Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??
eix tuolla mainittu, että on poikkeuksiakin myönnetty autonvalmistajille (kuten citroen)
peltiliiteri.com
Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??
Niin - tai jos ei koko virtalukkoa ole autossa lainkaan... Ruotsissahan sellaisetkin ovat melko tavanomaisia.Wonderi kirjoitti:Rattilukosta tuleekin vaikeampi jälkiasennettava jos sitä ei alunperin bussissa ole. Varsinkin jos virtalukko ei ole ohjauspylväässä päinkään.
Esim. Saabin käyttämä "vaihdelukko" on ymmärtääkseni hyväksytty ratti-/ohjauslukon veroiseksi Suomen lain tulkitsijain silmissä. Toisin sanoen varmaankin poikkeusluvan voi saada myös M1 "bussille" vaikkei rattilukkoa olisikaan. Pitää vaan olla kekseliäs

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??
Tässä on helppo jälkiasennus:

Ei taida katsastusmiestä "tyydyttää"...

Ei taida katsastusmiestä "tyydyttää"...
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??
Jokos alkaa oleen takalisto kasassa 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 513
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??
Paavo Lammert antaa ymmärtää kirjassaan Tuontibussit , että kovin oli työllistävä vaikutus kun tuonti busseihin rattilukkoja pusattiin 80 luvulla .
.En tiedä oliko vaatimus vain Suomessa. Termi oli varkauden estolaite.


Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??
Bova eli sittemmin VDL busseissa virtalukko oli 2013 vuosimalliin asti keskikonsolissa tai sivukonsolissa. Kiinnityspistettä rattilukolle ei ohjauspylväässä ole. Jännä että auto muuttuu siltä osin kielletyn vaaralliseksi jos muuttaa M1:ksi.
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1261
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??
Myös tohon voi anoa trafilta poikkeuslupaa kai, ainakin joskus muinoin kun toin ameriikasta vanin missä ei ollut rattilukkoa, niin maksoi 300 mk erivapaus ilman lukkoa.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 47
- Liittynyt: 26 Loka 2014 16:08
- Truck: Volvo Carrus Star
- Location: Turku
Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??
Terve kaikille. Joku kyseli projektin edistymisestä nii hyvin edistyy:) paljon on tehty ja aikaa on mennyt ja hermot muutaman kerran:D
Tässä kuvia tilanteesta nyt tällähetkellä.
Kommenttia saa heittää.
Muistakaa että en ole ikinä tätä hommaa tehnyt nii olen yrittänyt ainakin :\
Tässä kuvia tilanteesta nyt tällähetkellä.
Kommenttia saa heittää.
Muistakaa että en ole ikinä tätä hommaa tehnyt nii olen yrittänyt ainakin :\
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??
Teräskoreista paluu puukoreihin =)
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??
Yritystä ei ainakaan puutu! Onko millaset ristituet, meinaa kiertojäykkyys meni sen vanhan perän mukana ja voip ampua tuon uuden perän irti jos ei oo kunnollisia teräspalkkeja missä kiinni? Tuohon luukkuun kannattaa joku tiiviste laittaa, voi muuten tulla kuraa konttiin =D Millaset valot tulee ja minne?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 47
- Liittynyt: 26 Loka 2014 16:08
- Truck: Volvo Carrus Star
- Location: Turku
Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??
Juu on kunnon rauta kehikko seinän takana ja eristeet myös. Luukkuun tulee kyllä vielä tietenkin tiivisteet ja jne.. Valot ovat vielä suunitelmassa että minne ja millaiset. Johdot on valmiina ja merkattu kylläkin. En tiedä laitanko vanhat lamput vai led valot. Ylös tulee työvalot tietenkin myös:)
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??
Saattaa alkaa käymään tuo puu tuollaisessa kohteessa. Voihan se kestääkin... Minä olisin lähestynyt typistystä RHS-palkilla ja alumiinilevykuorrutuksella. Ampeeriliimaa, butyyliä, niittejä, kittiä. Kukin tavallaan. Lopussa Paimelan koura ei kysy onko se Torx vai PH2.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 47
- Liittynyt: 26 Loka 2014 16:08
- Truck: Volvo Carrus Star
- Location: Turku
Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??
Moikka. Kiitos kaikille noista positiivisistä kommenteista. Ensinnäkin takana on rautarunko ja kuvissa tehty takaseinä on keskeneräinen vielä. Ei lopullinen. Pintaan tulee vielä pelti tai lasikuitu pinta.. Ja varmasti kestää kasassa koska hitsiä on ahkerasti käytetty ja kunnon pultteja ja jne... 

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??
Oliko se niin, että tämä täyskorkea vähintään 3.5metriä pitkä tavaratila vaaditaa näissä poikkeusluvallisissa KA-busseissa vai myös alle 12m (KA) busseissa?juvonen kirjoitti:Suosittelen myös lämpimästi poikkeusluvan hakemista ja saamista ihan mustaa valkoisella. Omalla kohdalla aikanaan jätin hakemuksen 13 metrisestä bussista liikenne ministeriöön josta se silloin piti hakea. Oli kuitenkin loppuvuosi ja eivät sitä ehtineet käsitellä, ja vuodenvaihteessa asia siirtyi trafiin. Ensin oli hakemus kadoksissa, ja kun sen löysivät, niin piti lisäksi toimittaa rakennekuvat ja selvitykset käyttötarkoituksesta. Tässähän ei vielä mitään, mutta käytin koko tilan hyödyksi, niinpä rakensin makkarin kuljetustilan päälle koska auto ei tarvitse koko korkeutta.
Samaan aikaan tällä foorumilla joku toinenkin oli hakenut vastaavaa lupaa jossa kuljetustilan oli edellytetty olevan koko auton korkuinen vaikka kyydissä kuljetetaan vain moottoripyöriä.
Tässä vaiheessa alkoi nousta kylmähiki pintaan, koska melkoinen homma oli jo takarungon laskun osalta tehty ja makkarikin oli jo verhoiltu ja varusteltu patjoja myöten. Onneksi paperit oli jo sisällä, ja kyseinen käsittelijä ei vaatinut täyskorkeaa kuljetustilaa joten lupa lopulta tuli ihan anotun kaltaisena. Eli mielipiteitä siellä on just niin monta kuin käsittelijää, eikä puhelimessa satuun lupaan kannata luottaa varsinkaan jos et ole sitä tullut nauhoittaneeksi.
Valitettavaa että mukamas "oikeusvaltiossa" ei ole yhdenmukaista toimintamallia tässäkään asiassa.
Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??
Nuo pykäläthän on nyt tässä kesällä muuttumassa, ja ilmeisesti 13m tulossa ihan vakiomitaksi ilman mitään poikkeuslupaa, joten kannattaa ehkä hieman odotella mihin ne muotoutuu.Calevi kirjoitti: Oliko se niin, että tämä täyskorkea vähintään 3.5metriä pitkä tavaratila vaaditaa näissä poikkeusluvallisissa KA-busseissa vai myös alle 12m (KA) busseissa?
Tuollainen täyskorkea tavaratila ei kyllä mielestäni ole missään varsinaisessa pykälässä, mutta voihan se tieytsti olla jonkun yksittäisen virkamiehen aivoituksissa.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 186
- Liittynyt: 27 Elo 2013 00:08
- Truck: Volvo B57
- Location: Turku
- Paikkakunta: Turku
Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??
Missä jamassa tämä projekti on nyt? 
