Scania BF110/86 1969/1984? ja mistään en mitään tiedä
Scania BF110/86 1969/1984? ja mistään en mitään tiedä
Ostin perjantaina tälläkin foorumilla kirjoittelevalta mieheltä/yritykseltä Scanian. Myyjän kuvia http://www.boogieline.fi/Martta.html
Ilman ongelmia sain siirrettyä ja auto saa seistä korkeintaan 2 viikkoa työpaikan pihassa (sen verran olisi aikaa hoitaa katsastus loppuun ml moottorin muutoskatsastus) ja sen jälkeen siirtyy keskelle metsää työmaakopiksi eli sähköä ei sitten enää saa muuta kuin invertterillä. Bussissa on tarkoitus yöpyä rakennusaikana viikonloppuisin.
Raskaasta kalustosta en oikeasti tiedä mitään, vaikka ABECE-kortti onkin. Nyt sitten alkaa opiskelu ja kaikki info kelpaa. Jos löytyy korjauskäsikirjaa, räjäytyskuvia, speksejä jne, niin kaikki tieto kelpaa, erityisesti huoltoon ja ylläpitoon liittyvä. Samoin tarvitsisin tietooni DS8-moottorin tehon, väännön ja painon ym.
Kyseessä siis matkailuautoksi rakennettu linja-auton Scania BF110 vm 1969. Uudelleen koritettu Delta-Plan 1984 (jossain vilahti nimike BF86) ja moottorina nykyään mahdollisesti Scania DS8 (kuulemma 8-litrainen turbo, ei
välijäähyä). En kuitenkaan ole varma. Moottori on edessä ja ihan normaalin näköisesti pystyssä. Tuttu väitti DS:n kuitenkin olevan vinomoottori...
Alustanumero 524624. Vanha moottori ollut 11L ilman turboa
Tässä tekniikkapuolen työlista näin aluksi:
-öljyn-, ilman- ja polttoainesuodattimet (Kuinka paljon öljyä pitäisi varata öljynvaihtoon ja mitä suosittelette?)
-etuiskarin alapäähän uusi kumipusla
-apumiehen puoleinen pyyhkijä varsineen
-paineilmakompuraan jonkunlainen ilmansuodatin
-venttiilien säätö
-tunkki ja akselipukit x2
-renkaiden eteen vierintäesteet (mikä niiden nimi nyt olikaan)
-runkoon paikka
-pakoputki kuntoon
-ajovaloumpioiden uusinta
-webaston korjaus
-mahdollisesti vetokoukku, jolla saisi nykiä 3500kg 10 metriä pitkää venekärryä (tulee muuten pitkä yhdistelmä...)
-taka-akselin pitkittäistukivarsiin uudet puslat tai tukivarret.
Myyjän mukaan tukivarsia / puslia ei saisi enää ja suositteli sorvaamaan nailonista vastaavat. Auto pitää saada aina päiväksi pois kuilulta, joten tukivarsia en oikein voi irroittaa ja lähteä etsimään sopivia.
Matkustamopuolen työlista aluksi:
-3 sänkyä mäkeen ja niiden tilalle keittiö kaasujääkaappeine (tiedossa on 12V/220V/kaasukaappi) liesine lavuaareine kaappeineen (tila 2m leveä, reilu 80cm syvä ja vajaa 2m korkea)
-invertteri 24V->220V (pitää ostaa)
-jännitteenalennin 24V->12V (on jo olemassa), myöhemmin erikseen 12v laturi akkuineen
Käytössä on katsastusaseman varustus kuiluineen seuraavat 2 viikkoa ja sen jälkeen tarvittaessa.
Saa tarjota yllä mainittuja osia, jos pyörii nurkissa. Keittiöönkin voin ostaa kaapistoa, hanaa, pumppua ym.
Auto on Espoossa. Mitäs raskaan varaosaputkia täällä on muuta kuin Onnin Auto?
Ilman ongelmia sain siirrettyä ja auto saa seistä korkeintaan 2 viikkoa työpaikan pihassa (sen verran olisi aikaa hoitaa katsastus loppuun ml moottorin muutoskatsastus) ja sen jälkeen siirtyy keskelle metsää työmaakopiksi eli sähköä ei sitten enää saa muuta kuin invertterillä. Bussissa on tarkoitus yöpyä rakennusaikana viikonloppuisin.
