Tilanne taas nollattu eli pari uutta kulkuria olis kiikarissa. Toinen vielä 51-paikkaisena linja-autona ja toinen 1+16 D1-kortillisena ajettava kulkurivarusteinen. Tämä 51- paikkainen on Ajokki Royal B10m -88 ja toinen Kutter Deka 320 Scania 112. Hintaeroa pari tonnia Kutterin ollessa kalliimpi.
Jos unohdetaan tuo varusteluero, niin onkohan Royalin 2,60 leveydestä haittaa tulevaisuudessa, kun kuitenkin Suomi on todennäköisenä käyttöalueena, kiva olisi kuitenkin piipahtaa joskus esim Virossa tai Saksassakin, miksei Ruotsissa myös. Norja taisi on olla ainoa lähialueen maa missä 2,60 leveys ei käy?
Kommentteja ajotuntumasta Royal vs. Kutter Deka? Ainakin Royalissa täysilma-alusta?
Mahuri vs. Tuuppari? Tilankäyttö takana Mahurissa vapaampaa tietysti. Scanikassa isompi kone, onko käytännössä isoa eroa sen hyväksi? Normaalissa maantieajossa Volvo jaksaa mennä varmasti riittävästi, mutta mites kulutukset? Ei ilmeisesti isoja eroja eli ei mitään merkitystä käytännössä?
Pellit Kutterissa ainakin osittain rosteria? Eikös Royalissakin jo tuo ikäisessä ole myös?
Kutter on katsastettu ja Royalikin todennäköisesti menee läpi, leimaa vielä 6kk jäljellä.
Tuo parin tonnin hintaero ei ole suuri eikä sillä varmasti hankita kuin juuri tuo varustus mikä Kutterissa jo on. Kaikkihan riippuu siitä, millaiseksi tuon Royalin haluaisi (osaisi) rakentaa. Kun olen seurannut näitä rakennettuja niin näyttää monasti siltä, että aika nopeasti ne kalusteet sinne on nakattu. Lattia monessa autossa on alkuperäinen bussin lattia ja siihen korotukselle ne kaapit on laitettu. Ihan riittävän toimivaa kyllä minun tarpeisiin. Itse kuitenkin osastoisin ohjaamo/matkustamon ja keittiö/ruokailutilan ja nukkumatilat selvästi erillisiksi toisistaan erotettuna väliseinillä ja ovilla. Tämä visio on tullut jo pitkän ajan kuluessa, kun olen nähnyt ratkaisuja joissa kulkuri on yhtä käytävää keulasta perään. Siinä on jopa vaaransakin, kun lapset liikkuu autossa ajon aikana kuitenkin. Jarrutuksessa saattaa tulla ipanat kierimällä perästä keulaan mikä ei ole hyvä juttu. Toki vöissä pitäisi istua matkan aikana, mutta aina se ei ole mahdollista.
Erona minun edelliseen yritykseen näissä olisi se, että Kutter olisi melko reissuvalmis puutteineenkin.
Toisaalta Royali olisi juuri sellainen aihio jossa yhdistyy hyvä tekniikka, monikäyttöisemmät takatilat ja se oman näkemyksen toteuttamisen mahdollisuus, vaikka sitten vuosien aikana, mikäs kiire tässä kunhan vaan pääsee reissuun
Tällaisia mietteitä kun heräsin viideltä aamulla

eikä uni tule enää silmään

sattuneesta syystä

Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.