Kattoa korottamaan

Kerro omasta projektistasi
Avatar
L0nely_R1der
Apukuski
Viestit: 19
Liittynyt: 26 Heinä 2012 05:58
Truck: M-B 508 D 1982
Location: Sastamala
Paikkakunta: Sastamala

Kattoa korottamaan

Viesti Kirjoittaja L0nely_R1der »

Moi vaan kaikille, uusvanha automatkaaja palaa takaisin juurille ja aloittaa taas mersumatkailun

Vaan nytpä teen auton itse reissuautoksi. Eli: MB508D, sisäkorkeus ei riitä M1-rekisteröintiin. Mikä olisi mielestänne viisain tapa korottaa katto? Saako jostain valmiita (lasikuitu?) kattoja, vai liimaanko Esabbilaisella peltiä reunoihin ja nostan vanhan kaaton paikalleen? Mielipiteitä, vinkkejä ja muuta saa laittaa

-Pete-
Suzuki GSX750F 1992, Arctic Cat Powder Special 600 EFi & Arctic Cat ZR500 1998, Tunturi Start 1970, Erkkola 1970, Moskvitsh Pick-up 2 kpl, David Brown 880 Selectamatic 1966, Mercedes-Benz 508D 1982
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Kattoa korottamaan

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Miten se menikään? Käytävällä vaaditaan se 190cm sisäkorkeus.
Aikaisemmin jotkut laskivat lattiaa käytävän kohdalta esim. Citroen Jumpereissa (etuveto).
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Avatar
L0nely_R1der
Apukuski
Viestit: 19
Liittynyt: 26 Heinä 2012 05:58
Truck: M-B 508 D 1982
Location: Sastamala
Paikkakunta: Sastamala

Re: Kattoa korottamaan

Viesti Kirjoittaja L0nely_R1der »

Sisäkorkeuden tulee "asuintilassa" olla 190 cm, mitat täyttävä alue on 40 cm leveä ja vähintään 40% tilan pituudesta. Muu osa saa olla matalampi. Trafin tietoa tältä aamulta...

Kunpa löytäisi jostain riittävän kokoisen kattoluukun :)
Suzuki GSX750F 1992, Arctic Cat Powder Special 600 EFi & Arctic Cat ZR500 1998, Tunturi Start 1970, Erkkola 1970, Moskvitsh Pick-up 2 kpl, David Brown 880 Selectamatic 1966, Mercedes-Benz 508D 1982
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Kattoa korottamaan

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Teet kattoon sopivaan kohtaan aukon ja liimaat ulkopuolelle kakskerroslasin..
Jos ei katon päälle laito riitä vieläkään korkeuteen niin teet sinne siistin kehyksen ;)
Sopivankokoisen teetätyttäminenkään ei maksa paljoa..
Tosin karkaistu maksaa jonkun verran enemmän..
Tai sit joltain foorumilaiselta vanha bussin sivulasi :)
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Kattoa korottamaan

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Paljo se mersu painaa, saisko siitä kuorma-auton? M1:n jos haluut, niin laita suksiboxi kiinteesti, vai paljostako on kiinni?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
L0nely_R1der
Apukuski
Viestit: 19
Liittynyt: 26 Heinä 2012 05:58
Truck: M-B 508 D 1982
Location: Sastamala
Paikkakunta: Sastamala

Re: Kattoa korottamaan

Viesti Kirjoittaja L0nely_R1der »

Reddewil kirjoitti:Paljo se mersu painaa, saisko siitä kuorma-auton? M1:n jos haluut, niin laita suksiboxi kiinteesti, vai paljostako on kiinni?
Se on jo kuorma-auto, M1 tavoitteena, ellen jätä kuorma-autoksi, tosin sitten ei voi "pysyvää" makuutilaa suunnitella, eli aina on roudattava punkka pihalle ja sehan tääs rajoittaa kovastikin Silloin on peräovet pakko olla aukeavat.

MUTTA. Toi suksiboksi-idea on muuten hyvä...erinomainen! Nyt pitää mitata riittääkö pituus...
Suzuki GSX750F 1992, Arctic Cat Powder Special 600 EFi & Arctic Cat ZR500 1998, Tunturi Start 1970, Erkkola 1970, Moskvitsh Pick-up 2 kpl, David Brown 880 Selectamatic 1966, Mercedes-Benz 508D 1982
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Kattoa korottamaan

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Miks punkka pitää roudata ulos kuorma-autosta? Pikkunen takatalli riittää, muuten kai siellä saa olla vaikka poreamme?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
L0nely_R1der
Apukuski
Viestit: 19
Liittynyt: 26 Heinä 2012 05:58
Truck: M-B 508 D 1982
Location: Sastamala
Paikkakunta: Sastamala

Re: Kattoa korottamaan

Viesti Kirjoittaja L0nely_R1der »

Leimalla ainakaan ei onnistu, jos on parisänky perässä...koko autossä keittiö, televisiot, sohvantyngät jne ja parisänky perässä, jossa ei olisi edes ovia... :D Ne rankkaisivat sen asuntoautoksi tienpäälläkin tossa tapauksessa. MUTTA jos teen parisängyn seinille nousevaksi, eli siis kaksi HYLLYÄ, jotka voi laskea alas punkaksi se onnistuu. Vaan ehdot ei täyty, jos autossa ei ole takaovia... ja tommosen vanhan Mersun takaovet kun on yhtä harvat, kun Suomen futisjoukkueen puolustus...eli käytännössä niitä ei ole. Kolisevat jo tuulessa väljyyttään.

Minkäänlaista peräovipakkoa ei tosin ole, mutta ajoneuvon tulee olla kuormattavissa...myöskään noin vanhassa ei ole väliseinän lujuusehtoa, eli väliseiniä ei tarvita...olisi hienoa tehdä tavaratila heti etupenkkien taakse. Joo, olisi kyllä. Vaan kun on sivuovi hitsattu kiinni joskus heti hitsauskoneen keksimisen jälkeen...

Ei taida mennä läpi kuorma-autona...
Suzuki GSX750F 1992, Arctic Cat Powder Special 600 EFi & Arctic Cat ZR500 1998, Tunturi Start 1970, Erkkola 1970, Moskvitsh Pick-up 2 kpl, David Brown 880 Selectamatic 1966, Mercedes-Benz 508D 1982
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Kattoa korottamaan

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No joo, sitten vaan anopinkuletusloota katolle ja reikä kattoon. Mitenköhän se tuon Bettiinan mens menee, ei siihen tuu mitään rahtitilaa, kuten ei oo maxi-taxeissakaan.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Kattoa korottamaan

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Tuolta rapakon takaa on tullut joskus katseltua rojekteja, joissa katon korotus on tehty linja-autoon siten, että lasit pois. Tuet sisäpuolelle lattian ja katon väliin. Rälläkällä joka ikinen ikkunapalkki poikki. Katon nosto halutun verran ylemmäs. Ja sopivat pätkät putkea hitsattu ikkunapalkkien jatkoksi. Jonkin verran enempi työtä, mutta yksi mahdollinen tapa.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
L0nely_R1der
Apukuski
Viestit: 19
Liittynyt: 26 Heinä 2012 05:58
Truck: M-B 508 D 1982
Location: Sastamala
Paikkakunta: Sastamala

Re: Kattoa korottamaan

Viesti Kirjoittaja L0nely_R1der »

Tuokin kävi mielessä...
Suzuki GSX750F 1992, Arctic Cat Powder Special 600 EFi & Arctic Cat ZR500 1998, Tunturi Start 1970, Erkkola 1970, Moskvitsh Pick-up 2 kpl, David Brown 880 Selectamatic 1966, Mercedes-Benz 508D 1982
Rebiaf
Renkaiden potkija
Viestit: 1
Liittynyt: 24 Kesä 2012 00:52
Location: mansesteri

Re: Kattoa korottamaan

Viesti Kirjoittaja Rebiaf »

Paljonko tuo sinun mersu painaa?
Joku paremmin tietäjä voisi vahvistaa asian, mutta muistelen, että sisätilan korkeusvaatimus koski vain alle tietyn painoisia matkailuautoja. Lisäksi asiaan saattoi liittyä joku veroetu. Matkailuautoksi saa matalankin, mutta maksaa enempi. En äkkiä etsimällä löytänyt virallista tietoa asiasta.
Muokkaus: Taisi olla se painoraja 6000kg. Ei ehkä tässä ylity, mutta se tarkoittaa vain sitä, että matkailuautosi ei ole autoverovapaa. Eli jos nyt toisit sen uutena matkailuautona maahan, joutuisit maksamaan veroa. Vuotuisiin käyttömaksuihisi tämä ei vaikuta.
Avatar
L0nely_R1der
Apukuski
Viestit: 19
Liittynyt: 26 Heinä 2012 05:58
Truck: M-B 508 D 1982
Location: Sastamala
Paikkakunta: Sastamala

Re: Kattoa korottamaan

Viesti Kirjoittaja L0nely_R1der »

Rebiaf kirjoitti:Paljonko tuo sinun mersu painaa?
Joku paremmin tietäjä voisi vahvistaa asian, mutta muistelen, että sisätilan korkeusvaatimus koski vain alle tietyn painoisia matkailuautoja. Lisäksi asiaan saattoi liittyä joku veroetu. Matkailuautoksi saa matalankin, mutta maksaa enempi. En äkkiä etsimällä löytänyt virallista tietoa asiasta.
Muokkaus: Taisi olla se painoraja 6000kg. Ei ehkä tässä ylity, mutta se tarkoittaa vain sitä, että matkailuautosi ei ole autoverovapaa. Eli jos nyt toisit sen uutena matkailuautona maahan, joutuisit maksamaan veroa. Vuotuisiin käyttömaksuihisi tämä ei vaikuta.

Omapaino 2700 kg, kantavuus 2300 kg, kokonaispaino 5000 kg. Matkailuauton minimikorkeusvaatimus sisätiloissa 190 cm, Trafilta varmistettuna. Verohyödyt ja muut ei paljon puristele, koska autolla tullaan liikkumaan parin viikon kesäloma, jos on aikaa ja muutamana viikonloppuna. Lopun aikaa se seisoo pihassa liikennekäytössä poistettuna.

Pääasia on sen reissaamisen lisäksi se, että pääsee näpräämään... Ja ennenkaikkea nautiskelemaan BMW- ja Audimiesten otsasuonten pullistelusta, kun matkaamme 80 km/h satasen alueella keltaisen viivan jatkuessa horisonttiin...tosin se viivahan ei kai niitä koske, vai?
Suzuki GSX750F 1992, Arctic Cat Powder Special 600 EFi & Arctic Cat ZR500 1998, Tunturi Start 1970, Erkkola 1970, Moskvitsh Pick-up 2 kpl, David Brown 880 Selectamatic 1966, Mercedes-Benz 508D 1982
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Kattoa korottamaan

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

L0nely_R1der kirjoitti:
Rebiaf kirjoitti:Paljonko tuo sinun mersu painaa?
Joku paremmin tietäjä voisi vahvistaa asian, mutta muistelen, että sisätilan korkeusvaatimus koski vain alle tietyn painoisia matkailuautoja. Lisäksi asiaan saattoi liittyä joku veroetu. Matkailuautoksi saa matalankin, mutta maksaa enempi. En äkkiä etsimällä löytänyt virallista tietoa asiasta.
Muokkaus: Taisi olla se painoraja 6000kg. Ei ehkä tässä ylity, mutta se tarkoittaa vain sitä, että matkailuautosi ei ole autoverovapaa. Eli jos nyt toisit sen uutena matkailuautona maahan, joutuisit maksamaan veroa. Vuotuisiin käyttömaksuihisi tämä ei vaikuta.

Omapaino 2700 kg, kantavuus 2300 kg, kokonaispaino 5000 kg. Matkailuauton minimikorkeusvaatimus sisätiloissa 190 cm, Trafilta varmistettuna. Verohyödyt ja muut ei paljon puristele, koska autolla tullaan liikkumaan parin viikon kesäloma, jos on aikaa ja muutamana viikonloppuna. Lopun aikaa se seisoo pihassa liikennekäytössä poistettuna.

Pääasia on sen reissaamisen lisäksi se, että pääsee näpräämään... Ja ennenkaikkea nautiskelemaan BMW- ja Audimiesten otsasuonten pullistelusta, kun matkaamme 80 km/h satasen alueella keltaisen viivan jatkuessa horisonttiin...tosin se viivahan ei kai niitä koske, vai?

Tää on taas aika jännä auto. Meinaan että kun tuo 190cm ei täyty mutta painon puolesta on kuorma-auto ja autoverosta vapautettu. Tuolla 190cm säännöksellä sitä taas yritetään tiputtaa verotettavaksi tosi rankasti mutta ei onnistu kun paino pistää vastaan. Eli se ei ole kuorma eikä matkailuauto. Tässä autoveron luvatussa maassa se on yks kummajainen mille ei löydy mitään luokkaa ellei sitää tee johonkin luokkaan sopivaa..tommosena se on vain auto mikä mahtaa olla vaikea rekisteröidä...on tää kumma maa...Ennen oli ERIKOISAUTO en tajua miksi siitä luokasta on pitänyt luopua ja tehä tämmönen kuoppa mihkä kuuluu lukematon määrä autoja.
Avatar
L0nely_R1der
Apukuski
Viestit: 19
Liittynyt: 26 Heinä 2012 05:58
Truck: M-B 508 D 1982
Location: Sastamala
Paikkakunta: Sastamala

Re: Kattoa korottamaan

Viesti Kirjoittaja L0nely_R1der »

Victorjussi kirjoitti:Miten se menikään? Käytävällä vaaditaan se 190cm sisäkorkeus.
Aikaisemmin jotkut laskivat lattiaa käytävän kohdalta esim. Citroen Jumpereissa (etuveto).
Hmm...lueskelin ketjua uudelleen ja jäin miettimään tuota edelläolevaa...

Tavoitteenahan on 190 cm korkeus 40 cm leveydeltä ja 40% asuintilan pituudesta...
Kukaan ei edellytä todellakaan katon korottamista...
Eikä korkean osan sijainnilla ole merkitystä...
Auton peräosaan, takaovien eteen tulee makkari...
Makkarin pituus lienee jossain tuon vaadittavan prosenttiluvun tietämissä...
ENTÄPÄ, JOS LASKISIN TUOTA MAKKARIN LATTIAA RUNKOPALKKIEN VÄLISSÄ!!!

Anteeksi, tuli huudettua, kun innostuin...illalla mittaillaan...
Suzuki GSX750F 1992, Arctic Cat Powder Special 600 EFi & Arctic Cat ZR500 1998, Tunturi Start 1970, Erkkola 1970, Moskvitsh Pick-up 2 kpl, David Brown 880 Selectamatic 1966, Mercedes-Benz 508D 1982
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Kattoa korottamaan

Viesti Kirjoittaja j0ri »

En tunne lainkaan ko. auton rakennettam mutta "matalalattiaa" vaan rakentamaan jos tila antaa myöten eikä katsastusinssi ole sitä vastaan. Liekkö edes kiinnostaisikaan, jos kerta rungollinen auto kyseessä.

Tilaa kannattaa kuitenkin sen verran jättää ettei normaalit huoltotoimet auton alla esty. Saa esim jarruja rassattua jne.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
mb613
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Maalis 2012 20:21
Truck: MB 613
Location: Kouvola

Re: Kattoa korottamaan

Viesti Kirjoittaja mb613 »

L0nely_R1der kirjoitti:
Victorjussi kirjoitti:Miten se menikään? Käytävällä vaaditaan se 190cm sisäkorkeus.
Aikaisemmin jotkut laskivat lattiaa käytävän kohdalta esim. Citroen Jumpereissa (etuveto).
Hmm...lueskelin ketjua uudelleen ja jäin miettimään tuota edelläolevaa...

Tavoitteenahan on 190 cm korkeus 40 cm leveydeltä ja 40% asuintilan pituudesta...
Kukaan ei edellytä todellakaan katon korottamista...
Eikä korkean osan sijainnilla ole merkitystä...
Auton peräosaan, takaovien eteen tulee makkari...
Makkarin pituus lienee jossain tuon vaadittavan prosenttiluvun tietämissä...
ENTÄPÄ, JOS LASKISIN TUOTA MAKKARIN LATTIAA RUNKOPALKKIEN VÄLISSÄ!!!

Anteeksi, tuli huudettua, kun innostuin...illalla mittaillaan...

Isäukolla oli tuolla periaatteella tehty 508. En tiedä yhtään miten toteutettu, en käynyt koskaan auton alla.
housetruck
Rattimajuri
Viestit: 234
Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
Truck: MB 508
Location: Rautavaara

Re: Kattoa korottamaan

Viesti Kirjoittaja housetruck »

Meillä oli tuo 508 matala kun ostettiin. 3 vuotta ajettiin silleen, ja sitten korotettiin katto. Rälläkällä katto pois. Romuautosta samoin katto vex mutta siten, että 30cm sivuseinää yläosastaan matkaan. Takapala tehtiin metripellistä, etuluiska vanhan katon palasta. Hitsiliimalla kiinni. Ostat halvalla jonkun varaosaauton, siitä katto pois ja haluttu määrä seinäpeltiä. Lattian madaltaminen hankalampi juttu. Siellä on poikittaisia palkkeja sekä kardaanin kannatinlaakeri aika lähellä lattiatasoa.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Kattoa korottamaan

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Naapurilla oli lyhytakselivälinen 508 ja korotettu edellisen omistajan toimesta yllä mainitulla tavalla. Sanoi että muuten hyvä mutta painopiste nousi turhan korkealle. Pitkäakselivälisessä ei varmaan niin tunnu.
Avatar
desoto
Kippari
Viestit: 56
Liittynyt: 31 Joulu 2011 15:56
Location: Kello

Re: Kattoa korottamaan

Viesti Kirjoittaja desoto »

sanompa minäki sanasen tähä sotkuun ku pitkäst aikaa eksyin näille sivuille..
mull o tommonen mese, siin on sänky takana poikittain jotain kolkytsenttii takaovist ja noin metrin korkeuella lattiasta, ja se taka ovista näkyvä yläosa on kolkyt senttii syvä tila on tavara tilaa josss on hyllyjä, ja ala osa on auton leveydeltä noin puoltoistamerii syvästi yhtenäistä tilaa
muu auto on kuin asunto autoo, ja kuorma auton kuljetus mahdollisuus on siis sielt takaovista ja ohjaamo on yläosaltaan 30 senttii lyhempi ku koko auto ja vastaavasti lattiatasosta sen peräsängyn ansiosta puoltoist metrii lyhempi
Minäkö tyhmä ny en ymmärrä..
Rölli p:0451392364
Vastaa Viestiin