Ilmanvaihtokone

Ajoneuvon matkailuvarusteet
eagless
Rattimajuri
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja eagless » 28 Helmi 2019 11:46

Ilmanvaihtokone Airsec 30 alumiinikennolla
Taloon .com

Noi pitäis olla alumiinikennolla mutta joillakin on tullut muovikennoilla?
Joten onko ilmotuksessa virhe vai onkos noita kahdenlaisia?

Avatar
Geekuality
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 28 Helmi 2019 11:50

Vielä viime vuonna tuota oli saatavilla muovi- tai paperikennolla, nyttemmin malli (ainakin Suomeen tuotavaksi valittu) on vaihtunut ja näköjään nykyisin tuo tosiaan tulee alumiinikennolla. Eli siis se muovikennoinen on ns. vanha malli.

Itse pidän ainakin tätä muutosta ihan positiivisena ja olen ihan tyytyväinen etten ehtinyt tilata sitä muovikennoista varastoon odottamaan.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Avatar
Zuikkis
Rattiamiraali
Viestit: 437
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 13 Maalis 2019 21:03

Mullakin tuommoinen kököttää tuossa asennusta odottamassa. On alumiinikennoinen. Talotarvike.comista tuli.

Paperikennon erikoisuushan oli siinä että se ei tarvi kondenssivesiletkua, kun ilmankosteus pääsee siirtymään kennon läpi. Mutta eihän se kait poista ilmankosteuttakaan silloin, mikä minusta olisi ihan oleellinen juttu kuitenkin. Ja maallikkona luulisi että paperikenno pamahtaa homeeseen tai mätänee, tai jotain muuta kamalaa. On tuo alumiininen jotenkin järkevämmän oloinen. :)

Semmosta funtsailin tässä vielä. Minulla mööpeli tulee ruumaan. Siitä olisi tosi helppo vetää tuloilman putki suoraan ylös lattiasta läpi, mutta kuinka paljon parempi se olisi esim katon rajassa kuin lattian tuntumassa? Saa sen siitä kaiketi vedettyä kattoon asti, mutta tulee paljon pidempi putki.

Toinen sitten tuo jäteilma. Mietin että jos jättäisi sen auki tuonne ruumaan, silloin asuintilan "hukkalämpö" lämmittäisi ruumaa, ja toisaalta tulisi samassa ruumassa majailevalle aggregaatillekin vähän ilmankiertoa. Sitten vaan ruumasta poisto esim lattian tai seinän läpi.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

eagless
Rattimajuri
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja eagless » 13 Maalis 2019 21:59

Ite miettiny samaa.

Poisto lattiassa niin ottais kylmintä ilmaa pois ja tulo ylös niin sekottaa ilmaa.

Jos jäteilma ruumaan niin esim ulkoa tulo lto koneelle -20c ja sisältä lto koneelle +20c ilma,jos hyvä hyötysuhde niin poisto ilma lämmittää tuloilmaa jolloin jäte ilma voi olla pakkasen puolella?

Ei kokemusta eikä tietoa mutta näin maalaisjärjellä pähkäilin.

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 313
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja leemu » 13 Maalis 2019 22:16

Ei taida tuollaisessa ristivirtakennossa hyötysuhde riittää siihen, että jäteilma menisi pakkaselle.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

eagless
Rattimajuri
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja eagless » 14 Maalis 2019 10:27

Mulla on itellä talossa ilto 350 ristikenno lto kone niin pitääpä varsin panna antureita sisään ja mitata varsin että miten muuttuu lämpötilat kanavissa.

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 313
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja leemu » 14 Maalis 2019 11:47

Kyllä ne aika hyvällä hyötysuhteella nykyään toimii, mutta koskaan en ole nähnyt pakkaselle menevän
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 586
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 14 Maalis 2019 11:55

Iv konen jossa on lämpö/ kylmäkennot yli 10v vanha idea nyt voi olla kehitetty uutta ( toimii kylmäkonetekniikalla, en muista tuotenimeä Merikarvia, omistajan tunnen) tekn kätevä kennojen sijoitusta vaihdetaan tarvitaanko lämmitystä vai
jäähdytystä ( ongelma voi olla kulkurissa kun yöllä / päivällä tarve voi olla lämpö tai jäähd, suunniteltu ” kesä/ talviasento” ts joutuu avaamaan kotelon vaihdossa ) tuo jos toimis ei tarviis ilp, ja kätevä rakenta tekis esim lämpimän veden kesällä hukkalämmöllä

eagless
Rattimajuri
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja eagless » 14 Maalis 2019 12:36

BussMAN kirjoitti:
14 Maalis 2019 11:55
Iv konen jossa on lämpö/ kylmäkennot yli 10v vanha idea nyt voi olla kehitetty uutta ( toimii kylmäkonetekniikalla, en muista tuotenimeä Merikarvia, omistajan tunnen) tekn kätevä kennojen sijoitusta vaihdetaan tarvitaanko lämmitystä vai
jäähdytystä ( ongelma voi olla kulkurissa kun yöllä / päivällä tarve voi olla lämpö tai jäähd, suunniteltu ” kesä/ talviasento” ts joutuu avaamaan kotelon vaihdossa ) tuo jos toimis ei tarviis ilp, ja kätevä rakenta tekis esim lämpimän veden kesällä hukkalämmöllä

Vai onko tuo uus se pilp eli lto kone jossa samassa ilppi.

Noita joku firma möi jo kohtuu hinnalla ja mietinki että laittasko kotona lto koneen tilalle niin sais lämmint vettä samalla varaajaan siitä.

