Terapia tölli

Kerro omasta projektistasi
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1454
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja B9M »

-LÄTSÄ- kirjoitti: Otetaan plastiikki/komposiitti/muovi...what ever levy...(5mm kovapintainen pvc...)
ja ruvetaan "työstään" sitä...:D
YES, ei taida tulaa paperipussia tästä rojektista :D T. Ari
#048
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Ai niin... se "eritasolista" tsydeemi jäi selvittämättä...:D jospa pistäisin kuvatuksen...
Liimaa ja niittejä kiinnitykseen...
Liimaa ja niittejä kiinnitykseen...
Vähän levyjen "mallailua"
Vähän levyjen "mallailua"
Ja tolla tavalla mä sain "mekaanisen" kiinnityksen levyjen yläreunaan...toki se varmaan pitää myös ehkä valuvaa vettäkin pois "rakenteesta"...ehkä...ainaki mun "järjen" mukaan..:D
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Toimivan oloinen tuo eritasolista. Millä tökötillä liimasit Peeveeceen palkkeihin?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja mikko »

Eikös tota pvc-muovia voi maalatakin ihan tosta vaan? Laittaa ajattelemaan.

En nyt jaksa katsoa googlesta, eli mitäs tollanen arkki maksaa?
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Pariin kyssäriin pari vastausta...:D
Rosvolinna... Toi liima massa on "sikamassaa" en ny tarkalleen täältä reissu kämpiltä muista mut tais olla "Sikafleks 521...c tai f" voin tarkastaa huomenissa ku meen duunipäivän jälkeen hallille touhuu... En tiä..liima massoja oon käyttäny jos jonkinlaista tässä vuosien varressa niin harrastuksissa ku töissäkin ja pitkään joutu kuuklettaa eri valmistajia ja eri massoja ennen ku päädyin tuohon...just ton tyyppisestä käytöstä ei oo kokemusta...:) ja sitä paitsi ton etiketissä on linja-auton, kuorma-auton, henkilö-auton ja asunto-auton kuva...eli on kaiketi "suunniteltu" koriteollisuuteen....:D ja "pakkohan" sen on olla hyvää ku on kerran kuvatkin.... :lol: mutta kylmän jyrkkä tosiasiahan taitaa olla että vanha viisaus..."sama p...ska eri paketissa" taitaa päteä näihinkin...olosuhteet ja puhtaus takaa varmasti pareman lopputuloksen ku "kalliit" liimat...:)
ja Mikko.... en oo laskenu arkille hintaa...niitä oli "monen kokosia" kahen kympin hujakoilla oli ns. lähtöhinta neliölle... ja tolla neliömäärällä siitä sai jonkin moiset "alennukset" oon muutenkin koettanu joka paikassa käyttää isipapan ohjetta..."sen minkä tingata jaksaa...sitä ei tarvi maksaa" ...:D ton levyn suurena etuna on et toi käy myös "valmiista" pinnasta... mutta toki voi maalata oikeilla pohjusteilla (näin minule sanottiin) ja sitten sen voi myös teipata...tota käytetään paljon "mainostaulujen" pohjana... Mutta laskeepa tota miten hyvänsä...ei peltikään ilmaista ole...sitte maalaukset (molemmin puolin) plus kaikki "työ" ennen maalausta et siitä tulee siisti... Aikaa vievää hommaa ja kyllä kai se muutaman euron neliölle maksaakin...:D
Ja tässä meikäläisen tapauksessa ku oli pelkkä "luuranko" autosta jäljellä, laskin pienillä aivoillani et otan riskin ja yritän tota noin...aikahan sen vissiin vaan näyttää et kuis päin prinkkalaa mää ton funteerasin...:D levyn "työstettävyyden" suhteen toi vois olla hyvä aines "ikkunan peittoihin" koska toi 5mm menee kaarellekkin aika nätisti... (ei kestäny kuitenkaan "kantata"...kokeilin...:D ) Noita levyjä on 3mm 5mm ja 10mm paksuina...3mm levyssä ei vaan oo tommosta kovaa pintaa mikä kestäis mekaanista rasitusta...esim. puun oksat...:)
voin yrittää jossain kohtaa pistää jotain "linkkiä" missä ton levyn tarkempiin teknisiin spekseihin voi tutustua...ettette oo pelkästään mun "höpötysten" varassa...:D
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Maalata onnistuu vaikka tiksin temadurilla: http://www.tikkurila.fi/teollinen_maala ... en_maalaus
Ainoa huono puoli mikä voi tulla esiin on muovin reilu lämpölaajeneminen, toki PVC:n laajenemaa en nyt muista ulkoa mutta PE:llä se on melkoinen.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja mikko »

Mistäs muovista puskurit tehdään? Semmonen muovihan kestää lämpötilojen vaihtelua ihan kohtuudella. En sit tiedä miten levy kestäis kolhuja, ku pitkälti kai muotoilun ansiosta puskuri on niinku se on. Mut mikäpä levy hirveästi iskuja muotoaan muuttamatta kestäis, tietty.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Haudi hou...:D
Niin se meni taas yks viikonloppu "tieteen jumalille"...noin niinku rakennus mielessä, mitään en saanu aikaseksi...:D
Mutta palataanpa "pikakelaus hommiin". sen verran vielä tosta muovista... Yksi suurista kysymys merkeista on juurikin tuo "lämpöeläminen" eipä osannu materiaalin myyjäkään sanoo ton levyn "käytöstapoja" tässä kyseisessä tapauksessa ja käyttötarkoituksessa...levyhän ei sinänsä suoranaisesti ole "mitenkään" mekaanisesti kiinni...siis läpi ruuvveja tai niittejä yms... Pysty saumoihin tulee vielä joskus listat joten sekään ei sinänsä estä levyn elämistä.
Mutta niinkuin jossakin kohtaa totesin... Kaikki on arvailua ja aika näyttää miten tämä mun ajatelma toimii...:D
Jep mutta katotaans mitä mää seuraavaksi teille esittelisin...:D
Katon ja seinän sauman nysväystä
Katon ja seinän sauman nysväystä
Toi seinän ja katon yhten liittymä aiheutti myös hieman päänvaivaa... Koska toi katon alumiini peltihän oli käytännössä katsoen melkein irti...(olis kiva tietää/nähdä miten kiitokorilla ovat aikanaan noin ison levyn tonne katolle viskanneet...:D ) no joka tapauksessa kun ei satu olemaan kunnon kuvia kyseisesta "työsuoritteesta" yritän kertoa taas mun "kuningas ajatuksesta"
Nysväsin ton rst listan myös tonne seinän yläpäähän...liimalla ja poppareilla... Sitte nostelin pellin (katto) varovasti parisenttiä irti rungosta laudan ja vanerilevy palojen kanssa.... tämän jälkeen olikin sitte tosi v..mäinen homma... olin hommannu noihin helmahässäköihin semmosta "bitumimönjä" nauhaa jossa on ihan "sairas" tarttuvuus...ja todellakin tarkoitan sitä...(siis tarttuvuutta en sairautta) Pelti ku oli ylhäällä putsasin sen pölystä ja muista epäpuhtauksista ja samoin tuon rungon ja taistelin nauhan kiinni siihen...(runkoon) sitten "vaan" suoja teippi pois ja laskin kattopellin kiinni siihen... vähän peltivasaraa et muutamat purkuvaiheessa aiheutuneet mutkat oikes ja vot...siinä istuu... En tietenkään uskaltanu jättää tota kattoo pelkästään ton nauhan liimojen varaan vaan niittasin sen "samoihin reikiin" mitä tehtaalla...
Syy miksi käytin niin paljon aikaa tohon on vaan yksinkertaisesti se että minua ei kiehdo yhtään ajatus sateessa vuotavasta seinän ja katon saumasta..:D
Voisin äkikseltään kuvitella et tuolta ei ihan hirveesti vettä pitäis seinän sisään päästä...:D (tai näi ainakin toivon...)
samaa hommaa
samaa hommaa
WP_20131228_003.jpg
Enpä tiiä saiko tästä (kään) sepostuksesta mitään selkoo mutta yritetty on...:D (sepostaa ja tehdä...tai toisin päin, ensin tehtiin ja nyt sepostellaan...:D )
jatketaanpa tästä sitte "seuraavalla kerralla...:D
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja mikko »

Lahdessahan ne on koonnu noita Scanioita, käsittääkseni muoviosia käyttäen. Olis mielenkiintoista tietää tarkemmin et minkä sortin muovia niihin on laitettu. Eivät nähdäkseni ole kovassakaan helteessä kupristelleet, tai pakkasilla halkeilleet.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Se sairas nauha on butyylimassaa/nauhaa. On hyvä eväs juuri sen iänkaikkisen liimautumisen takia. Sika kun irtoo niin alkaa vuotaa, tuo joustaa ja liimautuu uudestaan kiinni jos sattus irtoomaan (väkisin repimällä)
Millä ajattelit tukkia nuo niittien reijät ku ne tuppaa uittaa vettä palkkien sisään?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja Iski »

Ja just alumiinin ja rst väliin pitäiskin laittaa joku eriste, muuten toi alumiinin aikaamyöten ottaa ja häviää.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Lämpölaajenemisesta...