Raskaasta kalustosta en oikeasti tiedä mitään, vaikka ABECE-kortti onkin. Nyt sitten alkaa opiskelu ja kaikki info kelpaa. Jos löytyy korjauskäsikirjaa, räjäytyskuvia, speksejä jne, niin kaikki tieto kelpaa, erityisesti huoltoon ja ylläpitoon liittyvä. Samoin tarvitsisin tietooni DS8-moottorin tehon, väännön ja painon ym.
Kyseessä siis matkailuautoksi rakennettu linja-auton Scania BF110 vm 1969. Uudelleen koritettu Delta-Plan 1984 (jossain vilahti nimike BF86) ja moottorina nykyään mahdollisesti Scania DS8 (kuulemma 8-litrainen turbo, ei
välijäähyä). En kuitenkaan ole varma. Moottori on edessä ja ihan normaalin näköisesti pystyssä. Tuttu väitti DS:n kuitenkin olevan vinomoottori...
Alustanumero 524624. Vanha moottori ollut 11L ilman turboa
Tässä tekniikkapuolen työlista näin aluksi:
-öljyn-, ilman- ja polttoainesuodattimet (Kuinka paljon öljyä pitäisi varata öljynvaihtoon ja mitä suosittelette?)
-etuiskarin alapäähän uusi kumipusla
-apumiehen puoleinen pyyhkijä varsineen
-paineilmakompuraan jonkunlainen ilmansuodatin
-venttiilien säätö
-tunkki ja akselipukit x2
-renkaiden eteen vierintäesteet (mikä niiden nimi nyt olikaan)
-runkoon paikka
-pakoputki kuntoon
-ajovaloumpioiden uusinta
-webaston korjaus
-mahdollisesti vetokoukku, jolla saisi nykiä 3500kg 10 metriä pitkää venekärryä (tulee muuten pitkä yhdistelmä...)
-taka-akselin pitkittäistukivarsiin uudet puslat tai tukivarret.
Myyjän mukaan tukivarsia / puslia ei saisi enää ja suositteli sorvaamaan nailonista vastaavat. Auto pitää saada aina päiväksi pois kuilulta, joten tukivarsia en oikein voi irroittaa ja lähteä etsimään sopivia.
Matkustamopuolen työlista aluksi:
-3 sänkyä mäkeen ja niiden tilalle keittiö kaasujääkaappeine (tiedossa on 12V/220V/kaasukaappi) liesine lavuaareine kaappeineen (tila 2m leveä, reilu 80cm syvä ja vajaa 2m korkea)
-invertteri 24V->220V (pitää ostaa)
-jännitteenalennin 24V->12V (on jo olemassa), myöhemmin erikseen 12v laturi akkuineen
Käytössä on katsastusaseman varustus kuiluineen seuraavat 2 viikkoa ja sen jälkeen tarvittaessa.
Saa tarjota yllä mainittuja osia, jos pyörii nurkissa. Keittiöönkin voin ostaa kaapistoa, hanaa, pumppua ym.
Auto on Espoossa. Mitäs raskaan varaosaputkia täällä on muuta kuin Onnin Auto?
Viimeksi muokannut osilpi, 25 Touko 2010 00:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Scania BF110/86 1969/1984? ja mistään en mitään tiedä
Muuta en tiedä kuin että korimalli taitaa olla Delta 300.
Ryhdikäs peli, onnea hankinnalle!
Kyllähän tuo DS8 on ihan pystykone. Ja nuo BF110 ja BF86 johdetaan noista tilavuuksista, eli alunperin ollut BF110 ja kai lähinnä vastaisi sitten tuota BF86. Tuolta löytyy historiaa scanian malleista:
http://www.saunalahti.fi/sisaarim/scania_mallisto.htm
Ryhdikäs peli, onnea hankinnalle!
Kyllähän tuo DS8 on ihan pystykone. Ja nuo BF110 ja BF86 johdetaan noista tilavuuksista, eli alunperin ollut BF110 ja kai lähinnä vastaisi sitten tuota BF86. Tuolta löytyy historiaa scanian malleista:
http://www.saunalahti.fi/sisaarim/scania_mallisto.htm
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
- Truck: Scania BF 86 wiima
- Location: Padasjoki
Re: Scania BF110/86 1969/1984? ja mistään en mitään tiedä
teholuvut noissa moottoreissa hyvin lähellä toisiaan...Olisko vääntö ehkä 110 vaparissa parempi ? DS 8 vissiin aika legebdaarinen motti kuitenkin?
Re: Scania BF110/86 1969/1984? ja mistään en mitään tiedä
Trailcon Juvanmalmilla, kysele sieltä. 

Re: Scania BF110/86 1969/1984? ja mistään en mitään tiedä
Trailcon tosiaan, en muistanutkaan. Juu kyllä tämä aika ryhdikkään oloinen on.
Yritin tänään ottaa vakuutuksia tähän, mutta Iffi ei myönnä minkäänlaista kaskoa yli 40-vuotiaalle autolle...
Tämähän siis on 41 vuotta. Liikennevakuutus olisi kyllä hyvin edullinen, 590€ nollabonuksella (vertailun vuoksi oma Toyota Landcruiser -82 on 1200€/vuosi, jos olisi nollabonukset). Mitenhän lie muut firmat? Tarjouspyynnön lähetin kaikkialle, minne ehdin.
Tuli tänään rasvattua alustasta kaikki nipat, jotka löytyivät. Ilmeisen tuoreen kardaaniremontin jäljiltä useat kardaanin nipat olivat rasvaamattomia. Rasvarin putkiakin oli vielä jäljellä jonkun verran siellä täällä, mutta tarkoitus on poistaa ne kokonaan ja tavalliset nipat tilalle.
Todettiin, että on öljykylpyilmansuodatin, koska lattialla oli 2L öljyä kannen avaamisen jälkeen... Hulahti aika hätäseen alas. Nyt on sekin puhdistettu ja uudet öljyt sisällä.
Lähivaloumpiot on irti. Uudet pitäisi saada. Vanhoissa Hellan koodit: umpion pohja 9dr 113841-00 ja lasi 004112281. Näyttää kyllä siltä, että tuskin motonetista saa eikä Hellan nettisivutkaan tunteneet.
Yritin tänään ottaa vakuutuksia tähän, mutta Iffi ei myönnä minkäänlaista kaskoa yli 40-vuotiaalle autolle...

Tuli tänään rasvattua alustasta kaikki nipat, jotka löytyivät. Ilmeisen tuoreen kardaaniremontin jäljiltä useat kardaanin nipat olivat rasvaamattomia. Rasvarin putkiakin oli vielä jäljellä jonkun verran siellä täällä, mutta tarkoitus on poistaa ne kokonaan ja tavalliset nipat tilalle.
Todettiin, että on öljykylpyilmansuodatin, koska lattialla oli 2L öljyä kannen avaamisen jälkeen... Hulahti aika hätäseen alas. Nyt on sekin puhdistettu ja uudet öljyt sisällä.
Lähivaloumpiot on irti. Uudet pitäisi saada. Vanhoissa Hellan koodit: umpion pohja 9dr 113841-00 ja lasi 004112281. Näyttää kyllä siltä, että tuskin motonetista saa eikä Hellan nettisivutkaan tunteneet.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
- Truck: Scania BF 86 wiima
- Location: Padasjoki
Re: Scania BF110/86 1969/1984? ja mistään en mitään tiedä
Mikäs halkasija mahtaa olla olla? olis tuolla yhet hellan H4 lisä valot ,jos niistä kävis ? ton ikäsessä saa vielä kahdentaa eli laittaa lisä pitkät sekä lyhyet
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Scania BF110/86 1969/1984? ja mistään en mitään tiedä
Tuunaa se, mulla ois pakasta vedetyt hf6:n valot. Lyhkäset linsseillä, helppo laittaa xeenonit (h1) ja pitkillä h1 myös. On sirot ja nätit! Tulis valovoimaa ja naköä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Scania BF110/86 1969/1984? ja mistään en mitään tiedä
Missä kunnossa nuo on? Saattais olla tarvetta tuollaisille museoauto projektiin..+Maankio- kirjoitti:Mikäs halkasija mahtaa olla olla? olis tuolla yhet hellan H4 lisä valot ,jos niistä kävis ? ton ikäsessä saa vielä kahdentaa eli laittaa lisä pitkät sekä lyhyet
Re: Scania BF110/86 1969/1984? ja mistään en mitään tiedä
Örumin nettiohjelma tuntee tuon umpion numeron, varastosaldokin näytti kahta.
Numerossa vaan 1 perässä.
Numerossa vaan 1 perässä.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
- Truck: Scania BF 86 wiima
- Location: Padasjoki
Re: Scania BF110/86 1969/1984? ja mistään en mitään tiedä
hyvät pitäs olla. Olivat aikanaan c-koppasen recordin -69 keulalla. autotallin kaapissa pitäs olla.RH kirjoitti:Missä kunnossa nuo on? Saattais olla tarvetta tuollaisille museoauto projektiin..+Maankio- kirjoitti:Mikäs halkasija mahtaa olla olla? olis tuolla yhet hellan H4 lisä valot ,jos niistä kävis ? ton ikäsessä saa vielä kahdentaa eli laittaa lisä pitkät sekä lyhyet
Re: Scania BF110/86 1969/1984? ja mistään en mitään tiedä
Umpiohomma on vielä hakusessa. Ajatuksena joko laittaa yleismallin umpiot tai sitten uusia alkuperäiset pohjat. Tosiaan 1:n kun laittoi Hellan numerosarjan perään, niin pohjia löytyy. Hinta melko suolainen verrattuna yleismallin umpioihin.
Viikon aikana tehty pakoputkesta puolet uusiksi (4 tuuman putkea), iskarin alapusla tiukattu, sänkyjä poistettu, runko hitsattu, tavaratilan palkkeja hitsattu ja akkujen kiinnitys korjattu. On sitten 2 erilaista akkua, joista toisen miinusnapa aika räjähtänyt. Oli vaikea saada kaapelikenkää kiinni (nyt välissä pari prikkaa ja lisäksi valoin täyteen tinaa kolot...). Parempi akku on tuoreen oloinen, joten kait se pitäisi tämä huonompikin uusia jossain välissä. Tai sitten molemmat uusiksi ja nämä hupikäyttöön.
Rasvasin myös alustan niiltä osin kun oli nippoja laitettu. Rasvarin putkia menee sinne tänne, muttei kukaan tiedä, toimiiko se rasvari vai ei. Tarkoitus olisi korvata kaikki rasvarin letkut nipoilla.
Alustan pesin pikaisesti painepesurilla ja voi sitä paskan määrää, mitä sieltä irtosi. Ja kyllä oli mies ja vaatteet mustat...
Tuli sitten tehtyä koneeseen täydellinen öljyhuolto. Oli linko lievästi sanottuna likainen, samoin ilmanputsarin öljyt. Turbolle uusi suodatin. Peräöljytkin oli niin mustaa, että hirvittää... Vielä kun vaihteiston öljyt uusii, niin alkaa olemaan huollettu.
Mitäs öljyä tuonne vaihteistoon laittaisin? Ilmeisesti n 10 litraa on tilavuus.
Saa muuten tarjota tuulilasin pyyhkijän varsia (apparin puolelta puuttuu kokonaan). En ole vielä mitannut, mutta samanlaiset kuin -85 Wiimassa näyttäisi olevan.
Viikon aikana tehty pakoputkesta puolet uusiksi (4 tuuman putkea), iskarin alapusla tiukattu, sänkyjä poistettu, runko hitsattu, tavaratilan palkkeja hitsattu ja akkujen kiinnitys korjattu. On sitten 2 erilaista akkua, joista toisen miinusnapa aika räjähtänyt. Oli vaikea saada kaapelikenkää kiinni (nyt välissä pari prikkaa ja lisäksi valoin täyteen tinaa kolot...). Parempi akku on tuoreen oloinen, joten kait se pitäisi tämä huonompikin uusia jossain välissä. Tai sitten molemmat uusiksi ja nämä hupikäyttöön.
Rasvasin myös alustan niiltä osin kun oli nippoja laitettu. Rasvarin putkia menee sinne tänne, muttei kukaan tiedä, toimiiko se rasvari vai ei. Tarkoitus olisi korvata kaikki rasvarin letkut nipoilla.
Alustan pesin pikaisesti painepesurilla ja voi sitä paskan määrää, mitä sieltä irtosi. Ja kyllä oli mies ja vaatteet mustat...
Tuli sitten tehtyä koneeseen täydellinen öljyhuolto. Oli linko lievästi sanottuna likainen, samoin ilmanputsarin öljyt. Turbolle uusi suodatin. Peräöljytkin oli niin mustaa, että hirvittää... Vielä kun vaihteiston öljyt uusii, niin alkaa olemaan huollettu.
Mitäs öljyä tuonne vaihteistoon laittaisin? Ilmeisesti n 10 litraa on tilavuus.
Saa muuten tarjota tuulilasin pyyhkijän varsia (apparin puolelta puuttuu kokonaan). En ole vielä mitannut, mutta samanlaiset kuin -85 Wiimassa näyttäisi olevan.
-
- Kuski
- Viestit: 23
- Liittynyt: 07 Joulu 2011 22:02
- Location: Kittilä
Re: Scania BF110/86 1969/1984? ja mistään en mitään tiedä
Akut pitää uusia molemmat samalla kertaa kun ne ovat sarjaankytketyt. Muuten se huonompi syö sitä parempaa, sen paremman noista voit sitten käyttää vaikka siihen 12v hupiakuksi, eikös sulla sellainenkin ollut suunnitteilla.
24v hupiakuissa sama juttu, eli molemmat aina vaihdettava samalla kertaa.
Webasto kannattaa myös korjailla, ei tee noille koneille hyvää kylmäkäynnistykset. Mikähän siinä oikein on vikana? Nuo korkeapainepolttimet on olleet yleensä aika toimintavarmoja, suuttimen voisi vaihtaa, taisi olla 0,65 tai 0,85 gallonan suutin, ja suuttimen tyyppi H, eli ontelosuutin. Se on varmaan DBW 2020 tai 300. Tuolla ohjetta: www.techwebasto.com/heater_main/699540.pdf
Sytytyskärjet säätää oikein, tällä foorumilla oli jossain ne mitat. Virtaa sille pitää tulla tarpeeksi että syttyy, onko syöttöjohto ja sulake kunnossa? Onko oma tankki, onko siellä polttoainetta, jos on ns. tupaöljyä, niin se saattaa olla jo hyhmässä, riippuen nyt millaisia pakkasia sielläpäin on ollut.
Webasto-ongelma voi johtua myös huonoista akuista, jos on kennoja pois pelistä niin jännite putoaa nopeasti alle 20 voltin mutta auto saattaa silti lähteä käyntiin. Tosin tuon voi testata koittamalla auto käynnissä.
24v hupiakuissa sama juttu, eli molemmat aina vaihdettava samalla kertaa.
Webasto kannattaa myös korjailla, ei tee noille koneille hyvää kylmäkäynnistykset. Mikähän siinä oikein on vikana? Nuo korkeapainepolttimet on olleet yleensä aika toimintavarmoja, suuttimen voisi vaihtaa, taisi olla 0,65 tai 0,85 gallonan suutin, ja suuttimen tyyppi H, eli ontelosuutin. Se on varmaan DBW 2020 tai 300. Tuolla ohjetta: www.techwebasto.com/heater_main/699540.pdf
Sytytyskärjet säätää oikein, tällä foorumilla oli jossain ne mitat. Virtaa sille pitää tulla tarpeeksi että syttyy, onko syöttöjohto ja sulake kunnossa? Onko oma tankki, onko siellä polttoainetta, jos on ns. tupaöljyä, niin se saattaa olla jo hyhmässä, riippuen nyt millaisia pakkasia sielläpäin on ollut.
Webasto-ongelma voi johtua myös huonoista akuista, jos on kennoja pois pelistä niin jännite putoaa nopeasti alle 20 voltin mutta auto saattaa silti lähteä käyntiin. Tosin tuon voi testata koittamalla auto käynnissä.