Sivu 1/1
olis komee kulkuri
Lähetetty: 19 Kesä 2011 17:43
Kirjoittaja vanha vanaja
Re: olis komee kulkuri
Lähetetty: 19 Kesä 2011 22:35
Kirjoittaja Reddewil
Tuo keula nuorentaa kummasti tuotakin autoa. En vaan keksi mihin tuossa on laitettu 125t€

Oisko kylkipellit kultaa?
Re: olis komee kulkuri
Lähetetty: 20 Kesä 2011 16:57
Kirjoittaja Pilotti
Alustaksi ilmoitettu Scania ja malliksi sisu???.Eikös tuo ole juuri tuollainen mahurisisu, johon vaihdettu todennäköisest Volvon moottori. Ei ole Scanialta löytynyt n. 10 litraista konetta ainakaan vuosikymmeniin, eikä ainakaan oikein mitään konetta mahuriin. Ei tuo auto nyt tuupparilta äkkiseltään näytä. Eli tuo on tollainen IRJA-ratkaisu. Ja mitä sisupussikin suunnittelee.
Re: olis komee kulkuri
Lähetetty: 20 Kesä 2011 18:03
Kirjoittaja Lahti32
Olisiko Cumminsin tuuppari Allisonin laatikolla? Sisullahan on sellaisiakin ollut. Erikoinen äänimaailma siinä Cumminsissa on verrattuna muihin moottoreihin.
Tarina kertoo Sisu-miehestä joka esitteli keskieuroopan rahtiajossa nakkikoppi-Sisuaan paikallisille rekkamiehille. Paikalliset rekkamiehet vastailivat tähän tyyliin
- Jaa että Cumminsin moottori on
- ja ihan Fullerin laatikkokin
- jopas on pätevä telin nostosysteemi
- jämerästi on tehty joo...
- melko hienon olet itse tehnyt
viimeinen repliikki taisi koskea ohjaamon muotoilua

Re: olis komee kulkuri
Lähetetty: 20 Kesä 2011 22:35
Kirjoittaja Pilotti
Lahti32 kirjoitti:Olisiko Cumminsin tuuppari Allisonin laatikolla? Sisullahan on sellaisiakin ollut. Erikoinen äänimaailma siinä Cumminsissa on verrattuna muihin moottoreihin.
Tarina kertoo Sisu-miehestä joka esitteli keskieuroopan rahtiajossa nakkikoppi-Sisuaan paikallisille rekkamiehille. Paikalliset rekkamiehet vastailivat tähän tyyliin
- Jaa että Cumminsin moottori on
- ja ihan Fullerin laatikkokin
- jopas on pätevä telin nostosysteemi
- jämerästi on tehty joo...
- melko hienon olet itse tehnyt
viimeinen repliikki taisi koskea ohjaamon muotoilua

Tää nyt taas lipsuu ohi aiheesta, mutta Sisulla, jossa oli "nappula-automaatti" on tullut joskus ajettua. Se taisi olla Voithin laatikko. Allisonit oli kahvalla. Moottoreista muistan ne varhaisemmat AEC:n koneella. Uudemmat olivat jollakin muulla. Eli sellainen tuuppari tuo voisi olla, mutta miksi mainostaa Scaniana? Hinnan tuplaamiseksi?

Re: olis komee kulkuri
Lähetetty: 21 Kesä 2011 22:36
Kirjoittaja Sisu
Mä jo säikähdin että mustako ne puhuu... Sisu-mies"
Ja scanialla

Re: olis komee kulkuri
Lähetetty: 23 Kesä 2011 10:39
Kirjoittaja Volovomies
Olihan siinä siisti peli ei muuta kun pankinasioille ja pirssi kotiin