Polypropyleeni (PP) laajenee noin kaksi kertaa terhakkaammin kuin RHS-teräs. Tein joskus kepula ja kivi mustat parvekeplexit kahteen otteeseen. Veti aalloille kauniina kesäpäivänä.

Korjasin asennuksen laittamalla plexit listoilla kiinni. Ehkä tuo valkoinen ei kerää niin paljoa tuota lämpöä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Tsupa dui...:) Jatketaanpa hieman höpinää...:D
Oon ollu siinä "uskossa" että noita eri metalleja (siis rauta ja "köykämiini"/rst ja köykämiini) ei kannata muutenkaan "suojatta" yhdyttää...:D En muista kumpi syö kumman, mutta toinen "häviää"...:D
Ja tosta muovista... Eiks toi "pleksi" muovi oo muutenkin "erillaista" ku pvc...en tiä... on semmonen muistikuva...(hatara...:D)
"Niitinreiät" Noi rst listan niitin reiät jäi sen butyylinauhan alle...katon alumiini niitteihin tuli "mini täpit" liimamassaa ja päälle orggis "vesikouru lista" samoin kiinni ku alkujaankin...(ruuvit ja ruuvvien päälle kumilista...) Tosin tää vikakerros todennäköisesti vaihtuu vielä sellaiseen "omavalmiste/suunnitelma" nurkka/vesikouru listaan mikä tulee kiinni tolla butyylinauhalla ja liimamassalla...(ei pitäis täten jäädä yhtään reikää esille...ja saatte kuvia jos mää saan ne kaverin työpaikalla teetätettyä halvalla...) :D
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Kelaus hommia...:D
Joopa joo...pitää ihan kaivella muistin sopukoita että mitä ihmettä mää oon tehnynnä ton katon jälkeen....:D (muisti on hyvä mutta tosi lyhyt...)
Katon jälkeen taitaa olla seuraava "mainitsemisen" arvoinen työvaihe toi pellityksen "esivalmistelu" joten pistänpä siitä kuvatuksia...:D
Sisälokasuojan kanssa tappelua...
Sisälokasuojan kanssa tappelua...
Tässä mää "tappelen" ton pirun aikaisen sisäloksun kaa... Toi on myös ilmeisesti jotain "jalompaa" rauta-ainesta (ei alumiinia) koska siinä ei ollu ruostetta "yhtään" tai ruoste mitä tossa oli, oli peräisin tosta korikehikosta...ja se lähti kaikki pois ihan teräs harjaa näyttämällä..:D olisin varmaan muuten "leiponu" uudet sisäkurakaarisysteemit tavallisesta pellistä...(olis ollu suht helppo homma) mutta en viittiny pistää noita kierrätykseen ni jumppasin noi takaisin pikkusen modattuna... Ja niinku mää tuolla "tekstiversiossa" aikaisemmin kerroin mun oli tarkoitus tehdä noi "pulttimutteri" kiinnitteiseksi... No enhän mää niitä ihan helposti olis kyseisellä kiinnitystsydeemillä olis sinne saanunna... joten varovasti "virsikirja" laikalla maaleja pois hitsipaikoista ja "sähkölinnun kakkaa" peliin...hirveen kiroilun ja muun mökän saattelemana mää ne sain sinne istumaan tukevasti (toivon mukaan)
Lähinnä mulla oli vaan "suurinpana pelkona" rengas vaurio, toi toimii kuitenkin aika hyvänä kilpenä jos vaikka renkaasta lähteeki pinta irti...sillä on kuulema suuret voimat ku se sieltä kaheksan kympin vaudista päättääki erkaantua renkaan rungosta...:D no mene ja tiedä pysyykö toi paikoillaan mut pitäis ainakin...:D
Siinäpä se on renkaan kanssa sovituksessa
Siinäpä se on renkaan kanssa sovituksessa
Tuon "pinta pellin" heppasin kanssa muutamasta kohdasta kiinni ettei se alkais "elelemään" omaa elämäänsä varsinaisen "julkisivun" alla...:D (olis tehny mieli jättää tommoset "lasketut kaaren helmat" mutta renkaan vaihto olisi mennyt sanalla sanoen "pirulliseksi"...:D )
Nii ja toi valkoinen "lista" mitä tossa kehikon päällä näkyy on tuota samaa vaahto pvc:tä... syy tolle listoitukselle oli vaan yksin kertaisesti se että toi 0.8mm rst pelti olis jääny niin paljon "syvemmälle" tossa liitos kohdassa ja se ei miellyttänyt mun silmää...:D joten mää liimailin tota joka paikkaan mistä toi varinainenkin pelti tulee kiinni...:)
Pakko tunnustaa että vaikka oon yrittäny kovasti kuvata kaikki työvaiheet ni tosta hässäkästä ei ton parempia kuvia löydy...:D (on ehkä muutenkin vähän "hiipunu" toi kuvaus into... Olen toki kuvannut mutta suurin osa on semmosia et ei niitä viitti esille laittaa...tai sitten on vaan semmosta nysväämistä ettei niistä oo kellee mittää iloa...:D
Ja "seuraava" vaihe alkaa...
Ja "seuraava" vaihe alkaa...
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Jep jep...
Jatketaan sitte vähän taas...(tähän harmitukseen...ku "joku" oli epähuomiossa kääntäny suojakaasupullon hanan "kiinni" silleen päinvastaiseen suuntaan...:D ihan ohkasesti "harmittaa" :D )
No anyway...
Eka "reikä"
Eka "reikä"
Toinen reikä tekeillä...+"nolo" kanttari
Toinen reikä tekeillä...+"nolo" kanttari
Siinä on mun "kanttikone"...:D voin kertoo että...tolla metodilla noi kanttaukset ei tosiaankaan "hio täydellisyyttä" eli melkein jokainen vasaran isku näkyy... (paitsi viimeisissä naputteluissa... toisessa kyljessä...sillon oli jo sen verran "metrejä" takana...:D )
No mää oon "sitä mieltä" et pitäähän se käsityön jälki näkyä...:D Jos kysymyksessä olisi "tavallinen" pelti ni nehän sais kitillä piiloon, mutta... ku ei oo... :D
Nyt mä oon jo päässy ehkä pahimman harmituksen yli eli "tänään ei harmita läheskään niin paljon ku...":D
Siinä ihan "läheltä"
Siinä ihan "läheltä"
Ja voin näin "jälkiviisaana jälkikäteen" sanoo et olis kannattanu "mitoittaa" noi aukot huolella ja viedä jonnekkin "ammatti pajalle oikeiden työkalujen" ääreen toi peltisatsi...:D olis varmasti tullu paljon siistimpi...:D ("myöhästä on hiiren haukotella ku on jo puoliksi kissan mahassa"... :D )
Toi harjattu rst pelti on muutenkin erittäin anteeksi antamaton materiaali... pari peltiä otti nokkiinsa sovitus vaiheessa ja ne näkyy... millään ei niitä saanu oikastua...meni vaan "pahemmaksi" ku yhtä yritin korjata...
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Pannaans viel samaan syssyyn par lisä kuvaa...:D
Eka levy "sovituksessa"
Eka levy "sovituksessa"
Pyöränkaaren sapluuna...
Pyöränkaaren sapluuna...
En sitte millään muotoo omassa päässä keksiny että miten saisin "pyöreetä" kaarta aikaiseksi... ni tein 21mm vanerilevystä tommosen "sapluunan/vasteen"... :D (ja taas joku metallimiespeltiseppäammattilainen nauraa... :lol: ) no ei se mitään... niin oon mäkin monta kertaa nauranu itelleni... välillä porukassa ja välillä itekseni...:D (eräs kaveri sano et "onneks toi hulluus ei oo tarttuvaa"...mut ei vastannu ku kysyin et "hulluus vai tyhmyys" ) :lol:
Siitäpä se kurakaari lähtöö muottoutummaa...
Siitäpä se kurakaari lähtöö muottoutummaa...
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Eikä kahta ilman kolmatta...:D
Tarkkasilmäset varmaan huomas että toi "takahelma" on lyhyt... Tämä johtuu ihan vaan siitä et mä muutin lennossa suunnitelmaa "nostaa" ton takapään rst ylemmäs...ja levystä loppu mitta kesken...olisin toki voinut leikata levyn pystypäin mutta silloin "harjaus" suunta olisi vaihtunut ja sitä en halunnut...:D
Naputtelua naputtelua...
Naputtelua naputtelua...
Ja sovitusta
Ja sovitusta

