Uutta projektia työn alle...Volvo B609 / Delta 100 -78
Uutta projektia työn alle...Volvo B609 / Delta 100 -78
Kirjoittelin tänne aikaisemmin tuosta edellisestä ikuisuusprojektista, pelastuslaitoksen vanhasta MB 608:sta.
Nyt kävi näin, että kyseinen ajoneuvo vaihtoi omistajaa alkukesästä, ja päätyi hieman enemmän laajamittaisesta hitsauksesta innostuneelle taholle. Tarkoitus kuulemma entisöidä museoajoneuvoksi.
Jokin (olemattomaan) budjettiin sopiva kulkuriprojekti piti kuitenkin saada, ja päädyin tuossa eilen ostamaan tällaisen "kuvankauniin" pikkubussin.
Kyseessä siis Volvo B609-alustainen Delta 100 -korinen kulkupeli, joka on nähnyt elämänsä aikana jos jonkinlaista käyttöä. Uutena on palvellut 1+29 -rekisteröitynä bussina Sanoma Osakeyhtiöllä Helsingissä. Sen jälkeen ties missä.
Edellinen omistaja on alkanut tekemään autosta huoltoautoa rallihommiin, ja sisältä löytyy mm. uudet keittiökalusteet ja punkat valmiiksi asennettuna. Tekemistä kuitenkin vielä riittää, pitäähän siitä saada mieleinen
Lämmityksestä huolehtii alkuperäinen patteriverkko ja iso Webasto.
Leimassa on ollut viimeksi 2013, ja nyt olis tarkoitus leimata, mutta vaatii remppaa jarrupuolelle. Viime leimalla hylätty lähinnä ALB-venttiilin toimimattomuudesta.
Mukaan sai "toimivan" venttiilin, jonka ulkonäöstä päättelin, että kyseessä voisi olla paineilmatehostetut nestejarrut, eikä välttämättä paineilmajarrut. Tietääkö kukaan noista tuon vehkeen jarruista? Tällä hetkellä siellä ei kai ole venttiiliä ollenkaan, ja pysähtyy kyllä polkimesta, mutta luulenpa, ettei takana oo muuta toimivaa, kuin käsijarru. Sen verran kurkkasin alle, että siellä on paineilmalla käsijarrukellot, joista lähtee vaijerit navoille.
Kone käy nätisti, ja laatikkokin toimii, tosin haluaa pienemmälle vaihtaessa 2. ja 4. vaihteilla välikaasua. Kovemmissa nopeuksissa kuuluu voimansiirrosta ulinaa vedättäessä. Pitäisikö huolestua? Kuuluu jostain laatikon suunnalta, mutta mietin myös, että voisiko ääni kuulua esim. kardaanin tukilaakerista? Välillä saattaa hävitä kokonaan vähäksi aikaa.
Neuvoja / kokemuksia ko. alustasta ja korista olisi mukava kuulla. Ei oo alustana tuo b609 sieltä yleisimmästä päästä, kun ilmeisesti tehty vain 77-78 -vuosina, jonka jälkeen tuli B6F?
Tässä vielä muutama kuva projektista. Täytyy sisäkuvia nappailla tuossa, kunhan saa jotain tehtyä..
Nyt kävi näin, että kyseinen ajoneuvo vaihtoi omistajaa alkukesästä, ja päätyi hieman enemmän laajamittaisesta hitsauksesta innostuneelle taholle. Tarkoitus kuulemma entisöidä museoajoneuvoksi.
Jokin (olemattomaan) budjettiin sopiva kulkuriprojekti piti kuitenkin saada, ja päädyin tuossa eilen ostamaan tällaisen "kuvankauniin" pikkubussin.
Kyseessä siis Volvo B609-alustainen Delta 100 -korinen kulkupeli, joka on nähnyt elämänsä aikana jos jonkinlaista käyttöä. Uutena on palvellut 1+29 -rekisteröitynä bussina Sanoma Osakeyhtiöllä Helsingissä. Sen jälkeen ties missä.
Edellinen omistaja on alkanut tekemään autosta huoltoautoa rallihommiin, ja sisältä löytyy mm. uudet keittiökalusteet ja punkat valmiiksi asennettuna. Tekemistä kuitenkin vielä riittää, pitäähän siitä saada mieleinen
Lämmityksestä huolehtii alkuperäinen patteriverkko ja iso Webasto.
Leimassa on ollut viimeksi 2013, ja nyt olis tarkoitus leimata, mutta vaatii remppaa jarrupuolelle. Viime leimalla hylätty lähinnä ALB-venttiilin toimimattomuudesta.
Mukaan sai "toimivan" venttiilin, jonka ulkonäöstä päättelin, että kyseessä voisi olla paineilmatehostetut nestejarrut, eikä välttämättä paineilmajarrut. Tietääkö kukaan noista tuon vehkeen jarruista? Tällä hetkellä siellä ei kai ole venttiiliä ollenkaan, ja pysähtyy kyllä polkimesta, mutta luulenpa, ettei takana oo muuta toimivaa, kuin käsijarru. Sen verran kurkkasin alle, että siellä on paineilmalla käsijarrukellot, joista lähtee vaijerit navoille.
Kone käy nätisti, ja laatikkokin toimii, tosin haluaa pienemmälle vaihtaessa 2. ja 4. vaihteilla välikaasua. Kovemmissa nopeuksissa kuuluu voimansiirrosta ulinaa vedättäessä. Pitäisikö huolestua? Kuuluu jostain laatikon suunnalta, mutta mietin myös, että voisiko ääni kuulua esim. kardaanin tukilaakerista? Välillä saattaa hävitä kokonaan vähäksi aikaa.
Neuvoja / kokemuksia ko. alustasta ja korista olisi mukava kuulla. Ei oo alustana tuo b609 sieltä yleisimmästä päästä, kun ilmeisesti tehty vain 77-78 -vuosina, jonka jälkeen tuli B6F?
Tässä vielä muutama kuva projektista. Täytyy sisäkuvia nappailla tuossa, kunhan saa jotain tehtyä..
- Liitteet
-
- 20140723_190744pieni.jpg (88.58 KiB) Katsottu 21064 kertaa
-
- 20140723_190720pieni.jpg (90.89 KiB) Katsottu 21064 kertaa
-
- 20140723_190707pieni.jpg (91.74 KiB) Katsottu 21064 kertaa
- ae70
- Rattiamiraali
- Viestit: 276
- Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
- Truck: Scania Bf 80
- Location: Mikkelin kupeessa
Re: Uutta projektia työn alle...Volvo B609 / Delta 100 -78
Onnea rojektiin
Scania Bf80 "vajokki" 5000.
Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Uutta projektia työn alle...Volvo B609 / Delta 100 -78
Onnittelut hankinnasta. Nettikoneessa on Kutterin korilla sama alusta myynnissä,mutta sinun yksilö näyttää ainakin päälle päin huomattavasti peremmalta ja onkin varmaan teknisesti parempi.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Re: Uutta projektia työn alle...Volvo B609 / Delta 100 -78
Kiitos kiitos, toivotaan että tällä pääsee vielä pitkälle
Tietääkö kukaan, onko tuo Delta 100 alumiinikori, vai ihan ruostuvaa tavaraa? Yllättävän hyvässä kunnossa vaikuttais koriltaan olevan.
Tuosta auton historiasta jos joku jotain tietää, niin tässäpä muutama rekkari, jolla on ollut liikenteessä:
ALK-973 (Ilmeisesti alkuperäinen)
SHP-734
RFI-691 (Nykyinen)
Eka omistaja tosiaan Sanoma Oy, ja Pohjolan liikenteen linjakilvet siinä on, eli sielläkin kai ollu joskus. Ei kuitenkaan löydy mistään bussisivuilta tätä härveliä?
Otteessa maininta "Ajoneuvon takaosassa pienoiskeittiö myyntiluukulla"
Ollut kai jossain myyntihommissaki joskus..
Tietääkö kukaan, onko tuo Delta 100 alumiinikori, vai ihan ruostuvaa tavaraa? Yllättävän hyvässä kunnossa vaikuttais koriltaan olevan.
Tuosta auton historiasta jos joku jotain tietää, niin tässäpä muutama rekkari, jolla on ollut liikenteessä:
ALK-973 (Ilmeisesti alkuperäinen)
SHP-734
RFI-691 (Nykyinen)
Eka omistaja tosiaan Sanoma Oy, ja Pohjolan liikenteen linjakilvet siinä on, eli sielläkin kai ollu joskus. Ei kuitenkaan löydy mistään bussisivuilta tätä härveliä?
Otteessa maininta "Ajoneuvon takaosassa pienoiskeittiö myyntiluukulla"
Ollut kai jossain myyntihommissaki joskus..
Re: Uutta projektia työn alle...Volvo B609 / Delta 100 -78
Nyt on bussi saatu säilytyspaikalle.
Nyt vaan vapaapäiviä oottelemaan, että pääsee tutkailemaan ostosta tarkemmin.
Outona yksityiskohtana selvisi, että tuo on 12v sähköillä.
Lieneekö miten yleistä?
Tässä muutamat sisäkuvat ennen projektin varsinaista alkua.
Nyt vaan vapaapäiviä oottelemaan, että pääsee tutkailemaan ostosta tarkemmin.
Outona yksityiskohtana selvisi, että tuo on 12v sähköillä.
Lieneekö miten yleistä?
Tässä muutamat sisäkuvat ennen projektin varsinaista alkua.
- Liitteet
-
- 20140729_173338pien.jpg (73.21 KiB) Katsottu 20691 kertaa
-
- 20140729_173238pien.jpg (124.03 KiB) Katsottu 20691 kertaa
-
- 20140729_173133pien.jpg (141.24 KiB) Katsottu 20691 kertaa
- ae70
- Rattiamiraali
- Viestit: 276
- Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
- Truck: Scania Bf 80
- Location: Mikkelin kupeessa
Re: Uutta projektia työn alle...Volvo B609 / Delta 100 -78
tuohan käsittääkseni perustuu f600 sarjan kevyt kuorma-autoon, joita oli 80 luvun alussa sekä 12 että 24v järjestelmillä. autossa käsittääkseni myös ilmatehosteiset mehu jarrut.
Scania Bf80 "vajokki" 5000.
Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
Re: Uutta projektia työn alle...Volvo B609 / Delta 100 -78
Juu, siihen f609 -kuorma-autoonhan tuo käsittääkseni perustuu, mutta tuo 12v version olemassaolo tuli itselle täytenä yllätyksenä. No, eipähän ainakaan tartte jännitteenalentajia
Ja näyttäis tosiaan olevan paineilmatehostetut mehujarrut. Jostain pitäis löytää se kuorman mukaan säätyvä jarrupaineensäädin sinne taakse, tai ainakin tiivistesarja vanhaan. Ainut paikka, mistä hylätty viime vuoden leimalla.
Tuota voimansiirron ääntä oon tuossa kuulostellut, ja mietin, voiko kardaanin tukilaakeri pitää semmosta kauheeta ulinaa kovemmissa vauhdeissa? Eikös se yleensä aiheuta lähinnä jyrinää voimansiirtoon? Siinä tukilaakerin kumissa ainakin on melkoset välykset.
Toivotaan, ettei joudu laatikkoa uusimaan / laakeroimaan kuitenkaan. Näinköhän tuohon käy laatikot uudemmista kuorma- / linja-auto -volvoista? Konehan on D60A.
Ja näyttäis tosiaan olevan paineilmatehostetut mehujarrut. Jostain pitäis löytää se kuorman mukaan säätyvä jarrupaineensäädin sinne taakse, tai ainakin tiivistesarja vanhaan. Ainut paikka, mistä hylätty viime vuoden leimalla.
Tuota voimansiirron ääntä oon tuossa kuulostellut, ja mietin, voiko kardaanin tukilaakeri pitää semmosta kauheeta ulinaa kovemmissa vauhdeissa? Eikös se yleensä aiheuta lähinnä jyrinää voimansiirtoon? Siinä tukilaakerin kumissa ainakin on melkoset välykset.
Toivotaan, ettei joudu laatikkoa uusimaan / laakeroimaan kuitenkaan. Näinköhän tuohon käy laatikot uudemmista kuorma- / linja-auto -volvoista? Konehan on D60A.
- happa66
- Rattiamiraali
- Viestit: 391
- Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
- Truck: MB-913
- Location: Nakkila
- Member id: 123
Re: Uutta projektia työn alle...Volvo B609 / Delta 100 -78
Onnea hankinnasta. Ookko jo tuupannu kilokaupalla vaseliinia joka nippaan siellä auton alla, ja lailliset öljyt laatikkoon.
a-p
a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Re: Uutta projektia työn alle...Volvo B609 / Delta 100 -78
Kiitos kiitos!
Se on seuraavana ohjelmassa, kunhan tässä saa tän kiireisimmän työputken alta pois. Viimeistään viikonloppuna ois tarkoitus rasvailla, vaihdella öljyt ja kokeilla, josko on mitään vaikutusta.
Se on seuraavana ohjelmassa, kunhan tässä saa tän kiireisimmän työputken alta pois. Viimeistään viikonloppuna ois tarkoitus rasvailla, vaihdella öljyt ja kokeilla, josko on mitään vaikutusta.
- jomi609
- Tosi harrastaja
- Viestit: 177
- Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
- Truck: MB 609 kasten
- Location: Salo
- Member id: 024
Re: Uutta projektia työn alle...Volvo B609 / Delta 100 -78
Tuli vaan mieleen jos vaikka perä pitäis ääntä , tolla kauppa palstalla on Rautarouva myynnis Petri vaihto siihen perän kun huus kuin sirkeli .
Re: Uutta projektia työn alle...Volvo B609 / Delta 100 -78
Kyllä sitäkin oon miettinyt, josko ois perä joka ääntää, mutta noin ajon aikana kuulosteltuna tuntuis tulevan suht etuosasta autoa.
Eihän se tietty mahdotonta oo silti, "kulkeehan" se ääni varmasti mm. kardaania pitkin ja voi olla vaikee paikantaa.
Eihän se tietty mahdotonta oo silti, "kulkeehan" se ääni varmasti mm. kardaania pitkin ja voi olla vaikee paikantaa.
Re: Uutta projektia työn alle...Volvo B609 / Delta 100 -78
No nyt on auton alustaa tutkittu sen verran, että perä saattaa hyvinkin olla syypää siihen ulinaan.
Perämurikka ihan öljyssä, ja samaten toinen takapyörännapa. Siitä navan päästä tosin puuttuu 1kpl pultteja, voineeko siitä sitten vuotaa niin pahasti? No, jatketaan selvittelyä.
Jarruissa ei kait oo muuta vikaa, kun siitä kuorman tuntevasta jarrupaineensäätimestä jotain katkennut, ja se on ohitettu kokonaan. Pitäis siis saada se säädin jostain, että pääsis leimailemaan. Tuohon alustaan vaan ei tunnu löytyvän ihan niin helposti osia. Onko siinä 609:n seuraajassa, b6f:ssa jo paineilmajarrut, vai mehujarrut edelleen?
Perämurikka ihan öljyssä, ja samaten toinen takapyörännapa. Siitä navan päästä tosin puuttuu 1kpl pultteja, voineeko siitä sitten vuotaa niin pahasti? No, jatketaan selvittelyä.
Jarruissa ei kait oo muuta vikaa, kun siitä kuorman tuntevasta jarrupaineensäätimestä jotain katkennut, ja se on ohitettu kokonaan. Pitäis siis saada se säädin jostain, että pääsis leimailemaan. Tuohon alustaan vaan ei tunnu löytyvän ihan niin helposti osia. Onko siinä 609:n seuraajassa, b6f:ssa jo paineilmajarrut, vai mehujarrut edelleen?
Re: Uutta projektia työn alle...Volvo B609 / Delta 100 -78
Päätin tännekin laitella välillä jotain väliaikatietoja.
Pari viikkoa asiaa pohdittuani päätin hieman pistää sisätiloja uuteen järjestykseen, eli suomeksi sanottuna tuli purettua perästä kerrospunkat ja niiden rungot, sekä kuskin puolella olevat kaapistot.
Perälle tulee poikittain 160cm sänky, mutta vaan yhteen kerrokseen.
Sen alle jää n. 110cm korkea, n. 160 x 230 tila, joka toimii tavaratilana, sekä teknisenä tilana mm. vesi- ja harmaavesitankeille. Se ruuman puolihan on myös eristetty, mutta meinasin vielä tehdä vesitankeille oman, eristetyn boksin, jossa on tarvittaessa helppo pitää vaikka pakkasvahtia.
Tuossahan on alkuperäinen runko katkaistu taka-akselin takaa, ja lattiaa tiputettu reilusti, kun siellä on ollut kahvikioski joskus 10v takaperin. Taakse menee myös oma ovi, joka jatkossa saa toimia lastiruuman / teknisen tilan ovena.
Myös vessa rakennetaan tässä yhteydessä. Aluksi meinasin laittaa sinne vain portapotta-tyyppisen pöntön, mutta helppohan tuo on tarpeen vaatiessa muuttaa vesivessaksi.
Lisäksi sohvat saavat tilanahtauden nimissä lähteä, ja tilalle rakennetaan vanerirunkoinen "sohva", joka toimii samalla myös levitettävänä vierasvuoteena.
Tuossa siis vähän suunnitelmia. Vanhat punkat on siis tosiaan purettu, kaapistoja siirrelty ja osa vielä irrotettuna.
Seuraavana ohjelmassa on vessan rungon ja seinien rakentaminen, sekä sängyn rungon teko.
Pari viikkoa asiaa pohdittuani päätin hieman pistää sisätiloja uuteen järjestykseen, eli suomeksi sanottuna tuli purettua perästä kerrospunkat ja niiden rungot, sekä kuskin puolella olevat kaapistot.
Perälle tulee poikittain 160cm sänky, mutta vaan yhteen kerrokseen.
Sen alle jää n. 110cm korkea, n. 160 x 230 tila, joka toimii tavaratilana, sekä teknisenä tilana mm. vesi- ja harmaavesitankeille. Se ruuman puolihan on myös eristetty, mutta meinasin vielä tehdä vesitankeille oman, eristetyn boksin, jossa on tarvittaessa helppo pitää vaikka pakkasvahtia.
Tuossahan on alkuperäinen runko katkaistu taka-akselin takaa, ja lattiaa tiputettu reilusti, kun siellä on ollut kahvikioski joskus 10v takaperin. Taakse menee myös oma ovi, joka jatkossa saa toimia lastiruuman / teknisen tilan ovena.
Myös vessa rakennetaan tässä yhteydessä. Aluksi meinasin laittaa sinne vain portapotta-tyyppisen pöntön, mutta helppohan tuo on tarpeen vaatiessa muuttaa vesivessaksi.
Lisäksi sohvat saavat tilanahtauden nimissä lähteä, ja tilalle rakennetaan vanerirunkoinen "sohva", joka toimii samalla myös levitettävänä vierasvuoteena.
Tuossa siis vähän suunnitelmia. Vanhat punkat on siis tosiaan purettu, kaapistoja siirrelty ja osa vielä irrotettuna.
Seuraavana ohjelmassa on vessan rungon ja seinien rakentaminen, sekä sängyn rungon teko.
- Liitteet
-
- Jääkaapin ja mikron paikat sisältävä kaappi löysi tiensä keittiön kylkeen...
- 20140820_231110.jpg (65.89 KiB) Katsottu 20163 kertaa
-
- Sänkyjen rungot kokonaan purettuna, alakerta näkyy.
- 20140820_193819.jpg (86.45 KiB) Katsottu 20163 kertaa
-
- Yläpunkka purettu, alapunkan juoksut vielä purkamatta tässä kuvassa.
- 20140819_225158.jpg (91.5 KiB) Katsottu 20163 kertaa
Re: Uutta projektia työn alle...Volvo B609 / Delta 100 -78
Kyselläänpäs mielipiteitä tuohon auton takaosan rakentamiseen.
Tuo edellisen viestin keskimmäinen kuva on auton peräosasta. Kuvan ottamisen jälkeen sieltä on purettu nuo paneloinnit pois, ja esillä on siis tällä hetkellä vaneriseinää, jonka alla styroxit eristeenä.
Alkuperäinen ideahan oli rakentaa sopivalle korkeudelle parisängyn runko esim. kertopuusta, ja vetää siihen vanerit päälle, jolloin suoraan punkan alle jäisi n. metrin korkea "ruuma".
Nyt oon miettinyt sellaistakin vaihtoehtoa, että tekisin tuohon perälle tasalattian, jonka alle jäisi n. 80cm korkuinen varasto-/tekninen tila, ja vasta sen yläpuolelle rakentaisin erillisen punkan rungon. Lattia tulisi suunnilleen noiden sivukorokkeiden tasolle. Tarvittaessa lattian vois vielä eristää.
Kuulostaako ihan päättömältä, vai olisiko jopa parempi vaihtoehto kuin tehdä punkka "suoraan" varastotilan päälle?
Tuo edellisen viestin keskimmäinen kuva on auton peräosasta. Kuvan ottamisen jälkeen sieltä on purettu nuo paneloinnit pois, ja esillä on siis tällä hetkellä vaneriseinää, jonka alla styroxit eristeenä.
Alkuperäinen ideahan oli rakentaa sopivalle korkeudelle parisängyn runko esim. kertopuusta, ja vetää siihen vanerit päälle, jolloin suoraan punkan alle jäisi n. metrin korkea "ruuma".
Nyt oon miettinyt sellaistakin vaihtoehtoa, että tekisin tuohon perälle tasalattian, jonka alle jäisi n. 80cm korkuinen varasto-/tekninen tila, ja vasta sen yläpuolelle rakentaisin erillisen punkan rungon. Lattia tulisi suunnilleen noiden sivukorokkeiden tasolle. Tarvittaessa lattian vois vielä eristää.
Kuulostaako ihan päättömältä, vai olisiko jopa parempi vaihtoehto kuin tehdä punkka "suoraan" varastotilan päälle?
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: Uutta projektia työn alle...Volvo B609 / Delta 100 -78
Sitte on vielä yks vaihtoehto...
Vedät sen tasalattian siihen ovenreunaan saakka ja nostat siitä punkan runkoo/ruuman kattoo sen 30-40cm sulla jää "ulkopuolinen" varastointi tila osin korkeemmaksi ja osalta sen lattian alle... ja sisäpuolelle värkkäät siihen sängyn alle jäävään tilaan esim vetolaatikot ni saisit myös "kuivaa ja lämmintä" säilytys tilaa sisälle... Toivottavasti en taasen selostanu liian vaikeesti... (määhä oon ku politikko... "puhuu paljon...mut ei sano mitään..." )
Onneva Tsemppiä ja Jaksamista rojektiin...
Vedät sen tasalattian siihen ovenreunaan saakka ja nostat siitä punkan runkoo/ruuman kattoo sen 30-40cm sulla jää "ulkopuolinen" varastointi tila osin korkeemmaksi ja osalta sen lattian alle... ja sisäpuolelle värkkäät siihen sängyn alle jäävään tilaan esim vetolaatikot ni saisit myös "kuivaa ja lämmintä" säilytys tilaa sisälle... Toivottavasti en taasen selostanu liian vaikeesti... (määhä oon ku politikko... "puhuu paljon...mut ei sano mitään..." )
Onneva Tsemppiä ja Jaksamista rojektiin...
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Re: Uutta projektia työn alle...Volvo B609 / Delta 100 -78
Tuohan on muuten hyvä idea!
Tämän takia näitä on hyvä kysellä, kun ei aina tuo oma pää tuota niitä toimivimpia ratkaisuja
Tämän takia näitä on hyvä kysellä, kun ei aina tuo oma pää tuota niitä toimivimpia ratkaisuja
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: Uutta projektia työn alle...Volvo B609 / Delta 100 -78
Kato kato ku läks taasen mielikuvitus laukkaamaan...
Toi kuskin puolen takaovi on vissin se mistä sinne ulkopuoliseen ruumaan/varastotilaan "mennään"...?
mitotat sen tilan korkeuden semmoseks et sinne saa "hätätingassa" tungettua "varikkomopon"
Ois aikastta makee ku "tuunais" vanhan pappatunturin tai jonkun muun vastaavan auton väreihin... ja "hullujen" tapaamisissa nykäseis mopetin sieltä kentälle ja "tukka hulmuten" painais pitkin aluetta mamman kaa moikkailemassa muita... ja kai sillä vois käydä kattelee hyvällä kelillä "nähtävyyksiäki" reissussa jos ei viitti isolla autolla mennä...
Leikki leikkinä... Mielikuvitushan näissä on monasti se hyväkaveri...(ja myös pahin vihollinen...) ku vaan pitää mielessä et perusrakenteita ei lähe miten sattuu muuttelee...
Toi kuskin puolen takaovi on vissin se mistä sinne ulkopuoliseen ruumaan/varastotilaan "mennään"...?
mitotat sen tilan korkeuden semmoseks et sinne saa "hätätingassa" tungettua "varikkomopon"
Ois aikastta makee ku "tuunais" vanhan pappatunturin tai jonkun muun vastaavan auton väreihin... ja "hullujen" tapaamisissa nykäseis mopetin sieltä kentälle ja "tukka hulmuten" painais pitkin aluetta mamman kaa moikkailemassa muita... ja kai sillä vois käydä kattelee hyvällä kelillä "nähtävyyksiäki" reissussa jos ei viitti isolla autolla mennä...
Leikki leikkinä... Mielikuvitushan näissä on monasti se hyväkaveri...(ja myös pahin vihollinen...) ku vaan pitää mielessä et perusrakenteita ei lähe miten sattuu muuttelee...
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Re: Uutta projektia työn alle...Volvo B609 / Delta 100 -78
Tuo kävi itseasiassa itelläkin mielessä, ehkä puoliks leikillään, mutta toisaalta miksei olispahan kätevä siirtymäväline ja toisaalta pappamopopiireissäkin on tuttuja, joten vois sitten hyvällä omallatunnolla osallistua bussilla myös sen puolen tapahtumiin
Mielikuvitus on kyllä kiva asia, ja perusrakenteisiin ei oo tarkoitus kajota, onhan tuossa jo noita muutoksia tehty yhden auton eliniälle, kun on tuo lattia laskettu tuolla takana
Saunaa tässä kyllä kovasti tekis mieli, mutta eipä sitä 8,5 -metriseen oikein järkevästi saa sisätiloista tinkimättä :/ no, ehkä se saunavaunu sit sinne perään ilmestyy joskus tulevina vuosina
Mielikuvitus on kyllä kiva asia, ja perusrakenteisiin ei oo tarkoitus kajota, onhan tuossa jo noita muutoksia tehty yhden auton eliniälle, kun on tuo lattia laskettu tuolla takana
Saunaa tässä kyllä kovasti tekis mieli, mutta eipä sitä 8,5 -metriseen oikein järkevästi saa sisätiloista tinkimättä :/ no, ehkä se saunavaunu sit sinne perään ilmestyy joskus tulevina vuosina
Re: Uutta projektia työn alle...Volvo B609 / Delta 100 -78
Kohta kuukausi on kulunut edellisestä päivityksestä, joten pitäähän tännekin jotain laitella.
Koetuksella on olleet omat ja emännän hermot, ja toki myös rahapussi ja pankkitili, mutta onhan tuolla nyt taas jotain tapahtunukin
Jäi nyt tuo varikkomopon takatalli-idea tällä erää toteuttamatta, mut ehkä joskus vielä
Eli tasalattia tuli rakennettua. Ensin "ruuman" pohja 18mm filmivanerista, päälle sitten lattian runko kakkosnelosesta, niin että lattian alle jäi 80cm korkea tavara-/tekninen tila. Ylempi lattia sitten 15mm havuvanerista, eristys alapuolelta finnfoamilla ja päälle vielä (ilmaiseksi saatu) tammiparketti.
Makuutilaan laitoin alkuperäisen sisäseinän päälle 30mm finnfoamin ja koolaukset kertopuusta. Päälle pystypanelointi lämpökäsiteltyä haapaa.
Peräseinälle tein tuon katonrajan vanerista, jonka päälle liimasin messumattoa. Panelointi on hieman korkeammalla kuin tuo vaneri, joten sain tuohon "syvennykseen" toteutettua vielä valaistuksen led-nauhalla.
Nyt ollaan siis makuutilan osalta siinä vaiheessa, että listat paikalleen ja 120cm runkopatja sisään + rungon / kiinnitysten suunnittelu sille.
Vessaa aloitin rakentamaan sen verran, että tein siihen lattian ja pystytin yhden seinän osittain, että saan 12v hupisähköt ja 230v keskuksen kiinnitettyä siihen. Tämän seinän päälle tulee vielä toinen seinä, jolloin vessan seinään tulee "sähkökaappi".
Vessan meinasin aluksi toteuttaa ihan Portapotta -tyyppisenä.
Katto piti myös avata, kun sain yhtenä iltana päähänpiston tutkia, onko katto kuiva kattoluukkujen ympäriltä. Siinähän kävi niin, että takimmaisen luukun kehys oli täynnä vettä ja ei tuo etummainenkaan kuiva ollut. Katto itsessään oli sentään 36 vuoden jäljiltä hyvässä kunnossa. Alkuperäinen maali ja kotelosuoja-aineet oli vielä tallella!
Ei muuta kun styroxit pois, kuivatus ja finnfoamit kattoon. Päälle tulee entiseen tyyliin 9mm havuvaneri. Verhoilla meinasin messumatolla.
Tässäpä vielä kuvia projektista ja sen vaiheista:
http://s27.photobucket.com/user/tolone1 ... y/delta100
Lokakuun aikana ois tarkoitus myös poiketa leimalla, kunhan saa tuon takajarrujen jarrupainesäätimen laitettua ja uudet ajovaloumpiot hommattua.
Koetuksella on olleet omat ja emännän hermot, ja toki myös rahapussi ja pankkitili, mutta onhan tuolla nyt taas jotain tapahtunukin
Jäi nyt tuo varikkomopon takatalli-idea tällä erää toteuttamatta, mut ehkä joskus vielä
Eli tasalattia tuli rakennettua. Ensin "ruuman" pohja 18mm filmivanerista, päälle sitten lattian runko kakkosnelosesta, niin että lattian alle jäi 80cm korkea tavara-/tekninen tila. Ylempi lattia sitten 15mm havuvanerista, eristys alapuolelta finnfoamilla ja päälle vielä (ilmaiseksi saatu) tammiparketti.
Makuutilaan laitoin alkuperäisen sisäseinän päälle 30mm finnfoamin ja koolaukset kertopuusta. Päälle pystypanelointi lämpökäsiteltyä haapaa.
Peräseinälle tein tuon katonrajan vanerista, jonka päälle liimasin messumattoa. Panelointi on hieman korkeammalla kuin tuo vaneri, joten sain tuohon "syvennykseen" toteutettua vielä valaistuksen led-nauhalla.
Nyt ollaan siis makuutilan osalta siinä vaiheessa, että listat paikalleen ja 120cm runkopatja sisään + rungon / kiinnitysten suunnittelu sille.
Vessaa aloitin rakentamaan sen verran, että tein siihen lattian ja pystytin yhden seinän osittain, että saan 12v hupisähköt ja 230v keskuksen kiinnitettyä siihen. Tämän seinän päälle tulee vielä toinen seinä, jolloin vessan seinään tulee "sähkökaappi".
Vessan meinasin aluksi toteuttaa ihan Portapotta -tyyppisenä.
Katto piti myös avata, kun sain yhtenä iltana päähänpiston tutkia, onko katto kuiva kattoluukkujen ympäriltä. Siinähän kävi niin, että takimmaisen luukun kehys oli täynnä vettä ja ei tuo etummainenkaan kuiva ollut. Katto itsessään oli sentään 36 vuoden jäljiltä hyvässä kunnossa. Alkuperäinen maali ja kotelosuoja-aineet oli vielä tallella!
Ei muuta kun styroxit pois, kuivatus ja finnfoamit kattoon. Päälle tulee entiseen tyyliin 9mm havuvaneri. Verhoilla meinasin messumatolla.
Tässäpä vielä kuvia projektista ja sen vaiheista:
http://s27.photobucket.com/user/tolone1 ... y/delta100
Lokakuun aikana ois tarkoitus myös poiketa leimalla, kunhan saa tuon takajarrujen jarrupainesäätimen laitettua ja uudet ajovaloumpiot hommattua.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Uutta projektia työn alle...Volvo B609 / Delta 100 -78
Hyvältähän se alkaa näyttää
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- -KHS-
- Rattiamiraali
- Viestit: 292
- Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
- Truck: Carrus 302
- Location: Ylöjärvi
- Member id: 216
Re: Uutta projektia työn alle...Volvo B609 / Delta 100 -78
Tuleeko minkälainen pintakäsittely? Lakaa? Parafiiniöljyä? Jotain muuta?tolone kirjoitti: Päälle pystypanelointi lämpökäsiteltyä haapaa.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
Re: Uutta projektia työn alle...Volvo B609 / Delta 100 -78
Nuo pitäis olla valmiiksi parafiiniöljyllä käsiteltyjä. Aika näyttää miten kestää, sama juttu parketin suhteen
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: Uutta projektia työn alle...Volvo B609 / Delta 100 -78
No pjärskeles... Sehä alkaa näyttää jo hienolta... näyttää siltä että tarviit kohta lämmitys osia... Just viikonloppuna "henkeni kaupalla" apinoin siellä hyllyllä ja en muistanu mitata niitä pattereita... vieläkö tarviit vai löysitkö lähempää...?
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Re: Uutta projektia työn alle...Volvo B609 / Delta 100 -78
Juuu, onhan tuo vähäsen muuttunu alun jälkeen
Kyllähän niitä lämmitysosia tarvitaan, kunhan vaan saadaan ne kulkeutumaan jollain tänne itään
Tuohon peräseinälle meinasin laittaa patterin, jonka pituus vois olla jotain parin metrin luokkaa, ja kai tuonne vessaankin vois saman tien yhden lyhyemmän patterin heittää Ilmottele, kunhan tiedät mittoja niin suunnitellaan
Kyllähän niitä lämmitysosia tarvitaan, kunhan vaan saadaan ne kulkeutumaan jollain tänne itään
Tuohon peräseinälle meinasin laittaa patterin, jonka pituus vois olla jotain parin metrin luokkaa, ja kai tuonne vessaankin vois saman tien yhden lyhyemmän patterin heittää Ilmottele, kunhan tiedät mittoja niin suunnitellaan
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Uutta projektia työn alle...Volvo B609 / Delta 100 -78
Jos ne on bussi- tai asuntovaunupattereita, ni niitä voi yleensä lyhentää aika tarkoilla mitoilla. Rivat ei oo putkessa millään kii.
N
N