Kattoa korottamaan
- L0nely_R1der
- Apukuski
- Viestit: 19
- Liittynyt: 26 Heinä 2012 05:58
- Truck: M-B 508 D 1982
- Location: Sastamala
- Paikkakunta: Sastamala
Kattoa korottamaan
Moi vaan kaikille, uusvanha automatkaaja palaa takaisin juurille ja aloittaa taas mersumatkailun
Vaan nytpä teen auton itse reissuautoksi. Eli: MB508D, sisäkorkeus ei riitä M1-rekisteröintiin. Mikä olisi mielestänne viisain tapa korottaa katto? Saako jostain valmiita (lasikuitu?) kattoja, vai liimaanko Esabbilaisella peltiä reunoihin ja nostan vanhan kaaton paikalleen? Mielipiteitä, vinkkejä ja muuta saa laittaa
-Pete-
Vaan nytpä teen auton itse reissuautoksi. Eli: MB508D, sisäkorkeus ei riitä M1-rekisteröintiin. Mikä olisi mielestänne viisain tapa korottaa katto? Saako jostain valmiita (lasikuitu?) kattoja, vai liimaanko Esabbilaisella peltiä reunoihin ja nostan vanhan kaaton paikalleen? Mielipiteitä, vinkkejä ja muuta saa laittaa
-Pete-
Suzuki GSX750F 1992, Arctic Cat Powder Special 600 EFi & Arctic Cat ZR500 1998, Tunturi Start 1970, Erkkola 1970, Moskvitsh Pick-up 2 kpl, David Brown 880 Selectamatic 1966, Mercedes-Benz 508D 1982
- Victorjussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 264
- Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
- Truck: Suentassu
- Location: Kajaani
Re: Kattoa korottamaan
Miten se menikään? Käytävällä vaaditaan se 190cm sisäkorkeus.
Aikaisemmin jotkut laskivat lattiaa käytävän kohdalta esim. Citroen Jumpereissa (etuveto).
Aikaisemmin jotkut laskivat lattiaa käytävän kohdalta esim. Citroen Jumpereissa (etuveto).
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
- L0nely_R1der
- Apukuski
- Viestit: 19
- Liittynyt: 26 Heinä 2012 05:58
- Truck: M-B 508 D 1982
- Location: Sastamala
- Paikkakunta: Sastamala
Re: Kattoa korottamaan
Sisäkorkeuden tulee "asuintilassa" olla 190 cm, mitat täyttävä alue on 40 cm leveä ja vähintään 40% tilan pituudesta. Muu osa saa olla matalampi. Trafin tietoa tältä aamulta...
Kunpa löytäisi jostain riittävän kokoisen kattoluukun
Kunpa löytäisi jostain riittävän kokoisen kattoluukun

Suzuki GSX750F 1992, Arctic Cat Powder Special 600 EFi & Arctic Cat ZR500 1998, Tunturi Start 1970, Erkkola 1970, Moskvitsh Pick-up 2 kpl, David Brown 880 Selectamatic 1966, Mercedes-Benz 508D 1982
-
- Rattimajuri
- Viestit: 155
- Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
- Truck: Scania K113 CLB
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 118
Re: Kattoa korottamaan
Teet kattoon sopivaan kohtaan aukon ja liimaat ulkopuolelle kakskerroslasin..
Jos ei katon päälle laito riitä vieläkään korkeuteen niin teet sinne siistin kehyksen
Sopivankokoisen teetätyttäminenkään ei maksa paljoa..
Tosin karkaistu maksaa jonkun verran enemmän..
Tai sit joltain foorumilaiselta vanha bussin sivulasi
Jos ei katon päälle laito riitä vieläkään korkeuteen niin teet sinne siistin kehyksen

Sopivankokoisen teetätyttäminenkään ei maksa paljoa..
Tosin karkaistu maksaa jonkun verran enemmän..
