Lämminvesi retkibussiin
Lämminvesi retkibussiin
Lämpimänveden tuotto, miten järkevin toteuttaa ta i olette tehnyt??
Oma ajatus että ajossa pitäis saada boleri kuumaksi moottorin hukkalämmöllä, parkissa lämmitys
järjestelmällä ( webastolla tai vastaava) tai verkkosähköllä. Eihän tuossa suurista säästöistä ole
Kysymys kun näissä bolerin tilavuus pitää olla melko pieni ehkä 30-100 litraa.
1 ehkä yksinkertaisin pieni boileri jossa vastus sähköllä ajossa ja parkissa ( ei moottorilämpöä)
2 Boileri jostakierukkalla kuuma käyttövesi otettais. Säiliössä lämmitysjärj neste + sähkövastus ja
ja kiertovesipumppuja tai ohjaus venttiileitä tarvitaan nestepuolelle koska boileri pitäis saada
80 asteiseksi, taitaa olla turhan monimutkainen, ei kotiolossa rakennu.
3. Kertokaa järkevä tai oma toteutus
Tarkoitus tehdä ilman kaasulaitteita auto.
Ostokohteessa vain bussin vesijärjestelmä wc ja käsienpesuallas.
.
Oma ajatus että ajossa pitäis saada boleri kuumaksi moottorin hukkalämmöllä, parkissa lämmitys
järjestelmällä ( webastolla tai vastaava) tai verkkosähköllä. Eihän tuossa suurista säästöistä ole
Kysymys kun näissä bolerin tilavuus pitää olla melko pieni ehkä 30-100 litraa.
1 ehkä yksinkertaisin pieni boileri jossa vastus sähköllä ajossa ja parkissa ( ei moottorilämpöä)
2 Boileri jostakierukkalla kuuma käyttövesi otettais. Säiliössä lämmitysjärj neste + sähkövastus ja
ja kiertovesipumppuja tai ohjaus venttiileitä tarvitaan nestepuolelle koska boileri pitäis saada
80 asteiseksi, taitaa olla turhan monimutkainen, ei kotiolossa rakennu.
3. Kertokaa järkevä tai oma toteutus
Tarkoitus tehdä ilman kaasulaitteita auto.
Ostokohteessa vain bussin vesijärjestelmä wc ja käsienpesuallas.
.
Re: Lämminvesi retkibussiin
Mä suunnittelin tekeväni tuon niin että laitan sinne kierukallisen lämminvesivaraajan. Kierukan läpi ajetaan moottorin hukkalämpöä, tai vaihtoehtoisesti samassa vesipiirissä olevan n. 5kW webaston lämmittämää vettä, suluilla vaan rajoitettu kierto niin että se ei kierrä kuin varaajan läpi, tai jos viileempää, niin sitten se kiertää lisäksi asuntoa lämmittämässä.
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Lämminvesi retkibussiin
En tiedä,mutta luulen. Pitkään saa ajella jotta auton nesteellä 100 litraa lämmittää,tyhmäkäynnillä ei lämpeä. Webastollaki saa huudattaa aika pitkään,ja pelkkää varaajaa lämmittää.
Itse laitoin 30 litrasen pelkällä sähköllä,lämpee nopeesti ja vuorokauden saa nauttia lämpimästä vedestä. Generaattorilla yleensä lämmitän. Pienellä pärjätään hyvin,koska ei kovinkaan kylmää ole tuorevesi muutenkaan. Yleensä.
Itse laitoin 30 litrasen pelkällä sähköllä,lämpee nopeesti ja vuorokauden saa nauttia lämpimästä vedestä. Generaattorilla yleensä lämmitän. Pienellä pärjätään hyvin,koska ei kovinkaan kylmää ole tuorevesi muutenkaan. Yleensä.
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Lämminvesi retkibussiin
Mie laittasin puskalämmitys systeemin lisäks sähkövastuksen, vois kotona tökätä töpsölin seinään edellisenä iltana. Moottorin hukkalämmöllä vois pitää kuumana ja sit puskassa joku omiin tarpeisiin sopiva systeemi.