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 586
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 14 Maalis 2019 13:45

eagless kirjoitti:
14 Maalis 2019 12:36
BussMAN kirjoitti:
14 Maalis 2019 11:55
Iv konen jossa on lämpö/ kylmäkennot yli 10v vanha idea nyt voi olla kehitetty uutta ( toimii kylmäkonetekniikalla, en muista tuotenimeä Merikarvia, omistajan tunnen) tekn kätevä kennojen sijoitusta vaihdetaan tarvitaanko lämmitystä vai
jäähdytystä ( ongelma voi olla kulkurissa kun yöllä / päivällä tarve voi olla lämpö tai jäähd, suunniteltu ” kesä/ talviasento” ts joutuu avaamaan kotelon vaihdossa ) tuo jos toimis ei tarviis ilp, ja kätevä rakenta tekis esim lämpimän veden kesällä hukkalämmöllä

Vai onko tuo uus se pilp eli lto kone jossa samassa ilppi.

Noita joku firma möi jo kohtuu hinnalla ja mietinki että laittasko kotona lto koneen tilalle niin sais lämmint vettä samalla varaajaan siitä.
Etsin netistä tuota mainitsemaani laitetta, on tainnut häipyä markinnoilta oli ehkä ”puolivalmis” eikä myynti lähtenyt
tai ulkoa tullut vastaavia kylmkonetekniikalla toimivia ,,, näyttää olevan tarjolla.

eagless
Rattimajuri
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja eagless » 14 Maalis 2019 14:23


eagless
Rattimajuri
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja eagless » 14 Maalis 2019 14:24

Vajaa parituhatta tuo pienempi ja reilu parituhatta isompi.

Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1761
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja only4pro » 14 Maalis 2019 21:05

kaverilla oli pilp, kompura hajosi ja sen seurauksena vedet ja talo kylmänä, oli jotenkin silleen rakennettu että jos kompura hajoaa niin koko kone on seis, ei toimi lisäsähkölämmitys eikä mikään silloin. Onneksi oli keväällä että ulkona ei enää ollut pakkasta...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi

eagless
Rattimajuri
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja eagless » 14 Maalis 2019 21:36

only4pro kirjoitti:
14 Maalis 2019 21:05
kaverilla oli pilp, kompura hajosi ja sen seurauksena vedet ja talo kylmänä, oli jotenkin silleen rakennettu että jos kompura hajoaa niin koko kone on seis, ei toimi lisäsähkölämmitys eikä mikään silloin. Onneksi oli keväällä että ulkona ei enää ollut pakkasta...
Juu no noissahan on toi mahdollisuus että kytketään entiseen varaajaan eli jäis vanha lämmitys muoto myös käyttöön.

Eli jos talooni ton laitan niin varaajassahan on sähkövastukset jotka menee tarvittaessa päälle.

Ja asuntoautossahan vois varaajaan laittaa vepaston vielä varoiksi.

Mutta joo ei kyllä mulla eikä tutuilla tosta mitään kokemuksia!

Jule
Kansleri
Viestit: 1176
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja Jule » 15 Maalis 2019 20:18

Kyllä noissa pilpeissäjotka toimiitalon pääasiallisena lämmönlähteenä on varalla sähkövastukset.
Tietysti se voikyllä halota niinettä koko pönttö on seis, jolloin niistä sähkövastuksista ei ole mitään iloa.

Mä mulkoilin nilanin pilp lto konetta bussiin, mutta vähän turhan arvokas kone.

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 586
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 16 Maalis 2019 18:44

Kanava ilp ei ole pienitehoisia ns kiinteistömallia ovat 10 kw luokkaa/ 380v , varmaan yksinkertaisin siirtää ilp ilmaa erillisillä puhaltimilla tai kaksi sisäyksikköä ?

Kannattaa katsoa myös:::
Caravan puoleta löytyy inventteritekn ilp katto asennettavia ns kattoluukkumalleja sekä tavaratilaan sijoitettavia kanavamalleja ne ovat teholtaan 1-3 kw luokassa ja melkohintavia (1700-3000€) , parhaimmillaan nollasta ylöspäin
ulko lämpötiloissa
Kattomalleja on myös ns kuorma automalli 24 v melkopienitehoisia

Jule
Kansleri
Viestit: 1176
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ilmanvaihtokone

Viesti Kirjoittaja Jule » 18 Maalis 2019 14:51

BussMAN kirjoitti:
16 Maalis 2019 18:44
Kanava ilp ei ole pienitehoisia ns kiinteistömallia ovat 10 kw luokkaa/ 380v , varmaan yksinkertaisin siirtää ilp ilmaa erillisillä puhaltimilla tai kaksi sisäyksikköä ?
Kyllähän niitä kanavakoneita pystytään yhdistämään myös pienempään ulkoyksikköön, yleensä vaan niitä kanavalaitteita käytetään isoissa rakennuksissa jossa yhden ison ulkoyksikön perään on kytketty useampi kanavalaite, jolloin kokonaisteho on tietysti iso, mutta teknisesti sen kanavalaitteen voi kyllä yhdistää myös yhteen pienitehoisempaan ulkoyksikköön.

Tuon tyyppisille laitteille ei ole juurikaan kysyntää, joten siksi niitä ei ole "valmiina" vaan edellyttäisi kylmäammattilaisen toteuttamaan sen.

Normaalistihan kotilaitteet ovat niitä tavallisia jälkikäteen seinään pultattavia laitteita, tai sitten jo rakennusvaiheessa osana ilmanvaihtojärjestelmää.

Vastaa Viestiin