SisuPussin uusi elämä (Kesä 2023, liikkeellä edelleen)
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
Syötitkö virtaa kampaan johtoihin 3 ja 44 samanaikaisesti, moottorin käydessä, liikahtiko auto?
Öljymäärälle ei ole anturia, mittatikusta tarkistetaan.
Vaihdoitko muuten suodattimen öljyjä vaihtaessasi?
Öljymäärälle ei ole anturia, mittatikusta tarkistetaan.
Vaihdoitko muuten suodattimen öljyjä vaihtaessasi?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
Koitin, ja kyllähän se liikahti. Eli vika on siis jossain boksin päässä.
Minua häiritsee tuossa se mistä jo aiemminkin kysyin. Eli jos laitan virrat päälle ja jarrupoljin on pohjaan painettuna niin vaihteenvalitsimen N-asennossa ei pala valoa mutta se syttyy 1-2sekunnin kuluttua. Eikä tuo nyt viittaisi siihen, että boksilta puuttuu jännitetieto joltain pinniltä? Ja tarkoitan siis juuri näitä ulkoisia vaihteenkytkemisestoja (esim.luukut)
Pinnit 2,16,17 ja 20 saavat jännitteen suoraan pääreleen takaa.
Löysin Zf:n omasta yleismallin kuvasta myös tällaiset pinnit joita ei näy Volvon kuvassa, mitähän nämä ovat:
Pinni 15 Switch, engine brake
Pinni 34 Switch, Switch program selection
Pinni 52 Switch, lock-up clutch open/upshift interlock
Minua häiritsee tuossa se mistä jo aiemminkin kysyin. Eli jos laitan virrat päälle ja jarrupoljin on pohjaan painettuna niin vaihteenvalitsimen N-asennossa ei pala valoa mutta se syttyy 1-2sekunnin kuluttua. Eikä tuo nyt viittaisi siihen, että boksilta puuttuu jännitetieto joltain pinniltä? Ja tarkoitan siis juuri näitä ulkoisia vaihteenkytkemisestoja (esim.luukut)
Pinnit 2,16,17 ja 20 saavat jännitteen suoraan pääreleen takaa.
Löysin Zf:n omasta yleismallin kuvasta myös tällaiset pinnit joita ei näy Volvon kuvassa, mitähän nämä ovat:
Pinni 15 Switch, engine brake
Pinni 34 Switch, Switch program selection
Pinni 52 Switch, lock-up clutch open/upshift interlock
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
Sä et voi laittaa pinniin 16 suoraan virtaa, sen pitää tulla jarrupoljinkatkaisijalta. Boksin pitää saada tieto, että katkaisija/jarru löysätään.
Pinni 15 esim. pakokaasujarru
Pinni 34 ohjelman valitsin eco/normaali, erilaiset vaihtamispisteet
Pinni 52 Esto Absilta.
Lisäys: vaihde kytketään näin. Virta päälle, jarrupoljin pohjaan ja haluttu vaihde napista. Käsitin, että painat jarrupolkimen pohjaan ennen kuin kytket virran
Pinni 15 esim. pakokaasujarru
Pinni 34 ohjelman valitsin eco/normaali, erilaiset vaihtamispisteet
Pinni 52 Esto Absilta.
Lisäys: vaihde kytketään näin. Virta päälle, jarrupoljin pohjaan ja haluttu vaihde napista. Käsitin, että painat jarrupolkimen pohjaan ennen kuin kytket virran
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
Juu, tuli kirjoitusvirhe/aivopieru tuon 16 pinnin kanssa. Se on jarrupolkimen perässä ja sähköt ovat siis tämän aiemmin lähettämäni kuvan mukaiset ja olen myös mitannut katkaisijan toimivaksi:Puu Tiainen kirjoitti:Sä et voi laittaa pinniin 16 suoraan virtaa, sen pitää tulla jarrupoljinkatkaisijalta. Boksin pitää saada tieto, että katkaisija/jarru löysätään.
Pinni 15 esim. pakokaasujarru
Pinni 34 ohjelman valitsin eco/normaali, erilaiset vaihtamispisteet
Pinni 52 Esto Absilta.

Pitäisikö noihin 15 ja 52 pinneihin laittaa 24 volttia vai jättää kytkemättä niin kuin nytkin ovat?
Tuon 34 pinnin voisikin tehdä erillisellä katkaisijalla niin saisi senkin ominaisuuden käyttöön.
Olen kokeillut painaa polkimen pohjaan ennen virtojen kytkemistä ja sen jälkeen, mutta tulos aina sama. N-katkaisijaan syttyy punainen valo ja kun painan D-tai R-painiketta syttyy valo niihin mutta vaihde ei kytkeydy päälle eteen eikä taakse.Puu Tiainen kirjoitti: Lisäys: vaihde kytketään näin. Virta päälle, jarrupoljin pohjaan ja haluttu vaihde napista. Käsitin, että painat jarrupolkimen pohjaan ennen kuin kytket virran
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
No johan nyt on prkl, pitäis toimia sun kytkennällä. Jätä 15 ja 52 kytkemättä. Koska näppiksen valot ei vilkuta, ei todennäköisesti ole sähköistä vikaa.
Voit kuitenkin ottaa vikakoodit, virta päälle ja maadoita pinni 31 muutamaksi sekunniksi, näppis alkaa vilkuttamaan vikakoodeja.
Tyhjennä sen jälkeen vikamuisti, virta pois päältä, pinni 31 maihin ja virta päälle, muutama sekunti ja muisti tyhjenee.
Vikakoodeja en muista eikä mulla nyt ole niitä, mutta pajalla on.
Voit kuitenkin ottaa vikakoodit, virta päälle ja maadoita pinni 31 muutamaksi sekunniksi, näppis alkaa vilkuttamaan vikakoodeja.
Tyhjennä sen jälkeen vikamuisti, virta pois päältä, pinni 31 maihin ja virta päälle, muutama sekunti ja muisti tyhjenee.
Vikakoodeja en muista eikä mulla nyt ole niitä, mutta pajalla on.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
Oli pakko lähteä vielä tallille kokeilemaan vikakoodien lukua. Laihat oli tulokset, ei vikakoodeja. Vaihteenvalitsin kyllä reagoi maadoitukseen sammuttamalla N-asennon valon maadoituksen ajaksi.
Eipä tässä itselle tule muuta mieleen kuin viallinen ohjainboksi, alkaa olemaan kaikki muu jo käyty läpi.
Unohdin mainita aiemmin, että vaihdoin myös suodattimen öljynvaihdon yhteydessä..
Eipä tässä itselle tule muuta mieleen kuin viallinen ohjainboksi, alkaa olemaan kaikki muu jo käyty läpi.
Unohdin mainita aiemmin, että vaihdoin myös suodattimen öljynvaihdon yhteydessä..
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
Tulipa juuri mieleen, että täytyy avata huomenna ohjainboksi ja katsoa jos siellä olisi vaikka murtunut juotos jossain. Onpahan tekemistä iltavuorossakin
.

"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
satuin löytämään b10m;n huoltokirjan. siinä mainitaan että cold-merkki on vain suuntaa-antava ja oikea öljymäärä tarkistetaan käyntilämpimästä koneesta (+85`c) tyhjäkäynnillä. jos autolla ei ole ajettu yli 12 tuntiin, momentinmuunnin ja öljynlauhdutin tyhjenevät öljytilaan ja mittaus näyttää ennen käyttämistä liian suurta öljymäärää.
öljymäärä n.22 litraa öljynjäähdytin mukaan luettuna. kuivan vaihteiston ensitäytös kuitenkin n.32 litraa mukaanlukien momentinmuunnin ja öljynjäähdytin.
öljymäärä n.22 litraa öljynjäähdytin mukaan luettuna. kuivan vaihteiston ensitäytös kuitenkin n.32 litraa mukaanlukien momentinmuunnin ja öljynjäähdytin.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
Tyhjensitkö vikamuistin, boksi saattaa mennä joskus virhetilaan ja muistin tyhjennys auttaa.
Ennen kuin purat boksin, mittaa kammasta laatikon venttiilien käämi- ja antureiden vastukset.
Venttiilien vastukset noin 70 ohmia ja antureiden 900-1200 ohmia.
Kuristinpaineventtiili tulee nastaan 5 ja vastus 9-11 ohmia, tälle venttiilille ei kannata syöttää virtaa, saattaa ottaa nokkiinsa.
Aika harvinaisia nuo ZF boksiviat, mutta kuka tietää.
Ennen kuin purat boksin, mittaa kammasta laatikon venttiilien käämi- ja antureiden vastukset.
Venttiilien vastukset noin 70 ohmia ja antureiden 900-1200 ohmia.
Kuristinpaineventtiili tulee nastaan 5 ja vastus 9-11 ohmia, tälle venttiilille ei kannata syöttää virtaa, saattaa ottaa nokkiinsa.
Aika harvinaisia nuo ZF boksiviat, mutta kuka tietää.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
Piipahdin likan tallilla heti aamusta. Mittailin vastukset ja ne olivat venttiileillä M2-M8 63,9-65,1 ohmia. M1 venttiiliä ei ilmeisesti Volvon käytössä ole ollenkaan. Kuristinpaineventtiilin vastus oli 9,2ohmia.
Boksi on nyt avattuna tuossa pöydällä, mutta eipä siinä ainakaan silmämääräisesti mitään näy. Ollapa vaihtoboksi niin pääsisi kokeilemaan toimiiko sillä..
Tekisi mieleni kiroilla ja huutaa, mutta laitanpa vain nykytyyliin vihaisen hymiön
.
Boksi on nyt avattuna tuossa pöydällä, mutta eipä siinä ainakaan silmämääräisesti mitään näy. Ollapa vaihtoboksi niin pääsisi kokeilemaan toimiiko sillä..
Tekisi mieleni kiroilla ja huutaa, mutta laitanpa vain nykytyyliin vihaisen hymiön

"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
Tuohon pitäis laittaa läppäri kiinni ja kattoa mikä siellä mättää.
Tuleekohan sieltä turbiinin kierroslukutietoa ollenkaan, oliko ne anturit ohjearvoissa?
Turbiinin kierrosanturin voi mitata mottorin käydessä pinneistä 43 ja 36, en tiedä arvoja mitä sieltä pitäisi tulla, testerillä se näyttää suoraan rpm, vaihtojännitettä sieltä varmaan tulee.
Onko laatikko ja boksi samasta autosta irroitettu?
Tuleekohan sieltä turbiinin kierroslukutietoa ollenkaan, oliko ne anturit ohjearvoissa?
Turbiinin kierrosanturin voi mitata mottorin käydessä pinneistä 43 ja 36, en tiedä arvoja mitä sieltä pitäisi tulla, testerillä se näyttää suoraan rpm, vaihtojännitettä sieltä varmaan tulee.
Onko laatikko ja boksi samasta autosta irroitettu?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
Läppäri olisi kyllä kiva.. mistähän sellaisen saisi? Johtosarjassa on se alkuperäinen kolmenapainen huoltopistoke.Puu Tiainen kirjoitti:Tuohon pitäis laittaa läppäri kiinni ja kattoa mikä siellä mättää.
Tuleekohan sieltä turbiinin kierroslukutietoa ollenkaan, oliko ne anturit ohjearvoissa?
Turbiinin kierrosanturin voi mitata mottorin käydessä pinneistä 43 ja 36, en tiedä arvoja mitä sieltä pitäisi tulla, testerillä se näyttää suoraan rpm, vaihtojännitettä sieltä varmaan tulee.
Onko laatikko ja boksi samasta autosta irroitettu?
Mittailin antureita ja ihmettelin kun en saanut mitään lukemaan, lähdin sitten ajelemaan töihin ja silloin tajusin mitanneeni ne väärin eli maata vasten. Käyn tänään illalla mittamassa ne uudestaan, kun pääsen töistä.
Ei mahda tulla mitään järkevää lukemaa ihan yleismittarilla mitattuna, joten se taitaa jäädä tekemättä.
Laatikko ja boksi ei ole samasta autosta. Boksin kyljessä on moottorin tyyppinä GH10.
Huvittaisiko ottaa läppäri kainaloon ja ajella Riihimäen suuntaan kohtuullista korvausta vastaan? Kun ei itsellä oikein tunnu riittävän rahkeet tämän kanssa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
Voi yleismittarilla mitata ainakin sen verran, että näkee tuleeko sieltä mitään tietoa moottorin käydessä.
Boksi on ilmeisesti maakaasu Volvosta. Ajattelin, jos se olisi Scanian boksi, ne käyttää monia eri versioita noissa.
Enpä mä nyt oikein jouda lähteä kattelemaan, omia projekteja kädet täynnä.
Kysäse paikalliselta volvolta, niillä on varmaan testeri.
Boksi on ilmeisesti maakaasu Volvosta. Ajattelin, jos se olisi Scanian boksi, ne käyttää monia eri versioita noissa.
Enpä mä nyt oikein jouda lähteä kattelemaan, omia projekteja kädet täynnä.
Kysäse paikalliselta volvolta, niillä on varmaan testeri.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
Täällä olisi kotiuduttu.
Mittasin vastukset, tällaisia tuloksia sain:
Pinnit Ω
43-14 2.00kΩ
43-36 1.00kΩ
14-36 1.00kΩ
En mitannut tuleeko sieltä mitään moottorin käydessä mutta ainakin vastusarvojen puolesta näyttäisi olevan ihan ohjearvoissa.
Täytyy heti aamulla käydä kyselemässä paikallisella Volvo-korjaamolla löytyisikö sieltä testeriä.
Ja ei hätiä vaikka et pääsekään tulemaan, pitihän sitäkin kysyä ja ei kysyvä tieltä eksy vai miten se nyt meni.
Mittasin vastukset, tällaisia tuloksia sain:
Pinnit Ω
43-14 2.00kΩ
43-36 1.00kΩ
14-36 1.00kΩ
En mitannut tuleeko sieltä mitään moottorin käydessä mutta ainakin vastusarvojen puolesta näyttäisi olevan ihan ohjearvoissa.
Täytyy heti aamulla käydä kyselemässä paikallisella Volvo-korjaamolla löytyisikö sieltä testeriä.
Ja ei hätiä vaikka et pääsekään tulemaan, pitihän sitäkin kysyä ja ei kysyvä tieltä eksy vai miten se nyt meni.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
Kävin paikallisella korjaamolla mutta heillä ei ole busseihin tarkoitettuja laitteita. Ohjasivat suoraan Kaivokselan Volvolle mutta korjaajan pitäisi tulla tänne ja se saattaa olla aika arvokasta hommaa.
Alkaa näyttää siltä, että Puumalan reissu jää haaveeksi. Ainakin SisuPussilla, kyselin jo olisiko heillä mökkejä vapaana. Vielä ei ole tosin vastausta kuulunut.
Alkaa näyttää siltä, että Puumalan reissu jää haaveeksi. Ainakin SisuPussilla, kyselin jo olisiko heillä mökkejä vapaana. Vielä ei ole tosin vastausta kuulunut.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
Älä anna periksi
kannattaa ainakin soittaa sinne, itte olen pari kertaa pirauttanut ja kiitettävän hyvin ovat yrittäneet neuvoa ainakin tähän asti 


Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
Lajin luonteeseen kuuluu pienet ja vähän suuremmat vastoinkäymiset. Olet siirtynyt tekniikan nykymaailmaan bokseineen ja vikakoodeineen kautta pinnien ja antureiden. Pitää olla tosimies joka tuon ZF+Volvo-paketin laittaa vanhaan Sisuun ja ajaa sillä.
älä lannistu, automaatti on mahtava ajaa!
älä lannistu, automaatti on mahtava ajaa!
Tulevaisuus on sähköinen
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
Vaihteistojahan on 4, 5 ja 6 vaihteisia. Olisko niin, ettei boksin ja laatikon tiedot täsmää.
Testerillä pääsee lukemaan eepromin tiedot ja sinne muistaakseni tallennetaan mm vaihteiston osanumero ja jotain muutakin.
Tämä nyt oli ihan mutua, mutta joskus olen ihmetellyt noita heksa ja Identification arvoja.
Luulis sen nyt kuitenkin osaavan lyödä ykkösen päälle, kaikissa laatikoissahan se menee samalla venttiiliyhdistelmällä.
Harmi, kun mullakaan ei ole toista boksia testattavaksi.
Testerillä pääsee lukemaan eepromin tiedot ja sinne muistaakseni tallennetaan mm vaihteiston osanumero ja jotain muutakin.
Tämä nyt oli ihan mutua, mutta joskus olen ihmetellyt noita heksa ja Identification arvoja.
Luulis sen nyt kuitenkin osaavan lyödä ykkösen päälle, kaikissa laatikoissahan se menee samalla venttiiliyhdistelmällä.
Harmi, kun mullakaan ei ole toista boksia testattavaksi.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
Kiitokset tsempeistä Bussiton ja Lahti32, ne lämmittää aina mieltä. Tämän projektin kanssa on riittänyt vastoinkäymisiä, mutta toivottavasti ne alkaisivat olemaan takanapäin. Ainakin vähäksi aikaa..
Tosimiehestä en nyt tiedä, mutta ehkäpä motivoitunut ja itsepäinen
.
Kyllä automaatti on varmaan aika herkku tämän kokoluokan laitteissa.
Tosimiehestä en nyt tiedä, mutta ehkäpä motivoitunut ja itsepäinen

Kyllä automaatti on varmaan aika herkku tämän kokoluokan laitteissa.
Boksi on tyyppikilven mukaan 5-vaihteisen, mutta voihan olla ettei jokin muu juttu sitten täsmää.Puu Tiainen kirjoitti:Vaihteistojahan on 4, 5 ja 6 vaihteisia. Olisko niin, ettei boksin ja laatikon tiedot täsmää.
Testerillä pääsee lukemaan eepromin tiedot ja sinne muistaakseni tallennetaan mm vaihteiston osanumero ja jotain muutakin.
Tämä nyt oli ihan mutua, mutta joskus olen ihmetellyt noita heksa ja Identification arvoja.
Luulis sen nyt kuitenkin osaavan lyödä ykkösen päälle, kaikissa laatikoissahan se menee samalla venttiiliyhdistelmällä.
Harmi, kun mullakaan ei ole toista boksia testattavaksi.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
minkäin olen hengessä mukana, luen kyllä tarkasti, en vaan osaa auttaa... tsemppiä
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
Hengessä mukana ja menestystä sovitustyssä toivoen, mutta tuli mieleen että saisitko tuon boksin kulkeutumaan Volvolle Kaivokselaan testattavaksi ihan hekilöauton kyydissä. Saisit varmistuksen sen oikeellisuudesta.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
Minäki tsemppaan täällä.
Tuli mieleen ettei olis sellaen ihan "parus" vika maadotus, lukivihre, väärä pinni tjms. Luulis osien olevan toimivasta kamppeesta, joten vika rajoittuisi tähän uuteen asennukseen. Kaapeloinnin teit itse, onko riittävän vahvaa ja varmasti oikein? Lodju on siis vapaalla nyt ja koneen saa käyntiin? Naksuuko siellä mikään ku koittaa vaihella pykäliä, entä jos käsin murjasee pykälän päälle vai onko se mahdollista?

Tuli mieleen ettei olis sellaen ihan "parus" vika maadotus, lukivihre, väärä pinni tjms. Luulis osien olevan toimivasta kamppeesta, joten vika rajoittuisi tähän uuteen asennukseen. Kaapeloinnin teit itse, onko riittävän vahvaa ja varmasti oikein? Lodju on siis vapaalla nyt ja koneen saa käyntiin? Naksuuko siellä mikään ku koittaa vaihella pykäliä, entä jos käsin murjasee pykälän päälle vai onko se mahdollista?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
Soitin Kaivokselaan mutta heillä ei ole laitteita testaamiseen. Zf:n maahantuojakin nosti kädet pystyyn, testaus onnistuisi kyllä autossa mutta hintaa en uskaltanut edes kysyä.KajNyy1 kirjoitti:Hengessä mukana ja menestystä sovitustyssä toivoen, mutta tuli mieleen että saisitko tuon boksin kulkeutumaan Volvolle Kaivokselaan testattavaksi ihan hekilöauton kyydissä. Saisit varmistuksen sen oikeellisuudesta.
Noita maadoitus/lukuvirheitä minäkin ensimmäisenä epäilisin, mutta jos sellainen on niin en sitä kyllä löydä. Vaihteisto on toimivasta autosta irroitettu, mutta boksista en tiedä mistä se on otettu. Kaapeli paksuudet ovat 0.75mm joka tietääkseni on sama mitä alkuperäisenäkin. Laatikko on nyt vapaalla ja kone käynnistyy. Venttiilit toimivat kun niille syöttää suoraan virtaa, mutta jos painan vaihteenvalitsimesta niin ei tapahdu mitään. Väkisin vaihdetta ei saa kytketyksi, koska tuo on ihan sähköohjattu eikä laatikkoon mene mitään vaijeria niin kuin esim. Allisonissa menee.Reddewil kirjoitti:Minäki tsemppaan täällä.![]()
Tuli mieleen ettei olis sellaen ihan "parus" vika maadotus, lukivihre, väärä pinni tjms. Luulis osien olevan toimivasta kamppeesta, joten vika rajoittuisi tähän uuteen asennukseen. Kaapeloinnin teit itse, onko riittävän vahvaa ja varmasti oikein? Lodju on siis vapaalla nyt ja koneen saa käyntiin? Naksuuko siellä mikään ku koittaa vaihella pykäliä, entä jos käsin murjasee pykälän päälle vai onko se mahdollista?
Saan huomenna laatikon myyneeltä mieheltä toisen ohjainboksin, mutta se 4-vaihteisesta. Laatikon pitäisi toimia tälläkin, mutta 5. vaihdetta ei ole käytössä. Tällä konstilla nyt ainakin saa vähän rajattu vikamahdollisuuksia.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Tumppu
- Varakuski
- Viestit: 8
- Liittynyt: 05 Heinä 2011 19:31
- Truck: Scania K93 Victor
- Location: Ylöjärvi
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
Muutaman kerran tullut eteen tilanne, että vaihteet on hukkunut ja vikaa on etsitty laatikosta, johtosarjoista ja boksista. Lopulta vika on ollut itse vaihteenvalitsin paneelissa. Napit on napsunut mukavasti mutta tieto ei ole kulkenut...
Tsemppiä vianhakuun!
Tsemppiä vianhakuun!
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: SisuPussin uusi elämä (Vaihteet edelleen hukassa 02.06.-
Painikkeet on tullut mitattua ja käsky tulee niiltä boksille asti. Huomenna selviää lisää kun saan toisen boksin.Tumppu kirjoitti:Muutaman kerran tullut eteen tilanne, että vaihteet on hukkunut ja vikaa on etsitty laatikosta, johtosarjoista ja boksista. Lopulta vika on ollut itse vaihteenvalitsin paneelissa. Napit on napsunut mukavasti mutta tieto ei ole kulkenut...
Tsemppiä vianhakuun!
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.