Rosmo
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Lämminvesi retkibussiin
Kätevin ja yksinkertaisin ratkaisu olisi irrallinen pikkuvaraaja. Jonka voi tyhjentää helposti talvisäilytystä varten. Röllissä tuollainen tulee suihkukopin katolle.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Lämminvesi retkibussiin
Tälläinen omaan tuli. Pelkällä sähköllä. Joko maa- tai invertterisähkö. Pysyy vuorokauden kesäaikaan lämpöisenä. Usein edellisenä päivänä seinään. Sitten ajonaikana invertterisähköllä. Helppo tuosta tyhjentää. Koko vesisysteemin tyhjään talveksi paineilmalla.
viewtopic.php?f=2&t=4595&start=350#p53952
viewtopic.php?f=2&t=4595&start=350#p53952
peltiliiteri.com
-
- Kuski
- Viestit: 28
- Liittynyt: 15 Syys 2016 22:40
- Truck: Berkhof/Helkama
- Location: haukipudas
- Member id: 338
- Paikkakunta: Haukipudas
Re: Lämminvesi retkibussiin
Moro
Ite visioinut kans tuommosta ajonaikana lämpiävää. Eli juurikin kierukallinen varaaja jossa myös sähkövastus.
Kyllä se ajaessa lämpiää aika nopesti jos verrstaa siihen että hukkalämpöä moottrissa on tarjolla autosta riippuen useampi sata kW joten se ei ole ongelma. Ainut mistä löytää rosterinen varaaja järki hintaan. Kuulemma venepuolella on ko. sovellukseen olemassa mutta en ole hintoja vielä tarkistanut jun tuppaa olemaan marine lisä.
Normirautainen ei ole paras vaihtoehto kun on tyhjillään talven niin ruostuu... tai ainakin väriä pukkaa.
Ite visioinut kans tuommosta ajonaikana lämpiävää. Eli juurikin kierukallinen varaaja jossa myös sähkövastus.
Kyllä se ajaessa lämpiää aika nopesti jos verrstaa siihen että hukkalämpöä moottrissa on tarjolla autosta riippuen useampi sata kW joten se ei ole ongelma. Ainut mistä löytää rosterinen varaaja järki hintaan. Kuulemma venepuolella on ko. sovellukseen olemassa mutta en ole hintoja vielä tarkistanut jun tuppaa olemaan marine lisä.
Normirautainen ei ole paras vaihtoehto kun on tyhjillään talven niin ruostuu... tai ainakin väriä pukkaa.
Epäkesko
Re: Lämminvesi retkibussiin
se sama kauppa kun myy niitä edullisia binar tjsp lämmittimitä myy myös noita pikkuvaraajia.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 161
- Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
- Truck: Scania bf110 Wiima
- Location: Joroinen
Re: Lämminvesi retkibussiin
Meillä on toisessa bussissa vesivaraajaan suoraan liitetty 5kw:n Webasto ilman mitään kierukoita. Lämmittää veden todella nopeasti. Ottaa polttoaineen suoraan auton tankista ja saa virtansa hupiakuilta. Toimii missä vain ja ilman verkkosähköä. Tähän ratkaisuun olen todella tyytyväinen.
Toiseen on tulossa omavalmistevaraaja, ehkäpä kahdella kierukalla ja sähkövastus. Tarpeina tähän on sopiva pätkä 400mm RST-putkea ja kierukaksi aurinrinkokeräinjärjestelmiin tarkoitettua, aallotettua DN16 mittaista RST-putkea tarpeeksi pitkät kiepit. Varaaja tilavuudeksi saataneen n. 70litraa. Tarkoituksena siis väsätä Isotempiä rakenteeltaan vastaava varaaja kohtuullisin kustannuksin. Tarpeet on tähän on jo olemassa, toteutusaikataulusta ei ole tietoa.
Toiseen on tulossa omavalmistevaraaja, ehkäpä kahdella kierukalla ja sähkövastus. Tarpeina tähän on sopiva pätkä 400mm RST-putkea ja kierukaksi aurinrinkokeräinjärjestelmiin tarkoitettua, aallotettua DN16 mittaista RST-putkea tarpeeksi pitkät kiepit. Varaaja tilavuudeksi saataneen n. 70litraa. Tarkoituksena siis väsätä Isotempiä rakenteeltaan vastaava varaaja kohtuullisin kustannuksin. Tarpeet on tähän on jo olemassa, toteutusaikataulusta ei ole tietoa.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Lämminvesi retkibussiin
Isotemp 40 litrainen lämpeää 20km ajolla kuumaksi ja riittää suihkuun hyvin.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: Lämminvesi retkibussiin
Onkos noissa kaikissa Isotemp malleissa moottorin kierto? Kaikissa ei mainita asiasta, mutta keltaisella kauluksella olevat lähdöt näkyy kuitenkin kuvissa.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Lämminvesi retkibussiin
En keksi / löydä?Jule kirjoitti:se sama kauppa kun myy niitä edullisia binar tjsp lämmittimitä myy myös noita pikkuvaraajia.
En tiedä tuliko ajatuskatkos mutta tuo useampi sata kW:n hukkalämpö vaatisi useampaa kymmentä litraa polttoainetta. (1L = n.10kWh) Et maininnut aikaa milloin tuon hukan saa ulos? Oletan että tarkoitit 100km / n.1h?epakesko kirjoitti: Kyllä se ajaessa lämpiää aika nopesti jos verrstaa siihen että hukkalämpöä moottrissa on tarjolla autosta riippuen useampi sata kW joten se ei ole ongelma. Ainut mistä löytää rosterinen varaaja järki hintaan. .
Mutta karkeasti jos 100L varaajaan saa tungettua n.9kWh niin saa tunnissa 80c vettä. 5kW wabastolla tuo pytty on kylmästä kuuma n.2h:ssa. Toisaalta jos sen 100kWh sinne jotenkin saisi siirrettyä, niin aikaa ei menisi kuin 5min! Kaikki on laskettavissa ja varaajan saa kuumaksi vaikka 200W vastuksellakin, jos eristeet on ok eikä ulkona pakkasta (eli hukkaan ei valu se lämpöteho). Aikaa tosin menee 45h
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Kuski
- Viestit: 28
- Liittynyt: 15 Syys 2016 22:40
- Truck: Berkhof/Helkama
- Location: haukipudas
- Member id: 338
- Paikkakunta: Haukipudas
Re: Lämminvesi retkibussiin
Jep Itellä tuossa kommentissa raaka yksinkertaistus, eli perus mäntämoottorissa syntyy noin karkeasti poltetusta polttoaineesta 1/3 eteenpäinvievää (hyötytehoa) 1/3 hukkalämpöä nesteeseen ja 1/3 poistuu suoraan lämpönä pakokaasun muodossa, haihtumalla koneesta yms. Joten kuten kirjoitin sitä on tarjolla tuommoisessa 200 kW moottorissa on noin 200kw jos ajetaan täysillä! eli ei keskimääräisesti kokoajan mutta tarjolla on ...
ja ennen kuin ehditään tarttua niin tuo hyötysuhde jako on tökerön karkea ja pelkistävä. Tarkemmat riippuu mitä poltetaan, onko ahdettu ja mimmoset päästövaateet Yms yms. se siitä.
No sit oikeaan asiaan eli kyllä sieltä sitä lämpöä tulee jos vaikka tunnin siirron tekee niin pitäisi pannun olla kuumana tai ainaki sen lämpöinen että suihkussa käy.
Tuolla näyttäs esimerkiksi olevan ko. tarkoitukseen tehtyjä http://www.navimare.fi/product_details.php?p=122
edit: Linkki korjattu

No sit oikeaan asiaan eli kyllä sieltä sitä lämpöä tulee jos vaikka tunnin siirron tekee niin pitäisi pannun olla kuumana tai ainaki sen lämpöinen että suihkussa käy.
Tuolla näyttäs esimerkiksi olevan ko. tarkoitukseen tehtyjä http://www.navimare.fi/product_details.php?p=122
edit: Linkki korjattu
Epäkesko
Re: Lämminvesi retkibussiin
Reddewil kirjoitti:En keksi / löydä?Jule kirjoitti:se sama kauppa kun myy niitä edullisia binar tjsp lämmittimitä myy myös noita pikkuvaraajia.
kirjanmerkeistä löyty heater.fi
- MAN
- Rattimajuri
- Viestit: 213
- Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
- Truck: Man
- Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
- Paikkakunta: Hartola
Re: Lämminvesi retkibussiin
160 litranen varaaja normisähköllä ja invertteri hupiakuista, lämpiää noppeesti ajon aikana ja kestää myös lämpimänä pitkän aikaa.
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
- vko516
- Rattiamiraali
- Viestit: 304
- Liittynyt: 10 Marras 2008 00:20
- Truck: B10M Carrus
- Location: Manse
Re: Lämminvesi retkibussiin
Tällä lämpiää just sen verran kun tarvii, eikä lopu kesken. Hyvin toimii.
http://www.ebay.co.uk/itm/8L-16Kw-Stain ... 1101506132
http://www.ebay.co.uk/itm/8L-16Kw-Stain ... 1101506132
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Lämminvesi retkibussiin
Helevitin hyvä, paitsi jos ei oo kaasua...vko516 kirjoitti:Tällä lämpiää just sen verran kun tarvii, eikä lopu kesken. Hyvin toimii.
http://www.ebay.co.uk/itm/8L-16Kw-Stain ... 1101506132
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 513
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: Lämminvesi retkibussiin
vaikka bus man ei kaasuja laitakkaan niin hot water gas 11kw on täälläkin mallia caravan
asennus on yksinkertainen , vesi sisään, toisesta ulos + kaasuliitäntä ja peltitorvi katolle , pyöreät tavalliset patterit 2kpl
ei jatkuvaa pikkuliekkiä niin kuin ennen vanhaan .
asennus on yksinkertainen , vesi sisään, toisesta ulos + kaasuliitäntä ja peltitorvi katolle , pyöreät tavalliset patterit 2kpl
ei jatkuvaa pikkuliekkiä niin kuin ennen vanhaan .
Re: Lämminvesi retkibussiin
Ratkaisut vielä tekemättä, kiitos kommenteista, ei tuota kaasulämmitintä miettimättä kannata ohittaa
jos erillinen kotelo alustassa jossa laite omana yksikkönä, tulkitaanko se matkustusosan kaasu
laiteasennuksiin.
Tarkoitus tässä vaiheessa jättää bussin oma wc ja käsipesukuppi ( tuossahan ei onnistu silmienpesu ellei oo lasisilmä)käyttöön, omine vesisäiliöineen vesi 100 litraa/ jäte sama ,ja rakentaa erillinen pesuallas omilla vesisäiliöillä ja vedenlämmitys, ei suihkua.
Halvin ja yksinkertaisin,helpoin toteuttaa on varmaan pieni sähköboileri ( tolppasähkö ,agrik, akku/ inventteri tai generaattori moottorista ajossa)
Kallis, Ehkä paraskin ja taloudellisin venemallin jossa lämmitys sähkö,moottori & webasto tai muu
Voiko noissa boilereissa laittaa "vedet toisinpäin" = säiliöosaan lämmitysjärj neste (moottori/ webasto)
ja kierukasta ottaa lämpimän käyttöveden. Mietin että jos käyttövettä varastoidaan se pilaantuu,
varastoinnissa , onhan samalla tapaa turhaa massaa ei sitä voida koskaan käyttää tyhjäksi,kuuma loppuu kun vesisäiliö tyhjä ellei painestettu ilmalla .
Mietitty myös
Lämmönvaihtimet ovat ruostumattomia ( ns levyrakenteiset) ja melkoedullisia, ajossa moottorista
Parkissa vois imaista moottorilämmöt ja webastolla jatkossa ehkä tarviis pienen varastosäiliön ja kiertovesipumppuja riittävän määrän se että vaatiiko jotain suodatusta ettei tukkeennu, lämmönsiirto
tehot kyllä riittää vaikka suihkuun...
jos erillinen kotelo alustassa jossa laite omana yksikkönä, tulkitaanko se matkustusosan kaasu
laiteasennuksiin.
