Peltien oikaisu
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 79
- Liittynyt: 02 Helmi 2005 21:05
- Location: Lohja
- Viesti:
Peltien oikaisu
Lähdinpäs soittaen sotaan ja poistin nuo lokasuojan kaarien huulet. No, tottakai uusia muotoja hitsaillessa pelti veti kurttuun. Onkos jollakin tietoa että miten se oikenee ja onko edes mahdollista? Ei siis ole mitään klommoja vaan pelti aaltoilee hieman. Lämmöllä noita ilmeisesti saa kiristeltyä mutta pitäis tietää mistä kohtaa ja mitä tekee.
Bussit rakennellaan öisin
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 993
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Peltien oikaisu
Saatko kuvan ihmeteltäväksi?
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Re: Peltien oikaisu
Team Keimo kirjoitti:Lähdinpäs soittaen sotaan ja poistin nuo lokasuojan kaarien huulet. No, tottakai uusia muotoja hitsaillessa pelti veti kurttuun. Onkos jollakin tietoa että miten se oikenee ja onko edes mahdollista? Ei siis ole mitään klommoja vaan pelti aaltoilee hieman. Lämmöllä noita ilmeisesti saa kiristeltyä mutta pitäis tietää mistä kohtaa ja mitä tekee.
Jos mä oon yhtään kärryillä, kuka on kysyjä, niin kokeiles kysyy teiltä eläkkeelle siirtyneeltä ex kuljettajalta, joka kiitettävän lähellä verstasta asui. Se hanskaa nuo hommat.

-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 79
- Liittynyt: 02 Helmi 2005 21:05
- Location: Lohja
- Viesti:
Re: Peltien oikaisu
Otan kuvan ja yritän liittää.
Täytyy kysellä häneltä.
Ne loivat aallot peilaa, ja kun on meininki maalata uudestaan, Mut nykyäänhän onneksi noi mattavärit muotia.
Täytyy kysellä häneltä.
Ne loivat aallot peilaa, ja kun on meininki maalata uudestaan, Mut nykyäänhän onneksi noi mattavärit muotia.
Bussit rakennellaan öisin
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 993
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Peltien oikaisu
Onko mahdollista irrottaa koko pelti joltain pienehköltä alalta?
Vois onnistua silleen, et pelti irti silleen et jää yhdeltä sivulta kiinni palkkiin tai missä nyt onkaan kiinni. Sit reippaasti lämpöä kuumailmapuhaltimella tms. jolloin pelti venyy, sit kiireellä kiinni koriliimalla, popniiteillä ja hitsaamalla ja purkalla ja millä nyt keksiikään. Jäähtyessään pelti sit onnella pingottuu kireeks niinku rumpukalvo.
Tää nyt sit onnistuu tai ei. Riippuu kai vähän et mihin suuntaan ne aallot on et miten se sit kutistuu, eli niiden aaltojen suuntaisesti yrittäis lämmitellä. Jos olis oma auto ni yrittäisin, ku pilallahan se jo on. Tai ehkei ainakaan enempää mee pilalle. Omalla vastuulla.
Vois onnistua silleen, et pelti irti silleen et jää yhdeltä sivulta kiinni palkkiin tai missä nyt onkaan kiinni. Sit reippaasti lämpöä kuumailmapuhaltimella tms. jolloin pelti venyy, sit kiireellä kiinni koriliimalla, popniiteillä ja hitsaamalla ja purkalla ja millä nyt keksiikään. Jäähtyessään pelti sit onnella pingottuu kireeks niinku rumpukalvo.
Tää nyt sit onnistuu tai ei. Riippuu kai vähän et mihin suuntaan ne aallot on et miten se sit kutistuu, eli niiden aaltojen suuntaisesti yrittäis lämmitellä. Jos olis oma auto ni yrittäisin, ku pilallahan se jo on. Tai ehkei ainakaan enempää mee pilalle. Omalla vastuulla.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 513
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: Peltien oikaisu
Hitsisaumaa pitäis napakasti vasartaa että kutistava sauma venyis ,( vastarauta ),molemmilta puolilta pitäs päästä vasartamaan . varsinaista saumaa ulkopelleille ei kannata vetää.
Peltien jatkokohtaan " upotus " ja limitys , hepeillä kiinni ja ( paineilma jäähdytys heti parin hepin jälkeen ) wyrtin lasikuitu kitti päälle + tavan pakkeli .
Joka homman voi tehdä useammalla tavalla mut on tääkin ohje parempi ku ei mitään.
Peltien jatkokohtaan " upotus " ja limitys , hepeillä kiinni ja ( paineilma jäähdytys heti parin hepin jälkeen ) wyrtin lasikuitu kitti päälle + tavan pakkeli .
Joka homman voi tehdä useammalla tavalla mut on tääkin ohje parempi ku ei mitään.
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Peltien oikaisu
Kahden kappaleen hitsauksessa venymistä vastaan olen käyttänyt ihan pesusientä ja vettä. Sentin parin vetäsy,ja märällä sienellä jäähdytys. Aina vastakkaisilta reunoilta,ja jos mahdollista nii reunojen kevyt kanttaus hitsattavilta kohdilta. Vaan kylläpä noi isot pinnat tuppa hereesti vetelemään vaikka mitä tekis,tinaaminenkin hankalaa. Mutta koriliima on helppo ja yllättävän lujaa pitää puhtaalla pinnalla.
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Peltien oikaisu
Nii juu. Kyse kai jo mutkalle menneestä pellistä. Olen nähnyt kun lontut ajetaan töhöllä pois,teorian tiedän mutta käytäntöä en. Pelti varmaan pitää olla vaakatasossa ja patin kohdalta "ajetaan" lämmöllä reunaa kohti. Kai ehkä ja varmaan.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 79
- Liittynyt: 02 Helmi 2005 21:05
- Location: Lohja
- Viesti:
Re: Peltien oikaisu
No eipä toi oikaisu homma ole edennyt. Ei oikeen fiksuja ideoita ja osaajaa löytynyt (tai siis sellaista mitä olisin heti uskaltanut ja päässyt kokeilemaan). Ei enään viitsisi enempää tuhota. Nyt seuraavana kysymyksenä. Miten tuollaisessa Star 501 pellit on kiinni. Tossa on pop niityillä ja mig piste hissillä. Kumpi alkuperalkuperäinen
Viimeksi muokannut Team Keimo, 02 Tammi 2016 12:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Bussit rakennellaan öisin
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Peltien oikaisu
Veikkaan tuota hitsausta alkuperäiseksi
ootko leikannut jo kaikki kaaret ?

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 79
- Liittynyt: 02 Helmi 2005 21:05
- Location: Lohja
- Viesti:
Re: Peltien oikaisu
No joo, kaaret lähti kaikki jo silloin muutamia viikkoja sitten. Virhe tuli tehtyä siinä kun hitsasin vanhan kaaren takaisin ja yksi maalari sanoi että pitäisi saada yhtenäinen sauma. No vedin sen lyhyinä pätkinä ja silti pelti veti eikä se kuitenkaan varmasti ole vesi tiivis sauma. Eli saumat on kuitenkin tiivistettävä sisäpuolelta jollakin koritökötillä, niin miksei tuota olisi saman tien tehnyt niin että ihan pienet napit 5 cm välein ja loput tököteillä, Tää tieto on kokemusperäistä ja jälkiviisaus on hanurista.
Bussit rakennellaan öisin
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 79
- Liittynyt: 02 Helmi 2005 21:05
- Location: Lohja
- Viesti:
Re: Peltien oikaisu
Nyt kun otin listan yläpuolelta irti, niin pituus suuntaisesti voisi pellistä ottaa vähän pois, tai sit irrottais koko pellin ja laittais uuteen kohtaan, tai vaihtais koko lokasuojan.
Bussit rakennellaan öisin
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Peltien oikaisu
Hae purkaamolta Ajokin "lokasuojat" kun sattuvat oleen lasikuitua 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 79
- Liittynyt: 02 Helmi 2005 21:05
- Location: Lohja
- Viesti:
Re: Peltien oikaisu
No eipä sujunut peltien oikaisu. Lämmittäminen vaan laajensi valtavalle kuprulle ja hiilellä lämmittäminen ei juuri auttanut. Lopulliseksi ratkaisuksi hakkasin terävällä vasaralla kupru kohtia, jolloin kupru painui sisään ja pelti kiristyi. Sitten kitillä suoraksi.
Seuraava ropleema, minkä väriseksi auton maalaisi? Keltainen olisi aina toimiva
Seuraava ropleema, minkä väriseksi auton maalaisi? Keltainen olisi aina toimiva

Bussit rakennellaan öisin
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 79
- Liittynyt: 02 Helmi 2005 21:05
- Location: Lohja
- Viesti:
Re: Peltien oikaisu
No just jotakin sellaista. Aikoinaan (-98) kun maalattiin tuo edellinen auto, mulla ja kaverilla oli molemmilla keltaiset Opel Astrat. Bussin väri oli tietysti selvä, ja maalikauppaan värejä vertailemaan raskaan kaluston lappuihin. Löytyi oikea sävy mutta ei oikein miellyttänyt ja muutettiin vähänn kirkkaammaksi. Lopputulos oli huomioliivin keltainen, mutta siihenkin tottui. Nyt yritetään vähän haaleampaa keltaista.
Bussit rakennellaan öisin
Re: Peltien oikaisu
Mullakin oli joskus Astrankeltainen 2CV ja nyt talo. Seuraavan rättärin kun maalautan niin tulee saman värinen!
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Peltien oikaisu
Täältä ääni keltaiselle, on hyvä 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- jomi609
- Tosi harrastaja
- Viestit: 177
- Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
- Truck: MB 609 kasten
- Location: Salo
- Member id: 024
Re: Peltien oikaisu
Voi kun olis tullut aikasemmin juttua , me olis Kaitsun kans tiedetty valmiiks keltasia autoja 

-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 79
- Liittynyt: 02 Helmi 2005 21:05
- Location: Lohja
- Viesti:
Re: Peltien oikaisu
Eilen vedin koe vedoksen keltaisella. Eipä se ole ihan nappiin mennyt väriliuskoista ennenkään. No keltaisesta tallistahan tuo auto on mutta oli vaan syntynyt valkoiseksi. Olihan tuolloin keltainenkin myynnissä, mutta tuo oli mielestäni parempi. Otin tällä kertaa ihan pienen erään maalia, eli vielä voi vaihtaa jollei miellytä. Nyt muistuttaa melko vahvasti vainiota
Bussit rakennellaan öisin