Siinäpä lisää "sovitus" vaiheen kuvia... :) Tein kyljen kaikki "kiinteät" pellit valmiiksi ennen liimausta... koska liimaus ei noissa isoissa peräpään pelleissä olisi yksin kertaisesti onnistunut yksinään...oli ihan tarpeeksi varomista ja tappelua jo tässä sovitus vaiheessa...ja parilta kolhultakaan ei voinut välttyä ku loppui kädet kesken...:) no se on "mennyttä" siellä ne ny on liimattuna...
Lisää kuvia jossain vaiheessa... :D
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

On se vaan tämä topikki komeeta seurattavaa !
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Jaa että rost freetä vedellään. Mahtaa se ottaa silimään ku suojamuovit otat pois =D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Yeah Right... rost freitä rost freitä...:D Ja silimiin otti kyllä ku muoveja revin poies...(ei niinkään pellin kiilto...vaan työn jälki...:D )
No mutta joka tapauksessa tän tarviis taas kiittää kannustuksesta, eli... Kiitos...:)
Tässä alkaa pikku hiljaa muuttumaan tämä topikki "reaali" aikaan... vaik mitä oon tuolla hallilla nysväilly ni näyttää siltä etten oo mitään tehny...:D
Eipä silti on tässä viimeinen kolme viikonloppua ollut jotenkin "seesteisempää" ton rakennus "kiiman" suhteen...on vaan menny jotenkin tieteen jumalille toi aika... No jospa sitä seuraavalla kerralla sitte sais jotain tehtyäkin...:D
...Mutta...kelaillanpa viäl vähäsen....:D
Ensin piirrustellaan...
Ensin piirrustellaan...
Sitten leikataan... ja naputellaan...
Sitten leikataan... ja naputellaan...
En oo näköjään "tokumentoinu" ihan jokaista työvaihetta... Eli ton jälkeen kun mä olin mitannu ja piirtäny noi luukut/kaaret tohon peltiin... leikkasin ne...ja riippuen tapauksesta, jotkut kappaleet leikkasin "kahteen kertaan" eli esim. noi pyörän kaaret...leikkasin siitä ensimmäisellä kerralla sentin kaks liian vähän ja kävin sovittamassa sitä paikoileen...silloin sain "tarkat" mitat ja paikat jonka mukaan tein viimeiset leikkaukset...sit viel yks sovitus...ennen "kanttausta"...en tiedä mikä oli, vaikka en tainnut ku yhden mitan korjata välisovituksen yhteydessä...silti ei luonto antanu periksi tehä sitä kerta rytkäsyllä...:D (epäilen...olen siis olemassa...vai onkohan vielä siinäkin jotain epäilyttävää.... :lol: :lol: :lol: ) no ei kai se vara venettä kaada...:) En oo jaksanu enää pitkiin aikoihin laskee tunteja mitä mulla on menny minkäkin työvaiheen suorittamiseen... mutta auton toinen kylki oli jo huomattavan paljon helpompi tehdä...ja siitä jäi pari tyhmyys virhettä pois....:D
Toi pelti on myös nyt vielä toistaiseksi "vain" liimalla kiinni mutta esim. saranoiden alle olevat pellit...(suuri osa kyljistä) tulee vielä mekaaninen kiinnitys tämän saranoinnin takia... Onkohan muuten kellään mitään hajua mistä kanattaisi lähteä kyselemään "kirkkaita" rosteri ruuvveja...meinasin vaan et tohon en ny viittis mitään sähkösinkittyä ruuvia laittaa saranan kiinnitykseen...:) ja esim. wurth:ilta ei löydy kiiltäviä...muualta en oo viel hirveesti kysellykkään...:)
Nii semmonen asia vielä tosta pellin työstöstä... tein kaikki "leikkaukset" pikkurälläkällä...1mm laikalla...vapaalla kädellä...silleen suht nopeesti ettei pelti "pala" :) en omista muunlaisia "pellileikkureita" ku muutamat peltisakset ja rälläköitä...no on mulla plasmakin mut se ny olis ollu jo vähä liikaa jos sillä olisin leikelly...en tosin kyllä yhtään tiedä mimmonen jälki olis kyseisellä kapistuksella tullu...:D
Siinä olis toisen puolen "suuret" pellit paikassaan...ei vielä liimattuna
Siinä olis toisen puolen "suuret" pellit paikassaan...ei vielä liimattuna
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Bilhelvatasta ostin tarjouksesta A2 ruuveja joskus mut sulleha ei kelpaa ku happonen? Toki taitaa siellä A4:sta olla hyllyssä. Oliko muuten minkä hintasta ja mistä tuota kiiltävää pelliä oot hommannu?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Ai pirskatti... biiilteeema ei muuten tullu ees mieleen....:D tarviipa kävästä kattoo heidän valikoima....:)
Just tänään kattelin tota pelli laskua/kuittia ku läräsin papruja vähä järjestykseen... 1300€ ja rapiat oli pellit...sisältäen noi eritaso listat...(teetätin siis ne...) eli olikohan niitä 13 arkkia 1250x2500mm kooltaan ja 0,8mm paksuus... Sain kuulema halvalla...:D paikkana oli semmonen teräsrakenne firma mikä käsittelee rautatuotteita pääalanaan... (kaverin kaveri on siellä töissä...) mutta sielläkin oli palvelu erittäin harrastaja ystävällistä, tosin oon ottanu melkein kaiken rautatavaran tähän projektiin heiltä...ja viel pitäis hakee lisää että saa noiden kylkiluukkujen rungot tehtyy...:D
En tiedä uskaltaakohan sitä koskaan laskee mitä tää "terapia" on tullu ja tulee vielä maksamaan...:D No ompahan sitte jotain omaa mitä ei kukaan voi "viedä pois" jos ei itte haluu myydä...:) ja siks toisekseen ei varmasti ikinä vois edes saada niin paljoo rahaa et kanattais myydä... :lol:
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Kelausta....
Joo niinku tossa jossain kohtaa kerroin en halunnut lähteä liimailemaan noita peltejä ittekseni paikoilleen...koska noi takapään "isommat" pellit olivat sangen v...mäisiä käsitellä yksin jo pelkästään sovitus vaiheessa...:)
Joten päätin tehdä kaikki kyljen pellit kerrallaan valmiiksi... En keksinyt mitään muuta "järkevää" tapaa tehdä noita peltien "pystysaumoja" kuin että vedin kaikki pellit hieman limitysten ja niin päin että mahdollinen leikkaus sauma jäi aina alle, koska ns. tehdas sauma oli/on monin verroin siistimmän näköinen kuin leikattu...(vaikkakin noihinkin saumoihin tulee todennäköisesti listat...kun vaan keksin jostakin riittävän siistit jos ei valmiina löydy...:D (tämä on vielä "suunnittelu" asteella...:D
Siinäpä on takahelman "piperrys" jatkotkin tehty...
Siinäpä on takahelman "piperrys" jatkotkin tehty...
Pikku palojen nysväystä...
Pikku palojen nysväystä...
Noi luukkujen väliset "pystytolpat" oli yllättävän työläitä tehdä... Olis olleet ainoot "palikat" mitkä olis voinu tehä suoraan tavallisella kanttarilla, mutta ku en omista sellaista ni päätin tehdä kaikki "samalla käsialalla"...:D (ei hyvä) no enivei enihau...mitä pienempi ja monimuotoisempi palikka oli ni aikaa tärväänty....:)
Lisää samaa piperrystä...
Lisää samaa piperrystä...
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Ja jatkuu...:)
Sittenpä ku noi kiinteet pellit ol tehty ni...mää liimata pläjäytin ne kaverin kaa...
Huono takakuva puristin viidakosta...
Huono takakuva puristin viidakosta...
Vähäsen terävämpi otos edestäpäin...
Vähäsen terävämpi otos edestäpäin...
Oli vähän niinku pakko käyttää kaikki mahdolliset "puristelu" vehkeet mitä hallilta löysin ja oli käytävä kaupasta hakemassa muutamat lisää...:D Ei ehken kuvista ihan selviä mutta oli hieman koomisen näköinen toi kylki ku siinä oli jos jonkin näköistä puristinta ja palikkaa mitä liimauksen ohessa "lennosta" löysi... :lol:
Ei sinänsä ollu tarvetta poistaa het seuraavana päivänä noita puristimia kun alkoi taas arki... joten ne kiristeli ja puristeli paikkoja 5pv... ja seuraavana viikon loppuna ku tulin hallille päästelin ne irti... Ja en voinu malttaa mieltäni ni vähän "raottelin" muoveja... :lol: :lol:
Häekäsöö...
Häekäsöö...
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Terapia tölli

Viesti Kirjoittaja mikko »

Koskee jo tällaisessa valaistuksessa. Säädin näytön potikasta kirkkautta pienemmälle.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Vastaa Viestiin