Tarkoitus tässä vaiheessa jättää bussin oma wc ja käsipesukuppi ( tuossahan ei onnistu silmienpesu ellei oo lasisilmä)käyttöön, omine vesisäiliöineen vesi 100 litraa/ jäte sama ,ja rakentaa erillinen pesuallas omilla vesisäiliöillä ja vedenlämmitys, ei suihkua.
Halvin ja yksinkertaisin,helpoin toteuttaa on varmaan pieni sähköboileri ( tolppasähkö ,agrik, akku/ inventteri tai generaattori moottorista ajossa)
Kallis, Ehkä paraskin ja taloudellisin venemallin jossa lämmitys sähkö,moottori & webasto tai muu
Voiko noissa boilereissa laittaa "vedet toisinpäin" = säiliöosaan lämmitysjärj neste (moottori/ webasto)
ja kierukasta ottaa lämpimän käyttöveden. Mietin että jos käyttövettä varastoidaan se pilaantuu,
varastoinnissa , onhan samalla tapaa turhaa massaa ei sitä voida koskaan käyttää tyhjäksi,kuuma loppuu kun vesisäiliö tyhjä ellei painestettu ilmalla .
Mietitty myös
Lämmönvaihtimet ovat ruostumattomia ( ns levyrakenteiset) ja melkoedullisia, ajossa moottorista
Parkissa vois imaista moottorilämmöt ja webastolla jatkossa ehkä tarviis pienen varastosäiliön ja kiertovesipumppuja riittävän määrän se että vaatiiko jotain suodatusta ettei tukkeennu, lämmönsiirto
tehot kyllä riittää vaikka suihkuun...
Re: Lämminvesi retkibussiin
Ei kai se käyttövesi varsinaisesti pilaannu sen enempää kuin kotonakaan lämminvesivaraajassa. Se kylmävesipuoli lienee suurempi ongelma, ei tee oikein mieli juoda sitä, mutta siihenkin on kuulemma jotain kemikaaleja olemassa.
Mä olen miettinyt myös tuota varaajahommaa, mutta mikä olisi se tarve miksi se varaaja pitäisi olla täynnä jäähdytysnestettä eikä käyttövettä? Periaatteessahan sieltä voisi ottaa lämmintä vettä sisätilojen lämmittämiseen, mutta silloin varaajan tilavuus pitäisi olla reilusti suurempi, jotta siitä olisi oikeasti jotain iloa. Ja jos hankkii reilusti suuremman varaajan, niin niissähän yleensä on jo se käyttövesikierukka sisällä. Mutta onko jotain 1000 litran vesivaraajaa mitenkään mielekästä roudata mukana? Mahdollistahan se tietysti on, mutta onko se siltikään järkevää yrittää venyttää sitä moottorin hukkalämpöä äärimmilleen? Jos vastaavan systeemin tekee jostain 100-150l varaajasta, niin mun mielestä sen hyöty ei ole sen kummempi kuin se että kierrättää koneen läpi vettä niin kauan kun rauta on kuumaa. Tossa kun on se huono puoli että sen kierukan läpi tuleva vesi ei edes noissa isoissa varaajissa ole kuin parhaimmillaan n. 10°C vähemmän kuin varaajan. Suihkua varten täytyisi lämmittää paljon enemmän ja pidempään vettä.
Lisäksi noissa lämminvesivaraajissa sen kierukan sijainti lienee optimoitu niinpäin että siellä virtaa lämpimämpi neste. Tosin tuon pystyy kai ratkaisemaan laittamalla varaaja ylösalaisin, sikäli kun sen kierukan tyhjennys onnistuu niinpäin.
Tietysti silloin ei tarvitse tyhjentää varaajaa jos jättää talviseisokille.
Mä olen miettinyt myös tuota varaajahommaa, mutta mikä olisi se tarve miksi se varaaja pitäisi olla täynnä jäähdytysnestettä eikä käyttövettä? Periaatteessahan sieltä voisi ottaa lämmintä vettä sisätilojen lämmittämiseen, mutta silloin varaajan tilavuus pitäisi olla reilusti suurempi, jotta siitä olisi oikeasti jotain iloa. Ja jos hankkii reilusti suuremman varaajan, niin niissähän yleensä on jo se käyttövesikierukka sisällä. Mutta onko jotain 1000 litran vesivaraajaa mitenkään mielekästä roudata mukana? Mahdollistahan se tietysti on, mutta onko se siltikään järkevää yrittää venyttää sitä moottorin hukkalämpöä äärimmilleen? Jos vastaavan systeemin tekee jostain 100-150l varaajasta, niin mun mielestä sen hyöty ei ole sen kummempi kuin se että kierrättää koneen läpi vettä niin kauan kun rauta on kuumaa. Tossa kun on se huono puoli että sen kierukan läpi tuleva vesi ei edes noissa isoissa varaajissa ole kuin parhaimmillaan n. 10°C vähemmän kuin varaajan. Suihkua varten täytyisi lämmittää paljon enemmän ja pidempään vettä.
Lisäksi noissa lämminvesivaraajissa sen kierukan sijainti lienee optimoitu niinpäin että siellä virtaa lämpimämpi neste. Tosin tuon pystyy kai ratkaisemaan laittamalla varaaja ylösalaisin, sikäli kun sen kierukan tyhjennys onnistuu niinpäin.
Tietysti silloin ei tarvitse tyhjentää varaajaa jos jättää talviseisokille.
Re: Lämminvesi retkibussiin
Jule , mietin noita matka autoja kun tilapäis käytössä niin järjestelmän tyhjentäminen helpompi
toteuttaa jos käyttövesi kierukassa ja lämminvesi boileri kesälläkin jäähtyy välillä niin vesi laatu huononee ellei tehnyt järj tyhjennystä ( näin käy joskus kotioloissakin kun käyttö pientä
putkistovesi pilaantuu,). Se varmaan ero jos otetaan boilerista jonka lämpötila 40 astettavettä
sen voi hyödyntää saman lämpöisenä ja jos otetaan kierukalla 40 asteisesta jäähd nesteestä ( riippuen kierukan siirtotehosta) ei saada yhtä lämmintä vettä.
Mietin että boileri on kokoluokassa kymmeniälitroja ( lämpö suositus min65 ja max 80 ,käytövesi otetaan sekoituventiilillä boilerista ) ja vesi säiliö satoja litroja ehkä 200 .
Ts ajatus lähti tyhjennys ongelmasta ja veden pilaantumis ongelmasta kesällä, mutta voihan noissa
kemikaaleja käyttää, kun ei ole juomavesikäytössä, Ne jotka on tankannut klooraamatonta lähdevettä
tietää tankki ongelman.
toteuttaa jos käyttövesi kierukassa ja lämminvesi boileri kesälläkin jäähtyy välillä niin vesi laatu huononee ellei tehnyt järj tyhjennystä ( näin käy joskus kotioloissakin kun käyttö pientä
putkistovesi pilaantuu,). Se varmaan ero jos otetaan boilerista jonka lämpötila 40 astettavettä
sen voi hyödyntää saman lämpöisenä ja jos otetaan kierukalla 40 asteisesta jäähd nesteestä ( riippuen kierukan siirtotehosta) ei saada yhtä lämmintä vettä.
Mietin että boileri on kokoluokassa kymmeniälitroja ( lämpö suositus min65 ja max 80 ,käytövesi otetaan sekoituventiilillä boilerista ) ja vesi säiliö satoja litroja ehkä 200 .
Ts ajatus lähti tyhjennys ongelmasta ja veden pilaantumis ongelmasta kesällä, mutta voihan noissa
kemikaaleja käyttää, kun ei ole juomavesikäytössä, Ne jotka on tankannut klooraamatonta lähdevettä
tietää tankki ongelman.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Lämminvesi retkibussiin
Turha pelko tuo pilaantumisongelma. Veneissä on iät ajat käytetty pikkuvaraajia joissa lämmin glykoli kiertää kierukassa ja pönttö on käyttövettä täynnä. Rakenna putkisto ja säiliöt lvi-osista ja elintarvikemuovitankeista. Ei mene vesi pilalle kyllä kovinkaan nopeasti. Toistakymmentä vuotta on tankkivesiä juotu eikä koskaan ole ollut ongelmia.
Tietenkin jos kasaa systeemin vanhoista ruosteisista romuista niin tilanne on toinen
Tietenkin jos kasaa systeemin vanhoista ruosteisista romuista niin tilanne on toinen
Tulevaisuus on sähköinen
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Lämminvesi retkibussiin
jep samaa mieltä Lahti32:sen kanssa. Ja harvempi sitä teevesiä valuttelee varaajasta. Ja kun tarpeeksi kuumaksi lämmittää, niin pöpöt kuolee. Toki jos kokoajan on 40 asteista niin sitten voi joku örkki siellä lisääntyäkin. Raakavesi/kaivovesi/lähdevesi on varmasti arempaa kuin käsitelty kaupunkivesi enkä noita laittais järjestelmään.
peltiliiteri.com
Re: Lämminvesi retkibussiin
Lahti 32/ pelti
Kyllä tarkoitus hankkia RST pönttö ,liittimet messinki, ja putket & säiliö ko käyttöön soveltuvia,
tuo boilerin lämmön jos pitää korkeana ja šekoitustermostaatilla alentaa putkistoon järkevintä.
Pieni houkutus tankata muutakin kui " putkistovettä", omalla leiripaikalla, kun lammikossa on
puhdasta " juomakelpoista" , vaikka omat juoma vedet haetaan kaupasta / alkosta tai kotihanasta jääkaappiin.
Toteutus tässä ensijärjestelmässä kun vain käsipesutilat kevyimmällä tekniikalla (€ pitää säästää
vaikka niitä ei olisikan) sähkövastus boileri n30-50 litraa , lämmitetään vain sähköllä (kotona,ajossa,tolppa/ agrikaatti) ja säiliöt parinsadan luokkaa, jos suihkutarve myöhemmin tarve rakentaa, sitten kierukka boilereita hankkimaan.
Kyllä tarkoitus hankkia RST pönttö ,liittimet messinki, ja putket & säiliö ko käyttöön soveltuvia,
tuo boilerin lämmön jos pitää korkeana ja šekoitustermostaatilla alentaa putkistoon järkevintä.
Pieni houkutus tankata muutakin kui " putkistovettä", omalla leiripaikalla, kun lammikossa on
puhdasta " juomakelpoista" , vaikka omat juoma vedet haetaan kaupasta / alkosta tai kotihanasta jääkaappiin.
Toteutus tässä ensijärjestelmässä kun vain käsipesutilat kevyimmällä tekniikalla (€ pitää säästää
vaikka niitä ei olisikan) sähkövastus boileri n30-50 litraa , lämmitetään vain sähköllä (kotona,ajossa,tolppa/ agrikaatti) ja säiliöt parinsadan luokkaa, jos suihkutarve myöhemmin tarve rakentaa, sitten kierukka boilereita hankkimaan.
- MLuoto
- Rattimajuri
- Viestit: 189
- Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
- Truck: volvo carrus 602
- Location: PYHÄJOKI
- Member id: 345
Re: Lämminvesi retkibussiin
ite ajattelin laittaa noin 100l varaajan jossa vastus ja kierukka. kiurakasa kiertää moottorin glykoli.
Lämmitys webastolla, inwertterillä tai 12 litrasella. ite kans mietin tuota isoa varaajaa jossa olis glykoli
ja käyttövesi kierukassa kun tulee vesikiertonen lattialämmitys.
Lämmitys webastolla, inwertterillä tai 12 litrasella. ite kans mietin tuota isoa varaajaa jossa olis glykoli
ja käyttövesi kierukassa kun tulee vesikiertonen lattialämmitys.