Volvo 9700 H B12B

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ota kompura vanhasta jääkaapista.Se on lähes äänetön ja kehtittää korkean paineen. Aikaa menee, mutta tarpeeksi iso säiliö tasaamaan painetta. Painekytkimen taakse virransyöttö.

Tuommoista järjestelmää olen miettinyt Röllin takaovelle...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Veikkaan kyseessä olevan kuitenkin alipaine? Vai onko kansi lukittava ja sitten ammutaan ylipaineella tuotos torveen? Kansi kanittaa ja tavarat naamalla? :lol:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Saa siitä jääkaapin kompurasta alipainepumpunkin. Yleisesti käytössä esim. lennokkiharrastajien alipaine lasikuituhommissa. Toinen alipainepumppu saattaa tulla ilpin mukana jos asentaa sen ite.
Rosmo
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Lahti32 kirjoitti: Pytyn vetäminen tapahtuu paineilmalla. Tuo pitäisi tehdä jotenkin mekaaniseksi että toimii aina myös ilman paineita. Samalla pohdin että ulostaisiko koko vessamoduulin bussista ja tekisi uuden.

On hyvä peli ajaa. Kojelaudan näyttö kertoo heti että on kyseessä uutta teknologiaa, "tarkasta jarrut seur. pysähdyksessä" ja abs valo syttyi soratiellä.
Tuo painevessa toimii yllättävän hyvin ja sallii melkein minkälaiset putkivedot tahansa, ei haittaa vaikka olis nousua putkissa.
Noita jarruilmoituksia näissä vehkeissä riittää, aina jotakin häikkää.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja only4pro »

ja niin hienoa tekniikkaa että menemällä viiksen kanssa asetuksiin näkee myös minkä takia abs valo palaa, minulla se oli toinen etupyörän nopeusanturi joka oli entinen... Eihän tässä kai ole painevessa, vaan ainoastaan huuhtelu on paineilmalla, itse jouduin vaihtamaan sen venttiilin joka ohjaa tuota läpän vetoa, se jäi välillä jumiin aukiasentoon. Ja tämä sama laippa joka tiputtaa jätteet säiliöön avaa myös vesiletkun sillä seurauksella että se pumppasi koko 100L huuhteluveden sinne jätesäiliöön ja pumppu jää päälle. Ajattelin siihen joskus laittaa ajastimen joka katkaisee pumpun jännitteen esim. 5min jälkeen tjsp, näin ei pumppu palaisi
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tuo pumppu näyttäs olevan shurflon isoimpia ja sehän ei pala vaikka jurraisi viikon tyhjää pakkasessa. Tää ei oo alipainevessa vaan paineilmalla toimiva läppä joka käy auki. Mulla kyllä olis yksi pakastimen kompura olemassa, vähän ajattelin tuohon Jäämeriautoon laittaa mutta en oo ehtinyt.
Tulevaisuus on sähköinen
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Hauskin käännöskukkanen tuon ajan Volvon ajotietokoneessa on "SEIS JARRUT VIKA!" kun paineet on alhaalla. :mrgreen:
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Wonderi kirjoitti:Hauskin käännöskukkanen tuon ajan Volvon ajotietokoneessa on "SEIS JARRUT VIKA!" kun paineet on alhaalla. :mrgreen:
Joo nuin se sanoi ja vähän aikaa mietin että mitäs seuraavaksi :)
Tulevaisuus on sähköinen
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja b12m »

Puu Tiainen kirjoitti:
Lahti32 kirjoitti: Pytyn vetäminen tapahtuu paineilmalla. Tuo pitäisi tehdä jotenkin mekaaniseksi että toimii aina myös ilman paineita. Samalla pohdin että ulostaisiko koko vessamoduulin bussista ja tekisi uuden.

On hyvä peli ajaa. Kojelaudan näyttö kertoo heti että on kyseessä uutta teknologiaa, "tarkasta jarrut seur. pysähdyksessä" ja abs valo syttyi soratiellä.
Tuo painevessa toimii yllättävän hyvin ja sallii melkein minkälaiset putkivedot tahansa, ei haittaa vaikka olis nousua putkissa.
Noita jarruilmoituksia näissä vehkeissä riittää, aina jotakin häikkää.
Kunhan vaan kyseessä on "pystyputken" päähän asennettu paineilmaläppä, niin toiminta on varmaa... Ainakin alkupään 9700-mahureissa käytetty n. 45 asteen kulmassa pöntön pohjalla oleva paineilmaläppä sen sijaan on yksi itsensä saatanan keskintö.

Mitään oikeaa (ali)painevessaa en ole missään bussissa vielä tavannut, laivoilla ovat yleisiä ;)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kattokanavat saa lähteä, ei ilmakanavat vaan ne luukut ja luukkujen pohjat. Näyttää se pohja yhtenäiseltä levyltä, millä tyylillä nuo on kiinni ilmakanavassa? Yhtään ruuvia ei näy missään.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mun mielestä tuossa matkustamossa ei oo mitään eroa 1989 deltaan verrattuna, ilmastointilaite on katolla ja penkit erilaiset mutta muuten kyllä ihan samaa tavaraa.
Tulevaisuus on sähköinen
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja b12m »

Miksikäs sitä hyväksi havaittua liikaa muuttamaan...
man123
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 18 Syys 2014 13:19
Truck: -
Location: tuusula

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja man123 »

Neoplan citylinerissäkin glovan toiletissa giljotiini pöntössä että tyhjennyksessä jumitti. Ensin ei ollut muuta ratkaisua kuin jättää kiinnitysruuvit löysemmälle, jotta läppä jaksaa liikkua. Myöhemmin pari saksalaista glovan ukkoa kävi suomessa, ja sano et siihen on muutettu tiivistemateriaali pohjoisen oloihin joissa käytetään lasinpesuainetta tai glykolia huuhtelussa. Ihmettelivät miksei mannin tehdas tienny. Glovan ja mannin tehtaiden väli oli muistaaksi 30 km.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Onkohan ne hattuhyllyt samanlaiset kun tossa Royalissa ( on muuten paperissa jo Carrus) :wink: ei siinäkään ollut saumoja, laitettu vissiin paikoilleen ennen tuulilasin laittoa :lol: Puukkosahalla siitä ilmakanavan vierestä laitoin meneen.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Artsi
Kippari
Viestit: 57
Liittynyt: 16 Elo 2013 23:52
Truck: Volvo Carrus 602
Location: Vihanti

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Artsi »

Pitäs sieltä muutama ruuvi löytyä, hattuhylly on pukattu urraan sinne kattokanavaan. jatkos kohisa on listan alla ruuvit liimaan sotkettuna.
https://www.dropbox.com/sc/6wa4l93k5bco ... NxR-MhwkZa
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Ei ollut Royalissa jatkokohtia vaan yhtä samaa alusta loppuun :( , Delta Starissa oli silloin jokaisen luukun kohdalla oma pohja hattuhyllyssä :roll:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja b12m »

Bussiton kirjoitti:Onkohan ne hattuhyllyt samanlaiset kun tossa Royalissa ( on muuten paperissa jo Carrus) :wink: ei siinäkään ollut saumoja, laitettu vissiin paikoilleen ennen tuulilasin laittoa :lol: Puukkosahalla siitä ilmakanavan vierestä laitoin meneen.
Muistelisin, että Ajokin tuotannon siirryttyä Nekalasta Ruskoon siirryttiin myös tuotantotapaan, jossa katto rakennettiin kalustuksineen valmiiksi ennen kuin nostettiin paikalleen kylkien ja lattian päälle. Tämä mahdollistaa mm. kanavien ja hattuhyllyjen rakentamisen "pitkästä tavarasta", kun roinaa ei tarvitse asennusvaiheessa kuljettaa mistään aukosta (ovi, tuulilasiaukko tms.) umpinaiseen putkeen.

Joskus 2005 "Ajokin" eli silloisen Volvo Bus Finlandin Tampereen tehtaalla vierailulla tuli nähtyä tuollainen auton pituinen, valmiiksi kalustettu katto telineessä odottamassa linjalla olevan auton kehikon päälle asennusta. Pitäisin todennäköisenä, että Liedossa on käytössä hyvin lähelle vastaava tuotantotapa?
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tuo selittää paljon, varmaan on kerralla asennettu koko katto kaikkine leluineen. On niin ihme suunnista niitattu nippuun että eihän semmosta hämähäkkimiestä olekaan joka olisi tuon sisäpuolelta kasannut. No mun on oltava itse hämähäkki että saan katkottua niittejä tuonne väleihin. Kyllä ne hyllyt huomenna putoaa kun kävin ostaa monitoimileikkurin jolla survon yhteen rakoon niitit poikki.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kattokanavien alta paljastui kohtuullisen likainen katto. Ilmasuuttimista on puhallellut mustat rannut kattoon ja muutenkin taidan repiä koko kattoverhoilun alas ja laittaa tilalle valkoista keinonahkaa kera tammilistojen. Tätä mietin että kun sisustetaan kovin vaalealla niin kuinkas heijastaa tuulilasiin, näkeekö tuolta pimeässä tuulilasista tietä.

Sähköjen asentelua aloiteltu, otetaan myös voimavirtaliitäntä sisään, ja illan mittaan aukastaan lattia. Eipä paljoa käytävä levene oven puolelta noiden luukunnostosylinterien vuoksi mutta levennetään kaikki mitä saa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Eihän tässä vehkeessä ole minkäänlaista sisäkattolevyä. Sisäverhoilu on niinku paksuhko plyyshipressu joka on kiinni suoraan kattoruoteissa eristeiden päällä. Pressu pysyy niin kauan kun kattohyllyt, valaisimet ja kattoluukun kehykset pitää pressua ylhäällä. Tuo pitää alkaa levyttämään nyt jollain ja sitten onkin kysymys että mikä sieltä sitten seuraavaksi homehtuu, no se levy tietenkin. Toimisko tuossa alumiinipelti? Vai mahonkivaneri? Vai iki laminaattilevy? Ja nämähän korit joustaa kaikkiin suuntiin niin että pysyykö mikään levy. Entä jos liimailen keinonahan suoraan tuohon kattokankaaseen ja listoitan niin ettei se ala roikkumaan.

enpä enää ihmettele jos tällainen bussi palaa roihahtaa helposti. Kattokankaan takana suoraan styroksit jotka sitten syttyy ja sitä ei pelasta enää mikään.

Lahtikossa on sentään kattokin. Mutta oli se kyllä homeessa ennenkuin aloin sitä aikanaan uusimaan.
Tulevaisuus on sähköinen
housetruck
Rattimajuri
Viestit: 234
Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
Truck: MB 508
Location: Rautavaara

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja housetruck »

Entäs jos lakkaat levyn kahtapuolin venelakalla ennen asennusta? Ei homehdu. Keinonahkakin on hyvä homehtumaan kun saa kosteutta. Tuossa pikkumersuprojektissa on tarkoitus laittaa 4mm havuvanerit jotka ensin lakataan moneen kertaan kahtapuolin jottei tarvi laittaa seinälle taulua jossa lukee Home sweet Home.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Entä tällainen mainostauluissa käytettävä muovinen kennolevy. Kevyttä, vedenpitävää, jäykkää ja halpaa. Ja saa liimattua pintaan mitä vaan. Eristänee vähän lämmön johtumistakin. Mielipiteitä?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Paremmin se havu kestää kosteutta lakkaamatta. Pääsee kuivumaan välillä. Röllissä on havuvaneria ja keinokuituista messumattoa. Hyvin on toiminut neljä vuotta. Tuo keinonahka saattaa olla liian tiivistä.

Tiikkivaneri tai okume kestää hyvin kosteutta. Koivuvaneri tuolla liiterissä kerää pilkut yhdessä syksyssä.

Mun "vinkki" on anna hengittää. Tuo on kuitenkin rakennusteknisesti tehty nurin niskoin = tiivis peltipinta ulkona. Katto kerää kondenssia, joka valuu noroina ikkunoiden yläreunoihin.

Kennolevyt jättäisin kasvihuoneeseen. Ainakin tuolla lavastepuolella niistä on raastavan vaikea saada siistiä pintaa ja liiman tarttuvuus polykarbonaattiin on zero. No on se kevyttä, mutta siihen se jää.

Jos tiivistä haluaa - Kapa-levy muovipinnalla on jo ihan eri maata. Eli semmoinen levy missä on paperikerrosten välissä uretaania

http://www.lohikari.fi/tuotteet/218/kapalevyt
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Minä kun luulin että ei pidä hengittää; sisäverhoilukankaan ja kattorakenteen välissä on ohut muovikalvo, jonka taakse on tiivistynyt vettä- Eristeet on melko löysälle asennettu, reiluja sentin rakoja on siellä keräämässä sitä vettä. Jos tekisin niin että ruiskautan pistoolivaahdolla nuo eristelevyt ensiksikin kunnolla kiinni, sitten 13 millinen harmaa itseliimautuva solumuovieriste kaikkien rankojen yli tiiviisti ja sen päälle keinonahka, tai jos sitä solumuovia ei saa sileäksi niin sitten se kennolevy- ihastuin siihen kennolevyyn sen kokoon, sitä saa yli 2m leveänä ja 6m pitkänä, eli kahdesta suikaleesta koko katto ja eristää jo hyvin. Samalla poistuu pelko siitä että katosta vuotava vesi tekisi läiskän hienoon valkoiseen kattoon.

Vaneri on muuten hyvä mutta saumoja ja listoja pitää tehdä koska se elää niin paljon kosteuden mukaan. Ja asunto-oloissa se kosteuden vaihtelu on kyllä suurta. levykoot sattuu myös tyhmästi niin että ei oikein mistään tule järkevää palasta tekemättä hirveästi hukkapaloja.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo 9700 H B12B

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ei tämä kapalevy kyllä olekaan pöllömpi idea. Saa isojakin kokoja mutta 18 kpl minimierässä, oliskohan tietoa mistä voisi ostaa yksittäin?
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin