MB Delta Superstar
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
MB Delta Superstar
tervehdys kaikille!
uutta projektia pukkaa, tällä kertaa mb- delta superstar -91.
terveisiä vaan teuvalle kaupoista!
käytiin jonen kanssa hakemassa auto teuvalta, matkaa kertyi vuorokaudessa noin 1100 km, ja voi härregyyd millainen keli oli kyyjärven "elävien painajaisten mutkissa", keli juuri painunut nollaan ja sitten siinä päällä uutta lunta.. voin sanoa molempien puolesta että oli liukasta.
kuvia laitellaan sitä mukaa kun homma etenee, koitellaan parhaamme mukaan selviytyä tulevista haasteista "tiasen" tallissa, eli ulkosalla. mutta eipä meitä pelota, kuten sanonta kuuluu.
uutta projektia pukkaa, tällä kertaa mb- delta superstar -91.
terveisiä vaan teuvalle kaupoista!
käytiin jonen kanssa hakemassa auto teuvalta, matkaa kertyi vuorokaudessa noin 1100 km, ja voi härregyyd millainen keli oli kyyjärven "elävien painajaisten mutkissa", keli juuri painunut nollaan ja sitten siinä päällä uutta lunta.. voin sanoa molempien puolesta että oli liukasta.
kuvia laitellaan sitä mukaa kun homma etenee, koitellaan parhaamme mukaan selviytyä tulevista haasteista "tiasen" tallissa, eli ulkosalla. mutta eipä meitä pelota, kuten sanonta kuuluu.
mb superstar -91, "oidibus"
- Taantoku
- Kuski
- Viestit: 24
- Liittynyt: 08 Joulu 2007 17:28
- Truck: Bedford TK kiitokori
- Location: Alavieska
- Member id: 71
Re: mb delta superstar
Tervetuloa joukkoon!
Joko ens kesänä auto olisi nähtävänä kokoontumisessa?
T.Jyrki
Joko ens kesänä auto olisi nähtävänä kokoontumisessa?
T.Jyrki
Ei ole sellaista vikaa jota tietämättömyys ja voima ei korjaisi.....
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: mb delta superstar
ja vielä lisäys edelliseen, liityen käytyyn netti / vs. oikeat kulkurit keskusteluun.
sivuston hienous on juuri ollut se, että projektia suunnittelevat (kuten minä) voivat hakea tietoa ja opppia muiden kokemuksista, ja saada vahvistusta projektin aloittamiselle/lykkäämiselle. ne, jotka haluavat jakaa tietämystään kaikkien saataville, saavat kumarruksen, ja ne jotka haluavat jakaa tietojaan saavat ymmärryksen. ainakin omalla kohdalla se, että pystyi lukemaan foorumia monet, monet illat ja yöt, ilman että oli valmiina autoa tai "jäsenyyttä" toi uskomattoman suuren määrän kokemuksia ja ajatuksia siitä, miten itse voi edetä asian suhteen. ja voin sanoa suoraan että ilman tämän foorumin mahdollisuutta tutustua asiaan "keltanokkana", ainakin tämä projekti olisi jäänyt toteuttamatta. ja mikä mahdollisuus ja tilaisuus on ottaa oppia ja yhteyksiä ihmisiin! kiitoksia kaikille kirjoittajille! ainakin täällä nettivaeltajan sattumalta löytämä sivu oman kiinostuksen pohjalta toi mahdolliseksi sen, että käydään hakemassa bussi toiselta puolelta suomea,keskellä yötä ja aivan pääkallo kelissä. ainakin tässä tapauksessa nettikulkuri ja oikea kulkuri löivät kättä ja kohtasivat hymy huulilla! ehkäpä kaikissa meissä tällä sivustolla käyvistä asuu sisäinen kulkuri?
sivuston hienous on juuri ollut se, että projektia suunnittelevat (kuten minä) voivat hakea tietoa ja opppia muiden kokemuksista, ja saada vahvistusta projektin aloittamiselle/lykkäämiselle. ne, jotka haluavat jakaa tietämystään kaikkien saataville, saavat kumarruksen, ja ne jotka haluavat jakaa tietojaan saavat ymmärryksen. ainakin omalla kohdalla se, että pystyi lukemaan foorumia monet, monet illat ja yöt, ilman että oli valmiina autoa tai "jäsenyyttä" toi uskomattoman suuren määrän kokemuksia ja ajatuksia siitä, miten itse voi edetä asian suhteen. ja voin sanoa suoraan että ilman tämän foorumin mahdollisuutta tutustua asiaan "keltanokkana", ainakin tämä projekti olisi jäänyt toteuttamatta. ja mikä mahdollisuus ja tilaisuus on ottaa oppia ja yhteyksiä ihmisiin! kiitoksia kaikille kirjoittajille! ainakin täällä nettivaeltajan sattumalta löytämä sivu oman kiinostuksen pohjalta toi mahdolliseksi sen, että käydään hakemassa bussi toiselta puolelta suomea,keskellä yötä ja aivan pääkallo kelissä. ainakin tässä tapauksessa nettikulkuri ja oikea kulkuri löivät kättä ja kohtasivat hymy huulilla! ehkäpä kaikissa meissä tällä sivustolla käyvistä asuu sisäinen kulkuri?
mb superstar -91, "oidibus"
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: mb delta superstar
katsellaan ensikesää ihan rauhassa. tavoite on saada auto haluttuun kuntoon kevään aikana, ainakin apuvoimat ovat parhaasta päästä... mikäli auto on "valmis", asia voi olla aivan mahdollinen..
mb superstar -91, "oidibus"
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: mb delta superstar
Hienon kulkineen ekaksi projektiksi olet hankkinut. Kuulemme mielellään lisää auton tulevista tapahtumista! Tervetuloa foorumille 

-Koska sen voi tehdä myös itse-
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re: mb delta superstar
Terveisiä myös sinne, ja vuokra-auto saatiin palautettua ajallaan ja vielä oikeaan osoitteeseen. Niin ei muuta kun rakennus intoa raakasti, mielenkiinnolla odotetaan kuinka komee peli valmistuu.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: mb delta superstar
Mellevä peli
Kyllä on hieno
Tollahan voi käydä Matkamersu tapaamisessakin
. Tv. Ari



#048
- jamppa66
- Rattimajuri
- Viestit: 173
- Liittynyt: 05 Maalis 2008 17:09
- Truck: Sisu cummins 10l td
- Location: pori
Re: mb delta superstar
Tervetuloa joukkoon!
Aina kun joku ostaa uuden auton, syttyy itsellä halu ostaa myös uusi ja päästä rakentamaan. voimia ja pitkäjänteisyyttä projektiin. Nii ja kuvia galleriaan sitämukaa kun johtotähti edistyy.
Aina kun joku ostaa uuden auton, syttyy itsellä halu ostaa myös uusi ja päästä rakentamaan. voimia ja pitkäjänteisyyttä projektiin. Nii ja kuvia galleriaan sitämukaa kun johtotähti edistyy.
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: mb delta superstar
kiitos, kiitos! kuvia tulee varmasti sitä mukaa kun on jotain kuvattavaa. penkkien irrotusta ja pieniä huoltotoimenpiteitä nyt aluksi, tarkempi suunnitelma lyödään lukkoon tuossa tulevalla viikolla. auto saatiin peruuteltua omalle pihalle, sen suhteen ei ainakaan ole kynnystä tarttua toimeen, oikeastaan päinvastoin. koko ajan katseen alla, koko ajan mielessä...
mb superstar -91, "oidibus"
- otto
- Rattiamiraali
- Viestit: 294
- Liittynyt: 28 Maalis 2006 20:48
- Truck: Scania DS11
- Location: säynätsalo
- Member id: 59
Re: mb delta superstar
onnea ja kärsivällisyyttä uuden projektin parissa
hieno on kampe 


"Heelmä"scania Ds11turbo-74 ajokki 5000
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: mb delta superstar
Joo Teuvalle terveiset ja kiitokset vielä vuokrapelin palautuksesta puolestamme. Ja olipa tosissaan paha keli tulla takas. Ei ihan hetkiin oo ollu noin kieli keskellä suuta ajellessa. Mutta mukavasti tultiin ja auto on varsin mukava peli ajaa ja hevoset riittää tuolla kopalle kyllä heittämällä mersun pannussa. Hyvin samanlainen ajaa kun iso Neoplan. Robottivaihteisto oli uusi tuttavuus vaan jo 20km ajolla sekin osoittautui varsin eteväksi. Mainio aihio tähän projektiin.
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: mb delta superstar
onnea ja kärsivällisyyttä tarvitaan, aivan varmasti. ja kiitos vielä vanhoolille auton palauttamisesta. hyvin totteli mersu jonen käskyjä, vaikutti aivan siltä että on ennenkin ajellut näitä pelejä... sopivalta aihioltahan tuo vaikuttaa, ja alkaa hiljalleen välähdellä mielessä mitä ja mihin mitäkin mahtuu. tilaa toki on, mutta rajallisesti. kun on pitkähkön aikaa vain ajatellu asiaa, on mukava päästä hiljalleen jo tositoimiin.
mb superstar -91, "oidibus"
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: mb delta superstar
Joo hienolta näyttää, onko tuo 12 metrinen? Ainakin on tuo sivulasien määrä yhtenevä oman autoni kanssa. Eli ei tarvitse mitään "ylityslupia". Tuo tukiakseli ainakin mahdollistaa sisärakenteiden tekemisen vaikka umpiteräksestä, kantavuus riittää... Onkos tuo teli kiinteä, vaiko kääntyvä? On kuitenkin jo sen verran iäkäs laite, etteivät nuo kääntyvät telit olleet ainakaan pohj.maisissa alustoissa muuta kuin tuloillaan, Saksassa ehkä jo yleisempiä. Vai muistanko taas väärin... Turhahan tuo lisäakseli on oikeasti matkailukäytössä, kantavuuden takia tulee lisää käyttövoimaveroakin, mutta onhan se miehekkään näköinen! Ja varapyörät kulkevat siinä näppärästi mukana.




- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: mb delta superstar
Teli ei käänny tuossa. Joo, kantavuutta ei tartte noihin hommiin, mutta sen oon huomannu että kun moinen korkea auto puretaan tyhjäksi ja täytetään kevyellä matkailuvarustuksella niin siitä tulee aika horjakka. Sivutuuli heiluttelee koppaa aika kovasti mutta nää telilliset on paljon jämympiä ja vakaampia menemään.Pilotti kirjoitti:Joo hienolta näyttää, onko tuo 12 metrinen? Ainakin on tuo sivulasien määrä yhtenevä oman autoni kanssa. Eli ei tarvitse mitään "ylityslupia". Tuo tukiakseli ainakin mahdollistaa sisärakenteiden tekemisen vaikka umpiteräksestä, kantavuus riittää... Onkos tuo teli kiinteä, vaiko kääntyvä? On kuitenkin jo sen verran iäkäs laite, etteivät nuo kääntyvät telit olleet ainakaan pohj.maisissa alustoissa muuta kuin tuloillaan, Saksassa ehkä jo yleisempiä. Vai muistanko taas väärin... Turhahan tuo lisäakseli on oikeasti matkailukäytössä, kantavuuden takia tulee lisää käyttövoimaveroakin, mutta onhan se miehekkään näköinen! Ja varapyörät kulkevat siinä näppärästi mukana.![]()
![]()
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: mb delta superstar
Kyllä tuo superstar on hienon näköinen. Varsinkin kun on päällekkäin kaksiosainen tuulilasi
Oliko tuossa sama kone kuin jonen nepparissa, eikös tuo ole joku 14 litranen kasi?

Tulevaisuus on sähköinen
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: mb delta superstar
Tuossa on 14 litranen V8 turbo. Nepparissa on 18 litranen V10Lahti32 kirjoitti:Kyllä tuo superstar on hienon näköinen. Varsinkin kun on päällekkäin kaksiosainen tuulilasiOliko tuossa sama kone kuin jonen nepparissa, eikös tuo ole joku 14 litranen kasi?

Re: mb delta superstar
Jone kirjoitti:Tuossa on 14 litranen V8 turbo. Nepparissa on 18 litranen V10Lahti32 kirjoitti:Kyllä tuo superstar on hienon näköinen. Varsinkin kun on päällekkäin kaksiosainen tuulilasiOliko tuossa sama kone kuin jonen nepparissa, eikös tuo ole joku 14 litranen kasi?
Mutta ärhäkkä on tuo turbollinen pata.
"Ahdin määrää tahdin", onko kiisselin kulutus melkein sama?
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: mb delta superstar
Tuosta 14 litraisesta ei kokemusta eikä tuolla reissullakaan käsitystä saanut. Neopanin kopalla olen saanut kulutuksen heilumaan isossa toleranssissa. On ihan siitä miten käskee ja polkee ja lukemat on olleet 25-40L/100km välissä.Viilaaja kirjoitti:"Ahdin määrää tahdin", onko kiisselin kulutus melkein sama?
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: mb delta superstar
Hyvännäköinen auto, vielä hienompi kuin omani vaikka sekin on tosi upee
Yritetään saada itsekkin auto kuntoon kevääksi niin saadaan lisää superstareja kokoontumisiin 


- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: mb delta superstar
edelleen kiitoksia kiitoksia! vaikka itsekin on hyvännäköstä aihioita hakenut, niin pelkän aihion "kehaseminen" tuntuu hyvältä ja oudolta. oudolta lähinnä siksi, että itse kuvittelee autoa niin, että miten se on sitten ns. valmiina. mutta toki tuo autokin noin ulkoapäin miellytti silmää, hyvinkin paljon. ja tuo korkeus mahdollistaa tässä projektissa paljon, minkä ollaan ajateltu helpottavan tulevaisuuden hommia. osan matkaa autosta pitää olla tasaista ja helppokulkuista, osan taas "tavallista". eli auto on pääsääntöisesti tulevaisuudessa muutoksen jälkeen työkäytössä. kulutuksesta ei tosiaan vielä ole sen kummempaa kokemusta, mutta varmasti tässä keretään autolla tietä mittaamaan ja myös kulutusta laskemaan. tosin tällä hetkellä täällä karjalassa on todellinen talvimyrsky, ja voi vain olla onnellinen ettei tartte olla auton ratissa. tai toisaalta, miksipäs ei... mukavahan se kesällä ois nähdä vaikka kaksi hienoa superstaria?
mb superstar -91, "oidibus"
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: MB Delta Superstar
Kirjataampas tänne että tämä projekti on startannut. Ite oon tässä hommassa vähän apumiehenä ja nyt joutoaikaa tässä kirjailla. Autostahan tulee aikanaan "toimistoa vastaava" työtila/matkailuauto. Sähköt 3kw bensa invertteriaggregaatilla ja lisäksi hupiakut, WC, pieni keittiö, sohvaa ja nojatuolia. Lämpöä/kylmää webastolla ja ilmalämpöpumpulla. Autossa on valtavat tavaratilat ja niistä pitäisi saada kaikki hyöty irti kun sähkö ja LVI-systeemit laitellaan.
Penkit on purettu ja tänään alkoi lähteä kattokanavat. Superstarin kanavarakenne onkin helppo purkaa ja sitä tilaa ja avaruutta tulee ihan tolkuttomasti. Rälläkkääkin tartee mutta ihan pikkasen. Eli katto tulee ihan vapaaksi kotelosta ja kattokanavapuhaltimetkin saa lähteä koteloineen. Raitis ilma hoidetaan muualta jatkossa.
Vaan olipa tässä jo kulmatkin vähän kurtussa kun tuli melkoinen mysteeri eteen. Autossahan on vaihderobotti joka vaihtaa kun pikkuista vaihdekepukkaa tökkii eteen/taakse ja kytkintä käytetään kuten manuaalissa. Noh sitten pääsi käymään pieni ajatusvirhe ja auto oli Ctekin laturissa maasähkössä kun se oli myös käynnissä. Tämä oli ilmeisesti vähän liikaa robotille ja se sekosi täysin. Se kytki itsestään pakin päälle kun painoi kytkimen ja vapautti käsärin. Vaan sieltä se ei enää vaihtanut mihinkään vaan jäi sinne. Vaihteen ilmoittava valotaulu oli tosin ihan pimeä eikä kertonut että vaihe on silmässä. Noh tuolloin auto väkisin sammuksiin ja pohtimaan.
Ongelmahan on tuossa se että autoahan ei voi sitten käynnistää jos ei saa ilmaa ja sillä kytkimen pelaamaan ettei auto lähde pakittamaan kovaa kyytiä. Vaihdehan on edelleen siellä pakilla eikä sitä saa sieltä pois kuten mekaanisessa vaihteistossa koska tätä ohjaa sähkö ja paine. Ohjekirjan mukaiset vaihteiden hätävapautusnapit sun muut eivät pelanneet ollenkaan.
Autosta löytyi ulkoiselle kompuralle rööri ja sinnehän tungettiin sitten ilmaa ja saatiin kytkin pelaamaan ja auto käyntiin kytkin pohjassa vaan tikku ei reagoi ja pakki on ja pysyy. Auto sammuksiin ja metsästettiin ahtaasta huoltoluukusta vaihteiston vivusto ja kytkin pohjassa väännettiin se vapaalle käsipelillä lenkkiavaimella vääntäen. Jipiiii mutta kun keppiin hipaisi niin se kampesi taas vaan pakille ja pysyi. Ja taas käsipelillä vipunen vapaalle ja sitten kokeiltiin huoltomanuaalin mukaista vaihteiden "testiohjelmaa" ja kas kummaa se alkoikin pelata! Eli vissiin siitä virtapiikistä joku tunnistin/ohjelma oli sekaisin ja 0-tilanteesta kaikkien vaihteiden läpikäyminen palautti "järjen" ohjaimeen.
Vaan haaleaa kylmää hikeä oli jo ohimolla kun moiseen tulee vikaa. Mutta nytpä osaa moisenkin hätätilassa laittaa vaikka käsipelillä jollekin vaihteelle jolla pääsee nilkuttamaan suola-aavikolta sivistyksen ja huollon pariin.
Penkit on purettu ja tänään alkoi lähteä kattokanavat. Superstarin kanavarakenne onkin helppo purkaa ja sitä tilaa ja avaruutta tulee ihan tolkuttomasti. Rälläkkääkin tartee mutta ihan pikkasen. Eli katto tulee ihan vapaaksi kotelosta ja kattokanavapuhaltimetkin saa lähteä koteloineen. Raitis ilma hoidetaan muualta jatkossa.
Vaan olipa tässä jo kulmatkin vähän kurtussa kun tuli melkoinen mysteeri eteen. Autossahan on vaihderobotti joka vaihtaa kun pikkuista vaihdekepukkaa tökkii eteen/taakse ja kytkintä käytetään kuten manuaalissa. Noh sitten pääsi käymään pieni ajatusvirhe ja auto oli Ctekin laturissa maasähkössä kun se oli myös käynnissä. Tämä oli ilmeisesti vähän liikaa robotille ja se sekosi täysin. Se kytki itsestään pakin päälle kun painoi kytkimen ja vapautti käsärin. Vaan sieltä se ei enää vaihtanut mihinkään vaan jäi sinne. Vaihteen ilmoittava valotaulu oli tosin ihan pimeä eikä kertonut että vaihe on silmässä. Noh tuolloin auto väkisin sammuksiin ja pohtimaan.
Ongelmahan on tuossa se että autoahan ei voi sitten käynnistää jos ei saa ilmaa ja sillä kytkimen pelaamaan ettei auto lähde pakittamaan kovaa kyytiä. Vaihdehan on edelleen siellä pakilla eikä sitä saa sieltä pois kuten mekaanisessa vaihteistossa koska tätä ohjaa sähkö ja paine. Ohjekirjan mukaiset vaihteiden hätävapautusnapit sun muut eivät pelanneet ollenkaan.
Autosta löytyi ulkoiselle kompuralle rööri ja sinnehän tungettiin sitten ilmaa ja saatiin kytkin pelaamaan ja auto käyntiin kytkin pohjassa vaan tikku ei reagoi ja pakki on ja pysyy. Auto sammuksiin ja metsästettiin ahtaasta huoltoluukusta vaihteiston vivusto ja kytkin pohjassa väännettiin se vapaalle käsipelillä lenkkiavaimella vääntäen. Jipiiii mutta kun keppiin hipaisi niin se kampesi taas vaan pakille ja pysyi. Ja taas käsipelillä vipunen vapaalle ja sitten kokeiltiin huoltomanuaalin mukaista vaihteiden "testiohjelmaa" ja kas kummaa se alkoikin pelata! Eli vissiin siitä virtapiikistä joku tunnistin/ohjelma oli sekaisin ja 0-tilanteesta kaikkien vaihteiden läpikäyminen palautti "järjen" ohjaimeen.
Vaan haaleaa kylmää hikeä oli jo ohimolla kun moiseen tulee vikaa. Mutta nytpä osaa moisenkin hätätilassa laittaa vaikka käsipelillä jollekin vaihteelle jolla pääsee nilkuttamaan suola-aavikolta sivistyksen ja huollon pariin.
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: MB Delta Superstar
edelliseen viitaten on tässä nukuttanut huomattavasti paremmin... meinasi tosiaan tuskan hikeä pukata, mutta kyllä vaihteiston henkiin herääminen sai aikaan melkoisen hyvän fiiliksen.
penkkien purkaminen oli helppo juttu, suurin vaiva siinä oli niiden ulos kantaminen. eteen jätin tulevan matkustamon kohdille valmiiksi ne penkkien rungot, joissa oli turvavyöt kiinni, ja niitähän löytyyi sopivasti kahdeksan kappaletta.
samoin hattuhyllyt,tai istuinten yläpuolella olevat säilytystilat lähtivät todella helposti ja nätisti pois. ja kun kerran oli asialle ruvettu, niin päätettiin kurkata kattokanaviin ja ottaa nekin pois tieltä häiritsemästä. saadaan autoon todella avarat sisätilat, sekä valaistus yms. juuri niinkuin halutaan.
ohessa pari kuvaa tästä vaiheesta. aikalailla samannäköistä on kuin haaveilijan kuvissa, kun kuvataan penkeistä purettua autoa. toisessa kuvassa näkyy millaista sisälle tulee, kun yläpuolta avarretaan kunnolla.
penkkien purkaminen oli helppo juttu, suurin vaiva siinä oli niiden ulos kantaminen. eteen jätin tulevan matkustamon kohdille valmiiksi ne penkkien rungot, joissa oli turvavyöt kiinni, ja niitähän löytyyi sopivasti kahdeksan kappaletta.
samoin hattuhyllyt,tai istuinten yläpuolella olevat säilytystilat lähtivät todella helposti ja nätisti pois. ja kun kerran oli asialle ruvettu, niin päätettiin kurkata kattokanaviin ja ottaa nekin pois tieltä häiritsemästä. saadaan autoon todella avarat sisätilat, sekä valaistus yms. juuri niinkuin halutaan.
ohessa pari kuvaa tästä vaiheesta. aikalailla samannäköistä on kuin haaveilijan kuvissa, kun kuvataan penkeistä purettua autoa. toisessa kuvassa näkyy millaista sisälle tulee, kun yläpuolta avarretaan kunnolla.
mb superstar -91, "oidibus"
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: MB Delta Superstar
Kannattaa varoa tuon rälläkän kanssa, jää meinaa herkästi lasiin reikiä... Itse silpasin nuo pysty/vaakatuet puukkosahalla ilman kipunoita. Ne alupellithän kaikki lähtee ruuvaamalla, ja jäljelle jää vain katosta teräs tangot. Hienoltä näyttää, ja se on tosi että avartaa kummasti kun purkaa hyllyt ja kattokanavat! Piuhoistakakin jäi itsellä vain takavalot, eli melkoinen kerä lähti pois.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: MB Delta Superstar
rälläköinnin vaarat mielessä jatkamme pojetkia. jotenkin vaan mielessä on että tuolla kohtaa on takana vain alumiinilistaa, eikä ikkunaa näy ollenkaan. pitääpä tarkastaa asia oikein kunnolla.
lähinnä tuossakin rälläkkää tarvitsee vain noiden pystytukien katkaisuun. tuntui äkkiseltään rautasahallakin kokeiltuna aika isolta hommalta. mutta reddewilin ohje mielessä katsellaan ikkunoita entistä tarkemmin. tässä kun kaikki ikkunat on kirkkaitakin, ei ollu sumuversioita eksyny joukkoon...
avaruuden tuntu sisällä on tosiaan huomattava. kattoon joutuu toki laittamaan uuden verhoilun, muta silti homma kannattaa mielestäni tehdä. ja kanavassa oleva piuhanippu pitää mitata, ettei samalla vauhdilla häviä mitään olennaista sähköistä.
lähinnä tuossakin rälläkkää tarvitsee vain noiden pystytukien katkaisuun. tuntui äkkiseltään rautasahallakin kokeiltuna aika isolta hommalta. mutta reddewilin ohje mielessä katsellaan ikkunoita entistä tarkemmin. tässä kun kaikki ikkunat on kirkkaitakin, ei ollu sumuversioita eksyny joukkoon...
avaruuden tuntu sisällä on tosiaan huomattava. kattoon joutuu toki laittamaan uuden verhoilun, muta silti homma kannattaa mielestäni tehdä. ja kanavassa oleva piuhanippu pitää mitata, ettei samalla vauhdilla häviä mitään olennaista sähköistä.

mb superstar -91, "oidibus"
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: MB Delta Superstar
Piti olla "ulkoilupäivä" vaan vanhat akut on totaalisen sököt eikä riitä paukkua. Ei näet piisaa että saa vaan käyntiin vaan poweria pitää olla että pykälät pelaamaan kunnolla. Se on havaittu että noinkin paha alijännite/virta sekottaa robotin "aivot".
Vaan pian on 4x200Ah akut ja taas mennään millien sänget "hulmuten"
Budjettiakin laskettiin ja ei ole halpaa ei.. Mutta nyt olis sitten lämpöä webastolla, ilmalämpöpumpulla ja lattialämpömatoilla ettei sinne jäätyä pitäisi. Myös 1+8 katsastuksen vaatimat releet on summassa sohvineen ja keittiöineen. Sähköä tuottaa 3kW invertteriaggregaatti.
Jos ei päätetä laskea lattiaa takaa niin alkaa suoraan ihan suht mukavat sisähommelit. Nyt vaan pitää etsiä edullisesti kaikki pelit, vehkeet ja mteriaalit. Muutama kontakti on onneksi jo edellisistä autoista syntynyt.
Vaan pian on 4x200Ah akut ja taas mennään millien sänget "hulmuten"
Budjettiakin laskettiin ja ei ole halpaa ei.. Mutta nyt olis sitten lämpöä webastolla, ilmalämpöpumpulla ja lattialämpömatoilla ettei sinne jäätyä pitäisi. Myös 1+8 katsastuksen vaatimat releet on summassa sohvineen ja keittiöineen. Sähköä tuottaa 3kW invertteriaggregaatti.
Jos ei päätetä laskea lattiaa takaa niin alkaa suoraan ihan suht mukavat sisähommelit. Nyt vaan pitää etsiä edullisesti kaikki pelit, vehkeet ja mteriaalit. Muutama kontakti on onneksi jo edellisistä autoista syntynyt.