Lattialämmityksen lämmönvaihdin

Ajoneuvon matkailuvarusteet
volvo b57
Apukuski
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:20
Truck: volvo b57
Location: äänekoski

Lattialämmityksen lämmönvaihdin

Viesti Kirjoittaja volvo b57 »

Olen tekemässä volvo b57.kaan vesikiertoista lattialämmitystä enkä oikee tahdo löytää tietoa minkäkokoinen tarvitsisi olla lämmönvaihtimen ? Eli joku kw tieto kiinnostaisi autoon tulee noin 45m 16mm putkea lattiaan.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Lattialämmityksen lämmönvaihdin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tuollasen n.20kW kun laitat ni pitäsi riittää, ei kai niitä paljo tuon pienempiä edes ole. Lämmönluovutuslevyt tekee tasasen lämmön, siitähän sä neliöt saat laskettua.
Itelle oon miettiny systeemiä kans, että kierrättäskö auton nesteet "varaajassa" josta sitten shuntin kautta ottan kiertoon mitä tarvii. Pyttyä vois lämmittää sit webastolla tai primuksella. Yhen pumpun vois jättää pois, jos pyttyyn nakertelis kierrukan sille lattialämmölle, levyvaihtimien kans kun pumppuja pitää olla sit joka piirissä.
Millanen systeemi sulla on suunnitteilla?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Lattialämmityksen lämmönvaihdin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mulla on tehtynä kahdessa bussissa käytössä systeemi jossa patterivesikierto päättyy lattialämmitystukkiin, ja tukille menevää kiertoa voi ohittaa. Oikein yksinkertainen ja yhdellä pumpulla toimiva systeemi. Ensi alkuun tietysti aika kuuma ennenkuin sopiva ohituksen määrän säätö löytyy.

Ei lämmin luita riko. Kylmä rikkoo.
Tulevaisuus on sähköinen
volvo b57
Apukuski
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:20
Truck: volvo b57
Location: äänekoski

Re: Lattialämmityksen lämmönvaihdin

Viesti Kirjoittaja volvo b57 »

Noniin. Levyvaihdinta olen siis harkinnut koska ovat niin edullisia ja 25kw ja 65kw vaihtimen välinen hintaero on tosi pieni. Ajattelin laittaa tuon levyvaihtimen toisenpuolen moottorin lämppärikierron väliin että siellä menee kokoajan vesi ajaessa ilman erillistä pumppua. Lattian puolelle sitten joku pieni 24v kiertopumppu ja shunttiventtiili ? Eikös se näin pitäisi pelata. Ja sitten parkissa oloon laitan jonkunlaisen sähköpatruunan jolla lämmittää lattiaa. Jos on moottorin vedet ja lattian vedet samaa niin parkissa ollessa joutuu lämmittämään aina sitä moottoriakin ja lattialämmitys putki ei tarvitse ihan niin kuumaa vettäkään
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Lattialämmityksen lämmönvaihdin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

lämmitin pitää kytkeä patterikierron väliin niin ei tartte moottoriin tuhlata lämpöä. Mulla olisi pari uutta 24v boschin pientä kiertovesipumppua, 70€ kpl
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin