Karavaanarin elämää on koiteltu useampia vuosia. Nyt himottaisi vaihtaa kalustoa vähän isompaan, kun alkaa nyppimään noitten vuoteitten teko aina iltasella. Samalla oli ajatuksena, että saisi yhden ongelman hoidettua. Varsinkin keski-Euroopassa reissatessa on tuollaiselle 6 metriselle tavallisellekkin asuntoautolle hankala saada parkkia keskustoista, niinpä on syntynyt ajatus, että olisi sitten niin iso matkabiili, että sinne mahtuisi sisään pienempi kottero, jolla voisi tutustua sitten lähialueen nähtävyyksiin ja kauppakeskuksiin. Ei menesi aina niin tokuttomasti aikaa noitten parkkipaikkojen metsästämiseen. Auto keskustan ulkopuolelle sopivvan paikkaan parkkiin ja pikkubiili ulos ja kaupungille... Monesti kun kauppojenkin parkkipaikoilla on noita 2,1m esteitä, vaikka parkkipaikka olisi hirveä kenttä.
Niinpä heräsi sitten ajatus, ett rakentaisi bussista sen kokoisen, että saa auton matkalle mukaan, tai vaikka ostettua matkalta

Tälläkertaa ajattelin tehdä asian ajan kanssa ja suunnitella huollella. Eli ensin pitäisi löytää aihio, josta ruveta tekemään. Olen aina haaveillut 2 kerroksista, mutta kaikki mitä olen katsellut, ovat olleen takamoottorisia. Koska haluan auton mukaan, niin tämähän ei käy? Vai tuleeko siitä aivan hirveä viritys, jos auton nostaa sinne moottorin päälle? Rampit pitäisi olla ainakin tolkuttomat... Eli auton pitäisi olla keskimoottorinen vai?
Toinen asia on se, että taskusta löytyy vain C kortti, eli pitäisi olla sillä ajatteva. Lautoilla pääsisi halvemmalla, jos olisi rekisteröity kuorma-autoksi? Henkilömäärä 1+8 riittää hyvin. Mutta olen antanut itseni ymmärtää, että silloin maksimi pituus saisi olla 12m, vai voiko kuorma-autoksi saada muutettua myös pidemmän bussin? Tuo autopaikka syö jo tiloista leijonan osan, joten se parimetriäkin olisi jo tarpeen...
Sitten se tärkein, eli budjettipuoli. Ajatuksena olisi, että aihio saisi maksaa noin 15-20 teur. Rakentamiseen menee sitten mitä menee, mutta se on kuitenkin useamman vuoden urakka. Tosin aihiota pystyisi ostelemaan vasta vuoden-puolentoista päästä, mutta olisihan se suunnittelu jo kiva aloittaa nyt...
Eli teiltä kokeneemmilta kyselisin nyt neuvoja, onko tuhoon tuomittu ajatus? Autopaikka syö sieltä perästä sen 5,5-6m, eli asunto-osaan jäisi 12m autossa saman verran kuin nykyisessä on pituutta. Ahdasta tulee, jos ei tee sitten osittain kahteen kerrokseen, vaikkapa samaan tyyliin makuu kammaria kuin esimerkiksi joissakin veneissä on, meneehän se vähän ryömintä tilaksi. Siinä tuo pari metriä toisi paljon lisää, mutta saako noita 14metriä pitkiä enään kuorma-autoksi? Ilmeisesti asuntoautoksi saa erityisluvalla? Saako asuntoautoon laittaa auton kyytiin?
Eli millaisia alustoja kannattaa alkaa katselemaan? Onko jotain tiettyjä merkkejä/malleja, jotka ovat keskimoottorilla? Muuta huomioitavaa. Näin isojen pelien kanssa en ole ollut tekemisissä, tuollaisen pienemmän auntoauton olen purkanut atomeihin ja kasannut uudestaan, Melko heppoisiahan nuo ovat...