Tai sit joltain foorumilaiselta vanha bussin sivulasi

Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia

- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Kattoa korottamaan
Paljo se mersu painaa, saisko siitä kuorma-auton? M1:n jos haluut, niin laita suksiboxi kiinteesti, vai paljostako on kiinni?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- L0nely_R1der
- Apukuski
- Viestit: 19
- Liittynyt: 26 Heinä 2012 05:58
- Truck: M-B 508 D 1982
- Location: Sastamala
- Paikkakunta: Sastamala
Re: Kattoa korottamaan
Se on jo kuorma-auto, M1 tavoitteena, ellen jätä kuorma-autoksi, tosin sitten ei voi "pysyvää" makuutilaa suunnitella, eli aina on roudattava punkka pihalle ja sehan tääs rajoittaa kovastikin Silloin on peräovet pakko olla aukeavat.Reddewil kirjoitti:Paljo se mersu painaa, saisko siitä kuorma-auton? M1:n jos haluut, niin laita suksiboxi kiinteesti, vai paljostako on kiinni?
MUTTA. Toi suksiboksi-idea on muuten hyvä...erinomainen! Nyt pitää mitata riittääkö pituus...
Suzuki GSX750F 1992, Arctic Cat Powder Special 600 EFi & Arctic Cat ZR500 1998, Tunturi Start 1970, Erkkola 1970, Moskvitsh Pick-up 2 kpl, David Brown 880 Selectamatic 1966, Mercedes-Benz 508D 1982
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Kattoa korottamaan
Miks punkka pitää roudata ulos kuorma-autosta? Pikkunen takatalli riittää, muuten kai siellä saa olla vaikka poreamme?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- L0nely_R1der
- Apukuski
- Viestit: 19
- Liittynyt: 26 Heinä 2012 05:58
- Truck: M-B 508 D 1982
- Location: Sastamala
- Paikkakunta: Sastamala
Re: Kattoa korottamaan
Leimalla ainakaan ei onnistu, jos on parisänky perässä...koko autossä keittiö, televisiot, sohvantyngät jne ja parisänky perässä, jossa ei olisi edes ovia...
Ne rankkaisivat sen asuntoautoksi tienpäälläkin tossa tapauksessa. MUTTA jos teen parisängyn seinille nousevaksi, eli siis kaksi HYLLYÄ, jotka voi laskea alas punkaksi se onnistuu. Vaan ehdot ei täyty, jos autossa ei ole takaovia... ja tommosen vanhan Mersun takaovet kun on yhtä harvat, kun Suomen futisjoukkueen puolustus...eli käytännössä niitä ei ole. Kolisevat jo tuulessa väljyyttään.
Minkäänlaista peräovipakkoa ei tosin ole, mutta ajoneuvon tulee olla kuormattavissa...myöskään noin vanhassa ei ole väliseinän lujuusehtoa, eli väliseiniä ei tarvita...olisi hienoa tehdä tavaratila heti etupenkkien taakse. Joo, olisi kyllä. Vaan kun on sivuovi hitsattu kiinni joskus heti hitsauskoneen keksimisen jälkeen...
Ei taida mennä läpi kuorma-autona...

Minkäänlaista peräovipakkoa ei tosin ole, mutta ajoneuvon tulee olla kuormattavissa...myöskään noin vanhassa ei ole väliseinän lujuusehtoa, eli väliseiniä ei tarvita...olisi hienoa tehdä tavaratila heti etupenkkien taakse. Joo, olisi kyllä. Vaan kun on sivuovi hitsattu kiinni joskus heti hitsauskoneen keksimisen jälkeen...
Ei taida mennä läpi kuorma-autona...
Suzuki GSX750F 1992, Arctic Cat Powder Special 600 EFi & Arctic Cat ZR500 1998, Tunturi Start 1970, Erkkola 1970, Moskvitsh Pick-up 2 kpl, David Brown 880 Selectamatic 1966, Mercedes-Benz 508D 1982
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Kattoa korottamaan
No joo, sitten vaan anopinkuletusloota katolle ja reikä kattoon. Mitenköhän se tuon Bettiinan mens menee, ei siihen tuu mitään rahtitilaa, kuten ei oo maxi-taxeissakaan.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Kattoa korottamaan
Tuolta rapakon takaa on tullut joskus katseltua rojekteja, joissa katon korotus on tehty linja-autoon siten, että lasit pois. Tuet sisäpuolelle lattian ja katon väliin. Rälläkällä joka ikinen ikkunapalkki poikki. Katon nosto halutun verran ylemmäs. Ja sopivat pätkät putkea hitsattu ikkunapalkkien jatkoksi. Jonkin verran enempi työtä, mutta yksi mahdollinen tapa.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- L0nely_R1der
- Apukuski
- Viestit: 19
- Liittynyt: 26 Heinä 2012 05:58
- Truck: M-B 508 D 1982
- Location: Sastamala
- Paikkakunta: Sastamala
Re: Kattoa korottamaan
Tuokin kävi mielessä...
Suzuki GSX750F 1992, Arctic Cat Powder Special 600 EFi & Arctic Cat ZR500 1998, Tunturi Start 1970, Erkkola 1970, Moskvitsh Pick-up 2 kpl, David Brown 880 Selectamatic 1966, Mercedes-Benz 508D 1982
Re: Kattoa korottamaan
Paljonko tuo sinun mersu painaa?
Joku paremmin tietäjä voisi vahvistaa asian, mutta muistelen, että sisätilan korkeusvaatimus koski vain alle tietyn painoisia matkailuautoja. Lisäksi asiaan saattoi liittyä joku veroetu. Matkailuautoksi saa matalankin, mutta maksaa enempi. En äkkiä etsimällä löytänyt virallista tietoa asiasta.
Muokkaus: Taisi olla se painoraja 6000kg. Ei ehkä tässä ylity, mutta se tarkoittaa vain sitä, että matkailuautosi ei ole autoverovapaa. Eli jos nyt toisit sen uutena matkailuautona maahan, joutuisit maksamaan veroa. Vuotuisiin käyttömaksuihisi tämä ei vaikuta.
Joku paremmin tietäjä voisi vahvistaa asian, mutta muistelen, että sisätilan korkeusvaatimus koski vain alle tietyn painoisia matkailuautoja. Lisäksi asiaan saattoi liittyä joku veroetu. Matkailuautoksi saa matalankin, mutta maksaa enempi. En äkkiä etsimällä löytänyt virallista tietoa asiasta.
Muokkaus: Taisi olla se painoraja 6000kg. Ei ehkä tässä ylity, mutta se tarkoittaa vain sitä, että matkailuautosi ei ole autoverovapaa. Eli jos nyt toisit sen uutena matkailuautona maahan, joutuisit maksamaan veroa. Vuotuisiin käyttömaksuihisi tämä ei vaikuta.
- L0nely_R1der
- Apukuski
- Viestit: 19
- Liittynyt: 26 Heinä 2012 05:58
- Truck: M-B 508 D 1982
- Location: Sastamala
- Paikkakunta: Sastamala
Re: Kattoa korottamaan
Rebiaf kirjoitti:Paljonko tuo sinun mersu painaa?
Joku paremmin tietäjä voisi vahvistaa asian, mutta muistelen, että sisätilan korkeusvaatimus koski vain alle tietyn painoisia matkailuautoja. Lisäksi asiaan saattoi liittyä joku veroetu. Matkailuautoksi saa matalankin, mutta maksaa enempi. En äkkiä etsimällä löytänyt virallista tietoa asiasta.
Muokkaus: Taisi olla se painoraja 6000kg. Ei ehkä tässä ylity, mutta se tarkoittaa vain sitä, että matkailuautosi ei ole autoverovapaa. Eli jos nyt toisit sen uutena matkailuautona maahan, joutuisit maksamaan veroa. Vuotuisiin käyttömaksuihisi tämä ei vaikuta.
Omapaino 2700 kg, kantavuus 2300 kg, kokonaispaino 5000 kg. Matkailuauton minimikorkeusvaatimus sisätiloissa 190 cm, Trafilta varmistettuna. Verohyödyt ja muut ei paljon puristele, koska autolla tullaan liikkumaan parin viikon kesäloma, jos on aikaa ja muutamana viikonloppuna. Lopun aikaa se seisoo pihassa liikennekäytössä poistettuna.
Pääasia on sen reissaamisen lisäksi se, että pääsee näpräämään... Ja ennenkaikkea nautiskelemaan BMW- ja Audimiesten otsasuonten pullistelusta, kun matkaamme 80 km/h satasen alueella keltaisen viivan jatkuessa horisonttiin...tosin se viivahan ei kai niitä koske, vai?
Suzuki GSX750F 1992, Arctic Cat Powder Special 600 EFi & Arctic Cat ZR500 1998, Tunturi Start 1970, Erkkola 1970, Moskvitsh Pick-up 2 kpl, David Brown 880 Selectamatic 1966, Mercedes-Benz 508D 1982
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Kattoa korottamaan
L0nely_R1der kirjoitti:Rebiaf kirjoitti:Paljonko tuo sinun mersu painaa?
Joku paremmin tietäjä voisi vahvistaa asian, mutta muistelen, että sisätilan korkeusvaatimus koski vain alle tietyn painoisia matkailuautoja. Lisäksi asiaan saattoi liittyä joku veroetu. Matkailuautoksi saa matalankin, mutta maksaa enempi. En äkkiä etsimällä löytänyt virallista tietoa asiasta.
Muokkaus: Taisi olla se painoraja 6000kg. Ei ehkä tässä ylity, mutta se tarkoittaa vain sitä, että matkailuautosi ei ole autoverovapaa. Eli jos nyt toisit sen uutena matkailuautona maahan, joutuisit maksamaan veroa. Vuotuisiin käyttömaksuihisi tämä ei vaikuta.
Omapaino 2700 kg, kantavuus 2300 kg, kokonaispaino 5000 kg. Matkailuauton minimikorkeusvaatimus sisätiloissa 190 cm, Trafilta varmistettuna. Verohyödyt ja muut ei paljon puristele, koska autolla tullaan liikkumaan parin viikon kesäloma, jos on aikaa ja muutamana viikonloppuna. Lopun aikaa se seisoo pihassa liikennekäytössä poistettuna.
Pääasia on sen reissaamisen lisäksi se, että pääsee näpräämään... Ja ennenkaikkea nautiskelemaan BMW- ja Audimiesten otsasuonten pullistelusta, kun matkaamme 80 km/h satasen alueella keltaisen viivan jatkuessa horisonttiin...tosin se viivahan ei kai niitä koske, vai?
Tää on taas aika jännä auto. Meinaan että kun tuo 190cm ei täyty mutta painon puolesta on kuorma-auto ja autoverosta vapautettu. Tuolla 190cm säännöksellä sitä taas yritetään tiputtaa verotettavaksi tosi rankasti mutta ei onnistu kun paino pistää vastaan. Eli se ei ole kuorma eikä matkailuauto. Tässä autoveron luvatussa maassa se on yks kummajainen mille ei löydy mitään luokkaa ellei sitää tee johonkin luokkaan sopivaa..tommosena se on vain auto mikä mahtaa olla vaikea rekisteröidä...on tää kumma maa...Ennen oli ERIKOISAUTO en tajua miksi siitä luokasta on pitänyt luopua ja tehä tämmönen kuoppa mihkä kuuluu lukematon määrä autoja.
- L0nely_R1der
- Apukuski
- Viestit: 19
- Liittynyt: 26 Heinä 2012 05:58
- Truck: M-B 508 D 1982
- Location: Sastamala
- Paikkakunta: Sastamala
Re: Kattoa korottamaan
Hmm...lueskelin ketjua uudelleen ja jäin miettimään tuota edelläolevaa...Victorjussi kirjoitti:Miten se menikään? Käytävällä vaaditaan se 190cm sisäkorkeus.
Aikaisemmin jotkut laskivat lattiaa käytävän kohdalta esim. Citroen Jumpereissa (etuveto).
Tavoitteenahan on 190 cm korkeus 40 cm leveydeltä ja 40% asuintilan pituudesta...
Kukaan ei edellytä todellakaan katon korottamista...
Eikä korkean osan sijainnilla ole merkitystä...
Auton peräosaan, takaovien eteen tulee makkari...
Makkarin pituus lienee jossain tuon vaadittavan prosenttiluvun tietämissä...
ENTÄPÄ, JOS LASKISIN TUOTA MAKKARIN LATTIAA RUNKOPALKKIEN VÄLISSÄ!!!
Anteeksi, tuli huudettua, kun innostuin...illalla mittaillaan...
Suzuki GSX750F 1992, Arctic Cat Powder Special 600 EFi & Arctic Cat ZR500 1998, Tunturi Start 1970, Erkkola 1970, Moskvitsh Pick-up 2 kpl, David Brown 880 Selectamatic 1966, Mercedes-Benz 508D 1982
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Kattoa korottamaan
En tunne lainkaan ko. auton rakennettam mutta "matalalattiaa" vaan rakentamaan jos tila antaa myöten eikä katsastusinssi ole sitä vastaan. Liekkö edes kiinnostaisikaan, jos kerta rungollinen auto kyseessä.
Tilaa kannattaa kuitenkin sen verran jättää ettei normaalit huoltotoimet auton alla esty. Saa esim jarruja rassattua jne.
Tilaa kannattaa kuitenkin sen verran jättää ettei normaalit huoltotoimet auton alla esty. Saa esim jarruja rassattua jne.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Re: Kattoa korottamaan
L0nely_R1der kirjoitti:Hmm...lueskelin ketjua uudelleen ja jäin miettimään tuota edelläolevaa...Victorjussi kirjoitti:Miten se menikään? Käytävällä vaaditaan se 190cm sisäkorkeus.
Aikaisemmin jotkut laskivat lattiaa käytävän kohdalta esim. Citroen Jumpereissa (etuveto).
Tavoitteenahan on 190 cm korkeus 40 cm leveydeltä ja 40% asuintilan pituudesta...
Kukaan ei edellytä todellakaan katon korottamista...
Eikä korkean osan sijainnilla ole merkitystä...
Auton peräosaan, takaovien eteen tulee makkari...
Makkarin pituus lienee jossain tuon vaadittavan prosenttiluvun tietämissä...
ENTÄPÄ, JOS LASKISIN TUOTA MAKKARIN LATTIAA RUNKOPALKKIEN VÄLISSÄ!!!
Anteeksi, tuli huudettua, kun innostuin...illalla mittaillaan...
Isäukolla oli tuolla periaatteella tehty 508. En tiedä yhtään miten toteutettu, en käynyt koskaan auton alla.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: Kattoa korottamaan
Meillä oli tuo 508 matala kun ostettiin. 3 vuotta ajettiin silleen, ja sitten korotettiin katto. Rälläkällä katto pois. Romuautosta samoin katto vex mutta siten, että 30cm sivuseinää yläosastaan matkaan. Takapala tehtiin metripellistä, etuluiska vanhan katon palasta. Hitsiliimalla kiinni. Ostat halvalla jonkun varaosaauton, siitä katto pois ja haluttu määrä seinäpeltiä. Lattian madaltaminen hankalampi juttu. Siellä on poikittaisia palkkeja sekä kardaanin kannatinlaakeri aika lähellä lattiatasoa.
Re: Kattoa korottamaan
Naapurilla oli lyhytakselivälinen 508 ja korotettu edellisen omistajan toimesta yllä mainitulla tavalla. Sanoi että muuten hyvä mutta painopiste nousi turhan korkealle. Pitkäakselivälisessä ei varmaan niin tunnu.
Re: Kattoa korottamaan
sanompa minäki sanasen tähä sotkuun ku pitkäst aikaa eksyin näille sivuille..
mull o tommonen mese, siin on sänky takana poikittain jotain kolkytsenttii takaovist ja noin metrin korkeuella lattiasta, ja se taka ovista näkyvä yläosa on kolkyt senttii syvä tila on tavara tilaa josss on hyllyjä, ja ala osa on auton leveydeltä noin puoltoistamerii syvästi yhtenäistä tilaa
muu auto on kuin asunto autoo, ja kuorma auton kuljetus mahdollisuus on siis sielt takaovista ja ohjaamo on yläosaltaan 30 senttii lyhempi ku koko auto ja vastaavasti lattiatasosta sen peräsängyn ansiosta puoltoist metrii lyhempi
mull o tommonen mese, siin on sänky takana poikittain jotain kolkytsenttii takaovist ja noin metrin korkeuella lattiasta, ja se taka ovista näkyvä yläosa on kolkyt senttii syvä tila on tavara tilaa josss on hyllyjä, ja ala osa on auton leveydeltä noin puoltoistamerii syvästi yhtenäistä tilaa
muu auto on kuin asunto autoo, ja kuorma auton kuljetus mahdollisuus on siis sielt takaovista ja ohjaamo on yläosaltaan 30 senttii lyhempi ku koko auto ja vastaavasti lattiatasosta sen peräsängyn ansiosta puoltoist metrii lyhempi
Minäkö tyhmä ny en ymmärrä..
Rölli p:0451392364
Rölli p:0451392364