Ei mulla ollu ulkopuolelle asennettujen sisäkalvojen kanssa mitään ongelmia, ennen ku yks espanjanliftari jeesas pesussa ja työnsi painepesurilla läheltä suoraan kalvon ja lasin väliin. Ainaki kahdessa ikkunassa... Oma vika, ku en liimannu reunoja.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Ikkunat umpeen?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Ikkunat umpeen?

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Kaukoidästä on kans useampi tilannut noita kalvoja. Itse tilasin speksien perusteella vähän hinnat alkaen -versioita paremman 5% kalvon suoraan Aliexpressistä (odottaa hyllyllä asennusta niin kuin moni muukin hankinta), joku muu Wishin välityksellä.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Avatar
Peltsi
Rattimajuri
Viestit: 158
Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
Truck: Scania wiima
Location: Päijät-häme
Member id: 404

Re: Ikkunat umpeen?

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Liittynee jotenkin tuohon ikkunoiden peittelyyn, kun tein hämmentävän löydön oman auton katosta.
Kyllä mä tiedän että vanhushan hän on, mutta en uskonut tuolta katetri pussia löytäväni :shock:
Kuva

Ulkopuolelta pellitetty, sisäpuolella styroksi+ verhoiluvaneri ja tikulla tökkimällä kuulostais olevan ikkuna paikallaan välissä
Noinko tuo pussukka menee kaksikerros lasien väliin tasaamaan painetta?
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Ikkunat umpeen?

Viesti Kirjoittaja leemu »

Peltsi kirjoitti: 23 Touko 2020 14:03
Kyllä mä tiedän että vanhushan hän on, mutta en uskonut tuolta katetri pussia löytäväni :shock:
No nyt alkaa olemaan villejä löydöksiä :shock: :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Ikkunat umpeen?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Mitennii villejä?!? Katetripussi eristeen välissä! Ihan tavallista. Happens to me every day.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Ikkunat umpeen?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Hyvähän sinne on varmuudeksi yksi pussi laittaa, jos vaikka projekti kusee. Dreini kannattaa johtaa ojan puolelle.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ikkunat umpeen?

Viesti Kirjoittaja Jule »

E: Ei mitään..
Brian
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 24 Heinä 2018 21:36
Truck: Volvo B10m Eagle560
Location: Savonlinna
Member id: 461
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ikkunat umpeen?

Viesti Kirjoittaja Brian »

Peltsi kirjoitti: 23 Touko 2020 14:03 Liittynee jotenkin tuohon ikkunoiden peittelyyn, kun tein hämmentävän löydön oman auton katosta.
Kyllä mä tiedän että vanhushan hän on, mutta en uskonut tuolta katetri pussia löytäväni :shock:
Kuva

Ulkopuolelta pellitetty, sisäpuolella styroksi+ verhoiluvaneri ja tikulla tökkimällä kuulostais olevan ikkuna paikallaan välissä
Noinko tuo pussukka menee kaksikerros lasien väliin tasaamaan painetta?
Omassa - 64 Wiimassa oli kans noita pusseja ja niistä meni pilli ikkunoiden sisään. Liittynee jotenkin kai siihen ettei ikkunat huurtuisi tms. Jokaiselle ikkunalle oli tuommoinen.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Ikkunat umpeen?

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Brian kirjoitti: 24 Touko 2020 22:00
Peltsi kirjoitti: 23 Touko 2020 14:03 Liittynee jotenkin tuohon ikkunoiden peittelyyn, kun tein hämmentävän löydön oman auton katosta.
Kyllä mä tiedän että vanhushan hän on, mutta en uskonut tuolta katetri pussia löytäväni :shock:
Kuva

Ulkopuolelta pellitetty, sisäpuolella styroksi+ verhoiluvaneri ja tikulla tökkimällä kuulostais olevan ikkuna paikallaan välissä
Noinko tuo pussukka menee kaksikerros lasien väliin tasaamaan painetta?
Omassa - 64 Wiimassa oli kans noita pusseja ja niistä meni pilli ikkunoiden sisään. Liittynee jotenkin kai siihen ettei ikkunat huurtuisi tms. Jokaiselle ikkunalle oli tuommoinen.
Tuossa voi olla ideaa, kumitiivistelasit kerää kosteutta,lämpövaihteluilla imee tiivisteen välistä kosteutta, jos tuo pussi
toimis suljettuna ” hengitys tilana” ? ....
Vastaa Viestiin