Tulee ja sitten se on yhtä hyvä kuin minun 90-luvulla ostamani patteripora tänä päivänä. Siinä riittää hyvin teho 3-4 ruuvin kiertämiseen pehmeään puuhun. Onneksi on kaksi akkua siihen.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
DNepparissa ei ole tavaratilaa - hermo lepää, kun ronttaa pöytäryhmää yläkerrasta pihalle ja takaisin. Ronttaa siinä sitten pirttipöytää matkassa saatika kotakeittiötä ja kumivenettä. Ne on ihan normi matkailuvarusteita - tycker jag
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Jule kirjoitti: ↑31 Loka 2021 18:25
Edelleen jysähtäisi. Työnantajan auton käyttäminen omiin ajoihin on joko käyttöetu tai vapaa autoetu.
Joo, yrittäjälle sentään katsotaan hiukan läpi sormien omaa ajoa, mutta työntekijälle ei käytännössä yhtään.
Kysyttiin kerran asiaa verotarkastuksen yhteydessä. Työntekijä olisi työmaalta tullessa jäänyt suoraan kotiin firman autolla ja lähtenyt aamulla takaisin.
Verotarkastajan näkemys oli, että "työntekijänhän saa tässä tapauksessa etua kun ei joudu omalla autolla kulkemaan firman toimipaikalle hakemaan autoa eikä palaamaan illalla kotiin sieltä"
Tuli tuosta mieleen kun muutama vuosi sitten ajoin Jakaria Tampereella ja ite asuin Toijalassa. Menin kotiin parin viikon ajan firman autolla koska keikkapaikka missä käytiin hakemas ja viemäs tavaraa sijaitsi Hämeenlinnassa. Pomo sanoi et mene scanialla kotiin ja asentajan kans sovi ite koska meet työmaalle. Tottakai palkka maksettiin vain työajalta mutta joku naapureista ilmeisesti suuttui Scanian seisomisesta kaupan parkkipaikalla kun verottajalta tuli selvityspyyntö työmatkakorvauksen osalta koska mulla on firman autoetu käytössä mitä ei missään oltu ilmoitettu. No en tiettykään niiltä työpäiviltä työmatkakorvausta laittanut ilmoitukseen mutta melkoinen selvittäminen lopulta firmankin taholta oli siitä että se nyt vaan on järkevämpää mun jäädä puoleenväliin suoraan kotiin kun ajaa melki 120 kilsaa ylimääräistä. Verottaja ymmärsi kyllä mun selvityksen ja mitään väärää hän ei oltu tehty mutta pirusti vaivaa tulee tuollaisten yksinkertaisten asioiden mälväämisestä.
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
Mulla on rekka aina kotona, eikä ole mitään ongelmia tullut. sen voi korjata niin, että laittaa auton asemapaikaksi työsopimukseen koti osoitteen. Eli työpaikka sijaitsee kotona, ei synny autoetua, koska työmatkaa ei ole. Silloin tosin palkan maksukin alkaa aina kotoa ja kilometrikorvaukset tarvittaessa muualle siirryttäessä maksaa työnantaja
Niitä omia ajojahan sillä sit ei edelleenkään saa ajaa, jos niistä ei maksa firmalle jotain...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
seepra kirjoitti: ↑31 Loka 2021 19:05
Edelleen jysähtäisi. Työnantajan auton käyttäminen omiin ajoihin on joko käyttöetu tai vapaa autoetu.
No mut hei, voihan se maksaa työnantajalleen sen pakun henk-koht käytöstä jonkun korvauksen?
Tuossa oli joitain vuosia sitten tilanne kun työkaveri joutui ajamaan firman autolla kotiinsa, koska firmalla ei ollut toimipisteellään autolle parkkipaikkaa yöksi. Kaveri joutui itseasiassa maksamaan sen 10e/kk tjsp siitä talotyhtiön parkkiruudusta vielä omasta pussistaan, ja se oli jotenkin sovittu niin että se 10e on sitten se mitä kaveri maksaa siitä että käyttää firman autoa kotimatkaan. Verottajalle tuo ei kai olisi oikeasti noin kelvannut jos asiaa olisi tutkittu, vaan sen firman olisi pitänyt vuokrata se parkkiruutu (olisiko taloyhtiö sitten vuokrannut niitä ulkopuolisille?)
Eräs sukulaismies ajaa myös duunipakullaan kotiin aika pitkälti samasta syystä, mutta en ole sen kummemmin keskustellut siitä miten tuo on hoidettu. Sen tiedän että autossa on seurantalaite, niin ettei sillä voi mitään omia ajoja ajella.
En tiedä, onko missään muussa maassa tällaista menettelyä käytössä. Ei kai, ehkäpä muissa maissa ei kerätä rahaa autoista, niissä saattaa olla jotain teollisuuttakin tai muuta tuottavaa.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä