Hevosmatkailuauto

Kerro omasta projektistasi
arttuli
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Loka 2011 13:53
Location: Kangasala

Hevosmatkailuauto

Viesti Kirjoittaja arttuli »

Hei kaikille,

Olen miettinyt sopivaa aihiota hevoskuljetusautoksi. Optimaalisinta olisi, jos saisin ajoneuvoon mahtumaan paikat 4-6 hevoselle ja 1+8 henkilölle. Monessa linja-autossa on vaikeata saada riittävästi sisäkorkeutta hevosille (vähintään 220 cm). Tällaisen tilan ilmeisesti monessa autossa voisi saada taka-akselin taakse, mutta sinne useimmiten saisi paikat maksimissaan kolmelle.

Katselin muutamaan kaupunkiliikenteen autoa, mutta useat olivat yli 12 m pitkiä tai muuten epäsopivia (välitys tai sitten lattiasta ei löytynyt riittävän isoa tasaista alaa, joka olisi ollut riittävän korkeata tilaa).

Onko tällä foorumilla ihmisillä aavistusta, että olisiko mistään bussista esim matkustamon lattiaa mahdollisuus tiputtaa tavaratilan kustannuksella alaspäin? Periaatteessa takamoottoriset bussitkin sopisivat tarkoitukseen, jos vain kylkeen saa riittävän aukon ja rampin.

-arttuli
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Hevosmatkailuauto

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Paljo tommonen koni tarvii tilaa, lev, pit? Eikö keskimoottoriautoon saa takaa tungettua ns. vinoparkkiin konit, osaahan ne nousta takalokareitten päälle, jos lattia nousis takaa niiden päälle? (kuten auton kuljetusautossa) Takatuuppariin vois survoo elukat sivusta, mutta auto katkee jos menee pätkii palkiston tavaratilasta pois =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Hevosmatkailuauto

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tervetuloa foorumille!
Meidän hevosasiantuntija taitaa olla parasta aikaa laivassa kohti aurinkoa. Siinä hänen autossa on kolmelle hevoselle paikkoja taka-akselin takapuolella. Pitäisikö samaan autoon saada siis 6 heppaa ja 9 ihmistä, entä nukkumapaikat? Kaupunkimallin matalalattiainen malli olisi silti ehkä paras, niitä on 12 metrisinäkin, keski ja takaovella varustettuja, ovat halpoja ostaa ja sopivan karuja heppakäyttöön. Keulaan saa u-muotoon helposti 9 istumapaikkaa, ei vie pituutta paljoa ja mukava käytössä. Sen ryhmän taakse pieni keittiö ja vessa. Loput keskeltä taakse hevosten käyttöön. Kaupunkibusseissa on automaattilaatikko mikä on hyvä homma mutta välitykset pystyy vaihtamaan, satasen autojahan niistä ei tule mutta välitystä vaihtamalla mukavia maantiellekkin. Melua kyllä piisaa mutta sillekin voi tehdä jotain jos se haittaa. Entä nivelbussi? Orit ja tammat eri osastoon :D
Taitaa kirjastoautotkin olla järjestään liian matalia?
Viimeksi muokannut Lahti32, 26 Loka 2011 14:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tulevaisuus on sähköinen
arttuli
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Loka 2011 13:53
Location: Kangasala

Re: Hevosmatkailuauto

Viesti Kirjoittaja arttuli »

Yhden pilttuun (=hevosen) vaatima tila on noin 280 cm x 75 cm. Voisi ajatella että 250 cm pituus riittäisi "nipinnapin". Pidempiä kuljetusmatkoja varten pitäisi putet saada "tasamaalle", kuitenkin esim jos takalokarin kaari jää mahan alle, niin ei se liene ongelmallista.

Sivusta lastaaminen on varsin yleistä ja helppoa, mutta ilmeisesti tuo korkeuden saaminen on haasteellista.

Voi olla että joudun pitäytymään perinteisesti kuorma-autossa rakannusaihion vallinnassa.
arttuli
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Loka 2011 13:53
Location: Kangasala

Re: Hevosmatkailuauto

Viesti Kirjoittaja arttuli »

Kiitokset Lahti32!

Lueskelinkin täältä että jollakin olikin jo kolmelle hevoselle tehty matkailuauto. Tuo esittämäsi "layout" olisi hyvinkin lähellä sitä mitä haen. Tarkoitus olisi tehdä C-kortilla ajettava auto, joten aihion pitäisi siis pysyä alle 12 metrisenä (jos olen lakia oikein tulkinnut).

Monessa kaupunkibussissa on tullut ongelmaksi "laatikot" penkkien alla. Näiden laatikoiden kanssa vapaa korkeus on jäänyt liian matalaksi. Ilmeisesti joistakin laitteista nämä olisivat purettavissa pois toisista taas ei. Ei oikein innostaisi ostaa useampaa ja lähteä tekemään "yiryts-erehdys" -periaatteellakaan ;)

Eli tosiaankin, ekasta viestistäni ei oikein vielä käynyt ilmi, että aioin muuttaa kuorma-autoksi, jotta kuskeja löytyisi paremmin..
arttuli
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Loka 2011 13:53
Location: Kangasala

Re: Hevosmatkailuauto

Viesti Kirjoittaja arttuli »

Vielä tilantarpeista: loistavinta olisi jos saisi 2-3 nukkumapaikkaa jotenkin mahdutettua. Tärkeätä tilaa hevosten lisäksi on varustetila ja tila vaatteiden vaihtoon ja ajan tappamiseen. Tietty jos tilaa olisi "yllinkyllin" niin askartelisin kyllä ensitilassa saunan (ihmisille) ;)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Hevosmatkailuauto

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

täytyy miettiä miten voisi onnistua.
Tulevaisuus on sähköinen
Reissu-Late
Rattimajuri
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
Truck: dethleffs
Location: oulunsalo
Member id: 091

Re: Hevosmatkailuauto

Viesti Kirjoittaja Reissu-Late »

Eikai se c-kortti rajoitu 12metriin.Mulla 13metrinen bussi,katsastettu matkailuautoksi m1 1+8 ja c kortilla ajettava.D kortti tarvitaan sitten kun auto jää linja autoksi.Auton voi muutoskatsastaa joko kuorma autoksi 1+8,tai matkailuautoksi 1+8.Matkailuautoksi jos katsastaa ja on yli 12 m pitkä mutta ei yli 13m niin siihen saa poikkeusluvan anottua liikenne ja viestintä ministeriöstä.Hinta jotain 180 € paikkeilla.Kuorma autossa kai ei ole näitä rajoituksia ,korjatkaa jos olen väärässä.
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Hevosmatkailuauto

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Tuo kutteri kai edustaa jonkinlaista hevosmatkailuautoversiota. http://www.nettikone.com/volvo/kutte/996133.

12 metriä pitää jakaa taiten, jos aikoo todella mahduttaa kuudellekin hepalle paikat ja perheelle vielä kohtuulliset asuintilat.
Peräkärryyn lisätilaa, niin helpottaa jo kovasti, asuntovaunukin voisi olla yksi mahdollisuus. Kuorma-autona saisi vetää julman pitkää vaunua :D .
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
arttuli
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Loka 2011 13:53
Location: Kangasala

Re: Hevosmatkailuauto

Viesti Kirjoittaja arttuli »

Enpäs tiennytkään tuota erityislupa-asiaa. Onko tuossa luvassa mitään rajoitteita, eli saako sillä ajaa ulkomailla tms.? Kuitenkin erittäin oleellinen tieto, kiitos tästä!

Tuosta tilojen jakamisesta: itse olen enemmän huolestunut mahdollisten varustetilojen sijoittamisesta kuin näistä asuintiloista. Meille kohtuulliset asuintilat ei välttämättä vie kahta metriä enempää ja voivat siis olla matkustamone yhteydessä. Tietenkin, mitä mukavampi niin sitä parempi - ei kuitenkaan käytännöllisyden kustannuksella ;)
Reissu-Late
Rattimajuri
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
Truck: dethleffs
Location: oulunsalo
Member id: 091

Re: Hevosmatkailuauto

Viesti Kirjoittaja Reissu-Late »

Ei poikkeuslupa rajoita liikkumista millään lailla maailmalla.Kun se muutoskatsastettu niin se on siinä.Normaalit vuosikatsastukset tietenkin aina vuosittain.Itselläni on poikkeusluvalla rakennettu matkailuautoksi.Se on nyt henkilö auto M1.
Liitteet
P1030110 (Large).JPG
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Hevosmatkailuauto

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

Kyllä poikkeuslupa tai mitat rajoittaa liikkumista ulkomailla(kieltää).
Oma matkailuauto M1 ei saa mennä ulkomaille ETA maihin leveyden takia (ei poikkeuslupaa)kuorma-autona sais.
Kuorma-auton pituus enintään 12m ja leveys 260 cm Yhdistelmän pituus keskiakseliperävaunulla 18,75.
Henkilöauto pituus enintään 12m ja leveys 250 cm ja yhdistelmän pituus 18,75
Pohjantähti
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Hevosmatkailuauto

Viesti Kirjoittaja Carman »

Oliskos helpompi saada suunniteltua hevosauto jostain kirjastoautosta tai kauppa-autosta?
Lattia olisi ainakin alempana jo valmiiksi.
Ainakin yhden sellaisen kirjastoautosta tehdyn olen nähnyt joskus.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
RH
Kokenut kuljettaja
Viestit: 137
Liittynyt: 12 Marras 2006 21:40
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Hevosmatkailuauto

Viesti Kirjoittaja RH »

Olisikos mitään älyä korottaa kattoa riittävän korkeuden saavuttamiseksi? Silloin saattaisi saada makuupaikat matkustamon yläpuolelle.
Tosin saattaa jo pienemmällä vaivalla syntyä silloin kuorma-autosta..?
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Hevosmatkailuauto

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Yli 12m pituuden poikkeusluvan yhtenä ehtona on ei-kaupallinen toiminta. Mikähän on rajanvedon tarkka paikka, saako ajaa hevosten kanssa raveihin voittamaan rahapalkintoja?

Riittävän korkeuden saanee "turisti-korkeaan" keskimoottoribussiin kun pudottaa lattian moottorin yläpinnan (ja runkopalkkien) tasalle joka esim. tässä on etupyörän takana olevan luukun sauman korkeudella. Ja jos on edestä taakse asti rungollinen bussi (eli keskimoottori heti etuakselin takana) niin kestänee välilattian poistamisen.
Kuva
Voiko hevoset lastata niin että akselin takana seisovien turvat olisi takalokasuojien päällä ja akselin etupuolella seisoisi hevoset häntä ajosuuntaan, samoin turvat takalokasuojien päällä?
arttuli
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Loka 2011 13:53
Location: Kangasala

Re: Hevosmatkailuauto

Viesti Kirjoittaja arttuli »

Moi,

Hiukan tuo erityislupa-asia huolettaa. Kuitenkin tässä pitä(nee) siis tehdä kuorma-autoksi (epäilen, en tiedä, sillä tuskin M1-luokan ajoneuvossa saa kuljettaa hevosia).

Hevoset voi ihan mainiosti lastata noin, kuten Rattimajuri tuossa yllä esitti. Turpien väliin vain kannattaa jättää senverran tilaa etteivä ylety toisiaan närppimään (rintapuomien väliin pari metriä). Tällöin olisi fiksua rakentaa sivulle yksi ramppi, josta kaikki kulkisivat. Itse pidän lisäksi hyvänä, jos autossa pääsee hevostilaan ajon aikana. Tämän tosin ei ole pakko toteutua "täydellä kuormalla".
Reissu-Late
Rattimajuri
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
Truck: dethleffs
Location: oulunsalo
Member id: 091

Re: Hevosmatkailuauto

Viesti Kirjoittaja Reissu-Late »

missä maissa tuo 12 metrin kielto on voimassa,leveys on 250cm
Alkoi huolestuttamaan.
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Hevosmatkailuauto

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

Reissu-Late kirjoitti:missä maissa tuo 12 metrin kielto on voimassa,leveys on 250cm
Alkoi huolestuttamaan.
Ainakin Suomessa ja osa ainakin ETA maissa esim Norja
§

Auton, perävaunun ja niiden yhdistelmien pituus

1. Ajoneuvon suurin pituus on:



a) linja-auto (M2- ja M3-luokka)

13,50 m



vähintään kolmiakselisena kuitenkin

15,00 m



nivelrakenteisena kuitenkin

18,75 m



b) muu auto

12,00 m



c) varsinainen ja keskiakseliperävaunu kytkinlaitteineen

12,00 m



d) puoliperävaunu vetotapin pystyakselista perävaunun perään

12,00 m



vetotapin pystyakselista vaakatasossa mihin tahansa sen etupuolella olevaan kohtaan

2,04 m


2. Ajoneuvoyhdistelmän suurin pituus on:



a) auton ja puoliperävaunun yhdistelmä

16,50 m



b) auton ja varsinaisen tai keskiakseliperävaunun yhdistelmä

18,75 m



josta mitasta kuormatilojen ulkopituuksien summa

15,65 m



ja etäisyys vetoauton kuormatilan etu-päästä perävaunun kuormatilan takapäähän

16,40 m


30 g §

Muut päämitat

1. Auton ja perävaunun suurin korkeus on 4,00 metriä.

2. Henkilöauton (M1-luokka) suurin leveys on 2,50 metriä. Muun moottorikäyttöisen ajoneuvon ja perävaunun suurin leveys on 2,55 metriä, lämpöeristetyn ajoneuvon kuitenkin 2,60 metriä. Käytettäessä Suomessa rekisteröityä ajoneuvoa muussa valtiossa tämä valtio voi edellyttää, että lämpöeristetyn ajoneuvon mukana on helposti pilaantuvien elintarvikkeiden kansainvälisiä kuljetuksia ja tällaisissa kuljetuksissa käytettävää erikoiskalustoa koskevassa sopimuksessa (ATP) (SopS 48/1981) tarkoitettu sopimuksen kanssa yhdenmukaisuuden todistava asiakirja tai kilpi.

3. Vetoauton ja varsinaisen perävaunun yhdistelmässä auton takimmaisen ja perävaunun etumaisen akselin väli on vähintään 3,00 metriä.
Pohjantähti
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Hevosmatkailuauto

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Linja-auto Norjassa max 15m. En usko että tulee mitään ongelmaa 13m M1 auton kanssa. Tullimiesten vastaus kysymykseeni pituudesta oli .....E..V...V...K.....
Tulevaisuus on sähköinen
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Hevosmatkailuauto

Viesti Kirjoittaja motoku »

ymmärtääkseni laki on laki ja suomalainen viranomainen voi myöntää poikkeusluvan vain hallinnoimalleen alueelle eli suomeen. raskaan kaluston ratsioissa saattavat auton mitata ja saattaapa olla kallis erikoiskuljettaa kilvetön bussi pois "jostain sweitsistä".
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Hevosmatkailuauto

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Tervehdys täältä Castro Verde nimiseltä paikkakunnalta Eteläportugalissa. Atlantti löytyy lännessä n. 50 km päässä. etelää pääsee kanssa n. 60 km ennenkuin päätyy Atlanttiin.