!!!
Re: olis komee kulkuri
Lähetetty: 05 Heinä 2011 16:56
Kirjoittaja diesel
Siisti on scaania
Tässä vähän edullisempi ja myös näyttävän näköinen
http://www.nettikone.com/scania/k113/938402
Re: olis komee kulkuri
Lähetetty: 05 Heinä 2011 16:59
Kirjoittaja diesel
Tässä mb, mielestäni aika edullinen jos vain kaikki korjaukset mitä ilmoittaa on tosiaan tehty tähän.
http://www.nettikone.com/mercedes-benz/ ... tar/916973
Re: olis komee kulkuri
Lähetetty: 23 Marras 2011 18:03
Kirjoittaja Raskaskalustoa
Pilotti kirjoitti:Lahti32 kirjoitti:Olisiko Cumminsin tuuppari Allisonin laatikolla? Sisullahan on sellaisiakin ollut. Erikoinen äänimaailma siinä Cumminsissa on verrattuna muihin moottoreihin.
Tarina kertoo Sisu-miehestä joka esitteli keskieuroopan rahtiajossa nakkikoppi-Sisuaan paikallisille rekkamiehille. Paikalliset rekkamiehet vastailivat tähän tyyliin
- Jaa että Cumminsin moottori on
- ja ihan Fullerin laatikkokin
- jopas on pätevä telin nostosysteemi
- jämerästi on tehty joo...
- melko hienon olet itse tehnyt :shock:
viimeinen repliikki taisi koskea ohjaamon muotoilua :D
Tää nyt taas lipsuu ohi aiheesta, mutta Sisulla, jossa oli "nappula-automaatti" on tullut joskus ajettua. Se taisi olla Voithin laatikko. Allisonit oli kahvalla. Moottoreista muistan ne varhaisemmat AEC:n koneella. Uudemmat olivat jollakin muulla. Eli sellainen tuuppari tuo voisi olla, mutta miksi mainostaa Scaniana? Hinnan tuplaamiseksi? :D
Joo, AEC:lla oli 10,3 litran mahuri, jota Sisu käytti ainakin 1970-luvulla (löydän siihen vielä männät, syöttöpumpun jne.). Minun nykyisen rosterikorisen -83 Sisu Ajokin tuulilasin alareunalinjan alapuoli oli tuossa aika tuttua sivulinjaa myöten. Näiden alustoista on aika vaikea tietää, mitä ne alun alkujaan ovat olleet. Tässäkin oli alkujaan ollut nestejarrut, joiden sylinterit ja putket oli jääneet poistamatta (riisuin ne itse), kun olivat rakentaneet ilmajarrut. Samoin automaattivaihteiston entiset hilut, vieläkin paikoillaan.
Re: olis komee kulkuri
Lähetetty: 23 Marras 2011 22:56
Kirjoittaja Komissarov
Lahti32 kirjoitti:Olisiko Cumminsin tuuppari Allisonin laatikolla? Sisullahan on sellaisiakin ollut.
Ja niin on tuokin. Korin otsa näyttää kyllä kovasti Kiitokori/Erikoiskori-tuotannolta, jolloin historialle ei paljoa vaihtoehtoja jää; epätodennäköisimpänä joku pelastuslaitos, Puolustusvoimat tai umpikylkien perusteella kirjastoauto. Vaikka tokihan ikkunatkin voi pellittää... Itse kallistuisin kirjastoauton kannalle, esim. Torniossa oli tuollainen '83 BT-190C.
Re: olis komee kulkuri
Lähetetty: 24 Marras 2011 18:29
Kirjoittaja Raskaskalustoa
Saamieni tietojen mukaan alusta on Scania, ja korina Kiitokori/ kirjastoauto, jonka koneeksi on vaihdettu puolustusvoimain linja-auton AEC-kone.
Veikkauksesi taisi mennä tuosta nappiin, tosin itse pidin tuota alustankin osalta Sisuna, mutta perätuuppariksi en uskonut, vaikka sisustus puolsikin sitä.
Re: olis komee kulkuri
Lähetetty: 24 Marras 2011 18:47
Kirjoittaja Mimyy
Tornion vanha kirjastoauto merkki on SISU ja perämoottori Cummin ja Erikoiskori.
Re: olis komee kulkuri
Lähetetty: 24 Marras 2011 22:08
Kirjoittaja Komissarov
Raskaskalustoa kirjoitti:Saamieni tietojen mukaan alusta on Scania, ja korina Kiitokori/ kirjastoauto, jonka koneeksi on vaihdettu puolustusvoimain linja-auton AEC-kone.
Trafi kyllä tarjoaa sellaista tietoa, että alusta on Sisu BT-190C (B=bussi, T=takamoottori, 190 kW, C=Cummins-moottori). Tokihan moottori voi olla jälkeenpäin vaihdettu miksi vain, mutta en kuitenkaan usko, että Cumminsia sentään "Aasiin"...
Re: olis komee kulkuri
Lähetetty: 24 Marras 2011 22:41
Kirjoittaja Lahti32
Ei kai kirjastoautokilsoilla konetta tarvi mistään vaihtaa?
Re: olis komee kulkuri
Lähetetty: 24 Marras 2011 22:52
Kirjoittaja Komissarov
Ei luulisi, eikä Cumminsin LT-10:ä varsinkaan. Siksi en usko, että tuohonkaan on, ellei sitten vallan tahallaan ole rikottu, ajettu ilman vesiä tai öljyjä tai räjäytetty Start Pilotilla...
Tuollainen vastaava, mutta ruskea, keskiovella ja manuaalilaatikolla oli kytkinvikaisena myynnissä jokunen vuosi sitten. Hinta oli aika merkittävästi maltillisempi, vaikka ei siinä sisustus NIIN dramaattisesti "köyhempi" ollut...

Ainakin minun makuuni ja käyttöönikin se olisi sopinut paremmin.
Re: olis komee kulkuri
Lähetetty: 25 Marras 2011 22:26
Kirjoittaja Raskaskalustoa
Komissarov kirjoitti:Ei luulisi, eikä Cumminsin LT-10:ä varsinkaan. Siksi en usko, että tuohonkaan on, ellei sitten vallan tahallaan ole rikottu, ajettu ilman vesiä tai öljyjä tai räjäytetty Start Pilotilla...
Tuollainen vastaava, mutta ruskea, keskiovella ja manuaalilaatikolla oli kytkinvikaisena myynnissä jokunen vuosi sitten. Hinta oli aika merkittävästi maltillisempi, vaikka ei siinä sisustus NIIN dramaattisesti "köyhempi" ollut... :shock: Ainakin minun makuuni ja käyttöönikin se olisi sopinut paremmin.
Mitenkään palstalaisten taitoja ja tietämystä mollaamatta totean vain, että kyllä kirjastoautojenkin historioissa löytyy monenlaista kuntaa ajomatkoineen, ajomiestä, huoltomiestä, moniosaajaa ja asentamoa, jotka tilanteissaan tekevät outojakin ratkaisuja.
Ja vielä vähän kokemuksellisesta käytetyn korjaamisen kustannuksiin vaikuttavista tekijöistä, joiden kautta menoja kertyy - vaikka ei se hullu ole, joka paljon pyytää vaan se, joka paljon maksaa.
Jos tuollaista rakentaa vuosikausia (6) vuokratiloissa ototyönä (oman työn ohella) joutuen työstämään katkenneita perätuupparin runkopalkkeja ilman, korin poistoa ja hitsailemaan ahtauden vuoksi puolikkailla tumpeilla/ automaattimaski, niin... . Jos vielä lisäksi korinkin runko on mätä lattiakorkeuteen asti, eikä enää ole koritehdasta, jolta... , niin joutuu itse taivutteleen omin konstein oikeat kaarevuudet ympäriinsä, niin kyllä siin hinta nousee, ku itelkii pitäs viel jäähä jotai myyntitilantees. Ja, jos viel toiselaise koneenki vaihto jne..
Antaka nyt anteeks tää vuodatus...
Re: olis komee kulkuri
Lähetetty: 25 Marras 2011 22:52
Kirjoittaja Lahti32
Lukekaapa se caravan-lehden juttu kyseisestä kulkurista. Onhan se kiistatta hyvin tehty ja läpikäyty. En pidä mitenkään ihmeellisenä jos täydellinen tekniikan läpikäynti ja korkealaatuinen tekniikka maustettuna tyylikkäällä sisustamisella tulee maksamaan paljon, yläraja ei tule kellään vastaan vaikka kuinka rakentaa. Suurin osa kulkureista on kumminkin melko keveillä budjeteilla rakennettu. Silloin on vaikeampi hahmottaa paljonko maksaa viimesen päälle tekeminen. Mutta edelleen on jokaisen rakentajan oma valinta millaisella budjetilla mennään.
Re: olis komee kulkuri
Lähetetty: 26 Marras 2011 10:41
Kirjoittaja Komissarov
Kyllä. Yleisellä tasolla pitää myös muistaa, että nämä meidän markkinamme kuluja säästämättä viimeisen päälle tehdylle omavalmisteelle ovat melko pienet. Maksuvalmiin ostajan löytäminen voi olla melko haasteellista. Sellaiset ehkä kuitenkin etsivät jotain muuta, kuin liki 20 vuotta vanhalle alustalle tehtyä laitetta, olkoonkin kuinka hyvin rungosta kattoon tehty hyvänsä. Jos kyseessä olisi vene, asia olisikin aivan toinen... Potentiaalinen ostaja vertaa kohteita kuitenkin aina keskenään ja miettii, kuinka paljon enemmän saa - ja saako ylipäätään - jossain, jonka hinta on 1½-2 -kertainen muihin tarjolla oleviin verrattuna. Siksi sellaiset yleensä tuppaavat joko jäämään käsiin, tai ainakin myyntiajat venyvät pitkiksi. Sinä aikana se hintakin sitten yleensä lähenee "oikeaa". Tämä on, ikävä kyllä, vain realismia.
Mitä sitten tuohon esimerkin autoon tulee, kyllähän siinäkin myyjä on selvästi terveellä ajatuksella liikkeellä siinä mielessä, että on ainakin hinnasta ja ilmoitetuista kuluista päätellen todennut, ettei siitä tulekaan omiaan saamaan koskaan pois. Vaikka kyllä minua ainakin kylmäisi ottaa reilu neljä kymppiä takkiin.

Mutta lämpöpumppukauppa taitaakin olla melkoisen kannattavaa näinä päivinä...

Re: olis komee kulkuri
Lähetetty: 26 Marras 2011 14:12
Kirjoittaja Lahti32
Takkiin tulee kaikenlaisten matkailuautojen kanssa. Nopeimmin ja eniten kerralla ehkä silloin kun ajetaan sadantonnin tupperware uutena liikkestä sateeseen. Vuodessa sulaa hinnasta järjetön siivu.
Kyllä silti kannattaa kulkuribussin rakentaminen. Sijoitetulla rahasummalla saa vankkaa kyytiä ja vuosiksi tilaa matkustella. Vastapainona edulliselle hankintahinnalle on kunnon polttoainekulut.