M1 ja hevoskuljetus
EU on kieltänyt yksiselitteisesti rahdin kuljettamisen hekilöautolla, eli enään ei voi rekisteröidä hevoskuljetukseen M1 autoa. Hevonen, lehmä ja muut hyötyeläimet on luokiteltu Geneven kuljetussopimuksessa rahdiksi.

Oma M1 hevoskuljetusauto on rekisteröity ennen Suomen liittymistä EU:n. Nyt jos menen muutoskatsastamaan tämän niin se kelpaisi ilman muutoksia kuormaautoksi.

kuvia autosta löytyy Galleriasta ja https://picasaweb.google.com/115941655993677770228

PS! ainoa rajoitus minkä katsastusmies saattaa esittää on että kuljetustilan ja asuntotilan väliin ei saa laittaa ovea. Tähän pitää vastata: Eläinkuljetusmääräykset edellyttää että eläimien vointia on tarkkailtava kuljetuksen aikana samoin kuin niitä on ruokittava. Kulkuauko tarkkailua varten on laitetta jos se voidaan tehdä ihmisten tai eläinten turvallisuutta vaarantamatta.

Castro Verdeen pääsee seuraavalla linkillä. https://picasaweb.google.com/1159416559 ... l1112Syksy#
kuva on otettu siestan aikaan supermercadon pihasta.
Liitteet
Palmun alta löytyy harvoin lunta tai että olis esiintynyt pakkasta= palmu kuolee.
Palmun alta löytyy harvoin lunta tai että olis esiintynyt pakkasta= palmu kuolee.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Hevosmatkailuauto

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Toisaalla kun on mainittu että kuorma-autoksi rekisteröidyn tavaratilalle on tarkkoja vaatimuksia mm. kuormansidontalenkkejä, niin saako hevosenkuljetustavaratila sitten poikkeuksen siihen kun hevosia ei kuitenkaan liinoilla sidota lattiaan kiinni? Samalla tavalla kuin esim. autonkuljetusautossa ei tarvita lavan etulaitaa joka on vaatimuksena "tavallisessa" kuorma-auton lavassa.
Avatar
Karsa
Rattiamiraali
Viestit: 399
Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
Truck: Volvo "Tyssikkä"
Location: Lahti
Member id: 186

Re: Hevosmatkailuauto

Viesti Kirjoittaja Karsa »

ei liity mitenkään mihinkään , mutta kun katselee noita KajNyy:n kuvia , ni aivan varmasti ajan vielä joskus Gibraltarille :D
-Pikavuoro Gibraltarille-
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Hevosmatkailuauto

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Karsa kirjoitti:ei liity mitenkään mihinkään , mutta kun katselee noita KajNyy:n kuvia , ni aivan varmasti ajan vielä joskus Gibraltarille :D
Älä kuitenkaan aja perille asti, jätä auto Espanjan puolelle ja kävele Gibralttarille.
Liitteet
Gibralttarin Main Street:lläkään ei ole kylähullulle tilaa kuin kävelijänä
Gibralttarin Main Street:lläkään ei ole kylähullulle tilaa kuin kävelijänä
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
arttuli
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Loka 2011 13:53
Location: Kangasala

Re: Hevosmatkailuauto

Viesti Kirjoittaja arttuli »

Moi kaikille!

Kiitos runsaslukuisista vastauksista tähän viestiketjuun.

Olen myös tutkinut mahdollisuuksia rakentaa kyseinen laite jonkin sopivan kuorma-auton pohjalta. Tähän tarkoitukseen sopivia alustoja tuntuukin olevan tajolla melko hyvin (n8m pitkä ja vähintään 2,3 korkea kuormatila, mieluiten eristetty).

Olen tutkinut hieman mahdollisuuksia jatkaa matkustamoa / majoitustilaa kuormatilaan. Onko täällä kenelläkään kokemuksia miten tehdään läpikulku hytistä kuormatilaan? Muu homma alkaisi olla jo kohtuuhyvin näpeissä, mutta tuo pitäisi vielä selvitellä ja luonnostella...
Vastaa Viestiin